A nap során rengeteg sztárpilótával és több csapatfőnökkel is beszélgettem, amiből több tucat interjút össze lehetne állítani, de ettől most megkímélek mindenkit, ehelyett vázlatosan leírom a legérdekesebb információkat és kulisszatitkokat, amiket megtudtam a helyszínen. A végén zárójelben (csak a szükséges helyeken) azt jelzem, hogy kitől származik az adott információ.
1. Ki lesz idén Petter Solberg csapattársa?
Liam Doran.
2. Ki lesz a csapat főtámogatója, akiknek a színeiben futnak majd?
Monster.
3. Ugyanolyan autókkal futnak majd?
Nem. Két teljesen különálló projektről beszélünk. Solbergnek és Dorannak is megvan a maga kis csapata, akik a saját Citroen DS3-asukat megépítették az idei évre. (Solberg és Doran is kifejezetten hangsúlyozta ezt)
4. Ha a két autónak semmi köze nincs egymáshoz, akkor miért indulnak mégis egy csapat színeiben?
„Mindketten hasonlóan gondolkodunk, egyikünk sem akart betársulni egy már meglevő gyári csapathoz, mindketten saját magunknak akartuk felépíteni ezt a projektet, így kerültünk egymás mellé egy csapatba. A két konok, akik nem állnak be a sorba, és a maguk útját járják. A Monster úgy látta, hogy ebben van fantázia, és miért ne indulhatnánk akkor együtt harcba a csapat-világbajnoki címért. Ez ennek az egésznek a háttere.” (Petter Solberg)
5. Kap-e idén Solberg gyári támogatást a Citroentől?
„Nem. Sokáig úgy volt, hogy igen, és ennek megfelelően építettük fel az egész projektünket, de karácsony előtt két héttel bármilyen előzetes figyelmeztető jel nélkül egyszer csak megszakítottak velünk minden együttműködést. Arra hivatkoztak, hogy ezt most nem engedhetik meg maguknak anyagilag, mert létszámleépítés van a Citroen Racingnél. Nyilván nem örültem ennek, de aki ismer, az tudja, hogy mindig minden helyzetre találok megfelelő megoldást.” (Petter Solberg)
6. A Monsterrel való együttműködés az után jött, hogy a Citroennel megszakadt a kapcsolat?
„Igen. Mint mondtam, mindig mindenre találok megoldást, és most ez volt a legkézenfekvőbb kiút, miután a Citroennel úgy jártam, ahogy. A Monster látott fantáziát ebben a projektben, tudják, hogy tavaly is gyári támogatás nélkül lettem világbajnok, és idén is képes lehetek erre. A Monster támogatása elsősorban anyagilag jelent nagyon nagy segítséget nekem, nélkülük nem tudtam volna a teljes vb-évadot végigcsinálni.” (Petter Solberg)
7. Mikor fekszik le egy átlagos hétköznapon Solberg?
„5-10 perccel az után, hogy a csapat befejezte a munkát az autón, és mindenki elhagyta a garázst. Én sosem megyek vakációra, mindig ott vagyok a srácokkal a műhelyben, és felügyelem a munkát. Nálunk, ha hajnal 5-ig dolgozunk, az azt jelenti, hogy hajnal 5-ig mindenki ott van és az autó körül sürgölődik, beleértve engem is. Ettől csapat a csapat, és természetesen aztán, ha győzünk, akkor a pezsgőből is mindenki egyformán részesül. Kevesebb emberrel dolgozom együtt, mint a gyári istállók, de nagyon gondosan megválogatom a saját csapatom tagjait. Szeretek mindent átlátni, és a magam módján csinálni, ezért sem akartam betársulni sehova, pedig több gyári csapattól is kaptam konkrét ajánlatot.” (Petter Solberg)
8. Az idei autó a tavalyi továbbfejlesztett változata, vagy egy merőben új technika?
Merőben új. Szinte minden alkatrészt kicseréltek benne, és minden jobb lett, mint volt, ezért Solberg attól sem tart, hogy tavalyi francia szerelője, aki csapatot váltott, értékes információkat és műszaki megoldásokat visz át a konkurens gyári Ford-csapathoz, az Olsbergs MSE-hez. Sokkal gyorsabb lesz az autója a tavalyinál is. (Petter Solberg)
9. Melyik pilóta babusgatta gyengéden néhány hónapos gyermekét a Média Nap szüneteiben?
Liam Doran! Érdekes látványt nyújtott ebben a szerepben a hatalmas termetű brit fenegyerek, de szemlátomást élvezi az apaságot. Kedvese pedig már a második babát várja. A csöppséget egyébként nem nagyon hozta lázba a sajtótájékoztató, szépen végigaludta azt!
10. Ki versenyez idén Timmy Hansen oldalán a Peugeot Team Hansen csapatnál?
Davy Jeanney, korábbi francia bajnok pilóta, aki Timur Timerzsanov helyére érkezik.
11. Hol fog akkor versenyezni idén Timerzsanov?
Az Olsbergs MSE fiókcsapatában, egy a két gyári pilótával, Andreas Bakkeruddal és Reinis Nitisszel teljesen megegyező Ford Fiestát hajtva. (Jussi Pinomaki, az Olsbergs MSE csapatfőnöke)
12. Ha ugyanaz a technika, akkor Timerzsanov miért nem a gyári csapatban versenyez, mint a másik két pilóta?
Mert a csapat-világbajnoki pontversenyben csak 2-2 pilóta eredménye számít bele. Lényegében ez az egyetlen oka a megkülönböztetésnek, amiért Timerzsanov hivatalosan egy másik csapat színeiben indul. Valójában azonban ők hárman egyenértékű csapattársak lesznek, csak épp Timerzsanov pontjai a csapat-vb-be nem számítanak bele. (Jussi Pinomaki)
13. Mi az összefonódás Pinomaki és az Olsbergs MSE három pilótája között?
Mind a négyen voltak Európa-bajnokok a Super1600-as kategóriában vagy annak elődjében, a Divízió 1/A-ban, és mind a négyen a Pinomaki által futtatott Set Promotion csapat Renault Cliójával értek fel Európa csúcsára a ralikrosszban. Nyugodtan mondhatjuk, hogy az Olsbergs MSE mindhárom jelenlegi pilótája Pinomaki felfedezettje, akik most újból egymásra találtak, immár a vb-n.
14. Tudatos ez a szintű összefonódás?
Nem. Legalább sem annyira tudatos, mint ahogy most kívülről látszik. „Valójában minden tehetséget szemmel tartunk, és igyekszünk mindig a legjobb pilótákat megszerezni a csapatunkba, ezért nem szűkítjük be a kört a Set Promotion volt versenyzőire. Ami viszont előny lesz, hogy a három srác nagyon jól ismeri egymást, fél szavakból megértjük egymást, ami biztosan segíteni fogja a közös munkát.” (Jussi Pinomaki)
15. Pinomaki az Olsbergs MSE SuperCar csapata mellett párhuzamosan a Set Promotion Super1600-as csapatát is még mindig irányítja?
„Részben, de a Set Promotiont inkább már csak távolról felügyelem. Mindig enyém a végső döntés, én írom alá a szerződéseket, de a mindennapi munkában már nem veszek részt, arra már nem futná az erőmből az Olsbergs MSE irányítása mellett.” (Jussi Pinomaki)
16. Milyen mértékben növekedtek meg a csapatok költségei, amióta az Európa-bajnokságból világbajnokság lett?
Hatvan százalékkal. Ez azért okoz komoly fejtörést még a gyári háttérrel rendelkező csapatoknak is, mert szponzorokat egyelőre nem könnyebb találni attól, hogy az Eb-ből időközben vb lett. „Amerikában, a Global Rallycross Championshippel más a helyzet, ott könnyebb nagyobb szponzorokat szerezni.” (Jussi Pinomaki)
17. Ki hiányzott az állandó vb-menők közül a mostani médiaeseményről?
Mattias Ekström, aki a DTM tesztjére volt ma hivatalos.
18. Ki helyettesítette őt?
Edward Sandström.
19. Hogyan fog Esktröm a hockenheimi hétvégén egyszerre versenyezni a DTM-ben és a ralikrossz vb-n?
Sehogy. Ott is Sandström fog beugrani helyette, mivel ő csak DTM-ezni fog.
20. Ki volt a legkómásabb pilóta a depóban?
René Münnich, aki egyenesen a TCR sanghaji futamáról érkezett Barcelonába.
21. Miért döntött úgy, hogy idén visszatér a WTCC-ből a ralikrosszba?
„A ralikrossz jobban fekszik nekem, és ezt szeretem a legjobban csinálni.” (René Münnich)
22. Ki lesz idén Münnich csapattársa, aki a másik Audi S3-ast vezetheti majd?
Alx Danielsson, aki korábban a formulaautózásban jeleskedett. 2006-ban bajnok lett a WSR3,5-ben, majd egy rövid ideig F1-es tesztpilótaként is tevékenykedett. (René Münnich)
23. Miért ő?
„Az idei évre elsősorban egy nagyon jó fejlesztő pilótára volt szükségünk, akinek a segítségével minél ütőképesebb autót építhetünk. Alx pedig határozottan egy nagyon jó fejlesztőpilóta, ezért biztos vagyok benne, hogy ő volt a tökéletes választás most. Három futamon fog biztosan indulni idén, a többi versenyre más pilóták ugorhatnak be, például Gianni Morbidelli.” (René Münnich)
24. Morbidelli nem jó fejlesztőpilóta?
„Nem! Tudom, hogy sokaknak meglepő lehet ez, mert egy nagyon rutinos és nagyon jó versenyzőről van szó, aki idén szerintem bajnok lesz a TCR-ben, de ő egy igazi versenyző versenyző. Képtelen hatékonyan fejleszteni egy autót, mert ő csak a versenyekre tudja igazán felszívni magát. Ott viszont tényleg a 120%-ot is kipréseli magából. Egy-két ralikrossz vb-futamon idén ő is elindul a színeinkben, de a tesztelési fázist mindenképp Alxszal akarjuk végigcsinálni.” (René Münnich)
25. Milyen apropóból tűnt fel a korábbi extrém sívilágbajnok és a Minivel az utóbbi években a terepraliban brillírozó Guerlain Chicherit a ralikrossz vb médiás napján?
Egyrészt, mert Monster-támogatott versenyző, és a ralikrossz vb-t is az energiaital-gyártó óriás szponzorálja. Másrészt, mert mint érdeklődésünkre elárulta, idén két ralikrossz vb-futamon ő is rajthoz fog állni egy monsteres Minivel: Hockenheimben és Loheacban. (Guerlain Chicherit)
26. És mit keresett Barcelonában a korábbi Dakar-győztes, Joan Nani Roma?
Egyrészt ő is Monster-támogatott versenyző, másrészt 40 kilométerre lakik a pályától, harmadrészt ő is élénken érdeklődik a ralikrossz vb iránt. Tavaly például a portugál vb-futamot a helyszínen nézte végig, de a többi verseny eseményeit is figyelemmel kísérte a TV-ben, és tetszett neki, amit látott. (Joan Nani Roma)
27. Láthatjuk-e idén őt is ralikrosszozni?
„Valószínűleg nem. Kutatom a lehetőségeket, és a Monster is szeretné, hogy induljak itt, Barcelonában, de egyelőre úgy néz ki, hogy nem lesz szabad autó, amivel mehetnék. Ráadásul, nekem a Dakar és a tereprali most az első, minden más csak utána jöhet.” (Joan Nani Roma)
28. És hogy kerül a ralikrossz vb médiás napjára Laia Sanz, 13-szoros Moto Trial világbajnok, többszörös Dakar-résztvevő hölgymotoros?
Hát úgy, hogy idén őt is láthatjuk majd ralikrosszozni, mégpedig a barcelonai vb-futam betétprogramjaként futó RX Lites kategóriában.
29. Ki az a tavaly vb-futamot is nyert pilóta, aki idén immár szerelőként is segíti saját csapatát?
Reinis Nitiss, az Olsbergs MSE tinédzserkorú lett versenyzője, aki tavaly a norvég vb-futamon tudott nyerni, és több dobogós helyezést is szerzett bemutatkozó évében. Alázatnak nincs híján, hiszen nemcsak saját autója felkészítésében vesz tevékenyen részt, de csapattársai, Andreas Bakkerud és Timur Timerzsanov gépeinek szervizelésében is. (Reinis Nitiss)
30. Milyen új autókat láthatunk majd a mezőnyben?
Mindenképp ki kell emelni a JRM Racing csatlakozását a sorozathoz. A brit csapat két MINI RX Countryman Supercarral fog teljes szezont futni idén, két amerikai sztárpilótával, Danny Way-jel és Dave Mirrával a volánnál. Ők idén még egy kis technikai hátrányban lesznek a többiekkel szemben, mivel jelenleg egy 1,6-os motor dübörög a Minikben, de ezt 2016-ban egy kétliteres erőforrás fogja felváltani, miután újratervezik az egész autót. Hosszú távú terveik vannak a ralikrosszban, és 2016-ban már komoly eredményeket várnak maguktól. (Dave Mirra)