DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

Szám szerint: F1 Eurázsia Bajnokság

1976-ban rendezték az első japán F1 nagydíjat. Ekkor utazott át először a betontorpedók vándorcirkusza Ázsiába, hivatalos világbajnoki futamra. Utána éveken át az autósport hazájának nevezett Európában találta meg az anyaméh melegét a Forma-1. Európában rendezték a versenyek 2/3 részét. Ázsia 1987-ben tért vissza, a suzukai futammal, majd attól kezdve sokáig a japán házigazdák képviselték Ázsiát.

A dohányreklámok száműzésének kezdete óta egyre jobban kiszorul Európa a Forma-1-ből (mivel Ázsiára nem vonatkoztak az európai dohánytilalmak, a tőkeerős csapatok pedig egytől egyig azoktól függtek). Manapság eljutottunk arra a szintre, hogy az ázsiai kontinens stabilabb helyszínekkel biztosít magának helyet a versenynaptárban, mint kontinensünk.

Tavaly hét futamot rendeztek Ázsiában, nyolcat Európában, az Amerikai kontinens (hála az új, austini futamnak) természetesen Kanadát is beszámítva már kettőt, Ausztrália egyet.

A jelenlegi világbajnokság sokkal inkább egy eurázsiai bajnokság. A F1 számára sokáig szinte nélkülözhetetlennek gondolt nemzetek, mint Franciaország, kiestek a kosárból (és a brit futam is rendszerint meginog), nem beszélve az évtizedeken át jó versenyeket rendező Hollandiáról.



Az utóbbi négy évtizedben látható tendenciát egy grafikonnal is lehet szemléltetni.
öt éves intervallumokat jelöltem ki.
Nézzük meg, hogy az egyes kontinensek milyen arányban vették ki részüket a nagydíjak rendezéséből.

Jól látható, hogy a zöld színnel jelölt Európa futamrendezői részvétele egyre kisebb, miközben a pirossal jelzett ázsiai egyre nagyobb mértékben tölti ki a Formula-1-es versenynaptárt.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: