DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Miben más a hárommilliomodik Yaris az elsőnél?

Első pillantásra nem különösebben nehéz megkülönböztetni egymástól a legelső, 2001. január 31-én gyártott Toyota Yarist a típus hárommilliomodik példányától, amely az észak-franciaországi Valenciennes-ben működő TMMF üzemben gördült le a gyártószalagról. Ha azonban a felszín alá pillantunk, rádöbbenünk, hogy az eltérések még annál is mélyre hatóbbak, mint gondoltuk volna.

A motortérben

A Toyota Yaris az évek során számottevően környezetbarátabb lett. Ha a legelső Toyota Yarist összevetjük a hárommilliomodikkal, amely egy Yaris Hybrid, kiderül, hogy most pontosan fele annyi a modell fogyasztása és CO2-kibosátása, miközben az autó nehezebb és erősebb lett.

yaris3000000final2_resize



A környezetvédelmi jellemzőket áttételesen befolyásoló közegellenállási együttható 0,30-ról 0,286-ra csökkent. Még ha a hybrid változat helyett a hagyományos benzinmotoros Yarist vesszük szemügyre, akkor is nyilvánvaló, hogy a Toyota mérnökei folyamatosan csökkentették a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást. 

 

Első Yaris (°2001)

3 milliomodik Yaris (°2016)

Eltérés (%)

Hivatkozási pont

Motor

1.0 benzin

1.5 benzin-elektromos hybrid e-CVT

 

1,0 literes L VVT-i benzinmotor (°2016)

CO2 kibocsátás (g/km)

134

75

-44%

95

Üzemanyag-fogyasztás (L/100km)

5.6

3.3

-41%

4.1

Környezetvédelmi besorolás

EURO3

EURO6

 

EURO6

Közegellenállási együttható (Cd)

0,30

0,286

-0,014

0,287

Menetkész tömeg (kg)

830-975

1085-1160

+255/+185

980-1040

Maximális teljesítmény (LE)

68

77

+13%

68

Korszakváltás az öko-formatervnek köszönhetően

Az autók környezetbarát mivolta nem csupán a használat közben mutatott képességein múlik: a gyártás folyamata legalább olyan fontos. A TMMF üzemét az első pillanattól fogva úgy tervezték, hogy a lehető legcsekélyebb környezeti hatással működjön. Egyes műhelyekben a tárolóhelyek akár tizedakkorák, mint a  hasonló kapacitású gyárakban. Az alacsony épület diszkréten beleolvad a környezetbe. A TMMF 2007-ben elnyerte a Toyota fenntartható gyártóüzeme címet. Világszerte mindössze öt ilyen gyár létezik, amelyekre a Toyota csoport egyéb üzemei környezetvédelmi mértékadóként tekintenek.

2002-höz képest tizedére csökkentett a vízfelhasználás, az ipari víz tekintetében önellátó üzem

A TMMF úgy érte el ezt az eredményt, hogy évről évre jelentős mértékben javította vízfelhasználási, hulladékkezelési és energiagazdálkodási mutatóit. A TMMF működésének első teljes évéhez, 2002-höz képest 90 százalékkal mérsékelte iparivíz-felhasználását, és ma már anélkül képes üzemelni, hogy közületi vizet kellene vételeznie: teljes vízigényét képes esővízből, illetve visszaforgatott vízből fedezni. A telephelyen kettő, összesen 16 ezer köbméteres esővízgyűjtő medence található. Az itt felfogott esővizet (amely a teljes vízigény 60 százalékát fedezi) felhasználás előtt átvezetik a gyár saját vízkezelő telepén, így minden vonatkozó szabványnak megfelel. A fennmaradó 40 százalék a gyár szennyvizének visszaforgatásából származik; ezt ugyanazon a vízkezelő telepen vezetik át. Mivel a vizet a gyártási folyamat előtt és után egyaránt kezelésnek vetik alá, minősége meghaladja a környezetvédelmi normát, így a felesleges vízmennyiség biztonságosan kiengedhető a közelben folyó Scheldt patakba.

yaris3000000ext_resize

100 százalékos újrahasznosítás, nulla hulladéklerakó-terhelés

A TMMF a kezdetektől fogva soha nem szállított hulladékot lerakókba, 2007 óta azonban 100 százalékban újra is hasznosítja saját hulladékát. 2001 óta újrafelhasználásra, újrahasznosításra vagy kinyerésre kerül az üzem minden hulladéka. Az ipari olajakat, hígítókat összegyűjtik, és újrahasznosítják vagy regenerálják; az acélból és alumíniumból újra nyersanyagot állítanak elő; a fa, kartonpapír és műanyag csomagoló anyagokat újrahasznosítják; a fennmaradó, csekély mennyiségű hulladékot alternatív üzemanyagként hasznosítják.

57 százalékos energiamegtakarítás 2002-höz képest

Habár a kompakt épület koncepciójának köszönhetően eleve igen csekély volt az üzem energiafogyasztása, a TMMF további 57 százalékkal mérsékelte azt a 2002-es értékhez viszonyítva. Ezt számos intézkedés, például a fogyasztás szigorú felügyelete, intelligens szigetelés alkalmazása, valamint takarékos világítás bevezetésre révén érték el. Ezen túlmenően a TMMF kísérleti projektekben vizsgálta a megújuló energiaforrások felhasználását. Évente 2,5 tonnával csökkent a gyár CO2-kibocsátása a tetőt borító fotovoltaikus membránnak köszönhetően. További évi 18,4 tonna CO2-t takarítottak meg annak a szolárfalnak köszönhetően, amely az egyes műhelyekbe beáramló külső levegőt felmelegíti. A legutóbbi fejlesztés során a korábban alkalmazott gázüzemű kazánokat biomasszával fűtött kazánokra cserélték, ami éves szinten 1285 tonnával csökkenti az üzem CO2-kibocsátását.

Francia ügyfélhez került a hárommilliomodik Toyota Yaris

A hárommilliomodik Yaris egy fekete-fehér, kéttónusú Yaris Hybrid BI-TONE, amely egy francia ügyfélhez került. A gyártás 87 százalékát 42 piacra (európai országok, valamint USA, Kanada és Puerto Rico) exportálják. Az elmúlt 15 évben több mint egymilliárd eurót ruháztak be abban az üzemben, amelyben három generációnyi Toyota Yaris készült, ugyanennyi apró módosítással, 2012 óta kapható hybrid változattal, illetve 2013 óta észak-amerikai exportmodellel.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: