Pályán elkövetett vétségekért korábban a stop-and-go és áthajtásos büntetések közül választhattak a Formula-1 sportfelügyelői: azonban az enyhébb áthajtás is mintegy 20 másodperc időveszteséggel sújtotta a vétkes versenyzőt, amely néhány kihágásért különösen szigorúnak bizonyult. Ennek kiküszöbölésére vezette be az FIA az öt másodperces büntetést: ezt a versenyzők bokszkiállással együtt tölthetik le, egyszerűen öt másodpercet kell várniuk, mielőtt a csapat megkezdené az autó kerékcseréjét.
A Formula-1 állandó versenybírája, Garry Connelly – aki 1989 óta dolgozik az FIA-nak – úgy véli, társaival együtt gyakorlatias eszközt kapott a kezébe, amely igazságosabb is, mint a korábbi lehetőségek.
„Számunkra a fő változást ebben az évben az öt másodperces büntetés jelentette, mivel a múltban néha nehezen tudtunk olyan büntetést kiválasztani, amely megfelelt bizonyos áthágásoknak” – idézi Connellyt a gpupdate.net. „A minimum, ami rendelkezésünkre állt a megrovás mellett, az áthajtás volt, ami számos pozícióba került a versenyzőnek. Az öt másodperces büntetés egy igazán jó egyensúlyt teremt, amit számos alkalommal használtunk.”
Idén gyorsabb ítélkezést lehetett látni a versenybíróság részéről – nem véletlenül. „A másik, amire az elnök ösztönzött minket, hogy gyorsan hozzunk döntéseket, két vagy három körön belül, ha a verseny még tart” – magyarázta, az FIA fejére, Jean Todtra utalva. „Azt gondolom, ezt sikerült teljesítetünk, kivéve akkor, amikor a verseny utánig kellett elhalasztanunk a döntéseket, mivel bizonyítékra volt szükség a versenyzőktől. Ilyen tekintetben jó év volt.”