DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Méhes meglátása: Megfogyva bár… - és törve is?

Egy csapásra két csapat hullott ki a Forma-1-es rostán – nem nagy meglepetésre, a két leggyengébb és legifjabb.

image213



Nem azokat az időket éljünk, mint 30-40 éve, amikor valaki gyakorlatilag kedvtelésből létrehozhatott egy csapatot. Ott volt Frank Williams, aki nem volt gazdag ember, és már-már úgy tűnt, hogy 1976-ban belebukik az addig is igencsak szenvedős mutatványba, de aztán kapott pénzt az araboktól és sikerült végleg megvetnie a lábát a porondon. Walter Wolf dúsgazdagként szállt be, rögtön első évükben majdnem megnyerték a világbajnokságot JodyScheckterrel 1977-ben. Aztán Wolf három év után ráunt az egészre, és távozott. Eddie Jordan is mert nagyot álmodni 1991-ben, amikor betette a lábát a F1-be, aztán ő is kis híján bajnok lett 1999-ben.

Eurobrun.bmp_

Persze, a sportág történetében sokkal több olyan kiscsapat volt, amelyik csak vergődött néhány szezonon keresztül, majd eltűnt a süllyesztőben. Emlékszünk még ezekre a nevekre: Shadow, Arrows, Larrousse, Simtek, Pacific, ATS, Rial, AGS, Coloni, Osella, EuroBrun, Zakspeed – csak hogy néhányat soroljak. Az utóbbi években nem volt jellemző a nagy fluktuáció, hiszen olyan iszonyú drága lett a F1, hogy még a nagy gyártók is meggondolják, rászánják-e magukat a kalandra, ami esetleg úgy végződhet, mint a Toyotáé.

zakspeed-1

Ezzel együtt mindig akadtak lelkes (félamatőr) formációk, amik úgy gondolták, hogy isten neki, megpróbálják a lehetetlent. Pedig az látható, hogy amelyik csapat mögött nincs ott egy multi pénze, szinte teljesen esélytelen. A Red Bull sem kivétel, csak annyiban, hogy ott nem egy autógyártól jön a lé, hanem – szó szerint – magától a Red Bulltól (ugyanez érvényes a ToroRosso viszonylagos felemelkedésére is).

hrt_2170344b

A Caterham (akaLotus), a Marussia (aka Virgin) 2010-ben a már rég jobb létre szenderült HRT-vel érkezett meg F1-be, vérfrissítésképp. Akkor még BernieEcclestone is ünnepelte őket, ám hamar megkeseredett a szája íze, amikor látta, hogy az újoncok csak vergődnek, és sokkal több baj van velük, mint amennyire színesebbé tették volna a versenyeket – a lekörözések száma ugrásszerűen megnőtt, az biztos.

Mostanra, tehát az 5. év végére a jelek szerint mind a három új csapat elhull a csatában. Már Austinban is csak 18 fős lesz a mezőny – tehát tényleg lépni kell valamit, hiszen ugyancsak rezeg a léc a Saubernél is. Jön majd a Haas 2016-ban, de épp a fentiek miatt jobb az óvatos lelkesedés. A három autós verzió nyilván egyfajta megoldást kínál – több pilóta kerülhetne versenyképes autóba, elméletileg élesedhetne a harc. De mi van egy olyan évben, mint az idei is, amikor egy csapat ennyire domináns? Ki szeretne versenyről versenyre három Merci-pilótát látni a dobogón?

Szóval, nem könnyű. Szegény Bernie, törheti a fejét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: