DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

Csatlakozz a Formula.hu F1-es tippjátékához

A hétvégén kezdődő F1-es szezonra mi is beizzítjuk egyik újításunkat, a Péter Loránd által fejlesztett Formula Tippert, ami főoldalunk menüsorában a Tippjáték fülre kattintva elérhető! A szurkolók ezen a platformon összemérhetik tippelési tudásukat a Formula–1-es futamok kimenetelét illetően. A tippelés megkezdéséhez csatlakozni kell egy bajnoksághoz vagy létrehozni egy újat, azon belül lehet versengeni.

Csatlakozzatok a Formula.hu tippbajnokságához vagy készítsetek másikat: a részletek ezen a linken olvashatók!

tipper1

Új szezon, régi nóta: megint állt a bál Hamilton ékszerei körül, de megúszta

Tavaly az idény első felének vissza-visszatérő témája volt az FIA által újonnan szigorúan betartatni kívánt ékszertilalom, amely előírás értelmében a pilóták semmilyen fémkiegészítőt vagy órát nem hordhatnak magukon az autóban ülve. Lewis Hamilton eleinte látványosan tiltakozott a szabály ellen, amikor egy sajtótájékoztatóra ékszerek sokaságával ült be, végül azonban szinte az összeset eltávolította – leszámítva az orrpiercingjét egy fertőzés miatt.

Az új évad beköszöntével azonban ismét előkerült az ügy, az FIA technikai ellenőrzéseket összegző dokumentumában ugyanis feltűnt ez a sor: „A Mercedes-AMG Petronas Formula One Team nem erősítette meg a leadott ellenőrző papírjukon, hogy a versenyzőjük, Lewis Hamilton megfelel az előírásoknak, miszerint nem viselhet semmilyen ékszert piercing, fémnyaklánc vagy órák formájában” – írta az FIA a bahreini dokumentumban. Egyelőre sem a Mercedes, sem az FIA nem részletezte az ügyet.

FRISSÍTÉS: Az FIA nem sokkal az első szabadedzés kezdete előtt úgy döntött, nincs szükség további intézkedésre az ügyben. Mint írták, fennállna a kockázata egy esetleges „elcsúfításnak”, ha továbbra is folyamatosan megpróbálnák eltávolítani a szóban forgó ékszert. Később azt is megerősítették, hogy a tavalyi évhez hasonlóan egészségügyi szempontból kapott felmentést a Mercedes hétszeres világbajnoka.

f1-hamilton-ekszerek-bahrein

Hamilton: Ostobaság a B autó

A Mercedes a tavalyi küszködés ellenére is kitartott a zéró oldaldobozos koncepciója mellett 2023-ra: az istálló vezetése és szakemberei szerint nem az oldalszekrény szűk kialakításának voltak betudhatók a tavalyi gondjaik. Ennek ellenére Toto Wolff és Mike Elliott technikai igazgató is utalt rá, hogy változhat a karosszéria az idény közben – azt azonban utóbbi kizárta, hogy a Red Bull koncepciója felé mozdulának el. A pletykált B autó tervét maga Lewis Hamilton is cáfolta a Bahreini Nagydíj sajtónapján a Formula.hu jelenlétében:

„Akik a B tervről beszélnek… nincs B terv, ez ostobaság. Elvégre a költségsapka korában élünk, nincs időnk egy szezonon belül visszamenni az alapokhoz és újratervezni az autót, úgyhogy ez nincs tervben. Ezt az autót fogjuk továbbfejleszteni és megpróbálni a határokat feszegetni vele. Tudom, hogy a legjobb csapat áll mögöttem ahhoz, hogy ledolgozzuk a hátrányunkat.”

f1-hamilton-mercedes-bahrein-teszt-2023-2

Új alkatrészek jöttek a Mercedeshez péntek reggelre

A Bahreini Nagydíj paddockjában dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor által készített fényképeken az látszik, hogy a Mercedes F1-es csapata ma reggelre új alkatrészeket kapott: zajlik a kicsomagolás, és az elemeket a mai szabadedzéseken bizonyára ki is fogják próbálni.

A várakozások szerint a W14-es egyelőre hátrányban van a riválisokhoz képest, nehezen vezethető és több problémával is küzd, erről többek között Lewis Hamilton is beszélt, meglátjuk, hogy mennyit sikerül javítaniuk a helyzeten a hétvége során.

merc1_1

merc2_1

merc3_2

Csapattagját gyászolja az Alpine Bahreinben

„Csapattagunk, Paul Chesterman emlékére” – ez a felirat jelent meg a szezonnyitó F1-es Bahreini Nagydíj helyszínén az Alpine autóinak hátsó szárnyain. Mint az a francia istálló közösségi oldaláról kiderül: Chesterman hosszú ideje Enstone-ban dolgozott CNC-gépkezelőként, őt gyászolja most az alakulat. „Nagyszerű személyisége volt, vidám és őszinte, egy tehetséges gépész és egy szerető családember. Az elhivatottsága és bátorsága inspirációként szolgál az egész csapatnak” – írták róla az alábbi posztban.

Ezért nem pótolta a Kínai Nagydíjat az F1

Még decemberben jelentették be, hogy az akkor még fennálló szigorú koronavírus-korlátozások miatt 2023-ban is törlik a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. Bár később felmerült, hogy Sanghaj esetleg mégis visszatérhet a lazuló szabályok okán vagy esetleg Portimao ugorhat be a helyére, végül az F1 úgy döntött, nem pótolja a futamot. Így viszont áprilisban egy csaknem egy hónapos szünet keletkezett a menetrendben az Ausztrál és Azerbajdzsáni Nagydíjak között.

Most Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója megindokolta, miért döntöttek úgy, hogy nem helyettesítik Sanghajt: „A 23 futamos naptár rekord az F1 számára. Úgy döntöttük, nem pótoljuk a Kínai Nagydíjat a naptárban, mivel a gazdasági előnyökkel együtt sem érte volna meg logisztikai és fenntarthatósági szempontból az F1 és a csapataink számára” – idézi szavait a Racefans.net szakoldal.

f1-kinai-start-2019

Melyik színésznek adnák saját szerepüket a pilóták a Drive to Survive moziváltozatában?

Kezdődik a szezon, jönnek a Formula-1 szórakoztató videói: az elsőben egy csapat versenyzőnek azt a kérdést tették fel, melyik színészt látnák szívesen saját szerepükben, ha a Drive to Survive-ból mozifilm készülne.

Érdekes válaszok születtek: Tom Cruise neve számos alkalommal elhangzott, míg Max Verstappen Leonardo di Capriót, Guanyu Zhou Dwayne Johnsont, Yuki Tsunoda Jason Stathamat, Carlos Sainz Will Smitht tudná elképzelni saját szerepében.

Meglátogatta az Alfát a Ferrari főnöke

A Ferrari-csapatfőnökként első versenyhétvégéjét teljesítő Frederic Vasseur arra is szakított időt, hogy meglátogassa korábbi csapatát, az Alfa Romeót – küldte az információt az alábbi fotó kíséretében Mészáros Sándor utazó tudósítónk a Bahreini Nagydíjról. Vasseur, aki 2017-től 2022 végéig dolgozott a svájci csapatnál, korábbi kollégáival beszélgetett, s szóba elegyedetett utódjával, Alessandro Alunni Bravival is.

vasseur-pf-sanyi

Alonso hónapokig törött csontokkal versenyzett

Azt nem tudja pontosan, milyen állapotban van újdonsült csapattársa, Lance Stroll csuklója, aki sérülése ellenére is versenyezni fog a tervek szerint Bahreinben, azt viszont igen, hogy nem kell tökéletes állapotú kéz ahhoz, hogy valaki F1-es autót vezessen – mondta el Fernando Alonso a bahreini sajtótájékoztatón, melyen Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni riportere is képviseltette magát.

A spanyol felidézte, hogy a tavalyi ausztrál időmérő balesetének nyomait, ahol akár a pole-ra is esélyes lehetett volna, mielőtt műszaki hiba miatt a falba csapódott, hónapokon át viselte magán: „Mindkét kezemben eltört néhány csontom, és egészen augusztusig nem jöttem helyre teljesen. Fájdalmakkal küzdöttem, de hát szeretünk versenyezni!”

A spanyol méltatta csapattársát, hogy sérülése ellenére versenyezni akar, s azt is elárulta, hogy folyamatosan kapcsolatban voltak az elmúlt bő egy hétben is.

alonso-aston-2023

Ismerős dallam, megújult motívumok: itt az F1 2023-as főcíme!

Az új Formula-1-es szezon kezdetének csalhatatlanak jele, hogy az F1 közzétette azt a rövid, szűk egyperces intrót, amelyet a közvetítések elején láthatunk majd ebben az évadban – ismerős zene, részben megváltozott motívumok az új főcímben, amelyben az összes idei pilótát is láthatjuk, s ahol a tavalyi eredményeknek köszönhetően Lewis Hamilton először nem az utolsó két versenyző között kap helyet:

Alonsót a koráról kérdezték: „Majd én érezni fogom, ha gondot jelent!”

A Bahreini Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján – melyen a helyszínen részt vesz a Formula.hu helyszíni tudósítója is – Fernando Alonso megint csak koráról kapott kérdést. A spanyol versenyző 41 esztendős, de bevallása szerint az évek száma fikarcnyit sem hátráltatja.

„Kiváltságosnak érzem magam, hogy még mindig itt versenyzek. Jobb vagyok, mint bármikor. Nincsenek aggályaim a korommal kapcsolatban, én leszek az első, aki érezni fogja. Eddig csak az előnyeit látom” – válaszolt a kérdésre a kétszeres világbajnok.

A 20. szezonját megkezdő Alonso kora többször is kontextusba került a sajtótájékoztatón: felmerült például, hogy Oscar Piastri első gokartja egy Alonso-gokart volt („Igen, ezt tudtam” – válaszolta a spanyol), de az is, hogy a mezőnyből egyedüliként a kétszeres bajnok versenyzett már F1-es autóval a barcelonai pálya sikán nélküli verzióján: 2006-ig használták az utolsó kanyart abban a konfigurációban, amely visszatér 2023-ban.

Döntött a bíróság, Mazepin újra szabadon versenyezhet

Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor a bahreini paddockban szerzett információt, melyek szerint az Európai Bíróság felmentette az Oroszországot és az orosz sportolókat, valamint a közvetlenül a családját sújtó szankciók alól Nyikita Mazepint. A korábbi Formula-1-es pilótát egy éve tette ki autójából a Haas, és bár nemrég visszatért a nemzetközi versenypályákra, de immár bírósági döntés is született arról, hogy a szankciók nem vonatkoznak az ő sporttevékenységére. Vagyis papíron akár az F1-be is visszatérhetne...

f1-mazepin

fotó: dppi

A Formula.hu már a helyszínen

Utazó riporterünk, Mészáros Sándor már becsekkolt a bahreini paddockba, és megkezdte az információk gyűjtését, amelyeket a Formula.hu felületein olvashattok/láthattok/hallhattok majd a hétvége folyamán!

sanyi_1

A világ leggyorsabb SUV-ja az új orvosi autó

A DBX707 lesz a Formula-1 Aston Martin által biztosított orvosi autója – átvéve a DBX helyét, amely az elmúlt két évben látta el ezt a szerepet, mióta a brit márka a Mercedesszel közösen szállít biztonsági és orvosi autót.

A DBX teljesítményben jócskán elmaradt a Mercedes orvosi autójától, az AMG GT 63 S 4MATIC+ modelltől: 542 lóerő 649-hez képest. A DBX707 azonban visszavág és le is körözi a Mercedest: erőforrása – éppenséggel egy V8-as AMG-motor – 697 lóerő leadására képes. A gyorsulás 0-ról 100-ra 3,1 másodperc 3,9 helyett, a végsebesség pedig 310 km/h, ami révén a DBX707-et a leggyorsabb SUV-ként emlegetik, a kategóriát képviselő Lamborghini Urus Performante, Ferrari Purosangue vagy épp Bentley Bentayga előtt.

A Formula-1-nek szánt verziót az Aston Martin gyári versenyzője és tesztpilótája, Darren Turner, valamint az orvosi autó állandó pilótája, Alan van der Merwe segítették fejleszteni: utóbbi múlt héten Bahreinben végzett finomhangolást.

Teljes a Formula-3 mezőnye, a létszám több mint fele újonc

A GB3, azaz a brit Formula-3-as széria bajnoka, Luke Browning a Hitech GP tagja lesz 2023-ban – ezzel elkelt a 30 autóból álló F3-as rajtrács utolsó helye. Miután a 2022-es élcsoport szinte teljes egészében az F2-be igazolt, az első hét helyezett a másodosztályban folytatja, a mezőny jelentősen kicserélődik, nem kevesebb mint 17 újonc érkezik, maradók közül senki sem teljesített két szezonnál többet, és csupán kettő futamgyőztes (Caio Collet és Franco Colapinto) vág neki a hétvégi bahreini szezonnyitónak.

Megdőlt a Formula-1 helyszíni nézőrekordja 2022-ben

A tavalyi szezon 22 versenyhétvégéjén összesítve 5,7 millió néző tekintette meg a Formula-1-es nagydíjakat a helyszínen, ezzel megdőlt a sportág nézőrekordja – közölte jelentésében a Liberty Media. A telt házas nagydíjak már a 2021-es szezon második felét is jellemezték, mikor a rajongók létszámkorlátozás nélkül visszatérhettek egyes versenyekre, de a koronavírus hatása miatt a 2022-es eredményt az utolsó normál szezonhoz, 2019-hez érdemes viszonyítani: ehhez képest 36 %-os növekedés történt.

Ezzel párhuzamosan nőtt a Formula-1 bevétele is, a 2021-es 2136 millió dollárról 2573 millió dollárra. Nagyobb kifizetést kaptak a csapatok, 1068 millió dollár helyett 1157 milliót osztottak el köztük, és nagyobb összeg maradt profitként a kasszában: 92 millió dollár helyett 239 millió dollár.

Az elsődleges bevétel (2107 millió dollár a fent említett összegből) 28,6 %-át tették ki a promóteri jogdíjak, 36,4 %-át médiajogok és 16,9 %-át szponzoráció.

 

Fotó: Aston Martin

Hakkinen szerint Nyck de Vries emelheti fel az AlphaTaurit

A holland pilóta már azelőtt is rengeteg dicséretet kapott, hogy üléshez jutott volna a Formula-1-ben, főként a tavalyi Monzában mutatott teljesítményének köszönhetően. Utóbbival megalapozta jövőjét, hiszen később szerződtette őt az AlphaTauri, amelyik ezáltal előrébb léphet Mika Hakkinen szerint. A finnek kétszeres világbajnoka komolyan megdicsérte a Formula-E 2021-es világbajnokát, akiről úgy véli, hozzáállásával rengeteget segíthet az istállónak. „Úgy gondolom, hogy Nyck az, aki igazán előre viszi a csapatot ebben a szezonban. Jó döntés volt Nyck szerződtetése. Szerintem egy okos srác, és sok tényszerű információt hozhat a csapatba. Nem arról fog beszélni, hogy milyen jó móka az F1-ben vezetni, inkább azt mondja majd, hogy az autó nem elég jó és bizonyos területeken változtatnunk kell. Szerintem megvan ehhez az esze” – árulta el Hakkinen a Twitter-oldalára feltöltött videóban.

Susie Wolff lett az új női bajnokság főnöke

Kinevezték a Formula-1 2023-ban elinduló, kizárólag nőknek szóló szériája, az F1 Academy vezetőjét. Susie Wolff lett az ügyvezető igazgató – alighanem a leghitelesebb személy, akit találhattak a pozícióra, korábbi DTM-versenyző és a Williams szabadedzéseken is szereplő tesztpilótája, aki 2018 és 2022 között a Venturi Formula-E-istállójának csapatfőnöke volt, Dare To Be Different néven pedig mozgalmat hozott létre a motorsport női részvételének előmozdítására.

A mozgalom célkitűzéséhez tökéletesen illeszkedik Susie Wolff új szerepe: „Az F1 Academy lehetőség arra, hogy valódi változást mozdítsunk elő ebben a sportban a legjobb struktúrával, amely segítségével megtalálhatjuk és kinevelhetjük a női tehetségeket, támogatva őket a motorsport elit szintjeire vezető úton” – mondta Toto Wolff neje, aki a Formula-1 vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak fog jelenteni az F2-F3 vezetője, Bruno Michel mellett.

A sorozat hét fordulóból álló versenynaptára már ismert: bár az széria az F1 alá tartozik, a hölgyek csupán egyszer fognak nagydíjhétvégén szerepelni, a szezonzárón Austinban. Alakul a 15 F4-es autóból álló mezőny összetétele is, a W Seriesből ismert Abbi Pulling, Nerea Marti és Bianca Bustemente mellett a Sauber-akadémista Lena Bühler, valamint Lola Lovinfosse, Jessica Edgar és Carrie Schreiner is szerepelni fog – utóbbi kilóg a sorból, hiszen az elmúlt éveket nem formulaautózással, hanem GT-versenyzéssel töltötte.

Csatlakozz a Formula.hu F1-es tippjátékához

A hétvégén kezdődő F1-es szezonra mi is beizzítjuk egyik újításunkat, a Formula Tippert, ami főoldalunk menüsorában a Tippjáték fülre kattintva elérhető! A szurkolók ezen a platformon összemérhetik tippelési tudásukat a Formula–1-es futamok kimenetelét illetően. A tippelés megkezdéséhez csatlakozni kell egy bajnoksághoz vagy létrehozni egy újat, azon belül lehet versengeni.

Csatlakozzatok a Formula.hu tippbajnoksághoz vagy készítsetek másikat: a részletek ezen a linken olvashatók!

tipper1

Ezek a juniorok vezethetik idén az AlphaTaurit

2022-höz hasonlóan idén is köteles minden csapat megadni a lehetőséget a juniorpilótáknak arra, hogy az év két szabadedzésén megmutathassák tehetségüket és F1-es tapasztalatot szerezhessenek. Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke már az előszezoni teszt után bejelentette: Liam Lawson és Isack Hadjar ülhet majd be az olasz istálló autóiba 2023 során – számol be róla a RaceFans.net.

Lawson, aki 2022-ben két szabadedzésen is vezethette az AlphaTaurit, valamint egy alkalommal a Red Bullt is, Formula-2-es karrierje után idén Japánban, a Super Formula sorozatban versenyez majd, míg Hadjar az F3-as bajnokságban elért összetett negyedik helye után fellép a Formula-2-be, és a Hitech versenyzője lesz.

„Meg kell mutatnia, mire képes. A velünk töltött tesztjén jól teljesített, időt kell neki adnunk, fel kell készítenünk, és majd meglátjuk, sikerül-e eljutnia az F1-be. Mindig azt mondom, hogy minden pilótának a saját kezében van a karrierjének sorsa, akkor is, ha eljut a Formula-1-be, és akkor is, ha nem. Egy versenyzőnek profinak és felkészültnek kell lennie, sokat kell tanulnia, hiszen nagyon nagy a versengés manapság az F1-ben. Nem tudok olyan pilótát mondani, aki ne érdemelné meg, hogy itt van” – mondta Lawsonról Tost.