Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…
https://formula.hu./parc-ferme/38406
A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.
„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”
„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.
Letisztult és kissé old school sisakkal támad idén Verstappen
https://formula.hu./parc-ferme/34833
Bemutatta 2023-as bukósisakját a világbajnoki címvédő Max Verstappen. A holland a közösségi médián keresztül fedte fel idei sisakját, amely elmondása szerint old school dizájnt kapott az egyszerű vonalakkal, mindenféle csillogást mellőzve. A holland zászló színei köszönnek vissza a bukóról, melyen megjelennek új szponzorainak, a Heinekennek és az EA Sports-nak a logói, hátul pedig egyetlen változás történt rajta: immáron két vb-csillag díszíti.
New season, new helmet
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) February 21, 2023
For this year’s helmet I wanted to go back to the roots a bit more, with a more old-school design.
Looking forward to racing with this one
Mini helmets are now available for pre-order on https://t.co/46lRXQtA7q https://t.co/6Qz7ARmfid pic.twitter.com/YhadVuC5lE
Tippeltünk a 2023-as F1-es szezonra
https://formula.hu./parc-ferme/34827
Szerkesztőségünk új videós hírműsora, a Pitwall első adásának végén stábunk előkapta a kristálygömböt, és megpróbált egy-két jóslatot tenni az előttünk álló F1-es szezonnal kapcsolatban. A következő kérdésekre kerestük a választ:
Hány csapat versenyzői szereznek dobogós helyezést a főfutamokon?
Melyik csapat ront a legtöbbet a 2022-es konstruktőri helyezésén?
Melyik csapatnál lesz a legnagyobb különbség a versenyzők közötti vb-helyezés tükrében?
Ki végez előrébb a Mercedes házi versenyében?
Ki végez előrébb a Ferrari házi versenyében?
Kié lesz a legtöbb pole-pozíció (illetve ki nyeri a legtöbb időmérőt)?
Ki lesz az egyéni világbajnok?
És végezetül: mondunk egy merész, bátor, kis eséllyel, de elképzelhető tippet!
Nézzétek meg a teljes műsort YouTube-csatornánkon, a tippelős rész 41:59-től indul:
Kiállítják Grosjean összeégett 2020-as F1-es autóját
https://formula.hu./parc-ferme/34831
Hosszú várakozás után március 24-én végre megnyílik Madridban az első Formula-1-es tematikájú kiállítás, ahol rengeteg érdekesség és interaktív lehetőség mellett a látogatók megtekinthetik majd a Haas VF-20-as roncsát, amellyel Grosjean 2020-ban 191 km/órával belecsapódott egy szalagkorlátba Bahreinben, majd 28 másodpercig volt a lángok foglya. A kiállításról további részleteket ide kattintva lehet megtudni.
Négy DRS-zóna lesz Melbourne-ben
https://formula.hu./parc-ferme/34829
A 2023-as versenynaptár harmadik állomása lesz Melbourne. Andrew Westacott, az Ausztrál Nagydíj vezérigazgatója árulta el az F1i.com-nak, hogy idén négy DRS-zóna lesz kialakítva az Albert Parkban. Már tavaly a szabadedzéseken i négy zóna volt kijelölve, ahol nyithatták a pilóták a hátsó szárnyat, azonban később a 8-as és 9-es kanyar közötti íves, padlógázos részen betiltották a DRS használatát, idén azonban újra visszatér a negyedik zóna, miután az FIA és a versenyzők visszajelzései alapján sem volt gond a kijelölt szakasszal.
Többmilliós üzletet kötött Verstappen és a Heineken
https://formula.hu./parc-ferme/34828
A kétszeres Formula-1-es világbajnok lett a Heineken alkoholmentes sörének a nagykövete, ezt tudatta a nagyvilággal hétfőn a két fél. Több holland lap szerint is hatalmas bizniszt kötöttek a felek, hiszen a De Limburger azt írja, hogy többmillió dolláros üzlet született Verstappen és a sörmárka közt, a De Telegraaf információi szerint egészen pontosan hatéves szerződést írtak alá.
A Heineken vezérigazgatója, Dolf van den Brink méltatta honfitársukat: "2016-ban, amikor csatlakoztunk, nem gondoltuk volna, hogy az F1 ekkora népszerűségre tehet szert ennyire rövid időn belül. Ebben Max óriási szerepet vállalt." Van den Brink elmondta továbbá azt is, hogy már korábban is szerették volna szponzorálni Verstappent, azonban az F1 belső szabályai miatt ezt nem tehették meg, amíg a holland be nem töltötte a 25-öt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Messi és Mbappé ellen nyerhet díjat Verstappen
https://formula.hu./parc-ferme/34826
Max Verstappent is jelölték a rangos sportolói elismerésre, a Laureus Év Sportolója díjra. Az F1-esek közül Michael Schumacher és Sebastian Vettel is nyert már ilyet, most Verstappen az egyedüli autóversenyző a jelöltek között. A holland kiválóság ellenfele ezért a díjért Lionel Messi, Kylian Mbappe, Rafael Nadal, Stephen Curry és Mondo Duplantis lesz. Az Év Csapata jelöltjei között ott van a Red Bull F1-es istállója is.
fotó: Red Bull
A kihagyás után sem lett kifinomultabb versenyző Nyikita Mazepin
https://formula.hu./parc-ferme/34825
Az orosz pilóta az ázsiai Le Mans-széria szezonzáróján, Abu Dhabiban mutatott be egy hajmeresztő manővert. A 99 Racing versenyzőjét Nolan Siegel támadta a vezető pozícióért – Mazepin előbb ráhúzta a kormányt, majd egészen kiszorította az Inter Europol autóját a hátsó egyenesben – ahogy az alábbi videó mutatja. Az agresszív védekezés így sem járt sikerrel, az amerikai megelőzte őt.
Mazepin a 2022-es szezon kihagyása után szerepelt újra nemzetközi versenyen – mivel a szankciók miatt az Európai Unióból kitiltották, az ázsiai endurance-sorozatban indult saját csapatával. A bajnokságban dobogóval mutatkozott be, az utolsó versenyt pedig a pole-pozícióból másodikként zárta társai, Goncalo Gomes és Ahmad Al Harthy oldalán: a #98-as rajtszámú egység végül negyedikként végzett az LMP2 kategóriában a csupán két versenyhétvégéből álló szezonban.
Szokatlan megállapodást kötött a McLaren és az Aston Martin
https://formula.hu./parc-ferme/34824
A McLaren hozzáférhet az Aston Martin két tartalékpilótájához, a Formula-E-világbajnok Stoffel Vandoorne-hoz és a Formula-2-es bajnok Felipe Drugovich-hoz, amennyiben szüksége van egy beugró versenyzőre – jelentette be hétfőn a két csapat. Hasonló megegyezést a McLaren a Mercedesszel is tető alá hozott arról, hogy Mick Schumacher rendelkezésre áll hasonló helyzetben: csakhogy amíg egy motorszállító és ügyfele között megszokottabb egy ilyen megállapodás, két egymástól független istálló között kevésbé az. Vandoorne személye is érdekes, hiszen rövid F1-es pályafutása akkor ért véget, mikor a McLaren 2018 végén menesztette őt.
A bejelentés kiemeli, az együttműködés az első 15 versenyre szól. Ennek oka, hogy a McLaren saját tartalékpilótája a 2021-es IndyCar-bajnok Alex Palou, aki azonban a tengerentúli versenyzésre összpontosít, amíg tart az IndyCar-szezon. A McLarennel csak Szingapúrtól utazik el az év hátralevő versenyeire. Addig három kölcsöntartalék is az istálló rendelkezésére áll.
We will have access to @AstonMartinF1's reserve drivers, Felipe Drugovich and Stoffel Vandoorne, in the instance that they are required for driving duties for the first 15 races of 2023. pic.twitter.com/IRW9SjPy2v
— McLaren (@McLarenF1) February 20, 2023
Lewis Hamilton egy újabb rekordot állíthat be idén
https://formula.hu./parc-ferme/34821
Zsinórban 11. idényét kezdheti meg 2023-ban a britek hétszeres világbajnoka a Mercedesnél, aki ezzel az egy csapatnál töltött szezonok számában utoléri a vonatkozó ranglista élén álló Michael Schumachert. A sportág másik hétszeres bajnoka ugyancsak 11 szezont húzott le 1996 és 2006 között a Ferrari színeiben, Hamilton pedig 2013 óta tartózkodik a Mercedesnél. Az F1 Twitter-oldalán közzétett rangsor harmadik helyén David Coulthard áll, aki a McLarennél húzott le kilenc esztendőt egyhuzamban, de ugyanennyi időt töltött el a wokingiaknál Mika Hakkinen, a Lotus istállójánál Jim Clark, valamint Jacques Laffite a Ligier alakulatánál.
The 2023 season will be campaign No.11 for the @LewisHamilton and Mercedes partnership #F1 @MercedesAMGF1 pic.twitter.com/WMrmTOWPPA
— Formula 1 (@F1) February 19, 2023
A Mercedes és a Ferrari akadémistája lett bajnok a Közel-Keleten
https://formula.hu./parc-ferme/34823
Hétvégén Abu Dhabiban fejeződött be két téli formulaautós bajnokság, ahol az alacsonyabb szériák számos ígéretes szereplője bukkant fel. A Formula Regional Közel-Kelet-bajnokság az európai FR és a Formula-3 felkészülési terepe. A januárban és februárban öt fordulón, 15 futamon át zajló széria legjobbja Andrea Kimi Antonelli lett: a Mercedes kötelékébe tartozó olasz tehetség egyedüliként nyert három futamot, és 40 pontos előnyt épített ki. A tavaly olasz és német F4-et letaroló 16 éves tehetség először szerepelt Formula Regional szinten – az Európa-bajnokságra melegítve –, alig másfél éve tartó formulaautós pályafutása harmadik bajnoki címét szerezte.
A bajnokság második helyén végzett Taylor Barnard, aki Nico Rosberg védence és az FIA Formula-3 újonca lesz idén, a harmadik pedig a Ferrari-akadémista Rafael Camara lett. Antonelli ellenfele lehetett volna a két győzelmet szerző Dion Beganovic, de az olasz-svéd Ferrari-támogatott, aki szintén fellép az F3-ba, csak az első két fordulón vett részt. A teljes szezont futó Révész Levente 25. helyen zárta a bajnokságot – csak négy pozícióval Sebastian Montoya mögött, aki pocsék szerepléssel hangolt F3-as debütálására.
Ugyanezeken a pályákon zajlott az Egyesült Arab Emirátusok Formula-4-es bajnoksága. Két Ferrari-akadémista, James Wharton és Tuukka Taponen egyaránt négy-négy futamgyőzelmet ért el. 20 pontos előnnyel a bajnok lett az ausztrál, drámai módon: az utolsó futam első körében összeütköztek. A bajnoki harmadik, Ugo Ugochukwu szerezte a legtöbb futamgyőzelmet, a McLaren amerikaija ötször is nyert. A trió csupán két futamot nem nyert meg – 2023-ban még sokszor összecsaphatnak, hiszen mind F4-es szinten folytatják.
Antonelli, Camara, Wharton és Taponen egyaránt a közel-keleti színtér nyerő csapata, a Mumbai Falcons színeiben versenyeztek: az indiai gárda a Premával ápol műszaki együttműködést.
NASCAR: Őrült végjáték után új győztest avatott a Daytona 500
https://formula.hu./parc-ferme/34822
A hagyományoknak megfelelően a Daytona 500 indította el a NASCAR Cup Series pontvadászatát, a legendás futam pedig ezúttal sem hazudtolta meg magát. A rajtot Alex Bowman és Kyle Larson várhatták az élről, mögöttük pedig a bajnoki címvédő Joey Logano és Aric Almirola foglaltak helyet a második sorban. A verseny első fele meglepően visszafogottra sikerült, az első szakaszt Brad Keselowski, míg a másodikat Ross Chastain vitte el, de utóbbi részsikerét megelőzően a 118. körben jött az első komolyabb incidens, amikor Kevin Harvick tolta meg túlságosan is Tyler Reddick autóját, aki így beleállt a falba és magával rántott pár embert. Ennek köszönhetően olyan nevektől kellett elbúcsúznunk a harmadik szakasz előtt, mint Erik Jones vagy éppen Chase Elliott.
A harmadik etapban jó ideig úgy tűnt, a Ford márkáját használó csapatoknak lehet a legjobb esélyük, végül mégis elég vegyes lett a kép az élmezőnyben, amit csak még jobban megkavartak a sárga zászlós periódusok. Előbb Daniel Suarez hibája miatt lengett a zászló, ami hosszabbítást eredményezett, majd ugyanez volt a helyzet annál a hatalmas balesetnél is, amikor William Byron ért össze Austin Dillon autójával, emiatt pedig az egyik esélyesnek tűnő Harrison Burton, a hatalmas felzárkózást bemutató Jimmie Johnson, Ross Chastain, Zane Smith és Todd Gilliland is kiesett. A következő újraindítás aztán egy újabb tömegjelenetet eredményezett, de ez már a ráadás második körben volt, vagyis ez az eset véget vetett a futamnak. Ez végül Ricky Stenhouse Jr. számára jött a legjobban, aki épp ezekben a pillanatokban került Logano elé, ezzel karrierje harmadik sikerét aratva, de az elsőt ezen a viadalon.
