DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Hét éve nem történt olyan, mint most Sargeanttal

Érdekes statisztikára világított rá a Racingnews365.com: utoljára 2017-ben váltottak le egy F1-es pilótát szezon közben úgy, hogy az illető nem a Red Bull valamelyik csapatánál versenyzett. Hét évvel ezelőtt a Renault döntött a csere mellett, Jolyon Palmer F1-es karrierje ért véget év közben, de itt is megjelent a Red Bull: az energiaitalosoktól szerezte meg Enstone Carlos Sainzot Palmer helyére.

f1-zandvoort-saturday-5

fotó: Ollé Iván

A Williams előzetes számításai 19. helyet jósoltak Albonnak

Rendkívüli stratégiával – 57 kört teljesített kemény abroncsokon, és csak az utolsó körre tette fel csapata a lágyat – a Williams szezonjának első pontját szerezte Alex Albon. Ami a futam közben érthetetlen taktikának tűnt, végül másfél másodperc előnnyel a 11. helyezetthez képest vb-egységhez juttatta az istállót. A siker még szürreálisabb annak fényében, hogy a csapat stratégái a verseny előtt kiszámolták, tempó alapján a 19. helyezés az elérhető eredmény. (Nem számolva kiesésekkel, biztonsági autókkal.)

„A verseny előtt a stratéga azt mondta: ha a legjobb teljesítményt nézzük, a következő az elérhető legjobb eredmény: 19. és 20. hely. Nem volt valami kellemes, ráadásul a 18. helyhez képest is nagy lemaradást jósolt. Ehhez képest tizedikként beérni, ez teljességgel elképzelhetetlen volt. Nagyon különleges pillanat” – mondta a Formula-1-be egyéves kihagyás után visszatérő Albon.

Mérnökével viccelődtek is a leintés után a csapatrádióban. „A héten már másodszor nem tudunk számolni” – mondta James Urwin. „Rich-hez kell mennünk” – replikázott Albon. (Richard Lockwood a Williams vezető stratégiai szakembere.)

Magnussen: Ha nincs biztonsági autó, pontokat szerzünk

A bravúros bahreini ötödik helyezés és a szaúdi pontszerzés után a Haas az Ausztrál Nagydíjon nem hozta eddigi formáját, a hétvége folyamán az első tíz közelében sem volt az istálló. Mick Schumacher végül 13., Kevin Magnussen 14. helyen végzett – a dán szerint viszont elérhető lett volna a pontzóna.

„Csalódott vagyok, hogy nem szereztünk ma pontokat, de kis kockázatot vállaltunk a kemény abronccsal, mivel úgy éreztük, gyorsabbak vagyunk, mint amit a pozíciónk tükröz. Ez így is volt, de bejött a biztonsági autó, és tönkretette a stratégiánkat” – nyilatkozta Magnussen., „A kiinduló beállításunk nem volt jó és a gumikkal is küszködtünk az új aszfalton, de sikerült ezen fordítanunk, a futamon pedig sokkal közelebb kerültünk a mezőnyhöz, erős volt a tempónk. Sikerült visszajönnünk, legközelebb pedig már pontokat is szerzünk” – ígérte harciasan a bajnokságban kilencedik helyre csúszó dán.

Egyetlen pont öröme – így ünnepelte a Williams gumimágus Albon sikerét

Miközben a fordulatos Ausztrál Nagydíjon Charles Leclerc érinthetetlen volt, Max Verstappen pedig újfent kiesett, Alex Albon a visszatérése utáni harmadik versenyen pontot szerzett. A Williams merész taktikára küldte őt, csak a verseny legeslegvégén tudták le a kötelező egy kiállást, de bejött a húzás, így a thai pilóta egy világbajnoki egységgel örvendeztette meg csapatát. Ők pedig, bár tavaly jócskán hozzászokhattak a pontszerzéshez, valóban őszintén örültek is neki.

