DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 27. vasárnap

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Hamilton elmondta, mi a helyzet a motorjaival

Miközben Max Verstappen autójába a legutóbbi F1-es Orosz Nagydíjon már berakta a negyedik erőforrást (a szabályok egy szezonban három használatát engedélyezik) a Red Bull, bevállalva ezzel a rajtrácsbüntetést is – amelyet aztán a kaotikus végjátéknak is köszönhetően második helyre váltott a holland –, a vb-éllovas Lewis Hamilton esetén még a levegőben lóg, hogy a Mercedesnek is hasonló lépésre kell-e rászánnia magát a hátralévő futamokon. Toto Wolff nemrég úgy nyilatkozott, hogy valóban vannak kérdőjelek az erőforrásokat illetően, és bár szeretnék elkerülni a büntetést, így elképzelhető, hogy sor kerül majd motorcserére, akár már a most hétvégi Török Nagydíjon.

Isztambulban a csütörtöki sajtótájékoztatón maga Hamilton is megkapta a kérdést, hogy mik a legfrissebb fejlemények, várható-e egy negyedik erőforrás beszerelése a W12-esébe, de a brit egyelőre optimista választ adott a Formula.hu jelenlétében: „Pillanatnyilag még elérhető a kettes és hármas számú motorom. Szóval nem látom, hogy betennénk egy negyediket, de ez változhat” – fogalmazott a világbajnoki összetettet két ponttal vezető címvédő.

hamilton-dppi-2021-mercedes

Fehér autókhoz fehér energitalok illenek

Mint ahogyan arról már korábban beszámoltunk, ezen a hétvégén különleges festést ad a versenygépeinek a Red Bull. Az osztrák istálló a Hondával való kapcsolatát és persze a japán márkát ünnepli, erről pedig jó néhány fotót megosztottak. A legfrissebb pont az egyik termékükre vonatkozik, White Edition néven ugyanis többféle ízt árulnak, ezek pedig passzolnak az autóhoz a Twitteren megosztott képen is.

A Formula-3-as szezon legnagyobb pillanatai - videó

Az utánpótlás-széria esetében sem volt hiány kiemelkedő momentumokból - ezekről nézhetünk meg egy válogatásvideót erre a linkre, vagy a képre kattintva!

pf3_8

Koronavírusos lett az orvosi autó legénysége

Nem a megszokott páros ül a Formula-1 medical carjában a Török Nagydíjon: az FIA megerősítette, hogy az autó sofőrje, Alan van der Merwe, valamint a mellette utazó orvos, Dr. Ian Roberts Covid-19-tesztje egyaránt pozitív lett a versenyt megelőzően. A legénység karanténba vonult, és kihagyja a versenyt.

Helyükre az F1 a Formula-E-től kölcsönzött szakszemélyzetet: Bruno Correia 2014 óta az elektromos széria biztonsági autójának pilótája, míg Dr. Bruno Franceschini az FE orvosi delegáltja. A 43 éves Correia, aki versenyzőként a Formula Renault szintjéig jutott, korábban a WTCC-ben is dolgozott a biztonsági autó sofőrjeként.

Solberg a Hyundainál, Breen az M-Sportnál, Lappi a Toyotánál - alakul a WRC 2022-es pilótafelállása

Az utóbbi másfél napban mindhárom gyári WRC-csapat tett fontos bejelentéseket a 2022-es pilótáival kapcsolatban - a Hyundai és a Toyota a teljes felállást közzé tette, az M-Sport egy fontos átigazolást tett hivatalossá. A Hyundainál Oliver Solberg kap lehetőséget a Rally1-es autóban. Dani Sordo is marad, ők ketten osztják majd fel a futamokat, az állandó versenyzői pozíciókat pedig természetesen továbbra is Ott Tanak és Thierry Neuville látja el. Kijelentették, hogy Sordo minden versenyen a csapattal lesz, amikor nem ő versenyez, akkor Solbergnek fog segíteni, akitől újoncként túl sokat természetesen még nem várnak.

A Toyotánál igazából semmi meglepetés nincs: Elfyn Evans és Kalle Rovanpera marad a két “fő” pilóta, aki minden versenyen indul, a harmadik autót pedig a teljes szezont már nem vállaló Sebastien Ogier, valamint a Finn Ralin a csapathoz már visszatérő Esapekka Lappi fogja váltogatni. Azt egyelőre nem közölték, hogy Ogier és Lappi hogyan osztja majd el a versenyeket, de jó esély van rá, hogy a Finn Ralin, Svéd Ralin és hasonló pályákon látjuk majd Lappit, a többi pedig Ogier döntésétől függ – mennyit akar erre áldozni az idejéből, milyen időközönként akar versenyezni, hiszen előjogai vélhetően nyolcszoros világbajnokként mindenképpen lesznek.

Ami az M-Sportot illeti: Craig Breen vezetheti 2022-ben a csapat egyik Ford Puma Rally1-es autóját. Breen parádés eredményeket szállított idén a Hyundainak, sorozatban háromszor is odaért a dobogóra és fő célja volt, hogy részmunkaidő helyett végre teljes szezont mehessen – a Hyundainál erre nem volt lehetősége, így az M-Sporthoz igazolt.Kiderült, hogy Breen múlt hónapban már tesztelte is a Pumát, a pilóta pedig nagyon elégedett mindennel – a csapatnál ráadásul úgy érzik, hogy akár a vb-címért is harcolhat majd. Malcolm Wilson úgy fogalmazott, hogy Breen a toppilóták szobájának ajtaján kopogtat és szerinte náluk át is lépheti a küszöböt. Az is kiderült, hogy Breen két évre állapodott meg a csapattal, tehát 2022-re és 2023-ra is biztos a helye az M-Sportnál, mint teljes szezont futó versenyző. Hogy kik lesznek a csapattársai, az egyelőre rejtély, de Adrien Fourmaux biztosan lehetőséget kap majd és a hírek szerint Andreas Mikkelsen is jó eséllyel pályázik az egyik Pumára.

toyota 2022

fotó: WRC

Tudjátok, hogy ki a Török Nagydíj legeredményesebb pilótája?

Eddig nyolc Formula-1-es Török Nagydíjat rendeztek és talán meglepő lehet, hogy Felipe Massa nyerte közülük a legtöbbet: a brazil pilóta 2006 és 2008 között mesterhármast jegyzett az isztambuli pályán a Ferrarival. Rajta kívül Lewis Hamilton kétszer, Kimi Raikkönen, Jenson Button és Sebastian Vettel pedig egy-egyszer tudott nyerni Törökországban. Ugyanúgy Massa-fölényt mutatnak a pole-pozíciók, a brazil 2006 és 2008 között az első rajtkockákat is minden évben megszerezte itt - Vettel kétszer, Raikkönen egyszer, Lance Stroll pedig szintén egyszer volt erre képes. A futamon produkált leggyorsabb köröknél Massa "eltűnik", ott Raikkönen duplája a nyerő, egyébként Juan Pablo Montoya, Michael Schumacher, Jenson Button, Vitalij Petrov, Mark Webber és Lando Norris tudott ilyet egy-egy alkalommal.

massa

fotó: dppi

A Mercedes emlékeztet: amikor nekik volt különleges festésük…

Szerdán jelentette be a Red Bull, hogy az AlphaTaurival karöltve a Török Nagydíjon különleges festéssel állnak rajthoz, búcsúzó motorszállítójuk, a Honda tiszteletére. A Mercedes kapva kapott az alkalmon, hogy csipkelődjön riválisukkal, és felidézték, milyen volt, amikor 2019-ben, Németországban ők indultak egyedi dizájnnal. Ki emlékszik még arra a futamra, mi lett a vége?

Jánvári Zsolt az AFM-nek: Érezhető, hogy más szelek fújnak a Williamsnél

Nagy formában van a Williams Formula-1-es csapata, ezzel pedig négy oldalon is foglalkozunk az Autósport és Formula Magazin legfrissebb, kedden megjelent számában.

Az AFM természetesen megkérdezte a témáról a Williams magyar elektronikairendszer-technikusát, Jánvári Zsoltot arról, hogy milyen a hangulat jelenleg házon belül: „Az új tulajdonosok érkezése óta érezhető, hogy más szelek fújnak a csapatnál, az új menedzsment számára pedig egyértelműen az eredmények a legfontosabbak. Mindent megtesznek azért, hogy az összes munkatárs ki tudja hozni magából a legjobbat, ez pedig nagyon jó hatással van mindenkire. Kétség sem férhet ahhoz, hogy a szemléletváltásnak megvan az eredménye. Az évad eleje óta tapasztalt pezsgés jócskán hozzájárult a teljesítmény javulásához, az utóbbi futamokon pedig a hosszú böjt után már pontokat is tudtunk szerezni. Roppant jó érzés megélni, megtapasztalni és a részese lenni annak, hogy ez a nagy múltú csapat kezd lendületbe jönni. Mindannyian reméljük és hiszünk abban, hogy a lendületet át tudjuk vinni 2022-re, amikor az új szabályok új esélyeket jelentenek majd számunkra is" – értékelt honfitársunk, akinek véleménye azért is különösen értékes, mert ez a második ciklusa a csapatnál, ahol részese volt a Williams család utolsó időszakának és a tulajdonosváltásnak is.  

A teljes cikk a helyzet elemzésével elolvasható az AFM októberi számában. Az újság előfizethető a Formula.hu weboldalán, digitális formában is előfizethető erre a linkre kattintva, de a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után - ahogy természetesen meg is vásárolható az újságárusoknál.

Az AFM októberi tartalmáról itt írtunk bővebben - sok érdekes témával várjuk olvasóinkat!

pf2_10

Stroll a pole-ban: a 2020-as őrült török időmérő összefoglalója

Már felidéztük a tavalyi Török Nagydíj versenyének legjobb pillanatait, most pedig a még talán annál is izgalmasabb időmérő összefoglalóját hoztuk el nektek, hogy hangolódjunk az ismét beugró, majd kikerülő, végül mégis összejövő isztambuli versenyhétvégére. Az újraaszfaltozott török pálya nem sok versenyzőnek nyerte el a tetszését, a csapadék - amely ezen a hétvégén is szerepet játszhat - pedig még kiszámíthatatlanabbá tett mindent. Idézzük fel, hogyan szerezte meg karrierje eddigi egyetlen pole-pozícióját Lance Stroll! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Készen állsz egy kis zajra? Ilyen volt az F1 legjobb hangzású motorja

A hibrid éra lenyűgöző, különösen technológiai szempontból, ám sokaknak hiányzik belőle egy korábban az F1-es autók és versenyek pikantériáját adó momentum: a zaj. A nyolcvanas-kilencvenes években a Formula-1 a hatalmas teljesítményű motorok időszaka volt, amelyek „körbesikoltozták” a világ összes pályáját. Az F1 utolsó V12-esét a Ferrari használta 1995-ben, ami a 3.0 literesek közül abszolút a legütősebb volt. Az utánozhatatlan 412 T2-s Ferrari motor abban az évben legendássá vált.

Ma már kevés ilyennel találkozhatunk, egyelőre tulajdonképpen funkcióját vesztették a versenyeken szurkolók által viselt füldugók. Ha visszaidéznéd, vagy elsőként átélnéd a régi motorok által nyújtott hangélményt, tekerd fel a hangerőt és élvezd az izgalmakat!

Az alábbi videó remekül bemutatja, miben volt része a száguldó cirkusz kedvelőinek 1995-ben a monzai pályán.

Gordon Ramsay és Lando Norris borsot törne a Ferrari orra alá?

Lando Norris a napokban a brit ITV This Morning című műsorában mesélt jelenlegi mentális állapotáról, illetve arról, mennyi minden zajlik az F1 kulisszái mögött. A brit pilóta szerint az emberek elképzelni sem tudják a képernyőkön látottak alapján, hogy a versenyzők mit élnek át a legfontosabb pillanatokban.

A Szocsiban történtek miatt Norris lelkiállapotát tökéletesen tükrözi ez a nehéz, negatív hangvételű, ám izgalmas téma, de vajon Gordon Ramsay-vel is erről beszélgetett a fiatal brit, vagy a többszörös Michelin-csillagos séf buzdítására teljesen más ambíciókkal vág neki az előtte álló versenyeknek? 

A McLaren pilótája a műsor felvétele előtt találkozott Ramsay-vel, és könnyen elképzelhető, hogy egy alaposan kidolgozott stratégiát állítottak fel a konstruktőri bajnokságban jelenleg Norrisék mögött álló rivális, a Ferrari ellen. Ez azonban jó eséllyel nem igaz, sokkal valószínűbb, hogy egészen egyszerűen csak a másnapi vacsora fűszerezését vitatták meg.

 
 
 
View this post on Instagram

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Nem engedi el a DTM szezonzárójára Alex Albont a Red Bull

A Német Túraautó-bajnokság pontversenyének ötödik helyezettje nem vesz részt a sorozat hétvégi szezonzáróján, a Norisringen. Helyette Alex Albon a Török Nagydíjon lesz jelen, a Red Bull tartalékpilótájaként készenlétben állva. Az AlphaTauri-Ferrarit a Super GT 2017-es és a Super Formula 2019-es bajnoka, Nick Cassidy vezeti helyette.

Érdekesség, hogy már a szezon kezdetén az volt a terv, hogy Albon és Cassidy felváltva vezeti a Ferrari 488 GT3-at, az új-zélandi pedig akkor kap lehetőséget, ha a thaiföldinek Formula-1-es nagydíjon van jelenése. Az eddigi ütközések esetében a Red Bull elengedte Albont, most azonban – azzal az indoklással, hogy már nem áll harcban a bajnoki címért – a Török Nagydíj élvez elsőbbséget. A kihagyással a Williams 2022-re leigazolt pilótája szinte biztosan hátra fog csúszni a pontverseny hetedik helyére.

Nick Cassidy második DTM-hétvégéjén fog részt venni: 2019-ben Hockenheimben versenyzett a Lexus színeiben, mikor a Super GT japán gyártói vendégszerepeltek a német sorozatban. Az új-zélandi idén a Formula-E-ben indult újoncként, néhány erős részeredménnyel: két pole-pozíciót szerzett és kétszer másodikként futott be, bár hullámzó teljesítménye miatt csak 15. lett a pontversenyben.

Szép nők és szép autók: erről szól a Formula Girls

A tapasztalatok alapján nagy népszerűségnek örvend Nap Lánya rovatunk, illetve az időnként közzétett lányos-autós galériáinkat is kedvelik olvasóink. Aki hasonló tartalmakat szeretne látni, annak bizony megéri csatlakozni Formula Girls csoportunkhoz - várunk mindenkit ezen a linken!

njwuca2ra21oe89f3tv8_800

Csehországban és Spanyolországban is versenyez a hétvégén a Zengő spanyolja

Kettős kihívásra vállalkozott Mikel Azcona, amelyet olvasni is megterhelő: a spanyol az előttünk álló hétvégén részt vesz a WTCR cseh fordulóján Mostban, egyúttal a TCR Europe barcelonai szezonzáróján is. Azcona, aki a világkupán a Zengő Motorsporttal versenyez, a kontinensszériában egy másik cuprás csapatot, a Volcano Motorsportot erősíti. 53 pontjával vezeti a bajnokságot, így már a hétvége első, szombati futamán bebiztosíthatja elsőségét. Hogy tervez két helyen lenni egyszerre?

„A tervem Mostban lenni pénteken, részt venni a szabadedzéseken és kvalifikáción. Azután szombaton visszatérek Barcelonába, ahol az időmérőt és első futamot teljesítem” – mondta a TouringCarTimes oldalnak Azcona. „Ha bebiztosítjuk a TCR Europe bajnoki címét szombaton, akkor visszatérek Mostba aznap, és vasárnap részt veszek a WTCR futamain. Ez annak köszönhető, hogy a motoros endurance-világbajnokság szombaton zajlik Mostban, ezért nekünk aznap nem lesz aktivitásunk a pályán.”

Tovább bővül a sor: az Alpine is beszáll az endurance-versenyzés új csúcskategóriájába

Már hosszú ideje szóltak erről híresztelések, amelyeket csak erősítettek a márka Le Mans-i 24 órás előtti bemutatója, most pedig az Alpine hivatalosan is bejelentette, hogy 2024-től csatlakozik az LMDh-kategóriához, amely a hiperautókkal együtt a hosszútávú versenyzés csúcsgéposztályát fogja jelenteni a jövőben, s amellyel a világbajnokság és az IMSA versenyein (például a Daytonai 24 óráson) egyaránt rajthoz lehet állni. A Renault Grouphoz tartozó márka négy évre kötelezte el magát a kategória mellett, és terveik szerint két autót fognak indítani, amelyet egy Oreca karosszéria köré terveznek, s amelyben az Alpine erőforrása fog dübörögni. A franciák a Signatechkel együtt egyébként az új versenygép 2024-es debütálásig is maradnak a tervek szerint a WEC-ben (a fotón az idei Le Mans-dobogós egység).

Az Alpine már a hatodik gyártó, amely LMDh-projektbe kezd az Acura, az Audi, a BMW, a Cadillac és a Porsche után, miközben a már jelenlévő Toyota, a jövőre érkező Peugeot, valamint a Ferrari hiperautókkal fog harcba szállni – ezeket a márkákat a remények szerint néhány éven belül mind láthatjuk egymásnak feszülni a WEC-ben, így Le Mans-ban is.

alpine-lemans-dppi

Úgy látszik, egyre szorosabb a kapcsolat az F1 és a Netflix között

2019-ben jelent meg a Drive to Survive sorozat első évada, mely azóta is kifejezetten sikeresnek mondható a Netflixen és egy egészen új szemszögből enged betekintést a Formula-1 világába. Az új évad már közeleg, a szolgáltatót viszont most egészen más miatt keresték fel rengetegen az elmúlt hetekben. A Squid Game (magyarul Nyerd meg az életed) névre hallgató koreai akció-sorozat, jelenleg az egyik legnépszerűbb tartalma a Netflixnek, melyből számtalan mém született a közösségi médiában és az F1 Instagram oldalán is közzé tettek egyet.

A történet szerint 456 anyagi gondokkal küzdő ember játszik hagyományos koreai gyerekjátékokat a saját életükért és egy hatalmas pénzösszegért cserébe. Az egyik epizódban a játékosoknak törökmézből kell formákat kiszúrniuk hiba nélkül, az alábbi képen pedig épp az isztambuli pálya jelenik meg, ahol a Török Nagydíjat rendezik a hétvégén.

 
 
 
View this post on Instagram

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A Mercedesnek és Allisonnak sikerülni fog a vitorlásversenyen, ami a Red Bullnak és Newey-nak nem?

Beszámoltunk a Mercedes és az INEOS Britannia, az America’s Cup vitorlásversenyen részt vevő csapat együttműködéséről: az F1-es formáció alkalmazott tudományos részlege James Allison vezetésével technikai segítséget nyújt Ben Ainslie csapatának a következő America’s Cupra szánt hajó megépítéséhez.

Az America’s Cup és a Formula-1 nem először találkozik ilyen módon: emlékezhetünk rá, hat-hét éve rendszeresen arról szóltak a hírek, hogy a Red Bullnál háttérbe vonuló Adrian Newey versenyvitorlást fog tervezni – ugyancsak a brit csapatot segítve. Hiába az F1 tervezőlegendája a fedélzeten, Ainslie-ék a kvalifikáció során kikaptak a 2017-es versenyen, a későbbi bajnok Új-Zélandtól.

A világ leggyorsabb vitorlásainak versenyét nem meghatározott időközönként, hanem három-négy évente tartják meg: a 2017-es kiadás után idén tavasszal rendezték meg a következőt. A britek megint kiestek a kvalifikáció során, az olaszoktól szenvedtek vereséget, akiket a 37. America’s Cupon az új zélandiak-győztek le. A csapatra ráfér már egy erős eredmény: vajon James Allison segédletével sikerül?

Egy ausztrál mobilszolgáltató jelenhet meg az F1-ben

A Boost Mobile névre hallgató szolgáltató 20 évvel ezelőtt alakult meg Ausztráliában, azóta pedig a márka hazája mellett már az Egyesült Államokban is jelen van, de szeretnének terjeszkedni az európai és az ázsiai piacokon is. Ebben a Formula-1 népszerűségét hívnák segítségül és a Red Bull üzletpolitikáját szeretnék másolni. Korábban már a NASCAR, az IndyCar és a MotoGP sorozataiban is felbukkantak és a hírek szerint a cég tulajdonosa, Peter Adderton azon dolgozik, hogy minél hamarabb megjelenjenek egy csapat szponzoraként.

„Van egy álmom, hogy egy nap a Boost márkát egy F1-es autón lássam. Láttuk, amit a Red Bull elért és tovább fogunk haladni ebbe az irányba. Ez a csúcspontja annak, amit szeretnénk elérni. Reméljük, hogy elindíthatjuk a Boostot egész Európában, Ázsiában és néhány más piacon, ami aztán megnyitná előttünk ezt a lehetőséget. A Formula-1 nagy dolognak számít Ausztráliában és Amerikában, de csak akkor tudod ezt megalapozni, ha Európában is van egy globális márkád" ─ idézte az alapító szavait a PlanetF1.

 

A jövő üzemanyagát fejleszti az F1

Egy zöldebb módon szeretne néhány éven belül létezni a Formula-1, ennek jegyében fogják majd a motorokat is környezetbarátabban megépíteni 2025-től. Természetesen a hagyományos üzemanyagot is szeretnék fokozatosan elhagyni, ennek érdekében már 2022-től egy környezetkímélőbb verzió hajtja majd a versenygépeket, mely 90%-ban fosszilis, és csak 10%-ban tartalmaz etanolt. Ennél is tovább mennének azonban, az F1 mint az autósport csúcsa 100%-ban fenntartható üzemanyag fejlesztésén dolgozik, amit az utcai autók is használhatnának.

A célokat egy rövid informatív videóban is összefoglalták.

Helmut Marko elmondta, miért van bajban a motorokkal a Mercedes

A Red Bull tanácsadója szerint egyértelmű, hogy miért küzd megbízhatósági problémákkal a nagy rivális Mercedes:

"Ahhoz szoktak hozzá, hogy könnyű dolguk van, mert általában az első pár körben használták feltekerve a motorokat, aztán visszatekerték őket biztonságos szintre. Ez többé már nem fér bele, most sokkal többet kell feljebb csavarva használniuk az erőforrásaikat. A probléma innen ered" - mondta az Auto Motor und Sportnak adott interjújában dr. Helmut Marko. Mint ismert, a Mercedes legutóbb Szocsiban motort cserélt Valtteri Bottasnál és várhatóan Lewis Hamilton is átesik egy ilyenen, a kérdés csak az, hogy már most, Törökországban megtörténik-e ez és a vele járó büntetés - az AMuS egy Mercedes-mérnököt idézett, aki szerint hacsak nem adódik gond Hamilton motorjával, akkor egy versenyt még tolhatják az ügyet.

00121014_153

fotó: dppi