DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Ralikrossz

Harmadik hellyel nyitotta szezonját Marton Gergely

Eredményesen alakult az 1600-as ralikrossz-Európa-bajnokság résztvevőjének téli felkészülése, az előkészületeket pedig a szezonnyitón kockázatkerülő taktikával is kiváló eredményre, egy harmadik pozícióra tudta váltani. A 20 éves pilóta tavalyi kilencedik helyezése után a dobogót célozza meg az összetettben is, nyers tempója alapján pedig a bajnoki címet sem tartja elérhetetlennek…

Második teljes szezonod kezdted meg a ralikrossz-Európa-bajnokság Super 1600 kategóriájában. Hogyan alakult a felkészülési időszak, mi változott a felállásban?

Változás nem sok történt, a bajnokság, a csapat és az autó ugyanaz, továbbra is a Volland Racinggel versenyzek egy Skoda Fabia Super 1600-assal, ugyanazzal a 2014-es modellel, amelyikkel tavaly. Pozitívan indult az év, hiszen már a felkészülés is nagyon jól sikerült, a szezon előtti teszteken kiválóan működött az autó. A kategóriában új komputerhomologizáció történt, ami a csapat számára nagy kihívás. Szerencsére az én autómon kifejezetten jól sikerült ennek a programozása.

CP8Q0418_resize



Az Európa-bajnokság nyitánya előtt Máriapócson, az országos bajnokságon is jártál. Szintén a tesztelés része volt?

Igen, az egy tesztverseny volt, szerettük volna, ha az Eb előtt nemcsak az autót járatjuk meg egy hagyományos teszt keretében, hanem én is belerázódom a lebonyolításba, csapatszinten gördülékenyen mennek a dolgok az elejétől kezdve, és a komputert is kipróbáljuk élesben. Egyébként is régen versenyeztünk itthon, a magyar bajnokság pedig pont akkor indult, így kézenfekvő volt Máriapócsra menni. Második lettem, ami különösebben nem jelentett semmit, a tempónk alapján azonban bizakodhattunk. Mindent összevetve nagyon pozitívan sikerültek az előzetes tesztek, jó hangulatban vágtunk neki a barcelonai hétvégének.

Ahol eddigi legjobb Európa-bajnoki eredményed érted el. Hogyan alakult a hétvége az elejétől?

Barcelonában már a szabadedzések és az első kvalifikáció körül tudtam, hogy ez jól sikerülhet, megvan a tempóm. Az adatokból is azt láttuk, hogy gyorsak vagyunk, én pedig úgy próbáltam teljesíteni a hétvégét, hogy minél kevesebb kockázatvállalással szerezzek minél több pontot. A futamokon végig a hatodik hely környékét hoztam, ezeket összesítve az elődöntőbe másodikként kvalifikáltam. Annak a rajtjánál hibáztam, veszítettem egy pozíciót, így az elődöntőben második lettem, ami harmadik rajthelyet jelentett a döntőben. Ezúttal nagyon jól sikerült a rajtom, de pozíciót sajnos nem tudtam javítani. Nem mondom, hogy simán, de kockázatvállalás nélkül sikerült behozni a harmadik pozíciót.

Először álltál fel a dobogóra az Európa-bajnokságon: ez mindig fontos mérföldkő egy fiatal pilóta számára.

Így igaz, és legfőképpen azért, mert úgy éreztem, most jött el a pillanat, amikor a tavalyi év munkája és a téli szezonban történt felkészülés beértek. Nekem is kellett már nagyon ez a siker, hogy továbbra is nagy lendülettel, magabiztosan tudjak hozzáállni a feladatomhoz. És abból a szempontból is segített, hogy láttuk, az autó még mindig versenyképes, a csapat jó munkát végzett.

CP8Q0948_resize

A szokatlan portugál versenyhétvégén, a szezon második fordulóján még hó is esett. Neked azonban nem végződött úgy, mint Spanyolország, mi szólt közbe?

Érdekes hétvége volt Montalegrében, próbálom a pozitívumokat elrakni belőle. A szabadedzést egyből megnyertem, nagyon magabiztos tempót diktáltam, iszonyúan élveztem. Utána viszont az első és a második kvalifikáció előtt pályakarbantartás néven fellocsolták a pályát, ami azt jelentette, hogy az első csoport futama teljesen más körülmények között zajlott, mint az ötödiké. Én a másodikban vagy harmadikban mentem, az utánam következőknek pedig sokkal kedvezőbb körülmények jutottak, így a futamom után hiába álltam az első helyen, az utánam következők közül szinte mindenki bejött elém. Ebből a szempontból szerencsétlen volt a szombati nap, a tempómban viszont olyan biztos voltam, hogy azt mondtam, vasárnap hóvihar is lehet, csak legyen mindenkinek ugyanolyan. A hóvihart meg is kaptam, de nem volt ugyanolyan mindenkinek: épp az én futamom előtt esett le a hó, így ezúttal annak volt szerencséje, aki korábban került sorra, a száraz pályán. Összességében, amilyen balszerencsét lehetett, azt meghúztam a hétvége alatt. Tényleg szomorú, hogy itt kétségtelenül az egyik legjobb volt az én tempóm, de ezt nem sikerült eredményre váltani, csak a 14. helyen végeztem, mert ezek a körülmények összejöttek.

A tempód mindkét hétvégén versenyképes volt, van már egy dobogód, a kategóriában tapasztalt versenyzőnek számítasz. Ezt a kombinációt milyen eredményre akarod az összetettben váltani?

Ebből a szempontból sajnálom legjobban, hogy a portugál hétvégén a másodikról a hetedik helyre estem vissza az összetettben. A tempónkat látva viszont azt gondolom, hogy ha csak azon fog múlni, akkor a bajnoki címért is harcolhatok. Én biztos, hogy mindent meg fogok tenni, azt pedig meglátjuk, hogyan alakulnak a hétvégék. Szerintem jó esélyem van a dobogóra az éves összesítésben is, próbálok minél több top 3-as eredményt, esetleg első helyeket hozni a következő futamokon. Mostani szemmel nézve ennek nem látom akadályát.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: