DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

Szám szerint: Egy százalék

Mario Andretti mondta egyszer, elkeseredésében (1981-ben az Alfa Romeo F1 pilótájaként), hogy ha megszakadnak sem tudnak 1 százalékkal hatékonyabb autót építeni. Első hallásra ez a mennyiség nem tűnik számottevőnek, de ha nekiülünk, és számolunk egy kicsit, akkor meg fogunk döbbenni.

Egy százaléknyi versenyhatékonyság növekedés világbajnoki címet is érhet. Könnyen lehet, hogy ezért az 1 százalékért folyik a lázas és megfeszített munka a háttérben.

Ha már matekra utaló a cím, akkor nézzük a számokat.

Az üzemanyag felhasználásban 1 % megtakarítás nagyjából másfél kg súlycsökkenést jelent (a benzin könnyebb, mint a víz). Ha egy versenyautó ennyivel kevesebb üzemanyagot igényel a teljes távra, akkor 1,47 kilogrammal könnyebb az indulás pillanatában. A nyitókörben ez a gyorsítóképességre +0,19 - 0,21 %-kal rátesz. Egy átlagos kör mondjuk a Hungaroringen 2 tized másodperccel rövidebb lesz - a futam kezdeti szakaszában! Később, ahogyan az üzemanyag mennyiségek kezdenek kiegyenlítődni, már újabb előnyt nem jelent. De a meglévő megmaradhat.



Ha a literteljesítményt sikerül 1 százalékkal növelni, akkor egy ilyen hatékonyabb motor 0,3 - 0,4 %-kal is csökkentheti a köridőt. A Hungaroringen az utolsó pole-t érő köridő 1:20,953 perc volt (tavalyi adat). Ha ezt csökkentjük a jelzett mértékben, akkor ez 1:20,629-re jön ki - tehát gyorsabb lesz több, mint három tized másodperccel. Sokan mit nem adnának ezért a 3 tized másodpercért!

Bármely paramétert tesszük kedvezőbbé 1 százalékkal, annak a teljes járműre gyakorolt hatása (a járulékos veszteségek miatt) kevesebb lesz, mint 1 százalék, de megmarad belőle. Ha e példa kedvéért megmarad nekünk nettó fél százalék előnyünk, akkor ez a Hungaroringen a teljes versenytávra vetítve 31 másodperc előny az eredeti teljesítményhez képest. A tavalyi évben az első hat helyezett futott be 30 másodpercen belül"tehát a 7. helyezett Bruno Sennának is lehetett volna akár győzelmi esélye, ha Williams autója csupán egyetlen százalékkal gyorsabban teljesítette volna a köröket. A 2012-es Williamsnél is megszakadtak (akárcsak az említett 31 évvel korábbi Alfa Romeo csapat esetében) de nem tudtak hatékonyabb autót kerékre állítani.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: