DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

„Köszönjük a sportszerűségüket!” – a McLarenen gúnyolódik Marko

Az első sorból rajtolhatott a két McLaren a vasárnapi Formula-1-es Olasz Nagydíjon, a Ferrari azonban megviccelte őket Charles Leclerc egykiállásos taktikájával, így csak a második és harmadik helyen futottak be. Ráadásként Oscar Piastri a start után megelőzte Lando Norrist, és később sem kérték őket pozíciócserére, így a brit csupán nyolc pontot faragott a hatodikként célba érő Max Verstappennel szembeni hátrányán.

Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója némileg élcelődött is a wokingiak újabb elszalasztott esélyein, amikor arról kérdezte a De Telegraaf, hogy csalódásként élik-e meg a monzai teljesítményt: „Csalódáskeltő eredmény? Dehogyis! Bizonyos mértékig tudtuk, hogy ez lesz, és szeretnék gratulálni a Ferrarinak a győzelemhez, és megköszönni a McLarennek a sportszerűséget. Értékelem, ez könnyíti a helyzetünket.”

A McLaren helyzetéről és az esetleges csapatutasításról már Toto Wolff Mercedes-főnök is kifejtette a véleményét, de természetesen Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője sem kerülhette ki a kérdést a rivális gárdánál zajló eseményekről: „Nem tudom, mik a ’papaja szabályok’, de majdnem kiütötték egymást a második sikánban. A pilóták világbajnoksága szempontjából ez segített ma nekünk” – idézi Horner a RacingNews365.com portál. „Mindig nehéz helyzet ez csapatként. De elkerülhetetlen, hogy egy ponton a jobbik lábadat rakd előrébb. És ezt lehetetlen megtenni, ha ilyen helyzet alakul ki.”

f1-marko-redbull

Már február elején tesztelhet Alonso, Hamilton és Russell

A Mercedes, az Aston Martin és az AlphaTauri a Pirelli fejlesztőmunkáját fogja segíteni két február eleji teszten. A gumigyártó korábbi tesztnaptára szerint a Paul Ricard pályán február 1-4. között az első két napon a Mercedes, a második kettőn az AlphaTauri, Jerezben február 7-8-án pedig a Mercedes és Aston Martin tesztel.

Az olasz Motorsport információi szerint utóbbi két csapat a spanyol gyakorláson lehetőséget ad nagy neveinek: a Mercedesbe Lewis Hamilton és George Russell is beül, az összeszokás jegyében pedig az Aston Martint Fernando Alonso vezeti.

A szabályok értelmében a teszteken a csapatok csak a 2022-es versenygépet használhatják – az autóbemutatókra egyébként sem kerül addig sor, az első eddig bejelentett időpont február 11. az AlphaTauritól. A Pirelli tájékoztatása szerint elsősorban a köztes és teljes esőgumikra fognak összpontosítani, de a 2024-es slicket is tesztelik.

Az egyetlen hivatalos F1-es tesztre Bahreinben kerül sor február 23-25-én.

Ales Loprais tehetetlen volt a halálos balesetnél – videó

Semmit sem látott a rutinos versenyző és legénysége abból a nézőből, akit végül elütöttek a 2023-as Dakar kilencedik szakaszán. A szurkoló egy dűne mögött foglalt helyet, majd az esetet követően a kórházba szállítást közben meghalt. Erről nemrégiben Loprais beszélt a közösségi oldalára feltöltött videóban, ma reggel pedig kiszálltak a versenyből, noha vezettek a kamionosok között. Az esetet rögzítették, az alábbi felvétel pedig jól mutatja, hogy a pilóta és társai valóban nem vehették észre a szerencsétlenül járt 69 esztendős férfit.

Tizenhárom Hypercar és Jacques Villeneuve a WEC 2023-as nevezési listáján

Közzétették az Endurance-világbajnokság előzetes 2023-as nevezési listáján, amelyen az elmúlt évek vérszegény felhozatala után végre igazán népes mezőny jött össze az elitkategóriában, a Hypercarok között. Összesen 13 autó indul a géposztályban, méghozzá hét márka – a Toyota, a Peugeot, a Porsche, a Ferrari, a Cadillac, a Glickenhaus és a Vanwall – színeiben (az olasz Isotta Fraschini viszont hiányzik róla, az ő nevezésüket első körben elutasították, így a céljuk mostantól, hogy a Le Mans-t követő monzai fordulótól álljanak rajthoz a szériában).

A legérdekesebb újdonságot a ByKolles csapata által futtatott Vanwall felállásában láthatjuk, hiszen a versenyzőik között szerepel az 1997-es Formula-1-es világbajnok Jacques Villeneuve, aki ezzel a 2014-es WRX-es szereplése óta először indul világbajnoki mezőnyben. A kanadai két társa a WTCR-ből ismert Esteban Guerrieri, valamint Tom Dillmann lesznek. A tizenhárom autóból egyébként négy is Porsche lesz, mivel a JOTA és a Proton is indít egy-egy privát gépet.

Ami a többi kategóriát illeti: az LMP2 létszáma csökkent 2022-höz képest, hiszen 15 helyett csak 11 egység fog egész szezont teljesíteni a géposztály várhatóan utolsó világbajnoki idényében. A GT-ket illetően pedig a Pro megszűnése után az LMGTE Am maradt egyedüliként, náluk viszont összesen 14 autót láthatunk: Ferrarik, Aston Martinok, Porschék és egy Chevrolet alkotja a mezőnyt.

(A képre kattintva jobb minőségben is megtekinthető a nevezési lista!)

wec-2023-entrylist-2

A kamionosok éllovasa feladta a Dakart egy néző halála miatt

Ahogyan arról tegnap mi is beszámoltunk, a 2023-as Dakar kilencedik etapján egy néző életét veszítette. Akkor a szervezők csak egy szűkös közleményben tudatták ennek tényét, ma viszont kiderült, hogy a szurkolót, a kamionos kategóriában egészen idáig élen álló Ales Loprais ütötte el. Az olasz származású rajongó a hírek szerint 2-3 órával később rosszullétre panaszkodott, így kórházba szállították, menetközben azonban szívrohamot kapott és elhunyt. Erről már maga a versenyző számolt be közösségi oldalán keresztül.

„Már az ágyban feküdtünk, de a Dakar szervezői megmutattak nekünk egy videót a versenyen történt balesetről. Kiderült, hogy elütöttünk egy embert, aki fényképezte a kamionunkat, és megsérült. 2-3 óra múlva rosszul lett és szívrohamot kapott, miközben a kórházba szállították. Egy emberi élet ért véget közvetve az én hibámból, hiszen én vezettem. Nem tudtunk erről, vannak felvételek, amik bizonyítják ezt, de ez semmit sem változtat azon, hogy egy emberi élet véget ért. A férfi olasz volt, de a nevét jelenleg nem tudom, mert a vizsgálatok még folyamatban vannak. Egy 69 éves rajongóról van szó, aki a Dakarra jött, de szerencsétlenségére egy dűne alatt állt meg. Egyikünk sem látta őt. Szeretném kifejezni őszinte részvétemet a családjának és barátainak. Nagyon sajnálom, és ez a baleset egész életemben kísérni fog engem” – mondta el a rutinos pilóta, aki később azt is megerősítette, hogy kiszállnak a versenyből.

A Haas nem bánja, hogy feladott egy évet

Szinte teljes egészében elengedte a 2021-es esztendőt a Haas F1-es istállója, így akkor végig a mezőny végén kullogtak és egyetlen pontot sem szereztek, ám a csapatfőnök Günther Steiner szerint ezt utólag is egy jó ötletnek tartják házon belül. A szakember a Speedcafe számára adott interjúban mesélt arról az időszakról, de a jövőbeli lehetőségekről is ejtett pár szót.   

„Nem bántam meg. Pontosan ugyanígy csinálnám most is. Ez akkor egy lépés volt hátra annak érdekében, hogy kettőt tegyünk előre. Jó alapot adott a jövőre nézve. Amikor a technikai csapatunk 2021-ben elkezdte tervezni a következő autót, akkor sok jó ember dolgozott együtt, de nem voltak igazi csapat. Most már csináltak egy autót - és meg kell mondanom, nem volt rossz autó -, viszont egy éve együtt dolgoznak, szóval szerintem a következő még ennél is autó jobb lesz. Nem vagyok boldog a nyolcadik hellyel, de a Haas az F1-ben szeretne maradni és stabilak vagyunk, így azt hiszem, ennél már csak jobbak lehetünk” – utalt Steiner az előző évben elért konstruktőri helyezésükre.

Gasly egy gyors mozdulattal Alpine-egyenruhába öltözött

A szerződéses kötelezettségek értelmében Pierre Gasly az Abu Dhabi teszten még szürke overallban vezette az Alpine-t, és év végéig nem mutatkozott új csapata színeiben. Januárban azonban eljött a váltás ideje: az Alpine által közzétett minivideóban a francia egy gyors mozdulattal átöltözött kékbe.

Bővül a Prema, Correa a WEC-ben is rajthoz áll

Zsúfolt szezonra vállalkozott Juan Manuel Correa, akit a 2019-es spái tragikus Hubert-baleset súlyosan sérült túlélőjeként ismerünk: az autósportos pályafutását újjáépítő amerikai-ecuadori versenyző két Formula-3-as szezon után a tragédia óta először a Formula-2-es mezőny állandó tagja lesz a Van Amersfoort Racing versenyzőjeként, viszont a hosszútávú versenyzést is folytatja, ahol ugyancsak szintet lép: az ELMS után a WEC-ben áll rajthoz a Prema pilótájaként, amely istállóval tavaly az európai szériában indult két alkalommal. A kettős vállalás elvileg 21 versenyhétvégét jelentene Correa számára, viszont az F2 és WEC 2023-as naptára három ponton is ütközik.

Correa WEC-s debütálását a Prema bővülésével együtt jelentették be: az olasz csapat egy helyett két Oreca 07-est indít az LMP2-ben. Az amerikai a #9-es autó legénységének tagja lesz, míg a #63-ast az eddig GT-ben versenyző hölgy, Doriane Pin vezeti. A többi versenyzőt később jelentik be – 2022-ben a csapat versenygépét Robert Kubica, Louis Deletraz és Lorenzo Colombo vezette a WEC-ben.

Giovinazzi is bekerült a Ferrari Hypercar-csapatába

Bejelentette hatfős LMH-felállásának névsorát a Ferrari: a csapatba legnagyobb névként bekerült az F1-es tartalékpilóta, a 62 nagydíjon rajthoz állt Antonio Giovinazzi. Az olasz az #51-es rajtszámú Ferrari 499P legénységének tagja lesz Alessandro Per Guidi és James Calado mellett, az #50-es egységet pedig Miguel Molina, Antonio Fuoco és Nicklas Nielsen kormányozza a 2023-as WEC-szezonban.

Bár ő a húzónév, fonák módon az endurance-versenyzésben Giovinazzi a legkevésbé tapasztalt a hatosból: csupán ötször állt rajthoz az LMP2-es kategóriában több sorozatot is tekintetbe véve, gyári Ferrarival pedig egyszer versenyzett csak a szakágban, a 2018-as Le Mans-i 24 óráson a Ferrari 488 GTE Evóval. A másik öt versenyző a márka GT-pilótái közül került ki, a legsikeresebb Pier Guidi és Calado, akik közösen háromszor megnyerték a világbajnoki címet a GT-ben, 2017-ben, 2021-ben és 2022-ben.

A szintén Ferrari-kötelékbe tartozó Davide Rigon, Alessio Rovera és Daniel Serra is esélyesek voltak, de ők végül nem kaptak ülést. A Hypercar-projekt a Ferrari nagy visszatérése a hosszútávú prototípus-versenyzésbe, a márka utoljára 1973-ban indult a Sportautó-világbajnokságon a legendás 312 PB-vel.

Félmeztelen fotót posztolt Hamilton

Látszólag megfelelő fizikai állapotban várja a szezonrajtot Lewis Hamilton: a brit pilóta félmeztelenül fotózta magát, és erről posztolt közösségi oldalán.

f1-hamilton-mercedes

Montoya fiát igazolta le a Red Bull

A 17 esztendős Sebastian Montoya csatlakozik a Red Bull juniorprogramjához. A korábbi közönségkedvenc pilóta, Juan Pablo Montoya fia a Formula Regional Asia és a Formula Regional European sorozatokban versenyzett tavaly, előbbiben két futamot nyert, de már a Formula-3-ban is rajthoz állt. A hírek szerint idén is az F3-ban fog versenyezni, de már a Red Bull támogatottjaként, január-februárban pedig a Formula Regional Middle East bajnokságban is részt vesz.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Montoya (@sebasmontoya58) által megosztott bejegyzés

Együtt kocsikázott egy McLarenben Ricciardo és Piastri

Oscar Piastri veszi át az előző két szezonban alulteljesítő Daniel Ricciardo helyét idén a McLarennél, azaz a többszörös nagydíjgyőztes ausztrált egy honfitársa váltja. Ricciardo már többször elmondta, hogy annak ellenére sem neheztel Piastrira, hogy kvázi ő túrta ki őt az üléséből, ahogy a menedzserére, Mark Webberre sem.

Nos, a Redditre feltöltött alábbi lesifotó alapján valóban jó a viszony a két versenyző között, Ricciardót és Piastrit ugyanis együtt látták kocsikázni egy McLarenben ülve Melbourne utcáin – az eredeti Reddit-poszt IDE vagy a képre kattintva érhető el:

mclaren-piastri-ricciardo

Red Bull: Max és Checo az egyik legjobb párosunk az F1-ben

Max Verstappen a 2016-os szezon közben került a Red Bull első számú csapatához, míg Sergio Perez 2021-ben érkezett mellé, azaz eddig két idényt húztak le csapattársakként. Az egyetlen igazi számottevő incidens a tavalyi Sao Pauló-i Nagydíjon történt közöttük, amikor az addigra a címvédést már bebiztosító Verstappen a csapat kérésére ellenére sem adta át a pozícióját a vb-ezüstért küzdő kollégájának. Persze a feszültségmentes környezet annak is betudható lehet, hogy a mexikói a 2022-es évad első szakaszát leszámítva nem igazán tűnt veszélyesnek a hollandra.

Mindenesetre a Red Bull csapatvezetője, Christian Horner így is az istálló története egyik legjobb versenyzői felállásának nevezte a mostanit: „Szerencsések voltunk, hogy dolgozhattunk néhány nagyszerű pilótával az évek során, és a jelenlegi párosunk Maxszal és Checóval ott van a legjobbak között. Olykor túl is tud ez csordulni, de nem gyakran. Szerencsére talán egy kezünkön is meg tudjuk számolni, hány incidensünk volt a csapattársak között. Összességében rendkívül jól dolgoztak együtt” – idézi Hornert a RaceFans.net szaklap.

f1-verstappen-perez-redbull-2022

Sainz ismét felborult az Audival, majdnem feladta a versenyt – videó

Nagyon nem a spanyolok napjának néz ki a Dakar kilencedik, keddi szakasza: előbb a motorosoknál bukott és került kórházba az esélyesek között számon tartott Joan Barreda, majd az autósok között szenvedett – az idei versenyen már nem először – balesetet Carlos Sainz. Az Audi borulását, amely alig öt kilométer után történt a mai szakaszon, videón is megörökítették (lásd lentebb), szerencsére a korábbi problémáik miatt az összetettben már elszállt spanyol és navigátora is jól van a hírek szerint.

FRISSÍTÉS: Nem sokkal később a Dakar szervezői azt közölték, hogy Sainz végül feladta a teljes versenyt: fájdalmai vannak a törzse jobb oldalán, ezért helikopterrel kórházba szállítják további vizsgálatok céljából.

FRISSÍTÉS 2: Néhány perccel később már arról számolt be a verseny hivatalos Twitter-oldala, hogy Sainz a kórház felé vezető úton arra kérte a helikopter vezetőjét, hogy inkább forduljon vissza. Így most ő és Lucas Cruz az autója mellett várják a segítséget.

Nem Sainz egyébként az egyetlen, akit problémák sújtanak a keddi etapon: az összesítésben második helyen álló Hank Lategan műszaki gondok okán volt kénytelen megállni 18 kilométer után, így várhatóan Nasser Al-Attiyah eleve egyórás fórja még tovább nőhet a nap végére.

Újabb Dakar-esélyes motoros bukott és került kórházba

Alig indult el a második hét a 2023-as Dakaron, máris újfent kiszállt a motorosok – egyébként elképesztően szoros – küzdelméből az egyik esélyes. Míg az első napokban többek között a címvédő Sam Sunderland és a 2020-as győztes Ricky Brabec esett el és ki a versenyből, a keddi kilencedik szakaszon Joan Barreda járt pórul: a hivatalos tájékoztatás szerint a hondás a 16. kilométer után bukott, hátfájdalmai miatt pedig helikopteren a rijádi kórházba szállították. Barreda még ugyan soha nem nyert Dakart, a szakaszgyőzelmeket valósággal halmozta: idén is behúzott egyet, összességében pedig már 30-nál jár, amivel ilyen téren a harmadik legeredményesebb motorosnak számít. A spanyol a pihenőnap előtt az összesítés nyolcadik helyén áll, 7 perc 21 másodperces hátránnyal.

Elutasította a MotoGP, hogy a börtönbüntetést megúszó világbajnok csapata pótolja a Suzukit

A Suzuki tavaly májusban derült égből villámcsapásként jelentette be, hogy a 2022-es szezon végén a Dornával aláírt szerződés ellenére kiszáll a MotoGP-ből. Ezzel a mezőny létszáma megcsappant: idén már csak 11 csapat 22 versenyzője alkotja a rajtrácsot. Pedig jelentkező lett volna a felszabaduló helyre: például a Moto3-ban élmenő Leopard Racingről köztudott, hogy szeretnének csatlakozni a királykategóriához. Most ugyanez derült ki a Team Ponsról is, amelynek alapítója és főnöke, a korábbi kétszeres 250 köbcentis világbajnok Sito Pons nemrég azzal került a hírekbe, hogy megúszott egy hosszú börtönbüntetést.

Ponsék jelenleg is szerepelnek a Moto2-ben és a MotoE-ben, a királykategóriában viszont legutóbb 2005-ben indultak – és egy darabig úgy fest, nem is fognak, mivel Carmelo Ezpeletáék nem szándékoznak újabb szatellit istállókat felvenni a mezőnybe, a jelenlegi privát alakulat anyagi stabilitását védve (hasonló helyzetet tapasztalhatunk az F1-ben is).

„Rengetegszer beszéltünk a MotoGP-ről a Dorna-elnök Carmelo Ezpeletával” – nyilatkozta Pons a SpeedWeek.com lapnak. „Hivatalosan is megkérdeztük, hogy visszatérhetünk-e a MotoGP-be Team Ponsként. De Carmelo világossá tette, hogy egy gyártót szeretne, és nem ír alá egyetlen plusz privát alakulattal sem. Ez volt az egyértelmű válasza. Évek óta érdeklődünk MotoGP-s hely iránt. Egyszer lett volna lehetőség, de elszalasztottuk, mert egyetlen gyártó sem adott nekünk motort. Amikor a Suzuki bejelentette a kiszállását májusban, újra beszéltünk Carmelóval. Megvannak a forrásaink, a tapasztalatunk. De sajnos privát csapatnak nincs hely.”

pons-motogp_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Otthonában látta vendégül az autós mezőnyt a szünnapon a Dakar szaúdi menője

Hétfőn a szünnapot töltötte a 2023-as Dakar Ralin a mezőny, ezt kihasználva pedig Yazeed Al-Rajhi, a Toyota szaúdi menője – már az idei viadalon is nyert napot – a saját otthonában látta vendégül az autós kategória szereplőinek – versenyzőinek és navigátorainak – nagy részét. A fotók és a videók tanúsága szerint a pilóták élvezték a vendéglátást és jót beszélgettek egymással, mielőtt kedden tovább folytatódik a verseny, amely újabb hat szakaszt követően vasárnap ér véget. Az első nyolc etapot követő állásról itt írtunk.

Az első maranellói munkanap: Vasseur hivatalosan is a Ferrari F1-es főnöke lett

Már hetekkel ezelőtt bejelentették, hogy az Alfa Romeótól érkező Frederic Vasseur veszi át Mattia Binotto helyét a Ferrari Formula-1-es csapatfőnöki székében. A sajtóhírek szerint Vasseur már karácsony előtt is járt a gyárban, de hivatalosan csak ma, január 9-én állt munkába – ezt pedig egy fotóval és poszttal is megörökítette a Scuderia. „Az első munkanap Maranellóban. Üdv, Fred” – írták a kép kíséretében.

Futamgyőztes argentin F3-as tehetséget igazolt a Williams

Újabb taggal bővült a Williams versenyzői akadémiája: Franco Colapinto csatlakozott a grove-i alakulat programjához. A 19 éves pilóta tavaly debütált a Formula-3-ban – miután előző évben többek között a Le Mans-i 24 óráson is feltűnt –, ahol rögtön letette a névjegyét: legelső hétvégéjén pole-pozíciót szerzett, a másodikon pedig a futamgyőzelem is összejött neki. Az argentin végül két sikerrel a kilencedik helyen zárta a bajnokságot, s idén is az F3-ban fog rajthoz állni, csak immár nem a Van Amersfoort Racing, hanem az MP Motorsport színeiben, s a Williams támogatásával.

f1-colapinto-williams

Leclerc hegyekben, Sainz MotoGP-világbajnok társaságában készül a szezonra

Mindkét Ferrari-pilóta közzétett egy-egy sportolós bejegyzést tegnap. Carlos Sainz, aki a múlt héten még a Dakar Ralin volt, Marc Marquez társaságában jelentkezett be egy futópályáról. Charles Leclerc vele ellentétben az olasz Val Gardenában síel, az ő kísérői között a Ferrari GT-pilótája, korábbi akadémistája, Antonio Fuoco fedezhető fel.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Charles Leclerc (@charles_leclerc) által megosztott bejegyzés

Így nézhet ki most Michael Schumacher

A Formula-1 legendás versenyzőjéről 2013 óta nem láthattunk friss fotót: Michael Schumacher ma valószínűleg egészen máshogy néz ki, mint amilyennek ismertük, mind az eltelt idő, mind súlyos fejsérülésének következményei miatt.

Egy grafikus, Hidreley Diao a mesterséges intelligenciát felhasználva nyilvánosság elől elvonult, eltűnt vagy elhunyt személyekről készít képeket, hogyan néznének ki az illetők jelenleg. Az 54 éves Michael Schumachert így képzelte el, egy a versenyző utolsó F1-es éveiből származó képet felhasználva:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Hidreley Diao (@hidreley) által megosztott bejegyzés