DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Trójai faló gurult be az F1-es paddockba?

Továbbra is éles ellentétek rajzolódnak ki a Formula-1-es mezőny résztvevői között. A nagy csapatok azt mondják, csak segíteni akarnak a kicsiknek, a kicsik viszont úgy érzik, át akarják verni őket.

A Stratégiai Csoport tagjai az elmúlt hetekben ismét napirendre vették az ügyfélautók kérdését, amit immár „bérautó” néven emlegetnek, hiszen az is lehetségesnek tűnik, hogy szükség esetén ne a nagyobb csapatok lássák el saját modelljeikkel az arra rászorulókat, hanem egy független beszállítót bízzanak meg ezzel.

Persze senki nem akar azonnal bevezetni egy ilyen rendszert: a Mercedes, a Ferrari, a McLaren és a Red Bull képviselői most csak a legrosszabb esetre készülve fektették le a bérautó-rendszer alapelveit, amelynek segítségével megmenthetnék majd azokat a csapatokat, amelyek egy nehéz gazdasági helyzetben egyébként képtelenek lennének fennmaradni konstruktőrként.

Dppi_00115008_198



A privát csapatok korábban sem díjazták az ügyfélautók ötletét, és a Force India helyettes vezetője, Robert Fernley úgy véli, most is átlát a szitán. Szerinte hiába is bújtatják bármilyen köntösbe a szabálytervezetet, hiszen az valójában olyan, mint a mitológiai Trójai faló: látszólag kedveskedni akarnak vele a kicsiknek, igazából azonban ki akarják végezni őket.

„Ezt úgy tudnám megfogalmazni, hogy ’óvakodjunk a görögöktől, még ha ajándékot hoznak is’” - idézte fel a mitológiából ismert mondatot a paranoiás Fernley. „Szerintem mindez csak az utolsó lépés afelé, hogy a gyári csapatok átvegyék az irányítást a Formula-1 felett, mind hatalmi, mind pedig pénzügyi tekintetben. Ki akarják űzni a független csapatokat, hogy olyan ügyfélautókkal helyettesítsék őket, amelyek felett teljes irányítással rendelkezhetnek.”

A Mercedes részéről Niki Lauda azonban hangsúlyozta, hogy senkinek nincs mitől félnie, a bérautók tervezetét tényleg csak akkor vezetik majd be, ha másképpen már nem lehet megakadályozni a mezőny létszámának csökkenését.

„Őszintén hiszem, hogy ez a valaha volt legjobb ötlet, hiszen mindenki számára lehetővé teszi, hogy alacsonyabb költségek mellett vegyen részt a sportban” - kontrázott Lauda. „A folyamat csak akkor lép működésbe, ha a mezőny létszáma 18 főre csökken, tehát nem sürget minket az idő, de mégis beszélnünk kell erről. Jobb ez így, mintha megvárnánk, hogy lecsökkenjen a létszám, és csak akkor kezdjünk el róla gondolkodni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: