DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Retro

A monacói alagút incidensei

Sokat használt kifejezés, hogy a Monaco a Formula-1 ékköve, és a legendás pályának is egyik legjellegzetesebb szakasza a Fairmont Hotel alatt húzódó mintegy 350 méter hosszú alagút. Habár a szakasz elsősorban nem a balesetekről és egyéb incidensekről ismert, a korábbiakban már volt alkalom erre is. Az alábbiakban ezekből következik négy nagydíj öt esete.

1982: Didier Pironi

Negyvenedik évfordulója kapcsán korábbi cikkünk már részletesen bemutatta az 1982-es futamot, „amit senki sem akart megnyerni”. A nagydíj igazi klasszikussá nőtte ki magát, különösen az utolsó néhány kör, amely során az alagútban is volt egy kisebb fennakadás. Két körrel a leintés előtt az éppen vezető helyen haladó Didier Pironi üzemanyaga kifogyott és a francia pilóta alatt az alagút külső ívén állt meg a 28-as rajtszámú Ferrari. A sárga zászló előkerültével a pályabírók Pironinak segítséget akartak nyújtani, eközben azonban az ideális ívet keresztezve a belső ívbe tolták át. Mivel az ilyen jellegű külső segítség diszkvalifikációt vont volna maga után, Pironi inkább kiszállt az autóból, így hivatalosan kiesett, de a kavarodásnak köszönhetően végül mégis a második helyen értékelték egy kör hátrányban.



 

2004: Fernando Alonso és Ralf Schumacher

A verseny felén alig túl Alonso épp le akarta körözni Ralf Schumachert, erre pedig az alagútban kínálkozott jó alkalom. A Williams-BMW németje a belső íven maradt, így a spanyolnak a külső íven kellett volna a manővert végrehajtania. A Renault azonban belecsúszott a külső szalagkorlátba, majd onnan orral a belső palánknak vágódott, végül az alagúton kívül, a sikán felé állt meg, ismételten a külső íven.  A spanyol érezhetően mérges volt az így elveszített dobogójáért, mert amikor a mezőny a safety car mögött elhaladt mellette, igencsak vehemensen mutogatott az ifjabb Schumacher felé.

 

2004: Michael Schumacher és Juan-Pablo Montoya

Úgy tűnik, hogy ezen a nagydíjon valami átok ült azokon, akik lekörözött Williams-BMW körül helyezkedtek el az alagútban, hiszen a másik baleset kiváltója Ralf Schumacher csapattársa, Juan-Pablo Montoya volt.

Alonso autójának eltávolítása alatt a safety car bent volt a pályán, négy körrel később azonban már az újraindításra készült a mezőny. Michael Schumacher, hogy a fékeket is felmelegítse, nagyobbat fékezett, azonban a közvetlenül mögötte jövő kolumbiai már nem tudta elkerülni a Ferrarit, inkább belső ívre kormányozta Williamsét. Ekkor forgatta bele az épp vezető helyen haladó Ferrarit a belső szalagkorlátba, amely végül a külső korlát által tört össze igazán, beleértve az orrkúpot és a bal első felfüggesztést is.

 

2010: Nico Hülkenberg

A debütáló évében járó német még az első körben csapta a külső korlátnak a Williamset, más azonban nem volt érintett a balesetben és Hülkenberg is végig a külső íven maradt. Az autónak azonban összetört az orrkúpja és a bal első felfüggesztése, hasonlóképp, ahogy a 2004-es nagydíjon Michael Schumacher Ferrarija.

 

2011: Felipe Massa

A brazil versenyző épp Lewis Hamiltonnal csatázva dobta el a Ferrariját a 32. körben, miután korábban a hajtűben össze is ütköztek. Az alagút elején Hamilton bebújt Massa mellé belső íven, kikényszerítve a braziltól a külső íven haladást, majd az előzést már végrehajtotta, amikor a brazil lesodródott az ideális ívről és a korlátnak csapódott, összetörve az autó bal oldalát. Az eset következtében pályára küldték a safety cart.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: