DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Ralikrossz

Exkluzív: A széria, amelyben tízen lehetnek világbajnokok

A jóslat Petter Solbergtől származik, a ralikrossz-vb címvédője, Mattias Ekström pedig 15 pilótát tart esélyesnek a győzelemre. Rajtuk kívül olyan nevek erősítik a sorozatot, mint Sebastien Loeb, Ken Block vagy a most érkező Timo Scheider. A 2017-es szezon hétvégén indul Barcelonában.

 Ez lesz a ralikrossz-világbajnokság eddigi legjobb szezonja – harangozták be a széria vezetői csütörtökön Barcelonában, az évadnyitó verseny helyszínén tartott médianapon. A fiatal világbajnoki széria csupán negyedik évébe lép, ezalatt azonban számos olyan pilótát sikerült elcsábítania, akik más bajnokságokban – a ralitól a formulaautózásig – nevet szereztek maguknak. Emellett a gyártók is kezdik egyre komolyabban venni a sorozatot: a Peugeot, Audi, Volkswagen és Ford mind kiemelten támogat egyes csapatokat, még ha valódi gyári istállókról nem is beszélhetünk. Nekik is köszönhető, hogy az eddigi legerősebb felállásról beszélnek.

De kik azok a versenyzők, akik az élmezőnyt alkotják ebben az autósportban egyedülálló szakágban? Az aktuális világbajnok Mattias Ekström – aki az egészen más világot képviselő DTM-mel párhuzamosan fut a ralikrosszban, ugyancsak az Audival –, a legeredményesebb azonban Petter Solberg, aki a ralizásban vívta ki presztízsét. Az egyetlen versenyző, aki két FIA világbajnokságot (WRC és WRX) is megnyert, úgy szerezte meg a ralikrossz első két vb-címét, hogy másokkal ellentétben semmiféle gyártói segítséget nem kapott: idén azonban beállt mögé a Volkswagen, amely a bevetett Polót a rali-vb-t domináló versenygépből fejlesztette ki.



A legismertebb azonban a mezőnyből Sebastien Loeb, aki az autósportot szerető körökben nem szorul bemutatásra. Népszerűségét jól le lehetett mérni a sajtótájékoztatón – ahol a mezőny összes tagja a színpadra lépett párosával, a világbajnokoktól a kevésbé ismert újoncokig mindenki szót kapott – a fényképezőgépek kattogásából, ami a kilencszeres ralivilágbajnok megszólalásakor szinte viharrá erősödött. Loeb ugyancsak egy olyan márkával versenyez, amely nagyobb forrásokat fordít a szériára, a Peugeot-nál. Loebbel ismertségben vetekedhet Ken Block, aki Ekströmhöz és Solberghez hasonlóan csapatfőnök is egy személyben: a Hoonigan Racing Division a Ford Focus festésével és csapatruházatával is kirí a többiek közül.

Valamilyen okból kifolyólag számos túraautós adja fejét ralikrosszra: közéjük tartozik a tavalyi ezüstérmes, Johan Kristoffersson (Solberg új csapattársa), aki a skandináv bajnokságban nyert korábban címet. 2017-ben pedig a legjelentősebb érkező egy Ekströmhöz hasonlóan kétszeres DTM-bajnok, Timo Scheider, aki szórványos szereplések után ezúttal minden energiáját a ralikrosszra koncentrálja, de olyan szinten, hogy Mallorcában saját pályát is felépített. A más kategóriáról átváltó, általában 30 feletti korosztályt azok a fiatalok egészítik ki, akik már a ralikrossz utánpótlásában nevelkedtek – és ha csatára kerül sor, sokszor maguk mögé utasítják a Solberg-féle veteránokat: ilyen Andreas Bakkerud (Block csapattársa, tavaly összetett harmadik), a Hansen-testvérek, Timmy és Kevin (akik ráadásul saját apjuk, a ralikrosszlegenda Kenneth Hansen istállójában versenyeznek Loeb oldalán), a lett Reinis Nitiss vagy az elképesztő külső íves előzésével ismertté vált Kevin Eriksson.

Ralikrossz – Egy csinált sportág

Nem az autósportok megszokott evolúciójával alakult ki, hanem létrehozták: így lehet, hogy napjaink leggyorsabban fejlődő szakágának még feltalálója is van, a tévés producer Robert Reed, aki 1967-ben a Lydden Hill pályán hozott össze egy műfajteremtő bemutatóversenyt ralisok részvételével. Az 50 éves sportág pörgőssége abban rejlik, hogy nem egy vagy két hosszabb versenyt tartanak egy hétvégén, hanem a forduló rövid futamok hosszú sorából áll, előbb kvalifikációkból, majd két elődöntőből és a győztest kihirdető döntőről. Itt nincs helye a spórolásnak: az elejétől a végéig mindent bele kell adni. A versenyek kevert felületen, aszfaltos és murvás vonalvezetésen zajlanak, ám rövid, nagyjából egy kilométeres pályákon, melyet a nézők teljesen beláthatnak.

A Formula.hu, amely ott volt a barcelonai médianapon, elsősorban arra volt kíváncsi, a felsorolt ralikrosszsos ászok közül kik rúghatnak labdába a bajnoki címért. A legvalószínűbbnek a tavalyi Ekström-Solberg csata újrajátszása tűnik, talán a tanulóévet letudó Loebbel a pakliban. A versenyzők szerint azonban korántsem ennyire egyszerű a válasz. Elsőként egy kívülállót kérdeztünk, Janis Baumanist, aki második szezonjára készül a szériában. „Az első verseny, vagy inkább Hockenheim, Belgium után lehetne jobban megválaszolni a kérdést. De hat-hét versenyző biztosan harcolni fog érte” – mondta a lett versenyző (az északi nemzet számára egyébként olyan a WRX, mint nálunk a WTCC, nemzetközi szinten itt vannak legjobban képviselve). Baumanis, aki 2016-ban tizedik helyet szerzett, tapasztaltabb ellenfeleket legyőzve, saját magának a nyolcadik helyezést tűzi ki.

„Hat-nyolcra becsülöm azok számát, akik megnyerhetik a bajnokságot” – adott le Baumanishoz hasonló tippet Mattias Ekström. A száguldó svéd aztán egy merészebbet is mondott: „Ami a futamgyőzelmet illeti, ők 15-en vannak.” Arra a megcáfolhatónak tűnő kijelentésükre, hogy ő egészen biztosan a címvédést tűzi zászlajára, így válaszolt: „Semmit nem kell megvédenem! És örülök neki, hogy így van, hiszen a nevem felkerült a trófeára, be a történelemkönyvekbe. Most pedig egy új címet akarok megszerezni, ugyanúgy, ahogy mindenki más teszi. Új év, nulla pont, és mindenki izgatottan várja az első versenyt, azt, milyen lesz a többiek tempója.”

A kétszeres világbajnok, Petter Solberg emelte a tétet. „Tíz” – jelentette ki, kétkedő pillantásunkra pedig sorolni kezdte azokat, akik a végső győzelemben reménykedhetnek: „Ekström, Loeb, Hansen, Bakkerud, Timur (Timerzsanov), én, Johann, Timmy, Kevin Hansen, aki szerintem le fogja győzni a testvérét, még nála is jobbnak tartom, Scheider, aki az én szememben nagyon jó versenyző” – sorolta a norvég, aki valóban könnyen eljutott tíz esélyesig, még akkor is, ha Timmy Hansent (nekünk is csak utólag tűnt fel) duplán említette.

A mezőny két táborra bontható: az istállókra, akik csapatbajnoki címért is harcolnak – fontos kiemelni, hogy ahol hárman is vannak, csak kettő pilóta eredménye számít a pontversenybe –, valamint néhány egyéni indulóra, köztük Solberg egyik múltbéli riválisa, Marcus Grönholm fiával, Niclasszal, vagy a világbajnokság első állandó magyar résztvevőjével, Lukács Kornéllal. A népszerű ralis, a bajnoksághoz később csatlakozó Gigi Galli Kia Rióját vezető pilóta a nevezési listán is becenevén, Csucsuként szerepel, amivel megküzdöttek a külföldi újságírók: volt, aki hozzánk fordult segítségért, és okkal, hiszen addig „Kuszkusz”-ként olvasta ki a nevet.

„Teljes szezonra csak 18-an neveztek, de az egy versenyes indulókkal együtt nő ez a szám, ezen a hétvégén például 21-en vagyunk” – fejtegette Solberg, mikor megkérdeztük, nem túl sovány-e a létszám. „De ha megfordítjuk: a Formula-1-ben három versenyző van, aki nyerhet. A raliban idén már győztek hárman, ez igaz, de szerintem csak a rajtsorrend miatt, különben Ogier nyerne meg minden versenyt. Itt viszont tíz versenyző van, akivel számolni lehet a győzelemért. Én azon a véleményen vagyok, hogy fontosabb, mennyien győzhetnek, mint hogy mennyien vannak összesen.”

 

A WRX 2017-es nevezési listája:

EKS (Audi S1 EKS RX quattro)
1 Mattias Ekström
57 Toomas Heikkinen
15 Reinis Nitiss

Team Peugeot-Hansen (Peugeot 208 WRX)
21 Timmy Hansen
9 Sebastien Loeb
71 Kevin Hansen

PSRX Volkswagen Sweden (Volkswagen Polo GTI)
11 Petter Solberg
3 Johan Kristoffersson

Hoonigan Racing Division (Ford Focus RS RX)
43 Ken Block
13 Andreas Bakkerud

MJP Racing Team Austria (Ford Fiesta)
44 Timo Scheider
96 Kevin Eriksson

Team STARD (Ford Fiesta)
7 Timur Timerzsanov
6 Janis Baumanis

Egyéni nevezők
87 JB Dubourg (Peugeot 208)
68 Niclas Grönholm (Ford Fiesta)
10 Lukács ’Csucsu’ Kornél (Kia Rio)
37 Guy Wilks (Volkswagen Polo)

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: