Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…
https://formula.hu./parc-ferme/38406
A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.
„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”
„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.
Csatlakozz a Formula.hu F1-es tippjátékához
https://formula.hu./parc-ferme/34909
A hétvégén kezdődő F1-es szezonra mi is beizzítjuk egyik újításunkat, a Péter Loránd által fejlesztett Formula Tippert, ami főoldalunk menüsorában a Tippjáték fülre kattintva elérhető! A szurkolók ezen a platformon összemérhetik tippelési tudásukat a Formula–1-es futamok kimenetelét illetően. A tippelés megkezdéséhez csatlakozni kell egy bajnoksághoz vagy létrehozni egy újat, azon belül lehet versengeni.
Csatlakozzatok a Formula.hu tippbajnokságához vagy készítsetek másikat: a részletek ezen a linken olvashatók!
Új szezon, régi nóta: megint állt a bál Hamilton ékszerei körül, de megúszta
https://formula.hu./parc-ferme/34912
Tavaly az idény első felének vissza-visszatérő témája volt az FIA által újonnan szigorúan betartatni kívánt ékszertilalom, amely előírás értelmében a pilóták semmilyen fémkiegészítőt vagy órát nem hordhatnak magukon az autóban ülve. Lewis Hamilton eleinte látványosan tiltakozott a szabály ellen, amikor egy sajtótájékoztatóra ékszerek sokaságával ült be, végül azonban szinte az összeset eltávolította – leszámítva az orrpiercingjét egy fertőzés miatt.
Az új évad beköszöntével azonban ismét előkerült az ügy, az FIA technikai ellenőrzéseket összegző dokumentumában ugyanis feltűnt ez a sor: „A Mercedes-AMG Petronas Formula One Team nem erősítette meg a leadott ellenőrző papírjukon, hogy a versenyzőjük, Lewis Hamilton megfelel az előírásoknak, miszerint nem viselhet semmilyen ékszert piercing, fémnyaklánc vagy órák formájában” – írta az FIA a bahreini dokumentumban. Egyelőre sem a Mercedes, sem az FIA nem részletezte az ügyet.
FRISSÍTÉS: Az FIA nem sokkal az első szabadedzés kezdete előtt úgy döntött, nincs szükség további intézkedésre az ügyben. Mint írták, fennállna a kockázata egy esetleges „elcsúfításnak”, ha továbbra is folyamatosan megpróbálnák eltávolítani a szóban forgó ékszert. Később azt is megerősítették, hogy a tavalyi évhez hasonlóan egészségügyi szempontból kapott felmentést a Mercedes hétszeres világbajnoka.
Hamilton: Ostobaság a B autó
https://formula.hu./parc-ferme/34910
A Mercedes a tavalyi küszködés ellenére is kitartott a zéró oldaldobozos koncepciója mellett 2023-ra: az istálló vezetése és szakemberei szerint nem az oldalszekrény szűk kialakításának voltak betudhatók a tavalyi gondjaik. Ennek ellenére Toto Wolff és Mike Elliott technikai igazgató is utalt rá, hogy változhat a karosszéria az idény közben – azt azonban utóbbi kizárta, hogy a Red Bull koncepciója felé mozdulának el. A pletykált B autó tervét maga Lewis Hamilton is cáfolta a Bahreini Nagydíj sajtónapján a Formula.hu jelenlétében:
„Akik a B tervről beszélnek… nincs B terv, ez ostobaság. Elvégre a költségsapka korában élünk, nincs időnk egy szezonon belül visszamenni az alapokhoz és újratervezni az autót, úgyhogy ez nincs tervben. Ezt az autót fogjuk továbbfejleszteni és megpróbálni a határokat feszegetni vele. Tudom, hogy a legjobb csapat áll mögöttem ahhoz, hogy ledolgozzuk a hátrányunkat.”
Új alkatrészek jöttek a Mercedeshez péntek reggelre
https://formula.hu./parc-ferme/34908
A Bahreini Nagydíj paddockjában dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor által készített fényképeken az látszik, hogy a Mercedes F1-es csapata ma reggelre új alkatrészeket kapott: zajlik a kicsomagolás, és az elemeket a mai szabadedzéseken bizonyára ki is fogják próbálni.
A várakozások szerint a W14-es egyelőre hátrányban van a riválisokhoz képest, nehezen vezethető és több problémával is küzd, erről többek között Lewis Hamilton is beszélt, meglátjuk, hogy mennyit sikerül javítaniuk a helyzeten a hétvége során.
Csapattagját gyászolja az Alpine Bahreinben
https://formula.hu./parc-ferme/34907
„Csapattagunk, Paul Chesterman emlékére” – ez a felirat jelent meg a szezonnyitó F1-es Bahreini Nagydíj helyszínén az Alpine autóinak hátsó szárnyain. Mint az a francia istálló közösségi oldaláról kiderül: Chesterman hosszú ideje Enstone-ban dolgozott CNC-gépkezelőként, őt gyászolja most az alakulat. „Nagyszerű személyisége volt, vidám és őszinte, egy tehetséges gépész és egy szerető családember. Az elhivatottsága és bátorsága inspirációként szolgál az egész csapatnak” – írták róla az alábbi posztban.
Our colleague and friend, Paul Chesterman, was a long-serving, CNC machining centre operator at Enstone. He had a great character, cheerful and outspoken, was a skilled machinist and loving family man. His dedication and courage will serve as an inspiration to the entire team. pic.twitter.com/RgNdlSbWjM
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) March 2, 2023
Ezért nem pótolta a Kínai Nagydíjat az F1
https://formula.hu./parc-ferme/34906
Még decemberben jelentették be, hogy az akkor még fennálló szigorú koronavírus-korlátozások miatt 2023-ban is törlik a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. Bár később felmerült, hogy Sanghaj esetleg mégis visszatérhet a lazuló szabályok okán vagy esetleg Portimao ugorhat be a helyére, végül az F1 úgy döntött, nem pótolja a futamot. Így viszont áprilisban egy csaknem egy hónapos szünet keletkezett a menetrendben az Ausztrál és Azerbajdzsáni Nagydíjak között.
Most Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója megindokolta, miért döntöttek úgy, hogy nem helyettesítik Sanghajt: „A 23 futamos naptár rekord az F1 számára. Úgy döntöttük, nem pótoljuk a Kínai Nagydíjat a naptárban, mivel a gazdasági előnyökkel együtt sem érte volna meg logisztikai és fenntarthatósági szempontból az F1 és a csapataink számára” – idézi szavait a Racefans.net szakoldal.
Melyik színésznek adnák saját szerepüket a pilóták a Drive to Survive moziváltozatában?
https://formula.hu./parc-ferme/34901
Kezdődik a szezon, jönnek a Formula-1 szórakoztató videói: az elsőben egy csapat versenyzőnek azt a kérdést tették fel, melyik színészt látnák szívesen saját szerepükben, ha a Drive to Survive-ból mozifilm készülne.
Érdekes válaszok születtek: Tom Cruise neve számos alkalommal elhangzott, míg Max Verstappen Leonardo di Capriót, Guanyu Zhou Dwayne Johnsont, Yuki Tsunoda Jason Stathamat, Carlos Sainz Will Smitht tudná elképzelni saját szerepében.
If @netflix were to make a Drive To Survive movie, who would the drivers pick to play them?
— Formula 1 (@F1) March 2, 2023
Let's find out!
Hint: @TomCruise is going to be busy #F1 pic.twitter.com/CNSU9k9oWp
Meglátogatta az Alfát a Ferrari főnöke
https://formula.hu./parc-ferme/34905
A Ferrari-csapatfőnökként első versenyhétvégéjét teljesítő Frederic Vasseur arra is szakított időt, hogy meglátogassa korábbi csapatát, az Alfa Romeót – küldte az információt az alábbi fotó kíséretében Mészáros Sándor utazó tudósítónk a Bahreini Nagydíjról. Vasseur, aki 2017-től 2022 végéig dolgozott a svájci csapatnál, korábbi kollégáival beszélgetett, s szóba elegyedetett utódjával, Alessandro Alunni Bravival is.
Alonso hónapokig törött csontokkal versenyzett
https://formula.hu./parc-ferme/34904
Azt nem tudja pontosan, milyen állapotban van újdonsült csapattársa, Lance Stroll csuklója, aki sérülése ellenére is versenyezni fog a tervek szerint Bahreinben, azt viszont igen, hogy nem kell tökéletes állapotú kéz ahhoz, hogy valaki F1-es autót vezessen – mondta el Fernando Alonso a bahreini sajtótájékoztatón, melyen Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni riportere is képviseltette magát.
A spanyol felidézte, hogy a tavalyi ausztrál időmérő balesetének nyomait, ahol akár a pole-ra is esélyes lehetett volna, mielőtt műszaki hiba miatt a falba csapódott, hónapokon át viselte magán: „Mindkét kezemben eltört néhány csontom, és egészen augusztusig nem jöttem helyre teljesen. Fájdalmakkal küzdöttem, de hát szeretünk versenyezni!”
A spanyol méltatta csapattársát, hogy sérülése ellenére versenyezni akar, s azt is elárulta, hogy folyamatosan kapcsolatban voltak az elmúlt bő egy hétben is.
Ismerős dallam, megújult motívumok: itt az F1 2023-as főcíme!
https://formula.hu./parc-ferme/34903
Az új Formula-1-es szezon kezdetének csalhatatlanak jele, hogy az F1 közzétette azt a rövid, szűk egyperces intrót, amelyet a közvetítések elején láthatunk majd ebben az évadban – ismerős zene, részben megváltozott motívumok az új főcímben, amelyben az összes idei pilótát is láthatjuk, s ahol a tavalyi eredményeknek köszönhetően Lewis Hamilton először nem az utolsó két versenyző között kap helyet:
Introducing....the 2023 opening titles#F1 pic.twitter.com/WzrK5nVyhE
— Formula 1 (@F1) March 2, 2023
Alonsót a koráról kérdezték: „Majd én érezni fogom, ha gondot jelent!”
https://formula.hu./parc-ferme/34902
A Bahreini Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján – melyen a helyszínen részt vesz a Formula.hu helyszíni tudósítója is – Fernando Alonso megint csak koráról kapott kérdést. A spanyol versenyző 41 esztendős, de bevallása szerint az évek száma fikarcnyit sem hátráltatja.
„Kiváltságosnak érzem magam, hogy még mindig itt versenyzek. Jobb vagyok, mint bármikor. Nincsenek aggályaim a korommal kapcsolatban, én leszek az első, aki érezni fogja. Eddig csak az előnyeit látom” – válaszolt a kérdésre a kétszeres világbajnok.
A 20. szezonját megkezdő Alonso kora többször is kontextusba került a sajtótájékoztatón: felmerült például, hogy Oscar Piastri első gokartja egy Alonso-gokart volt („Igen, ezt tudtam” – válaszolta a spanyol), de az is, hogy a mezőnyből egyedüliként a kétszeres bajnok versenyzett már F1-es autóval a barcelonai pálya sikán nélküli verzióján: 2006-ig használták az utolsó kanyart abban a konfigurációban, amely visszatér 2023-ban.
Döntött a bíróság, Mazepin újra szabadon versenyezhet
https://formula.hu./parc-ferme/34900
Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor a bahreini paddockban szerzett információt, melyek szerint az Európai Bíróság felmentette az Oroszországot és az orosz sportolókat, valamint a közvetlenül a családját sújtó szankciók alól Nyikita Mazepint. A korábbi Formula-1-es pilótát egy éve tette ki autójából a Haas, és bár nemrég visszatért a nemzetközi versenypályákra, de immár bírósági döntés is született arról, hogy a szankciók nem vonatkoznak az ő sporttevékenységére. Vagyis papíron akár az F1-be is visszatérhetne...
fotó: dppi
A Formula.hu már a helyszínen
https://formula.hu./parc-ferme/34899
Utazó riporterünk, Mészáros Sándor már becsekkolt a bahreini paddockba, és megkezdte az információk gyűjtését, amelyeket a Formula.hu felületein olvashattok/láthattok/hallhattok majd a hétvége folyamán!
A világ leggyorsabb SUV-ja az új orvosi autó
https://formula.hu./parc-ferme/34898
A DBX707 lesz a Formula-1 Aston Martin által biztosított orvosi autója – átvéve a DBX helyét, amely az elmúlt két évben látta el ezt a szerepet, mióta a brit márka a Mercedesszel közösen szállít biztonsági és orvosi autót.
A DBX teljesítményben jócskán elmaradt a Mercedes orvosi autójától, az AMG GT 63 S 4MATIC+ modelltől: 542 lóerő 649-hez képest. A DBX707 azonban visszavág és le is körözi a Mercedest: erőforrása – éppenséggel egy V8-as AMG-motor – 697 lóerő leadására képes. A gyorsulás 0-ról 100-ra 3,1 másodperc 3,9 helyett, a végsebesség pedig 310 km/h, ami révén a DBX707-et a leggyorsabb SUV-ként emlegetik, a kategóriát képviselő Lamborghini Urus Performante, Ferrari Purosangue vagy épp Bentley Bentayga előtt.
A Formula-1-nek szánt verziót az Aston Martin gyári versenyzője és tesztpilótája, Darren Turner, valamint az orvosi autó állandó pilótája, Alan van der Merwe segítették fejleszteni: utóbbi múlt héten Bahreinben végzett finomhangolást.
Unleashing the power in Formula 1.
— Aston Martin (@astonmartin) March 2, 2023
Aston Martin will raise the intensity in Bahrain this weekend by unleashing the might of the ultra-luxury SUV, DBX707, as the Official FIA Medical Car of @F1. #AstonMartin #DBX707 #POWERDRIVEN pic.twitter.com/a5PhHrSOAC
Teljes a Formula-3 mezőnye, a létszám több mint fele újonc
https://formula.hu./parc-ferme/34897
A GB3, azaz a brit Formula-3-as széria bajnoka, Luke Browning a Hitech GP tagja lesz 2023-ban – ezzel elkelt a 30 autóból álló F3-as rajtrács utolsó helye. Miután a 2022-es élcsoport szinte teljes egészében az F2-be igazolt, az első hét helyezett a másodosztályban folytatja, a mezőny jelentősen kicserélődik, nem kevesebb mint 17 újonc érkezik, maradók közül senki sem teljesített két szezonnál többet, és csupán kettő futamgyőztes (Caio Collet és Franco Colapinto) vág neki a hétvégi bahreini szezonnyitónak.
Megdőlt a Formula-1 helyszíni nézőrekordja 2022-ben
https://formula.hu./parc-ferme/34896
A tavalyi szezon 22 versenyhétvégéjén összesítve 5,7 millió néző tekintette meg a Formula-1-es nagydíjakat a helyszínen, ezzel megdőlt a sportág nézőrekordja – közölte jelentésében a Liberty Media. A telt házas nagydíjak már a 2021-es szezon második felét is jellemezték, mikor a rajongók létszámkorlátozás nélkül visszatérhettek egyes versenyekre, de a koronavírus hatása miatt a 2022-es eredményt az utolsó normál szezonhoz, 2019-hez érdemes viszonyítani: ehhez képest 36 %-os növekedés történt.
Ezzel párhuzamosan nőtt a Formula-1 bevétele is, a 2021-es 2136 millió dollárról 2573 millió dollárra. Nagyobb kifizetést kaptak a csapatok, 1068 millió dollár helyett 1157 milliót osztottak el köztük, és nagyobb összeg maradt profitként a kasszában: 92 millió dollár helyett 239 millió dollár.
Az elsődleges bevétel (2107 millió dollár a fent említett összegből) 28,6 %-át tették ki a promóteri jogdíjak, 36,4 %-át médiajogok és 16,9 %-át szponzoráció.
Fotó: Aston Martin
Hakkinen szerint Nyck de Vries emelheti fel az AlphaTaurit
https://formula.hu./parc-ferme/34895
A holland pilóta már azelőtt is rengeteg dicséretet kapott, hogy üléshez jutott volna a Formula-1-ben, főként a tavalyi Monzában mutatott teljesítményének köszönhetően. Utóbbival megalapozta jövőjét, hiszen később szerződtette őt az AlphaTauri, amelyik ezáltal előrébb léphet Mika Hakkinen szerint. A finnek kétszeres világbajnoka komolyan megdicsérte a Formula-E 2021-es világbajnokát, akiről úgy véli, hozzáállásával rengeteget segíthet az istállónak. „Úgy gondolom, hogy Nyck az, aki igazán előre viszi a csapatot ebben a szezonban. Jó döntés volt Nyck szerződtetése. Szerintem egy okos srác, és sok tényszerű információt hozhat a csapatba. Nem arról fog beszélni, hogy milyen jó móka az F1-ben vezetni, inkább azt mondja majd, hogy az autó nem elég jó és bizonyos területeken változtatnunk kell. Szerintem megvan ehhez az esze” – árulta el Hakkinen a Twitter-oldalára feltöltött videóban.
Nyck De Vries is a great choice for AlphaTauri. I believe Nyck is the one that really takes the team forward this season. #F1#AlphaTauri struggled last season, but they’ve done their homework and I believe they are now able to improve. pic.twitter.com/UThpZ0643g
— Mika Häkkinen (@F1MikaHakkinen) February 28, 2023
Susie Wolff lett az új női bajnokság főnöke
https://formula.hu./parc-ferme/34894
Kinevezték a Formula-1 2023-ban elinduló, kizárólag nőknek szóló szériája, az F1 Academy vezetőjét. Susie Wolff lett az ügyvezető igazgató – alighanem a leghitelesebb személy, akit találhattak a pozícióra, korábbi DTM-versenyző és a Williams szabadedzéseken is szereplő tesztpilótája, aki 2018 és 2022 között a Venturi Formula-E-istállójának csapatfőnöke volt, Dare To Be Different néven pedig mozgalmat hozott létre a motorsport női részvételének előmozdítására.
A mozgalom célkitűzéséhez tökéletesen illeszkedik Susie Wolff új szerepe: „Az F1 Academy lehetőség arra, hogy valódi változást mozdítsunk elő ebben a sportban a legjobb struktúrával, amely segítségével megtalálhatjuk és kinevelhetjük a női tehetségeket, támogatva őket a motorsport elit szintjeire vezető úton” – mondta Toto Wolff neje, aki a Formula-1 vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak fog jelenteni az F2-F3 vezetője, Bruno Michel mellett.
A sorozat hét fordulóból álló versenynaptára már ismert: bár az széria az F1 alá tartozik, a hölgyek csupán egyszer fognak nagydíjhétvégén szerepelni, a szezonzárón Austinban. Alakul a 15 F4-es autóból álló mezőny összetétele is, a W Seriesből ismert Abbi Pulling, Nerea Marti és Bianca Bustemente mellett a Sauber-akadémista Lena Bühler, valamint Lola Lovinfosse, Jessica Edgar és Carrie Schreiner is szerepelni fog – utóbbi kilóg a sorból, hiszen az elmúlt éveket nem formulaautózással, hanem GT-versenyzéssel töltötte.
Csatlakozz a Formula.hu F1-es tippjátékához
https://formula.hu./parc-ferme/34891
A hétvégén kezdődő F1-es szezonra mi is beizzítjuk egyik újításunkat, a Formula Tippert, ami főoldalunk menüsorában a Tippjáték fülre kattintva elérhető! A szurkolók ezen a platformon összemérhetik tippelési tudásukat a Formula–1-es futamok kimenetelét illetően. A tippelés megkezdéséhez csatlakozni kell egy bajnoksághoz vagy létrehozni egy újat, azon belül lehet versengeni.
Csatlakozzatok a Formula.hu tippbajnoksághoz vagy készítsetek másikat: a részletek ezen a linken olvashatók!
Ezek a juniorok vezethetik idén az AlphaTaurit
https://formula.hu./parc-ferme/34892
2022-höz hasonlóan idén is köteles minden csapat megadni a lehetőséget a juniorpilótáknak arra, hogy az év két szabadedzésén megmutathassák tehetségüket és F1-es tapasztalatot szerezhessenek. Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke már az előszezoni teszt után bejelentette: Liam Lawson és Isack Hadjar ülhet majd be az olasz istálló autóiba 2023 során – számol be róla a RaceFans.net.
Lawson, aki 2022-ben két szabadedzésen is vezethette az AlphaTaurit, valamint egy alkalommal a Red Bullt is, Formula-2-es karrierje után idén Japánban, a Super Formula sorozatban versenyez majd, míg Hadjar az F3-as bajnokságban elért összetett negyedik helye után fellép a Formula-2-be, és a Hitech versenyzője lesz.
„Meg kell mutatnia, mire képes. A velünk töltött tesztjén jól teljesített, időt kell neki adnunk, fel kell készítenünk, és majd meglátjuk, sikerül-e eljutnia az F1-be. Mindig azt mondom, hogy minden pilótának a saját kezében van a karrierjének sorsa, akkor is, ha eljut a Formula-1-be, és akkor is, ha nem. Egy versenyzőnek profinak és felkészültnek kell lennie, sokat kell tanulnia, hiszen nagyon nagy a versengés manapság az F1-ben. Nem tudok olyan pilótát mondani, aki ne érdemelné meg, hogy itt van” – mondta Lawsonról Tost.