A Cup Series következő versenyét februát 26-án, a fontanai Auto Club Speedwayen rendezik, a Daytona 500 összefoglalóját pedig az alábbi videón lehet megtekinteni.
Így találkozott egymással először Charles Leclerc és Michael Schumacher
https://formula.hu./parc-ferme/34820
Ahogyan arról korábban mi is írtunk, elkészült az első könyv Charles Leclerc eddigi pályafutásáról Le Prodige („Az ígéret”) címmel. A Rémi Boudoul tollából származó műben sok érdekes történetet tudhatunk meg a monacói pilótáról, így például azt is, hogyan találkozott először a hétszeres világbajnok, Michael Schumacherrel. „Egy nap, amikor a gokartpályán voltam, Michael Schumacher éppen F1-es tesztet csinált. Igazán különleges pillanat volt. Emlékszem, ahogy beléptem a paddockba, és találkozhattunk vele, nagyon izgalmas volt. Szerencsére nem volt sok ember, így időt szakított arra, hogy beszélgessen velünk. Aláírta a ruháinkat, beszélgetett velünk, mielőtt visszament a garázsába. Nagyon aranyos volt, és nagyon le voltam nyűgözve. Nem is emlékszem, miről beszélgettünk, mert csak a piros ruházatára tudtam koncentrálni. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer majd ennél a vörös csapatnál fogok vezetni” – olvasható a könyvben.
Doohan tanulni szeretne az Alpine párosától
https://formula.hu./parc-ferme/34819
Nem volt meglepetés, amikor a napokban bejelentették, hogy Oscar Piastri csapattól való távozásával, Jack Doohan örökölte meg a francia istálló tartalékpilótai szerepét. A 20 éves ausztrál versenyző már nagyon izgatott a lehetőség miatt, mivel úgy véli, sokat tanulhat Esteban Ocon és Pierre Gasly kettősétől. „Hasznos tapasztalat lesz vezetni a 2023-as autót, érezni a különbségeket az A522-eshez képest, és látni, hogy mi fejlődött. Nagyon izgatott vagyok, hogy idén Esteban és Pierre mellett dolgozhatok. Ez egy nagyon erős felállás a csapat számára. Mindketten szilárd adatokat fognak szolgáltatni, és segítenek majd a csapattal együtt egy gyors versenyautót fejleszteni. Az elmúlt szezonban kezdtem el szorosabban együtt dolgozni Estebannal, különösen az első szabadedzésekre való felkészülésem során. Pierre-t nem ismerem, így jó lesz üdvözölni őt a csapatban és tanulni tőle. Mindkettőjüktől a lehető legtöbb tapasztalatot szeretném megszerezni az év során” – idézte a fiatal tehetséget az F1i.com.
Új csapatok: Már vannak jelentkezők – április végéig jöhetnek
https://formula.hu./parc-ferme/34818
A RacingNews365 értesülései szerint már jó néhány előzetes jelentkezés befutott azon érdeklődők részéről, akik a következő években F1-es csapatot szeretnének indítani. A lap részére az FIA megerősítette, hogy a teljes jelentkezést április 30-ig kell benyújtani, míg az előzetes szándékkifejezésnek nincs külön határideje.
Több projekt, közte az Andretti és az ázsiai Panthera már megerősítette, hogy jelezték részvételi szándékukat, de számos más alakulatról is szólnak a hírek: a juniorszériákban remeklő Hitech mellett egy szaúdi, egy monacói és egy svájci kandidálóról is hallani lehet.
A döntés várhatóan júniusban születik majd meg.
Véletlenül került a WEC-be Jacques Villeneuve
https://formula.hu./parc-ferme/34817
Kemény dolga lesz a WEC-ben az 51 esztendős egykori F1-es világbajnoknak, Jacques Villeneuve-nek a csapatfőnöke, Colin Kolles szerint, mivel nagyon keveset tudott tesztelni, épp ezért a sebringi „prológuson” a lehető legtöbb időt fogja kapni a Vanwalltól. Kolles azt is elárulta az Autosportnak, hogy a sors keze hozta Villeneuve-öt a csapathoz:
„Hogy őszinte legyek, ez tulajdonképpen véletlenül történt. Sok éve ismerjük egymást az F1-ből, és egy közös barátunk révén kapcsolatba kerültünk. Úgy tűnt, hogy szeretne újra egy teljes versenyszezont futni, ezért leszerveztünk neki egy barcelonai tesztet, hogy kiderüljön, fekszik-e neki az autó. Mivel így volt, megpróbáltuk leigazolni és sikerült is, ami nemcsak nekünk fontos, hanem a sorozatnak is, hiszen így egy F1-es és IndyCar-bajnok, Indy 500-győztes pilóta csatlakozott hozzánk” – mondta Kolles, aki kitért arra is, hogy sajnálja João Paulo de Oliveirát, aki Villeneuve miatt lemaradt az ülésről.
A kanadai versenyző az F1-ből való 2006-os távozása óta több kevesebb rendszerességgel indul ugyan autóversenyeken, de teljes szezont az elmúlt 17 évben csak egyszer futott, még 2019-ben az európai NASCAR-sorozatban.
Az Andretti „igazi amerikai” csapat lenne
https://formula.hu./parc-ferme/34816
A Total Motorsportnak nyilatkozva az 1978-as világbajnok, a fiával és csapatával az F1-es indulásért küzdő Mario Andretti finoman visszaszólt a Haas csapatfőnökének, Günther Steinernek, aki nemrég Andrettiék befogadása ellen beszélt egy interjúban, mivel a bővítés nem hozna magával semmit, csak kockázatot. Legalábbis nehéz máshogy értelmezni az alábbi megszólalást, melyben arra utal, hogy bár a Haas amerikai istálló, „igazi amerikai” csapat nincs az F1-ben:
„Úgy érezzük, hoznánk magunkkal valamit a buliba, hiszen a General Motors a Cadillackel elkötelezte magát mellettünk, ami nagy nyereség, pozitívum lenne a sportágnak. Dan Gurney All-American Racerse óta nem láttunk igazi, tőrőlmetszett amerikai csapatot, szóval miért ne fogadnának be minket? Az amerikai szurkolói bázis nagyon erős, legyen hát egy csapat, mely rendesen képviseli az országot.”
Grafika: Sean Bull Design
F1-es ihletésű Aston Martin 1,7 milliárdért
https://formula.hu./parc-ferme/34815
Egészen elképesztő 4,8 millió dolláros, azaz mintegy 1,7 milliárd forintos árcédula kerül arra az Aston Martin Valhallára, melyet egy szingapúri szalonban tettek közszemlére. A beszámolóban az is kiderül, hogy a kelet-ázsiai országban mindössze öt példányt adnak majd el a modellből – s ebből három mér gazdára is talált bő másfél évvel a szállítás előtt.
A hibrid, V8-as ikerturbó erőforrással, valamint három elektromotorral felszerelt, kombináltan 1000 feletti lóerőt és 1000 Nm nyomatékot produkáló, nyolcsebességes duplakuplungos autóban számos F1-es ihletésű összetevő található – köszönhetően a cég királykategóriás szerepvállalásának.
Horner Wolffnak: Módosítsd azt a kib***ott autót!
https://formula.hu./parc-ferme/34814
Rövidesen érkezik a Drive to Survive új évada, melynek epizódcímeit már közzétették, s a Bounce back cím alapján úgy tűnik, hogy a második részt a delfinezés jelenségének szentelik majd. Egy interneten keringő kivonat részletet is közöl az epizódból: a Kanadai Nagydíjon a Mercedes és a Red Bull csapatfőnöke szólalkozott össze egymással – Christian Horner meg is kérdezte, hogy kiküldjék-e a Netflix stábját…
„Meg kell mondanom, nagyon veszélyes játékot játszotok: ha egy autó a falban köt ki, mert túl merev vagy leér az alja, akkor sz*rban leszel, és elkaplak! Ha azt hiszed, hogy csak szórakozom, akkor nagyon-nagyon tévedsz” – mondta Toto Wolff, mire Horner lakonikus tömörséggel így felelt:
„Toto, ha problémád van, akkor módosíts azon a kib***ott autón!”
Szavazz: Melyik a legszebb 2023-as festés?
https://formula.hu./parc-ferme/34813
Kedves olvasók, a kérdés roppant egyszerű: nektek melyik autó 2023-as festése tetszik a legjobban?
Videó: Visszatért a Formula-2
https://formula.hu./parc-ferme/34809
A Formula-1-hez hasonlóan a juniorok is újra pályára gurulnak március első hétvégéjén Bahreinben, a Formula-2 mezőnye pedig idén is hemzseg az F1-es csapatok által támogatott tehetségektől. Szezonelőzetesünket ide kattintva olvashatjátok! Február 14-16-ig a Formula-1 előszobájának versenyzői töltötték meg a bahreini aszfaltcsíkot, egy héttel megelőzve a királykategória csapatait. Lássunk néhány mozgóképet a bahreini gyakorlásról! A videó a képre kattintva tekinthető meg!