DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Ralikrossz

Exkluzív: Aki saját csapattal ért a csúcsra

A világbajnoki győzelmek közül talán azok érnek a legtöbbet, amit a versenyző a saját maga által alapított csapattal szerez. A kétszeres DTM-bajnok svéd, Mattias Ekström pont így ért fel a ralikrossz-világbajnokság csúcsára 2016-ban.

Erről a lenyűgöző eredményről Sir Jack Brabham juthat eszünkbe, aki 1966-ban a saját nevét viselő csapattal, a Brabhammel szerezte meg harmadik Forma-1-es világbajnoki címét. Ez rendkívül egyedülálló a motorsportok történetében, és Ekström csapata, az EKS esetében minden egyes eseményt nyomon tudtunk követni az 2014-es első indulás óta.

Az Audi S1-gyel versenyző csapat az első szezoni gyakorlások után (bár Ekström már élete második World RX futamát megnyerte) 2015-ben futott először teljes szezont a közepes teljesítményt nyújtó Anton Marklunddal. A tavalyi évben viszont már minden fordulón részt tudott venni Ekström is, akinek az azelőtti szezonokban a DTM-es kötelezettségei miatt kellett másodlagos sportként kezelnie a ralikrosszt. A csapattársa pedig a finn Toomas Heikkinen lett.

Már a szezon elejétől fogva látszott, hogy Mattias méltó kihívója lesz az előző két évben domináló Petter Solbergnek, és köszönhetően az okos versenyzésének, továbbá a hosszan tartó jó formájának, az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet is megszerezte Ekström és az EKS csapat.

ekstrom-wrx-2016-1



Az interjú időpontjában Ekström éppen egy vonaton utazott Svédország közepén, ezért a beszélgetés igen eseménydúsra sikeredett. Mivel hol volt nála térerő, hol nem, az interjú végére pedig el is vesztettük őt, az utolsó kérdésekre az Audi DTM-es sajtószóvivője Daniel Schuster és az EKS csapat sajtófőnöke Lukas Stelmaszyk válaszolt.

Először is, szeretnék gratulálni a 2016-os szezonban elért fantasztikus eredményeidért, kiváló teljesítmény!

Mattias Ekström: „Köszönöm szépen!”

Miután az első teljes ralikrosszos évedben megnyerted a világbajnokságot, majd csapattársaddal Toomas „Topi” Heikkinennel közösen a konstruktőri címet, bizonyára sokan kíváncsiak rá, hogy mi a titkod, titkotok. De mi lehetett a legfőbb oka a sikernek: ti, azaz a versenyzők, az autó, vagy a mögöttetek álló csapat?

 „Nem gondolom, hogy lenne valami titkunk, de a sikerünk legfőbb oka a rengeteg kemény munka és a sok előkészület. Nagyszerű volt az egész csapat az első hétvégétől az utolsóig, mindenki képes volt beleadni apait-anyait, és szerintem emiatt vált lehetségessé a címek elnyerése.”

Az EKS közösségi oldalain megtekinthető egy fantasztikus videó „857 nap” címmel, ami az első futamtól a bajnoki címig eltelt napokat mutatja be a szurkolóknak. Viszont mesélnél az igazi kezdetekről? Mikor fogalmazódott meg benned először a csapatalapítás ötlete, és mikor kezdtél el dolgozni ezen?

„2013 novemberében döntöttem el, hogy ez az, amit csinálni szeretnék, és készen is állok rá. Szintén ilyenkor derült ki, hogy az Audi S1 a tökéletes autó a feladatra. Úgy gondolom ez volt a kiindulópont.”

December első hetében részt vehettél az FIA díjátadó gálán Bécsben, itt adták át a világbajnoki serlegeidet. Úgy tudom, régi vágyad volt a gálán való megjelenés. Kimondhatjuk, hogy ez volt életed egyik csúcspontja?

„El kell ismerni, a versenyzői életemben mindenképp!”

Egyszer a ralikrossz-világbajnokság hivatalos Facebook oldalán megosztották az egyik tweeted, amin 4 EKS Audi S1 volt látható Barcelonában (a két versenyautó, és két bemutató autó). Azt kérdezted a rajongóktól, hogy kiket ültetnének az Audikba, mi lenne az ő felállásuk? Javasolták Jenson Buttont, Jari-Matti Latvalát, Timur Timerzyanovot, Sebastien Ogiert, még Walter Röhrlt is (kétszeres ralivilágbajnok, 69 éves) Tom Kristensent, Scott Speedet, és sok más kiváló pilótát. De kit választanál te Topi és magad mellé, ha reális lenne a 4 autós felállás?

„Jelenleg nem vagyok benne biztos, hogy kiket szeretnék. Sok versenyző megkeresett már minket, de még nem döntöttem.”

„Amikor kitettem ezt a bejegyzést, az volt a célom, hogy visszajelzést kapjak a rajongóktól, és ezek alapján tudjam, hogy kiket kell a listára raknom!”  

Meg vagy elégedve Topival, teljesítette az elvárásaidat?

„Igen, ő egy fantasztikus csapattárs, és ő az egyik oka annak, hogy megnyertük mindkét bajnoki címet. Nagyon segítőkész volt az egész szezon során, és tartósan jó munkát végzett. Természetesen párszor azt kívántuk, hogy bárcsak jobb hétvégéje lett volna, de a motorsportban „nem tudod a sikereket pénzért megvenni”. Ezen kívül nem hiszem, hogy egyszerű volt neki átülnie az autónkba, ami talán egy kicsit más koncepció, mint amiket eddig vezetett, szóval nem volt könnyű dolga, de büszke vagyok rá, jól dolgozott.”

Úgy néz ki két DTM-es kollégádat is megfertőzted a ralikrossz iránti szeretettel: Timo Scheider-t és Nico Müller-t. Timo már el is kezdett versenyezni a világbajnokságban, és elég jól szerepel, de mi a helyzet Nicóval, aki keréktisztító fiúként kezdte a csapatodnál Barcelonában (elvesztett egy fogadást), és nemrég tesztelte az autódat? Ő is indul hamarosan a World RX-ben?

„Nico szerette volna vezetni az autót, és amikor teszteltünk Belgiumban, csatlakozott a csapathoz három napra. Rengeteg kört megtett, nem csak egyet-kettőt, mint Barcelonában a futam utáni hétfőn.”

„Most már tudja, hogy milyen is ez az egész, és ez szerintem egy nagyon jó alap a döntés meghozatalához. Szeretné-e csinálni? Nem tudom. Azt javaslom, hívd fel, és kérdezd meg tőle, hogy mit gondol a ralikrosszos jövőjéről. Szerintem ez egy jó kiegészítés lenne a sztoridhoz.”

ekstrom-wrx-2016-3

Mások is érdeklődnek a ralikrossz iránt a DTM-ből?

„Igen-igen, van pár srác. Nem titok, hogy a ralikrossz egyike azoknak a sportoknak, amikről a versenyzők álmodnak. Az autók nagyon erősek, négykerék-meghajtásúak, a gumik jól tapadnak, kicsi a tengelytávolság, és magas fokú a versenyzés intenzitása. Persze vannak emberek, akik szeretik, vagy nem szeretik a ralikrosszt, de én úgy vélem, hogy nehéz nem szeretni.”

És még a Forma-1 világából is vannak jelentkezők: két visszavonult versenyző, a világbajnok Jenson Button, és Alexander Wurz is nagyon érdeklődik a sorozat iránt. Szerintem Button az amerikai Global Rallycrossban fogja elkezdeni, mert ott versenyzik a Honda, de már egy saját csapat alapításán gondolkozik. Milyen tanácsokkal látnád el őket? Hisz te is a pályaversenyzésből jöttél, mint ahogyan ők fognak.

„Nem sok mindent tudok tanácsolni. Profi autóversenyzőkről beszélünk, én csak azt tudom mondani, hogy „Gyere és próbáld ki!”. Csatlakozz a bulihoz, próbáld ki, és beszélj róla sokakkal – talán ez a legjobb módszer, de utána mindent magadtól kell megtanulnod és megtapasztalnod!”

Az FIA díjátadó gáláján azt nyilatkoztad, hogy azoknak a pilótáknak van egy kis előnyük, akik a pályaversenyzésből érkeznek a sportba. Sebastien Loeb is azt mondta, amikor interjút készítettem vele, hogy a WTCC és a pályaversenyzés nagyon hasznos volt számára, mert sokat fejlődött a vezetési stílusa, és ezek a tapasztalatok nagyon jól jönnek, amikor javítani szeretne a köridején a World RX-ben.

„Igazából mindenből ismerned kell egy kicsit, ez a legjobb kombináció. Egy kicsit a pályaversenyzésből, egy kicsit a raliból… Nincs olyan, ami automatikusan a legjobb, az a lényeg, hogy jó érzéssel csináld!”

Sebastien Ogier szintén elvitte egy körre az autódat, mik voltak az ő benyomásai?

„Vidám volt, fülig ért a szája, nagyon élvezte. Viszont ez nem egy rendes ralikrosszpályán volt, hanem egy müncheni reptéren, de arra jó volt, hogy megismerkedjen az autóval. Szerintem egy szép élménnyel gazdagodott!”

A fejlesztések nem olyan szembetűnőek a ralikrosszban, mint más autósportokban. Hogyan fejlesztitek az autót, és kik? Ti az EKS, vagy az Audi?

„Az elmúlt három évben mindent magunk csináltunk az EKS-nél. Az Audinál megtanultam hogyan kell fejleszteni az autót versenyzőként, szóval semmi különleges nincs ebben, keményen dolgozunk.” (2017-től az EKS gyári támogatást kap az Auditól – a szerk.)

ekstrom-wrx-2016-4

Az év fénypontja mindenképp az volt, amikor megnyerted a világbajnokságot, de mi volt a szezon mélypontja?

„A defekt Kanadában miközben vezettem az elődöntőt…”

Melyik versenyt tartod az év legfontosabbjának?

„Barcelona, kétség kívül.”

Hogyan ünnepelted a bajnoki címedet, majd a konstruktőri címet?

„Az egyéni címemet egy partival ünnepeltük meg a csapattal. Vacsora, egy kis zene, majd buli… Általánosságban nem vagyok egy ünneplős srác, de Buxtehude-ban (az Estering RX helyszíne) és Hamburgban nagyon jót buliztunk.”

„Viszont egyáltalán nem ünnepeltünk meg a konstruktőri címet, mert egyből egy DTM-es tesztre kellett repülnöm. Az FIA gálán ünnepeltünk még egy keveset.”

Mire számíthatunk az EKS-től az elkövetkező szezonban? Marad a kétautós felállás ugyanazokkal a versenyzőkkel?

„Nem tudom. Bárcsak elárulhatnám, de nem tudom. Reméljük egy jó, versenyképes csomagunk lesz, mert jelenleg elég nagy a verseny köztünk és Solberg, továbbá a Volkswagen csapat között. Kellett egy kis kutatást végeznünk, és remélem, olyan léptekben tudunk fejlődni, mint ahogyan tettük azt az előző három évben.”

Mit gondolnak az Audinál a sikereitekről? Hogyan értékelik vagy méltányolják?

„Nehéz megmondani, mert sok különböző ember dolgozik az Audinál, de általánosságban örülnek neki. Csak azt tudom mondani, hogy boldog vagyok, és várom a visszajelzéseket mindenkitől, és egyelőre csak pozitívokat kaptam.”

Kívülről úgy látszik, hogy az EKS az Audi gyári csapata, a Hoonigan a Fordé, stb. Bár tudjuk, hogy nem azok, de gondolkoznak Ingolstadtban arról, hogy egy kicsit besegítsenek?

„Igen, Daniel (Daniel Schuster, az Audi DTM-es sajtószóvivője) és a srácok mondták már, amikor nyertem, hogy készek támogatni, de ez az én döntésem. Jól szeretném hogy kinézzen a csapatom, és sok kiváló partnerem van. Nem csak az Audi, itt a Red Bull, és még sokan mások (pl. GoPro, MAN, Alpinestars, stb. – a szerk.). Egy prémium csapat vagyunk, és én szeretnék egy prémium kinézetet is felépíteni.”

Daniel Schuster: „A következő évre a Formula E-ben és a DTM-ben van gyári érdekeltségünk, de a támogatásunkkal, egy Audi vezetésével megnyerted a bajnokságot. Legalább nyertél egy bajnoki kupát nekünk 2016-ban (a Formula E-ben és a DTM-ben is csak egy hajszállal maradtak le csapataik a bajnoki címekről– a szerk.). Át kell gondolnunk a dolgainkat a jövőt illetően, de egyelőre ez még az ünneplés időszaka.”

(Az interjú még a gyári támogatás bejelentése előtt készült.)

ekstrom-wrx-2016-2

Hogyan fektetitek be a címekért járó pénzdíjat a csapatba?

„Nem tudom, nem vagyok egy pénzügyi szakértő, csak azt tudom, hogy ez már megtörtént. Egy biztos, jó párszor összejövünk még ünnepelni a szerelőkkel és a csapattagokkal, hogy újabb szép emlékeket szerezzünk. Számomra ez a legfontosabb!”

A hetekben tesztelted az új Audi RS5 DTM-et a következő szezonra. Elégedett vagy vele?

„Igen, folytatom a DTM-et, és célom a harmadik bajnoki címem megszerzése.”

Mit gondolsz az új márkatársaidról?

„René (Rast) és Loic (Duval) mindketten jó fej srácok… *a kapcsolat egyre rosszabbá válik*

Daniel Schuster: „Dani, elvesztettük Eki-t valahol a vonaton.” 

Miután nem sikerült újra kapcsolatba lépni Ekströmmel, a két sajtósnak tettem fel a maradék két kérdésemet.

Mit fog Mattias csinálni télen, a szabadidejében? Lesznek olyan események, ahol részt vesz majd az Audi EKS S1 quattro-val?

Daniel Schuster: „Úgy tudom, egy párszor elutazik majd a családjával, mert ebben az évben rengeteg időt töltött versenyzéssel. Több mint 20 hétvégét, és ebben még nincsenek benne a sajtós, a marketinges, és a promóciós kötelezettségei. Biztos vagyok benne, hogy a családja nagyon vár már rá, hogy együtt lehessen velük, otthon, a feleségével és a gyermekeivel.”

Lukas Stelmaszyk: „Mattias még a télen is nagyon elfoglalt lesz. Nem biztos, hogy idén is lesz megint Super Q esemény Kitzbühelben, de az biztos, hogy sokat fog tesztelni a ralikrosszos és a DTM-es autóival.”

Terveztek az EKS-nél ruházati termékeket árusítani a rajongóknak?

Lukas Stelmaszyk: „Gondolkozunk rajta, és vannak már ötleteink arról, hogy milyen fajtákat akarunk és milyeneket nem. Nem lesznek rajongói pólók nagy képregény stílusú betűkkel, ez nem a mi ízlésünk. A fehér bajnoki címet ünneplő sapkák és kabátok sem lesznek kaphatóak, ezek csak a csapattagoknak járnak. De mindenféleképpen dolgozunk egy szélesebb választékon!”

Hatalmas köszönet az interjúért Mattiasnak, Danielnek, és Lukasnak!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: