1958-től minden évben külön világbajnokságot írnak ki a konstruktőröknek. Ilyenkor a csapat neve mellett rendszerint szerepeltetni kell a meghajtó motort is, úgy mint Brabham-Repco, Williams-Renault, vagy McLaren-Honda.
Ha pedig így van, akkor nekik is kijár a dicsőség. Motor nélkül nem mozog az autó.
Számoljuk most össze, 1958 óta milyen motorokkal, hány világbajnokságot nyertek a konstruktőrök!
MEGHAJTÓ MOTOROK VB CÃMEI:
Ferrari | 11 |
Ford-Cosworth | 6 |
Climax | 2 |
TAG (Porsche) | 2 |
Vanwall | 1 |
Itt a Ferrarira hívnám fel a figyelmet, amely csak saját autójába szerelve tudott egyedül 16 világbajnokságot nyerni! A Honda erőforrása az évek múltával igénybe vehette a Williams majd a McLaren versenykocsikat is, összesen 6 vb-címéhez. Ugyanígy a Renault is, amelynek eredményeit a Williams és Red Bull autóiban összesen elért számok mutatják (a Renault motorja továbbá kétszer saját autójába szerelve is bajnok volt, 2005-ben és 2006-ban).
Most pedig nézzünk egy nagyobb intervallumot, amelyet már a legelső versenytől (1950) lehet vizsgálni. Ilyen szempont lehet például a dobogós helyezések száma. Itt természetesen azok a motorszállítók kerültek előnybe, amelyek többet is kiszolgáltak, elláttak a meghatározó csapatok közül.
A hetvenes évek elejétől a nyolcvanas évek közepéig a Ford-Cosworth látta el a mezőny 2/3 részét motorokkal. A Ferrari abszolút első helyét itt is főleg saját, gyári csapatával produkálta. (Más autóba szerelt Ferrari motorral szerzett dobogós helyek száma csupán 6!)
Manapság a Renault és a Mercedes gyára is több csapatot szolgál ki meghajtó motorral.
DOBOGÓS HELYEZÉSEK:
Ferrari | 535 |
Renault | 274 |
Honda | 104 |
BMW | 65 |
TAG (Porsche) | 44 |
Alfa Romeo | 25 |
Matra | 17 |
Mugen-Honda | 14 |
Peugeot | 8 |
Playlife | 5 |
Porsche | 4 |
Supertec | 3 |
Weslake | 2 |
Yamaha | 2 |
Lancia | 1 |
Lamborghini | 1 |
Bristol | 1 |
1950 és 1960 között az 500 mérföldes indianapolisi futam eredményét is hozzáadták a Forma-1 vb futamokhoz. De mivel az amerikai autók más szabályok szerint épültek, ezért én sosem számolom be az Indy500-at a F-1 statisztikáimba - hiszen csak torzító hatással járnának.