DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

Gyorshír: Csak Alonso vezet pénteken

Miután az Aston Martin a mai napot megosztotta frissen igazolt versenyzője, Fernando Alonso, valamint a csapat tartalékversenyzője, Felipe Drugovich között, holnap egész nap a kétszeres világbajnok vezeti majd az AMR23-ast – tudtuk meg a bahreini teszt első napjának végén a silverstone-i csapat szóvivőjétől. Drugovich a helyszínen marad, a szombati beosztásról később születik döntés.

alonso-2023-bahrein-teszt

Hárman a falon: így spórol a Haas

A Haas negyedmillió dollárt spórol meg a 2023-as szezonban azzal, hogy a szokottnál kisebb, mindössze háromszemélyes pitwallt hordoz körbe az F1-es nagydíjak helyszínein, tudta meg a Sky. A változást természetesen a költségvetési sapka teszi indokolttá – a falon Günther Steiner csapatfőnök mellett csak Ayao Komatsu és Peter Crolla kapnak helyt.

Elismerte az Aston Martin másik F1-es tartalékosa: aligha ő helyettesíthetné Strollt

Lance Stroll kerékpáros edzés közben szenvedett kézsérüléssel járó balesetet, amely miatt kénytelen kihagyni az e heti bahreini Formula-1-es tesztet, s bár csak elővigyázatossági lépésként döntöttek így a csapatával, arra is van esély, hogy akár a jövő hétvégi szezonnyitón sem tud rajthoz állni. Az Aston Martin csapatvezetője, Mike Krack csütörtökön arról beszélt, hogy még nincs döntés Stroll versenyzéséről – és ugyanígy nyilatkozott az őt az első tesztnap délelőttjén helyettesítő Felipe Drugovich is, aki azt is megjegyezte: papíron nemcsak ő, hanem az istálló másik tartalékversenyzője, Stoffel Vandoorne is bevethető lenne egy hét múlva.

A mostani hétvégén a Formula-E dél-afrikai fordulóján versenyző Vandoorne sem kerülhette ki a kérdést Fokvárosban, s az F1-et két szezonon át megjárt belga elismerte: mivel ő nem tesztelhet a napokban, aligha rá esik majd az Aston választása Stroll a vártnál lassabb felépülése esetén. „Átbeszéltük a helyzetet. Én és a csapat is tisztában volt vele. Ezen a hétvégén a Formula-E-vel versenyzem Fokvárosban, így sajnos nem tudok részt venni a bahreini teszten. És a jövő vasárnapi verseny? Eléggé nehéz forgatókönyv lenne számomra. Ha Lance nem elérhető, nem lepődnék meg, ha Felipe teljesítené a futamot. Kicsit frusztráló ez számomra, másrészt viszont meg kell ezt érteni. Ő vesz részt a teszten, ő lesz a legjobban felkészülve” – fogalmazott a PlanetF1.com szaklap által idézett Vandoorne. Érdekesség, hogy Vandoorne-ra a McLaren is számíthat tartalékosként az évad első tizenöt állomásán, amíg Alex Palou kapacitását az IndyCar-idény köti le.

f1-vandoorne-aston-1

Perez elmondta, hogy mi a különbség az általa és a Verstappen által kedvelt autó között

A tavalyi év egyik sztorija volt, hogy a Red Bull a szezon során egy túlkormányzottabb autót fejlesztett a kezdeti állapothoz képest, ami jobban kedvezett Max Verstappennek, viszont nem kedvezett Sergio Pereznek. A holland azóta elmondta, hogy szerinte az alulkormányzott autó nem lehet gyors, most pedig Perez kapott ezzel kapcsolatban kérdést a bahreini teszt első napja során: vajon ő akkor mégis az orrtolós verziót szereti?

„Szerintem nem sok pilóta kedveli az alulkormányzott az autót, csak nagyon kevesen. Én a magam részéről azt mondom, hogy a különbség annyi, hogy Max képes egy instabilabb hátsó tengellyel is megbirkózni hozzám képest. Mindketten azt szeretjük, ha az autó eleje jól befordul, a különbség az, hogy mennyire tud stabil lenni a hátsó tengely, és Max könnyen elbír egy instabilabbal is” – mondta Perez a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón.

f1-perez-verstappen-redbull-2023

fotó: dppi

Csak egyszer szerepel együtt az F1-gyel az új női nevelősorozat

A W Series (a fotó az ő tavalyi barcelonai versenyükön készült) anyagi nehézségeinek napvilágra kerülése után nem sokkal jelentette be tavaly a Formula-1, hogy F1 Academy néven saját női utánpótlásszériát indít. Most ismertették ennek a 2023-as versenynaptárát, ám némi meglepetésre a hét fordulóból csak egyet rendeznek majd F1-es nagydíjhétvégén: a szezonzárót Austinban. Az idény április végén az ausztriai Red Bull Ringen indul, majd a mezőny ellátogat Valenciába, Barcelonába, Zandvoortba, Monzába és Le Castellet-be.

Mind a hét helyszínen összesen három futamot fognak rendezni: az első és az utolsó 30 perces, míg a középső 20 perces lesz. Két külön 15 perces időmérő határozza meg a rajtsorrendeket: az első kvalifikáció az első verseny, a második a harmadik futam startfelállását dönti el, míg a rövidebb második viadalnak az első időmérő első nyolc helyezettje fordított sorrendben vág neki. A középső verseny kevesebb pontot is ér majd: míg az első és a harmadik a megszokott F1-es pontrendszer alapján jutalmazza a top 10-et, a győztesnek 25 pontot adva, addig a második futamon csak az első nyolc kap bajnoki egységet, a győztes konkrétan 10-et. Azt már korábban is bejelentették, hogy a mezőnyt öt csapat – az F2-ből ismert Prema, ART, Campos, Carlin és MP Motorsport – egyenként három-három autója fogja alkotni, méghozzá Formula-4-es versenygépek Tatuus T421-es vázzal és 165 lóerős Autotecnica erőforrással.

Az F1 Academy versenynaptára:

Április 28-29. Spielberg, Ausztria
Május 5-7. Valencia, Spanyolország
Május 19-21. Barcelona, Spanyolország
Június 23-25. Zandvoort, Hollandia
Július 7-9. Monza, Olaszország
Július 29-30. Le Castellet, Franciaország
Október 20-22. Austin, USA

w-series-barcelona-start-2022

Videó: nagy tempónál deformálódik az új Ferrari orra?

Érdekes trükkre lehettünk figyelmesek a ma kezdődött F1-es teszt első órája során: az új Ferrari orra nagy tempónál mintha behorpadna, majd újra visszanyeri normál formáját. Képeken és egy rövid videón a jelenség - szöveges eseménykövetésünk pedig itt elérhető!

 

 

„A merészség és a bátorság szimbóluma” – ezért nem rejti el tavalyi F1-es autóját a Mercedes

Zsinórban nyolcévnyi sikerszéria után a 2022-es autó nem úgy sikerült a Mercedesnél, mint ahogy azt elképzelték: különösen a szezon elején küszködtek rengeteget a pattogással. Az év végére aztán többé-kevésbé orvosolták a problémáikat és még egy futamgyőzelem is összejött nekik, ám a W13-as így is a sikertelenebb konstrukciók közé tartozik – emiatt Toto Wolff csapatvezető tavaly még arról beszélt, hogy a raktár legmélyén dugják majd el a versenygépét. Végül azonban nem így lesz, s a 2022-es Mercedest is kiállítják a központjuk csarnokában – Wolff azt is elárulta, miért szolgál ez számukra motivációként:

„Változtattam kicsit a hozzáállásomon, mert eredetileg azért raktam a csarnokban elhelyezni, hogy emlékeztessen rá minket, hogy nem ülhetünk a babérjainkon. De igazából azért akarom a csarnokba tenni, mert számomra a merészséget és a bátorságot szimbolizálja. Egy radikális tervezési irányba mentünk el tavaly. Merészek voltunk és elbuktunk. Számomra ez sokat elárul a csapat hozzáállásáról, hogy miképp kezeljük egyszerre a sikereket és a kudarcokat. Nem akarom, hogy bármilyen módon is konzervatívak legyünk a jövőben. Azt akarom, hogy vállaljunk kalkulált kockázatokat és merészek legyünk” – idézi a MotorsportWeek.com Wolffot. A tavalyi koncepció jelentős részét, így például a szűk oldaldobozos megoldást az idei autóra is átültette egyébként a Mercedes – igaz, Wolffék belengették a változtatás lehetőségét, a pletykák pedig B autót is emlegetnek a csillagosoknál.

f1-russell-mercedes-2022-abudhabi

Megvan a Yamaha újabb kiszemeltje a MotoGP-be?

A Motorsport.com szaklap értesülései szerint szemet vetett a Yamaha a Moto2-ben szereplő Alonso Lopezre. A spanyol versenyző tavaly szenzációs szerepléssel hívta fel magára a figyelmet: miután három Moto3-as idényt és egy mindössze négy futamot tartalmazó 2021-es Moto2-es idény után ülés nélkül maradt 2022-re, a Speed Up Racing kínált neki váratlan lehetőséget év közben, miután szakítottak Romano Fenatival. Lopez pedig meghálálta a bizalmat, két győzelmet is szerzett, s összetettben úgy is nyolcadik lett, hogy beugróként csupán a futamok 70 százalékán állt rajthoz. Az idén is a középső kategóriában szereplő 21 éves versenyzővel állítólag már Valenciában találkozott Lin Jarvis Yamaha-vezér: a pletykák szerint még az sem tűnt kizártnak, hogy egyből a tavaly alulteljesítő Franco Morbidelli helyére kerüljön a gyári istállónál, de végül a hangvillások bizalmat szavaztak az olasznak.

Így viszont Lopez számára a leendő szatellit csapatnál számítanának – Jarvis ugyanis megerősítette, hogy szeretnék, ha minél hamarabb újra lenne privát alakulatuk a MotoGP rajtrácsán, miután idén először nem mondhatják ezt el magukról az RNF Apriliára váltásával. Jarvis azt is elmondta ennek kapcsán, hogy változtatni fognak a szatellit gárdához való hozzáállásukon, korábban ugyanis inkább csak vásárlóként, ügyfélként tekintettek rájuk, ám az elmúlt években a többi gyártónál – mindenekelőtt a Ducatinál, ahol a sikerek egyik titka épp ez – sokkal szorosabbá vált az együttműködés a partnercsapatokkal. Persze nagy kérdés, hogy tud-e szatellit csapatot találni magának a Yamaha: a legkézenfekvőbb a Valentino Rossi-féle kötődés miatt a VR46 lehetne, Jorge Viegas FIM-elnök néhány hónapja tényként is beszélt róla, hogy az istálló lecseréli a Ducatikat 2024-ben, ám ezt cáfolták a felek. Jarvis hangsúlyozta: fel kell mérniük az opcióikat és tiszteletben fogják tartani az életben lévő szerződéseket, így ha 2024-ben nem találnak partnert, megpróbálnak 2025-re megállapodni valakivel. A Yamaha potenciális szatellit csapatáról korábban itt írtunk bővebben.

moto2-alonso-lopez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Pattanjunk be Hamilton mellé az új F1-es Mercedesbe egy silverstone-i körre! – videó

A múlt heti bemutatója után a Mercedes bejáratást is tartott Silverstone-ban, és bár eddig is láthattuk már mozgóképen az ismét feketébe boruló új F1-es versenygépüket, most egy több kameraszögből készült onboard videót is közzétettek arról, ahogy Lewis Hamilton vezeti a W14-est a vizes brit pályán:

„Michaellel az oldalán Mick egy jó csapat versenyzője lenne”

Mick Schumacher két szezont töltött el a Haasnál a Formula-1-ben, 2023-ra azonban már nem maradhatott az amerikaiknál, így végül a Mercedesnél kötött ki teszt- és tartalékversenyzőként, ami viszont értelemszerűen azt is jelenti, hogy idén nincs állandó ülése a száguldó cirkuszban. Az F1 korábbi ura, Bernie Ecclestone úgy véli, más lenne a német helyzete, ha hétszeres világbajnok édesapja, a bő kilenc éve súlyos síbalesetet szenvedő Michael Schumacher is a fia mellett lehetne:

„Michaellel tanácsadóként az oldalán Mick egy jó csapat állandó versenyzője lenne” – nyilatkozta Ecclestone a Sport Bildnek. „Az óriási tapasztalata révén Michael rengeteg részletet árulhatott volna el a fiának. Megmutatta volna neki a helyes utat a vezetést illetően, de politikai szempontból is.”

Ecclestone szerint az ifjú Schumacher rossz közegbe került azáltal, hogy a Ferrari akadémiájára került juniorként: „Rossz csapatban szerepelt, a Red Bull jobban passzolt volna hozzá. Ott jobban figyeltek volna rá és jobban felépítették volna. Nehéz terhet jelent a neve, ennek megfelelni a legnagyobb problémája. Nehezen fog ülést találni magának – főleg olyat, amiben nyerhet is. Sajnálom!” – tette hozzá a 92 éves üzletember. Schumacher ennek kapcsán egyébként nemrég arról beszélt, hogy már a mostani tél során is voltak érdeklődői.

f1-mick-schumacher-haas-2022

Direkt takargatja autója egy részletét a McLaren

Az MCL60-t a bahreini tesztelést megelőzően filmnap keretében megmozgatták kedden, az eseményről pedig egy hivatalos videó is kikerült a McLaren YouTube-csatornájára. A közel háromperces anyagban azonban szemet szúr egy részlet: mikor az MCL60-t oldalnézetből mutatják, homályossá válik a padlólemez széle.

A tavalyi szabályokhoz képest ezen a területen történt jelentősebb műszaki változás, a szegélyt 15 milliméterrel megemelték a pattogás leküzdése érdekében. Ez azt jelenti, hogy ebben a régióban van leginkább lehetőség új ötletekre, innovációkra. A McLaren is kitalálhatott valamilyen újdonságot, amit még a teszt kezdetéig hátralevő egy napban is takargatni akarnak a riválisok előtt. A képen látható, hogy az MCL60 bemutatóverzióján még nem rejtették el a padló szélét – egészen biztos, hogy nem az akkor látott a végső megoldás.

Két csapat is Niki Laudára emlékezik: Ma lenne 74 éves

„Bajnok. Mentor. Csapattárs. Legenda” – posztolta a Mercedes a közösségi médiában, a csapat néhai elnökére, a 2019-ben elhunyt Niki Laudára emlékezve.

A háromszoros világbajnok emléke előtt egykori csapata, a Ferrari is tisztelgett. „Bajnok a pályán és azon kívül is” – írták. A poszt olaszul teszi hozzá: „Örökké a szívünkben.”

Teljesíthetetlen igény: Ekkora fizetést kért Ricciardo a Haastól

Mielőtt eldőlt, hogy kihagyja a 2023-as szezont, a McLarentől menesztett Daniel Ricciardo a Haasszal is kapcsolatban állt. Az ausztrál arról beszélt, kiégettnek érezte magát, ezért nem lelkesedett az amerikai istálló üléséért, de Günther Steiner álláspontja kicsit más: ő Ricciardo teljesíthetetlen fizetésigényéről beszélt. Ez a Netflix pénteken érkező 5. évadából derül ki.

Az egyik epizódban Kevin Magnussen arról beszél Steinnerel, örülne Ricciardónak a garázsban, de a csapatfőnök így válaszol: „Nem engedhetjük meg őt, Kevin. Kik**t tízmilliót kér. Minimum!”

A hírek szerint Magnussen ötmillió dollárt keres 2023-ban a Haasnál, a visszatérő Nico Hülkenberg pedig kétmilliót: ehhez képest valóban irreális Ricciardo elvárása. Az ausztrál korábbi csapatainál azonban ennél is jobban keresett: a Renault-hoz évi 25 millió dollárért írt alá, a hírek szerint pedig a McLaren 2023-ban 22 milliót fizet neki úgy is, hogy nem a versenyzőjük. A szerződésbontás miatt kárpótolniuk kell Ricciardót, akinek ráadásul fizetésemelést ígértek erre a szezonra.

Andretti: Az FIA elnökének döntése nem változtat semmin

Február első napjaiban derült ki, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Mohammed ben Sulayem némileg háttérbe húzódik és kiszáll az F1 napi ügyeiből, Nikolas Tombazisnak átadva a stafétát ezen a területen. Tekintve, hogy a hírek szerint az FIA vezetője támogatta az Andretti F1-es terveit, ez nem tűnik jó ómennek a család szempontjából, ugyanakkor Mario Andretti másképp látja a dolgokat. Az 1978-as világbajnok szerint ez a döntés nem változtat semmin.

„A mi szempontunkból semmi sem változik. Már túl vagyunk ezen a változtatáson. Az FIA elnöke más feladatokra koncentrál, és megnevezte az egyes posztok különböző vezetőit. Nem tervezünk változtatni, a mi oldalunkon továbbra is minden pozitív. Dolgozunk a projekten, nem állunk le a munkával és naponta azért dolgozunk, hogy megkapjuk a zöld jelzést. Ha ez megtörténik, nem fogjuk úgy érezni, hogy a nulláról indulunk. Reméljük, a józan ész győzedelmeskedik majd” – idézte a legendás versenyzőt a PlanetF1.

Ők lennének Verstappen versenyzői, ha saját csapata volna

A Mobil 1 kenőanyagokat gyártó cég hosszú évek óta a Red Bull egyik szponzora, a Twitteren pedig közzétettek egy részletet egy Max Verstappennel készült interjúból. A kérdés úgy szólt, hogy ha ő lehetne egy istálló csapatfőnöke, akkor kik lennének a versenyzői. Miután magát nem választhatta, egy tapasztalt versenyzőre és egy ígéretes tehetségre voksolt.

 

Ilyen egy kör az AlphaTauri új autójában Nyck de Vries szemszögéből

A sisakkamerás videók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak az F1-ben, akárcsak azok a felvételek, amelyeken a pilóták lábmunkáját mutatják meg a pedálokhoz szerelt fedélzeti kamerák segítségével. Most az AlphaTauri egy különleges videót tett közzé a Twitteren, amelyen a holland pilóta nézőpontjából láthatunk egy kört a Misano World Circuit pályán, valamint azt is megtekinthetjük, hogyan kezelte a pedálokat a nemrég bemutatott AT04-es versenygépben.

B autóval tervezhet a Mercedes?

Ted Kravitz, a Sky Sports F1-es szakírója pendítette meg, hogy a Mercedes valószínűleg készülhet egy B verziójú autóval is erre az évre. Mint mondta: az istálló ad még egy esélyt a tavaly besült, de papíron leghatékonyabb koncepciónak azok után, hogy megpróbálta kijavítani a feltárt hibákat. Ha úgy érzi, hogy eléri a kívánt hatást, és ki tudja hozni a W14-ből azt, amit a tervezőasztal mellett megálmodott, akkor marad ez a verzió, ha nem, akkor egy Red Bull-szerű konstrukció lehet a B terv, amit már a szezon közben bevethet.

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője azt mondta, hogy egyelőre marad a zéró oldaldobozos verzió, de nem zárja ki, hogy év közben jöjjön a változás, ez alátámasztja Kravitz szavait. Az istálló egyébként tavaly is két teljesen eltérő autóverziót mutatott meg a téli tesztek során, így valóban most sem lenne meglepő, ha hamarosan megjelenne egy már elkészült B opció, bár tény, hogy a költségvetési sapka szorításában sokkal nehezebb ilyen szintű változásokat megejteni.

w14

fotó: Mercedes

Hivatalos: megvan, hogy ki ül be Stroll helyére az Astonba

Az Aston Martin F1-es csapata a közösségi oldalán közölte, amit tegnap még csak sejthettünk: a tesztpilóta, Felipe Drugovich pótolja Lance Strollt a a csütörtök-péntek-szombati bahreini kollektív teszten. A balesetet szenvedett kanadaival kapcsolatban azt még nem tudni, hogy az első futamot is ki kell-e hagynia. A csapat most csak annyit közölt, hogy Drugovich kezdi a tesztet, csütörtök reggel ő ülhet be az AMR23-asba, délután váltja majd Fernando Alonso, pénteken és szombaton még kérdéses, hogy mi lesz a program.

 

Ocon: Talán csak Fernando miatt van, de az Aston ránézésre gyors

Az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso korábbi csapattársa, Esteban Ocon szerint a kétszeres világbajnoknak gyors autója lehet 2023-ban. "Mindenki róluk beszél. Nem tudom, ez lehet, hogy csak Fernando érkezése miatt van, de az is lehet, hogy valóban gyorsak lesznek. Mindenesetre ránézésre jónak tűnnek az aerodinamikai megoldásaik, így könnyen lehet, hogy számolni kell majd velük" - idézi Ocont a One Stop Strategy oldala.

Pályára gurult a McLaren F1-es autója is

Már alighanem minden csapat bejáratta a maga 2023 versenygépét egy filmforgatási napon, vagy valami körmönfont módon, most pedig a McLaren MCL60-ról került fel egy hivatalos felvétel a Twitterre, amint a csütörtöktől a szezon előtti tesztnek otthont adó Bahreinben hajt ki a pályára Lando Norris.