Nincs büntetés a futam után, de felülvizsgálati javaslat igen

Eseménydús futammal tért vissza Ausztráliába a Formula-1, öt versenyzőnek is jelenése volt a versenyfelügyelőknél a futam után. Kevin Magnussen és Fernando Alonso leszorítósdija a két fél megbékélésével ért véget, mindketten úgy vélték, csak kemény versenyzés volt, semmi más, így az idén visszatérő dánt nem marasztalták el. Ugyanígy nem büntettek senkit a Mick Schumacher, Yuki Tsunoda, Pierre Gasly trióból, akik majdnem összehoztak egy karambolt, miközben a biztonsági autót követték; Schumacher nem is tudta hova tenni az AlphaTaurik manőverét.

Bár a felügyelők utóbbi esetben sem találtak senkit bűnösnek, arra azért felhívták a szabályalkotók figyelmét, hogy további finomítások kellenének a biztonsági autós időszakra vonatkozó szabályokban. „Figyelembe véve, hogy az F1-es autók hogyan képesek gyorsulni és fékezni, különösen, amikor a kerekek és a fékek hőmérsékletét igyekeznek szinten tartani, kényelmetlen a tíz autónyi távolság a biztonsági autó mögött. Erről a jövőben mindenképpen beszélni kell a versenyzői eligazításokon, hogy a versenyzők egységesen megoldást találhassanak, mielőtt valamilyen szerencsétlen eset bekövetkezik” – olvasható a versenybíróság jegyzetében.

Russellnek szerencsét hozott a 63-as szám

George Russell debütálásakor a 63-as rajtszámot választotta, bátyja iránti tiszteletből, aki ezzel a számmal indult különböző gokartversenyeken. A 63-as számú autó pilótája aztán Melbourne-ben elérkezett karrierje 63. F1-es futamához – ami pedig első Mercedes-dobogóját hozta meg neki!

Vajon a későbbiekben is lesznek ilyen szép emlékei ezzel a számmal?

„Ez elfogadhatatlan és veszélyes” – kifakadtak az időmérős taktikázás miatt a MotoGP-sek

Egyre gyakrabban fordul elő nemcsak a kisebb géposztályokban, hanem a MotoGP-ben, hogy a motorosok egymásra várva kóricálnak lassú tempóban a pályán, hogy egy rivális szélárnyékában teljesíthessék a gyorskörüket. Ez az austini harmadik szabadedzésen és az időmérőn is látványos volt, Alex Rins pedig alaposan ki is fakadt:

„Ez elfogadhatatlan, amit láthattunk. Mi vagyunk a nagyfiúk, nekünk kellene példát állítanunk a többiek elé, és mégis a MotoGP-s srácok többet várnak másokra, mint a Moto3-asokra. A Q1-ben is húztam a gázt, aztán 4-5 versenyző megáll előttem. Teljesen értelmetlen és veszélyes, valamit tennie kell a versenyirányításnak. Minden hétvégén beszélünk erről a Biztonsági Tanács ülésén, és mégis mindig ugyanez a helyzet” – idézi a suzukis spanyolt a Crash.net.

Egyetértett Rinsszel Aleix Espargaro is, aki különösen azt tartja bosszantónak, hogy nemcsak újoncok, hanem sok-sok éves tapasztalattal rendelkező versenyzők is ezt csinálják, azt pedig egyenesen nevetségesnek találja, hogy a felügyelők indoklása szerint mindezért nem lehet büntetést kiosztani, ha a „célzott” versenyző maga sincs gyorskörön. A vb-éllovas testvére, Pol szerint ugyanakkor ez is része a játszmáknak és a versenyzésnek – mindenesetre egyre több motoros veti fel, hogy esetleg Superpole-rendszerű kvalifikációra válthatna a MotoGP: néhány hete a címvédő Fabio Quartararo is jó ötletnek nevezte az egykörös szisztémát a jelenség orvoslására.

motogp-varakozas

Fotó: Simon Patterson Twitter

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Így nyerte meg Leclerc az Ausztrál Nagydíjat

Már meg is érkezett a 2019 után visszatért Ausztrál Nagydíj összefoglalója, melyet a képre kattintva tekinthettek meg!

Átszervezés: új szerepkört kap a Red Bull eddigi vezető versenymérnöke

Az Ausztrál Nagydíj hétvégén dolgozik utoljára a Red Bull vezető versenymérnökeként Guillaume Rocquelin – erősítette meg Christian Horner csapatfőnök a szombati sajtótájékoztatón, amelyen a Formula.hu is jelen volt online formában. A 47 éves szakember a melbourne-i hétvége után az energiaitalosok juniorcsapatát fogja felügyelni, míg a helyét Gianpiero Lambiase, Max Verstappen jelenlegi versenymérnöke veszi át, aki emellett marad a világbajnok holland oldalán is.

Rocquelin 2008-ban került az energiaitalosokhoz, előbb David Coulthard mérnöke volt, majd Sebastian Vettel mellett dolgozott a német világbajnoki évei során. Mostani pozícióját 2015 óta tölti be, így értelemszerűen Verstappen tavalyi sikerében is komoly szerepet vállalt.

rocquelin-rb

Vettel csak akkor ad nevet az autójának, ha gyorsabb lesz

Sebastian Vettel sok mindennel kitűnik a paddockból – például határtalan történelemtudásával vagy robogók iránti szenvedélyével, ami most sokba is került neki –, egyik legismertebb szokása pedig, hogy nevet ad a versenyautóinak. A koronavírus miatt az idei szezont csak most megkezdő négyszeres bajnokot a pénteki sajtótájékoztatón – melyen a Formula.hu is részt vehetett – le is támadták a kérdéssel, 2022-ben kivel fog versenyezni. Vettel azonban sem a téli szünetben, sem a kényszerpihenő idején nem foglalkozott a névadással. „Megvárjuk, hogy egy kicsit gyorsabb legyen, és majd utána gondolkodunk a nevén!” – válaszolta nevetve az újságíróknak.

Reggel 7-kor lesz az F1-es futam, de több más esemény is vár ránk vasárnap

Az F1-es Ausztrál Nagydíjjal indulhat a vasárnap, de utána nézhetünk Formula-E-t, Superbike-ot, MotoGP-t, este pedig zárásként egy jó IndyCar-futamot is - minden, mi szem-szájnak ingere.

Íme tehát a vasárnapi program:

07:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

08:30-09:00 Formula-E, harmadik szabadedzés

10:40-12:00 Formula-E, második időmérő edzés 

11:00 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)

14:00 Superbike, második futam (Aréna4)

15:00 Formula-E, második futam (Eurosport 1)

18:20 Moto2, futam (Aréna4)

20:00 MotoGP, futam (Aréna4)

21:30 Moto3, futam (Aréna4)

21:45 Indycar, futam

sainz-fp1-ferrari-aus

fotó: Ferrari

Közlekedésbiztonsági kampányt csinált az F1-ből az ausztrál rendőrség

Három szezonnyi szünet után tért vissza Ausztráliába a Formula-1, így természetesen nagy a felhajtás a verseny körül. A nyugat-ausztráliai rendőrség pedig meg is találta, hogyan húzhatna hasznot a médiafigyelemből. „Csak emlékeztetőként, a Formula-1 Melbourne-ben versenyez, és nem Perth-ben. És Daniel Ricciardo sem te vagy. Kérjük, vezess óvatosan” – szól az ötletes Facebook-poszt.

Betiltják a „Verstappen-taktikát” az SC-újraindításoknál

A legutóbbi három nagydíjon – beleértve a 2021-es évadzárót is – egyaránt azt a taktikát láthattuk Max Verstappentől, hogy a biztonsági autós fázist követő újraindításnál az aktuális éllovas mellé helyezkedett. Talán erre is reagálva jelezte Niels Wittich versenyigazgató az Ausztrál Nagydíj szombat délelőttjén a versenyzőknek, hogy többé nem lesz lehetőségük erre: mostantól a pilóták nem mehetnek az előttük haladó mellé az újraindítást megelőzően.

A szabály úgy fogalmaz egyébként, hogy miután a safety car lekapcsolta a lámpáját, a versenyzők nem gyorsíthatnak és fékezhetnek kiszámíthatatlan és veszélyes módon. Most ezt pontosította Wittich azzal, hogy egymás mellé sem mehetnek: jegyzeteiben kihangsúlyozta a versenyigazgató, hogy nem kell az elöl haladó ívét követni, de az autók nem érhetnek egymás mellé.

leclerc-verstappen-dzsidda-dppi

Hivatalos: Leclerc megtarthatja a pole-t

Nem született elmarasztaló ítélet Charles Leclerc ügyében: a pole-szerzőt azért idézték be a stewardok elé, mert túl lassan teljesített egy levezető, bokszba bevezető kört. A meghallgatás során azonban Leclerc elmondta, hogy azt a kört eredetileg az autó lehűtésére szánta és csak közben döntöttek úgy, hogy inkább menjen vissza a bokszba, erre (a hűtőkörre) pedig nem vonatkozik a korábban meghatározott minimumidő. 

A monacói lassúságát pedig az okozta, hogy óriási volt a forgalom a pályán és mindent megtett annak érdekében, hogy senkit ne tartson fel, mindenki elől jól félre tudjon húzódni, ez pedig rengeteg idejébe került. Az FIA elfogadta az indoklást és úgy határozott, hogy nem szükséges további intézkedés, nem szükséges büntetés.

Ugyanilyen indoklással ugyanígy nem kapott semmilyen szankciót ugyanezért a tettért Guanyu Zhou, nem úgy viszont Yuki Tsunoda: a japánt semmilyen forgalom nem akadályozta, senkire sem kellett figyelnie, egyszerűen nem tartotta be az előírt minimumidőt a bokszba bevezető körénél. Emiatt a stewardok megrovásban részesítették és kiemelték, hogy ez már a harmadik megrovása ebben a szezonban - három versenyhétvége alatt az nem kevés.

Érdekesség: a stewardok mindhárom határozat végén külön kiemelték, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy lehet fellebbezni.

-00122008_977

Megszületett a döntés Perez ügyében

Sárga zászló jelzés idején elkövetett "nemlassítás" miatt idézték be Sergio Perezt a versenyfelügyelők a melbourne-i időmérő után, de végül nem büntették meg a mexikóit. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már korábban jelezte, hogy átadták a szükséges adatokat az illetékeseknek és szerinte egyértelmű, hogy Perez elvette a gázt a sárga jelzésnél, ami több tizedmásodpercébe került.

Ezt végül a felügyelők is így látták: a határozat szerint a pilóta hetven méterrel előbb emelte el a gázt, ötven méterrel előbb fékezett és 14 km/h-val lassabban fordult a kérdéses részen, mint az előző körében. Emiatt úgy ítélték meg, hogy megfelelően járt el és nem szükséges további intézkedés az ügyben, vagyis a mexikói megtarthatja a kvalifikáción megszerzett harmadik helyét.

perr_1

fotó: dppi

Leclerc-t is beidézték, veszélyben a pole?

Váratlan fejlemény: ugyan eddig erre nem utalt semmi, de órákkal a melbourne-i időmérő után beidézték a versenyfelügyelők Charles Leclerc-t. Az ok: állítólag indokolatlanul lassan haladt egy bokszba bevezető körén - emiatt veszélybe kerülhet a pole-pozíciója is. Ugyanilyen váddal szintén beidézték Yuki Tsunodát és Guanyu Zhout is - várjuk a döntést...

16_6

fotó: Scuderia Ferrari

Bajban a Williams, Albont kizárhatják

Az Ausztrál Nagydíj versenyirányítása beidézte a Williams képviselőjét, mivel a csapat megsértette az FIA technikai szabályzatának 6.5.2-es cikkelyét. Az FIA arról tájékoztatta az illetékeseket, hogy Alexander Albon autójából az időmérő után nem sikerült kinyerni az előírásoknak megfelelő mennyiségű üzemanyagot. Albonra a Q1 végén rászólt a csapat, hogy azonnal állítsa meg az autót, aki így is tett, de az ellenőrzés során egy liter helyett csak 0,33 liter üzemanyagot tudtak levenni a Williamsből. 

Ha a csapat nem tudja világosan megvédeni az ügyet, akkor ez kizárást fog jelenteni az időmérőről, a szabály világos és voltak már erre precedensek - emlékezhetünk például Sebastian Vettel tavalyi hungaroringi esetére.

alb2

fotó: dppi

Formula-E: Vandoorne a pole-ban, élre állt a Mercedes

Rómában vendégeskedik a hétvégén a Formula-E mezőnye egy duplafutamos forduló keretében. A szombati kvalifikáció Stoffel Vandoorne sikerét hozta: a belga idén már másodjára szerzett pole-pozíciót, míg csapata, a Mercedes harmadszor négy verseny alatt – a mostaniért járó három bónuszponttal a németek gyári alakulata élre is állt a vb-tabellán. Vandoorne a kieséses rendszerű időmérő végén a döntőben az Envision pilótáját, Robin Frijns győzte le, aki az elődöntőben pedig a másik Mercedes-versenyzőt, a címvédő Nyck de Vriest búcsúztatta. Vandoorne útja sem volt könnyebb, hiszen neki Jean-Eric Vergne és Antonio Felix da Costa ellen is meg kellett mérkőznie a fináléig vezető úton.

A legutóbbi, mexikói hétvégén kettős győzelmet arató Porschék a negyeddöntőben szálltak ki a harcból, a Pascal Wehrlein, André Lotterer duó a negyedik sorból várhatja majd a startot. Viszont még hozzájuk képest is gyengén szerepelt a világbajnokságot vezető Edoardo Mortara, aki a csoportkörből sem lépett tovább, s csupán a 11. rajtkockába állhat majd fel. Az első Róma ePrix ma délután 15 órakor rajtol.

vandoorne-pole-mercedes-fe_1

Három rajthelyébe és két büntetőpontjába került Strollnak a bizarr időmérős baleset – videó

Furcsa incidens történt a Q1 végén Melbourne-ben: Nicholas Latifi akart elmenni Lance Stroll mellett, az Aston Martin pilótája azonban ráhúzta az autóját, aminek ütközés lett a vége. A Williams csúnyán összetört, de az Aston is megsérült – azok után, hogy nem sokkal korábban végeztek a szerelők a harmadik edzésen történt baleset javításával.

A felügyelők természetesen kivizsgálták a balesetet, és nem meglepő módon Strollt találták vétkesnek: a stewardok indoklása szerint a pilóta nem érzékelte és nem volt tudatában annak, hol is van Latifi a pályán, így túlnyomórészt ő tehető felelőssé az ütközésért. Strollt emiatt három rajthellyel hátrébb sorolták, aminek nincs sok jelentősége, hiszen eleve mért idő nélkül az utolsó helyen végzett a kvalifikáción, emellett két büntetőpontot is felírtak a licencére, így már hétnél jár a versenyző.

Vizsgálják Perezt, elvesztheti a harmadik rajtkockát

Az időmérőt követően vizsgálatot indítottak az Ausztrál Nagydíj versenyfelügyelői, meghallgatásra berendelve a harmadik helyen végző Sergio Perezt és a Red Bull csapatának képviselőjét. A sárga zászlós eset a Q2-ben történt, George Russell kicsúszása után: a 11-es kanyarban érvényben volt a figyelmeztetés, de Perez a gyanú szerint nem lassított elegendően.

A hasonló esetekben általában háromhelyes rajtbüntetés jár, ami Lando Norrist léptetné elő a harmadik rajtkockába, és a két Mercedes is nyerne egy-egy pozíciót. Christian Horner szerint azonban nem történt szabályszegés: „Alaposan visszanéztük és továbbítottuk az infókat a versenyirányításnak. Az adatokban egyértelműen látható az elemelés, ami miatt Checo legalább három-négy tizedet veszített” – mondta a Sky csatornának csapatfőnök, aki nem tart a büntetéstől.

Vettelt ismét megbüntették, kezd sokba kerülni neki ez a hétvége

Ahogy arról már beszámoltunk, Sebastian Vettelt ötezer euróra büntették, amiért pénteken robogóra pattant és azzal gurult vissza a bokszba az első szabadedzésen, amikor megadta magát az Aston Martin. A négyszeres világbajnoknak a szombat sem alakult jobban: egyrészt hibázott és összetörte az autóját a harmadik gyakorláson, majd ugyan az utolsó utáni pillanatban a csapat összerakta azt, de érdemi kört már nem tudott vele menni. Egy hiba viszont még maradt: átlépte a sebességhatárt a bokszutcában (85,1km/h-val haladt), így újabb büntetést róttak rá, ezúttal hatszáz eurót.

A futam előtt tehát 5600 eurós büntetésnél és egy összetört autónál tart - neki még csak ez az első versenyhétvégéje idén, de eddig túl sok pozitívum még nem történt vele...

seb_2