DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Tereprali

Északi-sarki Xprix: Grönlandra érkezik az Extreme E

Az Extreme E növeli a fordulatszámot! Az elképesztő al-ulai, szaúd-arábiai nyitány, valamint az igazi technikai kihívást jelentő, a Retba-tó partján megrendezett szenegáli futam után a látványos off-road autóverseny-sorozat augusztus 28-án és 29-én Grönland végtelen jégvilágában folytatódik.

A versenyeket, amelyeken az ODYSSEY 21 elnevezésű, kizárólag terepre alkalmas hiperautói vesznek részt, Kangerlussuaq közelében tartják meg. A város, amely Grönland tenger partjától a legtávolabb elhelyezkedő települése, körülbelül 50 km-re északra fekszik az Északi-sarkkörtől, az ugyanígy elnevezett 163 km hosszú fjord végén. A tudományos alapon kiválasztott versenypálya egy hosszú homokos turzás, melynek az alapját képező kőport a gleccser természetes módon szállította jelenlegi helyére az évek alatt. A futamot különböző európai TV csatornák élőben közvetítik, valamint a Continental webcastján keresztül is lehetőség nyílik a verseny élő megtekintésére a következő linken keresztül: https://www.continental-tires.com/car/stories/extreme-e/broadcast. A kérdés pedig, amire a választ várjuk az, hogy a kilenc csapat közül melyik fogja legjobban kihasználni idejét a szezonkezdet után, és az élen végezni a megterhelő grönlandi körülmények között.

2020-10-22-gr_c3_bcndungs-partner_rosberg_1



„Grönland minden tekintetben extrém helyszín egy látványos autóverseny számára” – mondja Sandra Roslan, a projekt felelőse az alapító partner és abroncsgyártó Continentalnál. „A zord helyi körülmények igazán próbára fogják tenni az alapanyagokat és a versenyben résztvevőket egyaránt. Ugyanakkor Grönland a globális klímavészhelyzet frontvonalában áll. A világon sehol máshol nem nyilvánvalóbbak a globális felmelegedés példátlan hatásai. Grönland csak a tavalyi év során 600 milliárd tonna jeget vesztett el.”

Az autósport különböző területeiről érkező nagyágyúk összesített versenyében a Rosberg X Racing áll az élen, Johann Kristofersson rallycross világbajnokkal és Molly Taylor korábbi ausztrál rali bajnokkal. A Team X44, Lewis Hamilton csapatának pilótái, Sébastien Loeb ralivilágbajnok és az idei Dakaron szakaszgyőztes Cristina Gutiérrez mindössze 14 pont lemaradással állnak a második helyen. A Forma 1-es világbajnok Jenson Button és a Continental-tesztpilóta Mikaela Åhlin-Kottulinsky 13 pont különbséggel a harmadik. A többi csapat pedig fej-fej mellett haladva, izgalmas csatát vív a pozíciókért. A negyedik helyen álló Andretti United mindössze hét ponttal előzi meg a jelenlegi sereghajtó Segi TV Chip Ganassi Racing-et, amit csak hihetetlen balszerencse tudott megakadályozni abban, hogy jobb eredményeket érjen el az előző versenyhétvégéken Szaúd-Arábiában és Szenegálban.

„Az Extreme E verseny pontosan annyira látványos, mint amennyire izgalmas” – mondja Sandra Roslan. „Az eddigi versenyek tele voltak meglepetésekkel és rámutattak arra, hogy a végén bármelyik csapat az élre kerülhet. Ez nem kis mértékben annak a ténynek köszönhető, hogy ezeken a helyszíneken korábban soha nem rendeztek még autóversenyt. Senki sem rendelkezik tapasztalattal, amiből meríthetne. Az útvonalak pedig annyira extrémek, hogy egyszerűen nincs máshol hasonló körülményekkel rendelkező hely, ahol gyakorolni lehetne. Ennek tükrében nincs egyértelmű favoritja az északi-sarki futamnak.”

Valamennyi csapat az ODYSSEY 21-nek keresztelt E-SUV-val áll rajthoz. A 440 cm hosszú, 230 cm széles és 186 cm magas különleges jármű nagyjából ugyanazokkal a méretekkel rendelkezik, mint egy kereskedelemben is kapható SUV, és a 300 cm-es tengelytávja is teljesen átlagosnak hangzik. Az ODYSSEY 21 azonban jóval nagyobb teljesítményre képes. A Spark Racing Technology versenyautó-gyártó által épített jármű 544 lóerő elektromos megfelelőjét nyújtja, súlya pedig mindössze 1650 kg. Összehasonlításképpen, egy Dakar-ralin versenyző átlagos jármű 300 lóerővel rendelkezik és több mint két tonnát nyom. A gyorsulási mutatók ugyancsak figyelemre méltóak. Ennek a két elektromos motor hajtotta masszív homokfutónak csak 4,5 másodperc kell, hogy elérje a 100 km/h sebességet. Az elektromos SUV emellett még akár 55 fokos lejtőn is könnyedén felkapaszkodik. Annak érdekében, hogy minden körülmények között és különböző éghajlati zónákban is biztonságosan kezeljék ezt a hatalmas erőt, a versenysorozat összes csapata a 37 colos CrossContact Extreme E verseny-gumiabroncsba vetette bizalmát, amelyet a Continental kimondottan ezekre a helyzetekre fejlesztett ki.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: