DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Így nőtt be Grosjean feje lágya

A Lotus pilótája 2012-es szezonjára, első teljes évére emlékezett vissza, amikor a mezőny bajkeverőjeként ismerték – elmondása szerint a korai sikerekkel nem tudott megbirkózni.

Romain Grosjean néhány 2009-es év végi verseny után 2012-ben csatlakozott állandó versenyzőként a Formula-1-hez, a Lotus csapat színeiben, amely istállónak jelenleg is tagja. Nem kellett sokat várnia a jó eredményekre, nem sokkal később azonban már rendszeres baleseteivel hívta fel a figyelmet, amelyek végül az Olasz Nagydíjról való eltiltásához vezettek…

„Abban a szezonban a Formula-1-be érkeztem, és az első dobogóm már Bahreinben megszereztem” – emlékszik vissza az évek távlatából Grosjean. Csupán a negyedik versenyig kellett várni, hogy a pódiumon pezsgőzhessen. „Aztán Barcelonába mentünk, utána pedig Kanadába, ahol majdnem megnyertem a versenyt. Ezután Valencia következett, és ott is nyerésre álltam, de a generátor meghibásodott.”

Romain Grosjean második lett a 2012-es Kanadai Nagydíjon, az év hetedik versenyén – ezt az eredményt azóta csak egyszer tudta megismételni


Talán a jó eredmények túl korán jöttek – a franciának azóta sem sikerült megszereznie az áhított győzelmet –, Grosjeannak pedig nem sikerült megbirkóznia az elvárással, amit a Lotus versenyképes autója jelentett. „Azután minden arról szólt, hogy versenyt nyerjek, ilyenkor pedig elfeledkezel minden másról. Az első kanyarba érsz, és azt gondolod, oda kell tennem magam, ha meg akarom nyerni a versenyt. Egyszerűen rossz célt tűztem ki magam elé.”

„Ha 2012-t nézzük, minden ugyanazon a helyen történt. Mindig a rajtnál következett be, mert rossz cél lebegetett a szemem előtt, miközben elindultunk. Amikor ezt megtanulod, és arra is rájössz, mit csinálsz rosszul, akkor tudsz változtatni. Úgy gondolom, az agresszív stílusom az időmérőn erősség is lehet. A versenyen is vannak kulcspillanatok, amikor fontos, hogy kemény legyél.”

Az évek során Grosjeanból más versenyző vált, habár bevallotta, továbbra sem könnyű eldönteni, mikor érdemes egy manőverrel megpróbálkozni. „Tisztában kell lenned azzal is, hogy 500 ember dolgozik gőzerővel miattad, hogy autót építsenek neked, és nem akarják, hogy összetörd. Nem akarsz őrült dolgokat csinálni és buta kockázatot vállalni. Nagyon kevés időd jut arra, hogy átgondold, megpróbálkozol-e egy előzési manőverrel. Az jár a fejedben: ez a jó hely? Hogy fog sikerülni? És nem akarsz balesetbe keveredni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: