DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

Itt nézhetitek élőben a Ferrari F1-es autóbemutatóját

Valentin-napra időzítette 2023-as autójának bemutatóját a Ferrari. Az új versenygép az SF-23 nevet viseli majd, a bemutató pedig 11:25-kor veszi kezdetét, melyet a YouTube-on élőben követhettek, ide vagy a képre kattintva!

Stroll: Én inkább Schumachernek drukkoltam, mint Alonsónak

Szenzációs jelenet az Aston Martin bemutatójáról! A csapattal első szezonját kezdő kétszeres világbajnok Fernando Alonso a nála jóval fiatalabb Lance Stroll társa lesz idén, aki nem kertelt, mikor egy fiatal rajongó megkérdezte tőle, ki volt a gyermekkori kedvence: "Michael Schumacher! Nem fogok hazudni. Azokban az időkben Fernando sorra nyerte a versenyeket és a világbajnoki címeket, de én Michaelnek drukkoltam" - mondta új csapattársának a kanadai, nagy derültséget okozva a helyszínen, amin még Alonso is csak nevetett. Ráadásul az említett fiatal rajongó utána elárulta, hogy neki viszont Alonso a példaképe, amire még zseniálisabb reakciót adott a spanyol:

 

„Máris április elseje van?” – Ralf Schumacher reagált Alonso nyilatkozatára

Igazán egyedi véleményt fogalmazott meg néhány napja az Aston Martin pilótája, Fernando Alonso: Világbajnok-alapanyagnak tartja a spanyol újdonsült csapattársát, Lance Strollt. Lehet csupán véletlen egybeesés, hogy a páratlan dicséretekkel illetett kanadai pilóta Alonso új főnökének, az Aston Martin csapatot birtokló Lawrence Strollnak a fia, mégis sokak felvonták a szemöldöküket a kétszeres világbajnok nyilatkozatát olvasva.

Így volt ezzel a volt Formula-1-es pilóta, Ralf Schumacher is: „Hát persze! Az F1-es autók meg tudnak repülni. Vagy máris április elseje van?” – reagált Instagram-posztjában Michael Schumacher fivére.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Ralf Schumacher (@ralfschumacher_rsc) által megosztott bejegyzés

Még be sem mutatta, de már pályára vitte új F1-es autóját az Alpine

A csapatok közül utolsóként, csütörtök este tartja a csapat- és autóbemutatóját az Alpine, de a franciák nem várták meg a leleplezést azzal, hogy megtegyék az első métereket az A523-assal: a közösségi oldalukra feltett poszt alapján ma Silverstone-ban tartottak bejáratást a 2023-as versenygéppel (ahogy egyébként a Williams is így tett hétfőn). Persze a fotó távolról és naplementében, rossz fényviszonyok mellett készült, nehogy idejekorán eláruljanak bármilyen részletet is a gépről…

Az Alpine közleményéből az is kiderült, hogy Esteban Ocon kilenc, a csapat új igazolása, Pierre Gasly pedig nyolc kört tett meg az autóval a brit pályán. Mind a pilóták, mind Matt Harman technikai igazgató kiemelte: simán, problémáktól mentesen zajlott az A523-as shakedownja.

A Ferrari partnereként folytatja a Williamsnek hátat fordító szponzor

Zajlik az élet az F1 háza táján, az autóbemutatók mellett ugyanis a csapatok egyre-másra osztják meg a képeket az új autókról, csapatruházatokról, vagy épp sisakfestésekről. A sorból nem maradhat ki természetesen a Ferrari sem, a maranellói alakulat a hivatalos weboldalán jelentette be, hogy a 2023-as versenygépen a Bang & Olufsen logója is feltűnik majd. A hangtechnikai és elektronikai berendezéseket gyártó dán vállalat 2022-ben még a Williamsszel kötött hosszú távú szerződést, a jelek szerint azonban felek idő előtt megváltak egymástól.

„Nagy örömmel üdvözöljük a Bang & Olufsent a fedélzeten mint a csapat új hivatalos partnerét. A vállalat az elmúlt közel egy évszázadban egyet jelentett a legmodernebb hangtechnikával, a legfejlettebb dizájnnal párosulva. Akárcsak a Ferrari, a Bang & Olufsen is referanciaként szolgál a saját iparágában, a két vállalat pedig sokban hasonlít egymásra, épp ezért nagy várakozásokkal kezdjük el ezt az együttműködést” – reagált a Ferrari közleményében a Scuderia vezérigazgatója, Benedetto Vigna. A maranellóiak 2023-as versenygépe, az SF-23 február 14-én debütál a nagyközönség előtt.

Dobogóval tért vissza a nemzetközi versenyzéshez Nyikita Mazepin

Egy év óta először szerepelt Oroszországon kívül autóversenyen az ex-F1-es Nyikita Mazepin. Az orosz versenyző az ázsiai Le Mans-szériába nevezett be a 99 Racing csapatával. A rövidke bajnokság két egymást követő hétvégét ölel fel, február 11-12-én Dubajban tartották az első fordulót, 18-19-én pedig Abu Dhabiban zárul a sorozat, mindkét hétvégén két négyórás futammal.

Mazepin két csapattársa eredetileg Felix Porteiro és Ben Barnicoat lett volna, de előbbi helyére Goncalo Gomes érkezett, utóbbit pedig a 2016-os Le Mans-győztes, Neel Jani váltotta az LMP2-es Orecában. Bár csak nyolcadik helyről startoltak, a leintés előtt 80 perccel Mazepin vezette az első futamot, végül az egység tizedekre a második helytől a dobogó alsó fokán végzett. A második futamot hatodik pozícióban zárták, így ötödik helyen állnak az LMP2-es értékelésben. A kategória győztese automatikusan indulhat a Le Mans-i 24 óráson – kivéve, ha Mazepin lesz az, aki jelenleg ki van tiltva az Európai Unióból.

Az LMP2-es csúcskategória mezőnyében indult a Formula-3-ban két szezont töltő Tóth László is, aki az ARC Bratislavával hetedik és kilencedik helyet ért el.

Meg is mutatta a valódi FW45-öt a Williams, meg nem is

Pontosan egy hete, február 6-án mutatta be 2023-as F1-es autójának festését a Williams. A csapat a mai napon pályára is gurul az új autóval Silverstone-ban, ám mielőtt ezt megtették volna, közzétettek néhány képet a hivatalos oldalukon az FW45-ről. Illetve csak renderelt képeket, amiken minden bizonnyal még bőven vannak eltitkolt részletek, mindenesetre az alábbi képre kattintva láthattok néhány fotót a Williams által leleplezettnek titulált új autóról.

Itt követhetitek majd élőben a McLaren és az Aston Martin F1-es bemutatóját

Ahogy arról már korábban írtunk, hétfőn két csapat is megmutatja 2023-as versenygépét a rajongóknak. Előbb 18 órai kezdettel a McLaren rántja le a leplet 60. évfordulós autójáról, az MCL60-ról, melynek bemutatóját ide kattintva követhetitek élőben a YouTube-on. A csapat egyik versenyzője, Lando Norris már a bukósisakját is megmutatta az interneten. Ezt követően 20:00-tól az Aston Martin is életre hívja az AMR23-at, melyet szintén a legnépszerűbb videómegosztó oldalon lehet élőben nyomon követni.

 

Csütörtökig mindegyik F1-es autóról lehull a lepel, ma kettő is érkezik

Ezen a héten sem leszünk híján autóbemutatóknak, hiszen még a mezőny fele adós a 2023-as versenygépének felfedésével. Eddig - sorrendben - a Haas, a Red Bull, a Williams, az Alfa Romeo és az AlphaTauri festését mutatták be, a legtöbben pedig már be is járatták a 2023-as modelleket, a mai napon pedig előbb a McLaren (18:00-kor kezdődik a bemutató), majd az Aston Martin (20:00-tól) is bemutatkozik a nagyvilág számára. A hét további részében sem fogunk unatkozni, hiszen kedden a sokak által várt Ferrarit leplezik le (11:25), szerdán jön a Mercedes (10:15), csütörtökön pedig az Alpine (21:00) zárja a 2023-as bemutatók sorát.

Különleges sisakfestést használ idén Lando Norris

Bemutatta idei sisakdizájnját a McLaren fiatal pilótája. A 23 éves brit a közösségi oldalain mutatta meg követői számára a 2023-ban használatos festését, ami nem sokban különbözik attól, amit az előző esztendőben láthattunk sisakján, ám a fekete részek sokaknak szemet szúrhatnak. A legnagyobb különbséget ugyanis ezek jelentik, mivel nem festettek le minden felületet. Ez a hírek szerint a súlycsökkenést segítheti elő, Norris pedig csak „fedetlen karbonként” utalt rá a képekhez mellékelt leírásban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Az Ausztrál Nagydíj lehet a kulcs Ricciardo jövőjét illetően

Az idei évre már nem maradt hely az F1-es rajtrácson Daniel Ricciardo számára, aki így 2023-ban a Red Bull tartalékosaként tevékenykedhet. A 33 esztendős versenyző nemrégiben elárulta, szeretné kiélvezni a szabadságát, karrierje további részéről pedig érzése szerint a nyár kezdetével hozhat döntést. Ezzel szemben most a Speedcafe által lehozott interjúban már arról beszélt, hogy hazája futamán biztosan jelen lesz, az ottani élmények pedig sokat segíthetnek neki a döntés meghozatalában.

„Valószínűleg a televízióban fogom nézni az első futamot. Ez lehet, elindít majd bennem valamit, de Melbourne lesz az első olyan hétvége, amelyen ott leszek. Úgy gondolom, hogy az ottani légkör, a zajok, a hangok és ennek az egésznek a hangulata valószínűleg megteszi majd a hatását. Akár úgy érzem, hogy izgatott vagyok és vissza szeretnék térni, akár nem. Most örülök annak, hogy egy kicsit még rajongó lehetek, a többit pedig majd meglátjuk, de azt hiszem, Melbourne vélhetőleg elég sokat fog mondani nekem” – idézte Ricciardo szavait a weboldal.  

Vasseur már most lenyűgözte a Ferrari munkatársait

Az olasz sajtóban időnként érdekes pletykák jelennek meg, most például a La Gazetta dello Sport weboldalán írtak arról, hogy a maranellóiak nemrégiben kinevezett csapatfőnöke, Frederic Vasseur már néhány hét alatt kivívta új kollégái tiszteletét. A lap úgy tudja, ezt főként munkamoráljával sikerült elérnie, mivel hetente legalább négyszer jár tanárhoz azért, hogy olaszul tanuljon, a csapat főhadiszállására pedig minden reggel nagyon korán, általában hét óra előtt érkezik meg és csak este fél nyolc vagy nyolc előtt távozik. Bár a Gazetta sokszor elég kritikusan viszonyul a Ferrarihoz, ezúttal arról írtak, hogy az istállónál visszatért a nyugalom és a rendezettség, amit Vasseur érdemének tulajdonítanak.  

Ebben az F1-es szerepben tudja elképzelni volt főnöke Vettelt

Kevesen gondolják, hogy Sebastian Vettel végleg távozott a Formula-1-ből, úgy vélik, a német valamilyen státuszban vissza fog térni a királykategóriába – legutóbb az merült fel, hogy mezőnyből való távozása ellenére is marad a versenyzői szövetség, a GPDA igazgatója. Volt csapatfőnöke, Christian Horner pedig így fejtegette a kilátásokat:

„Nem tudom elképzelni Sebet egy 9-től 5-ig tartó állásban, vagy hogy Angliába költözzön. Sok mindenhez akar kezdeni az életében, de tekintve, hogy a családjával is törődni akar, kicsit szabad szellemben áll ehhez” – vélekedett az AMuS-nak Horner. Korábban arról beszélt, Helmut Marko autósport-tanácsadói állásra is ideális jelölt lenne Vettel, most azonban másféle szerepben vizionálta.

„Vannak egyes dolgok az F1-ben a vezetésen kívül, melyeket ellentmondásosnak érzett, ez nyilvánvaló. Talán az F1-ben egy környezeti tanácsadói szerepet elvállalna, ehhez tudná használni szenvedélyét. De nagyon meglepődnék, ha egy csapat napi vezetésére vállalkozna.”

Fotó: DPPI

Russell: Senki sem emlékszik rá, hogy Lewis előtt végeztem

Egy interjúban 2022-es szezonja fő sikeréről kérdezték George Russellt. A fiatal brit a Sao Pauló-i Nagydíjon szerzett futamgyőzelmet említette, nem azt, hogy szezon végén két hellyel megelőzte a bajnokságban Lewis Hamiltont.

„Számomra ez a győzelem Brazíliában fontosabb volt, mint a pontverseny. Végső soron senki nem emlékszik arra, hogy legyőztem Lewist a pontok tekintetében. Csak negyedik helyen végeztem, a senki földjén” – mondta Russell az Auto Motor und Sportnak. Ezzel az állásponttal azért vitatkoznánk – elvégre ő maga gyakran emlékeztet nyilatkozataiban arra, a tabellán megelőzte a hétszeres világbajnokot, például abban a kontextusban, hogy más években ez a relatív eredmény vb-címet szokott érni.

Franz Tost az F1 második legrégebb óta szolgáló csapatfőnöke – mi a titka?

A 2023-as szezonra négy alakulatnál is kicserélődött a csapatfőnök, ennek következtében pedig figyelem terelődött azokra a vezetőkre, akik már régóta szolgálják csapatukat. A bemutatóját szombaton tartó AlphaTauri első embere, Franz Tost, a motorszállítóként ténykedő BMW korábbi F1-es műveleti igazgatója 2006 óta vezeti az istállót, mióta a gárda Toro Rosso néven megjelent a rajtrácson. Nála csak a testvércsapat, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szolgál régebb óta – egy évvel előtte kezdett, szintén az alakulat debütálásakor.

„Élvezem a munkám és szeretem a Formula-1-et” – adott választ Tost arra a kérdésre, mi hosszú csapatfőnökségnek titka. „De természetesen gondoskodni kell a sikerekről is, jó szezont kell teljesítenünk, ez a folytonosság titka. Máskülönben a csapatnak újraszervezésre lenne szüksége. Így működik ez ebben az üzletben.”

Bűnösnek találták a Brit Nagydíj tüntetőit, szabadságvesztés várhat rájuk

A 2022-es Brit Nagydíj első körében két eset is borzolta a kedélyeket: egyrészt a nagy rajtbaleset, amelynek elsősorban Guanyu Zhou volt elszenvedője, de számos más autó is érintett volt, másrészt az ezt követő incidens, amely során öt tüntető hatolt be a pályára és ültek le az aszfaltra a Wellington egyenesben. A piros zászló miatt az autók nem teljes sebességgel érkeztek, de a Just Stop Oil szervezet tüntetőinek tette rendkívül veszélyes volt mind rájuk, mind a versenyzőkre nézve.

A Northamptoni Koronabíróságon januárban kezdték meg az ügy tárgyalását. A vádlottak négy férfi és két nő: a 24 éves Emily Brocklebank, a 22 éves Alasdair Gibson, a 22 éves Louis McKechnie, a 40 éves Bethany Mogie és a 29 éves Joshua Smith hatoltak be a pályára. A 47 éves David Baldwint a parkolóban találták ragasztóval, kötözőkábelekkel és a Just Stop Oil molinójával, a férfi pedig kijelentette, ő is a többiekkel van.

A vádakat ugyan tagadták, de RacingNews365 beszámolója szesrint a bíróság végül bűnösnek találta őket. A tervek szerint március 31-én kerül sor a hivatalos ítélethirdetésre, és bár az még nem dőlt el, hogy mi lesz a büntetésük, de állítólag a szabadságvesztés is benne van a pakliban.

Videó: pályán az idei Alfa Romeo, így rajtol

Zajlanak a filmforgatási napok, az Alfa Romeo pedig egy újabb videót osztott meg róla: egy rajtot nézhetünk meg a bokszutca végéről. Egyre közelebb a szezonkezdet...

 

Nézd élőben az AlphaTauri F1-es autóbemutatóját!

Az anyaistállóhoz, a Red Bullhoz hasonlóan az AlphaTauri is New Yorkban mutatja be idei F1-es autóját, pontosabban annak 2023-as festését. A csapat a New York-i divathét keretein belül leplezi le az AT04-es dizájnját, és már csak a helyszín miatt sem számíthatunk a valódi autóra, csak az idei színekre. 

A bemutató magyar idő szerint 23:30-kor kezdődik, és a csapat Youtube-csatornáján, erre a linkre kattintva követhető!

pf1_34

Egyelőre nem ülteti autóba Schumachert a Mercedes

Miután a Haasnál nem maradt hely számára, a Mercedes teszt- és tartalékversenyzőjévé vált Mick Schumacher: ebben a szerepkörben jelen lesz az összes nagydíjhétvégén beugrásra készen, a versenyek között pedig elsősorban a szimulátoros munkájával fogja segíteni Lewis Hamiltonék és George Russellék munkáját.

Egyelőre azonban az nincs tervben, hogy igazi F1-es autóba is üljön a német: a Mercedes az Auto Motor und Sport érdeklődésére megerősítette, hogy Schumacher nem fog autóba ülni a két hét múlva esedékes bahreini előszezoni teszten. Ez persze érthető, hiszen mindössze az a három nap áll a csapatok és a versenyzők rendelkezésére a felkészülésre az évad előtt, ezért azt végig Hamilton és Russell kapja majd. Pedig egyébként Schumacher nemrég már az üléspróbán is átesett új munkaadójánál, ahogy a velük a német pilóta szolgálatairól megállapodó McLarennél is (akiknél szintén nem várható a szerepeltetése Bahreinben, hiszen ráadásul a wokingiaknál Oscar Piastri révén egy újonc az egyik versenyző).

f1-schumacher-mercedes-ulesproba

Videó: Mozgásban az idei F1-es Haas

Azok után, hogy szombat délelőtt a renderfotók után végre megosztottak egy képet az igazi 2023-as versenyautójukról, a Haas máris pályára vitte a VF-23-ast Silverstone-ban. Az amerikai alakulat filmes napot tart a brit helyszínen, így ők lettek a harmadik csapat az Alfa Romeo és a Red Bull pénteki bejáratása után, akik kigurultak az idei versenygépükkel. Íme, mozgásban Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg idei masinája: