DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 20. vasárnap

Hét éve nem történt olyan, mint most Sargeanttal

Érdekes statisztikára világított rá a Racingnews365.com: utoljára 2017-ben váltottak le egy F1-es pilótát szezon közben úgy, hogy az illető nem a Red Bull valamelyik csapatánál versenyzett. Hét évvel ezelőtt a Renault döntött a csere mellett, Jolyon Palmer F1-es karrierje ért véget év közben, de itt is megjelent a Red Bull: az energiaitalosoktól szerezte meg Enstone Carlos Sainzot Palmer helyére.

f1-zandvoort-saturday-5

fotó: Ollé Iván

Mostantól a versenyzők alsóneműit is szigorúbban ellenőrizni fogják

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéje előtt Niels Wittich versenyigazgató külön emlékeztette a pilótákat arra, hogy a szabályok értelmében a Formula-1-es autóban ülve nem viselhetnek magukon ékszereket. Nem ez lesz az egyetlen terület azonban, ahol az új versenyigazgató szigorúbban fogja ellenőrizni az előírások betartását: a Motorsport.com arról számolt be, hogy a pénteki versenyzői megbeszélésén Wittich jelezte, hogy komolyabban ellenőrizni fogják, pontosan milyen alsóneműt viselnek a pilóták az overall alatt.

A szabálykönyv értelmében a versenyzőknek az FIA által homologizált kesztyűket, hosszú alsóneműt, balaklavát, zoknikat és cipőket kell viselniük, természetesen elsősorban biztonsági okokból: a ruháknak védeniük kell a pilótákat tűz esetén is. Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője a szombati melbourne-i sajtótájékoztatón egyébként arról beszélt, hogy „szórakoztató” volt mindezek miatt a versenyzők előző napi megbeszélése, amely a beszámolók szerint valóban kétórásra nyúlt, mivel a mezőny tagjai pontosításokat kértek az alsóneműs szigorítás kapcsán. A hírek szerint egyébként főként annak kapcsán merültek fel aggályok, hogy mi történik, ha egy tűzeset során a versenyzők műszálas ruhát viselnek.

Érdekesség, hogy néhány éve a Formula-E-ben volt kisebb botrány nem megfelelő alsónemű viselése miatt: Lucas di Grassit, André Lotterert és Jean-Eric Vergne-t egyaránt szankcionálták emiatt.

f1-versenyzok-ruha-dppi

Salgó Rali, Oláh Gyárfás és F1-nosztalgia az áprilisi AFM-ben

A műsor tartalmából:

- A Salgó Ralival kezdetét vette a magyar bajnoki szezon.

- Stúdiónkban járt az MNASZ elnöke, Oláh Gyárfás.

- Visszatekintés a 2014-es nagy szabályváltozásra a Ferrarival.

Reggel öt órakor kezd az F1, ne maradj le semmiről szombaton

A harmadik szabadedzésre meglehetősen korán kerül sor az Ausztrál Nagydíjon, már ami a magyar időt jelenti - az időmérő 8:00-kor kezdődik, reggeli mellé ideális programnak tűnik. Csak nehogy félrenyeljük a falatot...

Íme a szombati program:

05:00-06:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

07:15 Formula-E, első szabadedzés

08:00-09:00 Formula-1, időmérő edzés (M4 Sport)

09:00-09:30 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)

09:00-09:30 Formula-E, második szabadedzés

10:40-12:00 Formula-E, első időmérő edzés (14:00-15:00 között Eurosport 1)

11:10-11:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)

14:00 Superbike, első futam (Eurosport 2)

15:00 Formula-E, első futam (Eurosport 1)

16:55-17:40 MotoGP, harmadik szabadedzés

20:30-21:00 MotoGP, negyedik szabadedzés

21:05-22:20 IndyCar, időmérő edzés

21:10-21:50 MotoGP, időmérő edzés (23:15-től Aréna4)

-00122008_577

fotó: dppi

Egy év alatt gyúrta ki magát és lett depresszióval küszködő emberből WRC2-es pilóta

Igazi hullámvasút van Chris Ingram mögött: a brit raliversenyző 2019-ben éppen Magyarországon, a Nyíregyháza Ralin lett Európa-bajnok, de már akkor is mindent feltett arra, hogy be tudja fejezni a szezonját, az anyagi háttér nem volt meg hozzá, szurkolók segítettek és egyéb módon kalapozta össze a szükséges pénzt. Az Eb-cím viszont nem segített a problémáin, így 2020-ban nem tudott versenyezni, ebben az időszakban pedig nagyon mélyre került mentálisan - ő maga is elmondta, hogy padlón volt lelkileg, úgy érezte, hogy vége az életének, az álmának, depresszióval küszködött.

2021-ben aztán sikerült szponzorokat találnia és visszatérnie a versenyzéshez és világbajnoki futamokon tudott rajthoz állni, a WRC3-ban dobogókat is szerzett, idén pedig már a WRC2-ben szerepelhet - a Monte-Carlo Ralin második-harmadik időket is autózott, márpedig ez a kategória már egy lépésre van a ralizás csúcsától. Most is arról posztolt, hogy honnan hova jutott: az első képen az egy évvel ezelőtti önmaga látható, a másodikon pedig a mostani - testben és lélekben is összerakta magát a mélyütés után és tovább hajszolja az álmát.

 

Ausztrál szlenglecke Ricciardo tanár úrral

A McLaren újabb szórakoztató videót rakott össze Daniel Ricciardo és Lando Norris főszereplésével: az ausztrál helyi szlengre tanította angol csapattársát. Norris egészen jól szerepelt a vizsgán, igaz, Ricciardo nem bizonyult szőrös szívű tanárnak, sokat segített. Mit jelent a coldie, lollies vagy éppen pommy „ausztrálul”?

Sainz megrovást, Vettel pénzbírságot kapott, Hamiltont felmentették a versenyfelügyelők

Számos feltartásos ügyet vizsgáltak a stewardok a pénteki edzésnapot követően. Köztük volt Carlos Sainzé, aki az első szabadedzésen legelső körében a már gyorskört teljesítő Guanyu Zhout akadályozta a 14-es kanyarban. Sainz a rádió hangereje miatt nem hallotta a Ferrari figyelmeztetését, de elismerte, túl későn állt félre. A versenyfelügyelők megrovásban részesítették, ami az első számára a szezon folyamán.

Lewis Hamilton a gyanú szerint Lance Strollt tartotta fel a második edzésen a 13-as kanyarban, őt viszont nem büntették, mert a pályaszakaszon sok autó feltorlódott. Szintén felmentették Strollt, aki nem sokkal korábban Kevin Magnussent akadályozta. Vizsgálták külön az astonost Sainzt feltartásáért, sőt Tsunodát is, akinek szintén a spanyollal volt afférja. Vétkesnek a japánt találták, aki szintén kapott egy megrovást.

Egy nem feltartásos jellegű ügy is a stewardok elé került: Sebastian Vettel műszaki hibája után egy kölcsönvett robogóra pattant az első szabadedzés leintése után, és a pályavonalon tért vissza a bokszutcába. Bár Vettel állította, megkapta a szükséges engedélyt a sportbíróktól, 5000 euró büntetést szabtak ki rá.

A stewardok indoklása szerint Vettel elindult a robogóval, miközben annak tulajdonosa kapcsolatba lépett a versenyirányítással instrukcióért. (Valószínűleg Vettel úgy gondolta, megkapta a szükséges engedélyt, mikor a sportbíró rábólintott, hogy használhatja a motorját.) A német szintén hibázott, mikor a kijelölt útvonal helyett a pályát használta – erre csak a leintés után öt perccel lett volna lehetősége.

Bajnok versenyzője veszi át a Cupra ETCR-programját a Zengő Motorsporttól

A Cupra lett az első márka, amely hivatalosan is megerősítette részvételét az idén immár világkupa státuszt kapó elektromos túraautós sorozatban. Tavaly a Zengő Motorsporttal együttműködve a márkák és a pilóták versenyében is a Cupra adta az első bajnokot, a versenyzők között Mattias Ekström révén – idén pedig éppen az ő alakulata veszi át a magyar csapattól a projektet! A svéd istálló eddig főként a ralikrosszban jeleskedett – 2016-ban világbajnokságot is nyertek –, valamint nemrég a Dakarba is belekóstoltak, most viszont az ETCR-ben próbálnak szerencsét a Cupra új partnereként.

A Zengő Motorsport így kikerült a Cupra projektjéből, és Zengő Zoltán csapatvezető néhány nappal korábbi nyilatkozata alapján az is erősen kérdéses, hogy a WTCR-ben mely márkával fognak együtt dolgozni, ha egyáltalán – igaz, a TouringCarTimes.com szakoldal azt is megemlíti, hogy a magyar alakulat két olyan márkával is tárgyalt, amely jelenleg nem tagja a Túraautó-vk mezőnyének.

cupra-eks-etcr

Ilyen egy kör az átalakított Albert Parkban Carlos Sainz szemszögéből – videó

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén sem kell nélkülöznünk a népszerű sisakkamerákat – ezúttal a Ferrari spanyoljához ülhetünk be és nézhetünk meg egy kört a több ponton módosított nyomvonalú melbourne-i pályán. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

sainz-sisak-video-f1

„Tudom, hogy van bimbópiercinged!” – Hamilton és Verstappen elviccelte az ékszerszabályt

Mint arról mi is írtunk, Niels Wittich versenyigazgató valamilyen okból kifolyólag az Ausztrál Nagydíj előtt külön emlékeztette a versenyzőket a régóta érvényben lévő szabályra, hogy a Formula-1-es autóban ülve nem viselhetnek magukon semmilyen testékszert. A téma a pénteki sajtótájékoztatón – amelyen a Formula.hu is jelen volt virtuálisan – is előkerült, Lewis Hamilton viszont egy poénnal intézte el a kérdést:

„Vannak bizonyos piercingjeim, amelyeket nem tudok csak úgy kivenni és amelyekről nem sokan tudnak… Csak viccelek, viccelek! Mindig ez volt a szabály, amióta itt vagyok, szóval nincs ebben semmi új. De jövő héten biztosan új ékszerekkel állok elő!” – tette hozzá a hétszeres világbajnok. Max Verstappen a kérdés kapcsán úgy felelt, hogy túl nehéz lenne, ha ékszereket viselne, így nála ez elképzelhetetlen, mire Hamilton így reagált: „Tudom, hogy van mellbimbópiercinged!” – tréfálkozott a brit, mire a holland azonnal replikázott: „Szeretnéd újra megnézni?” – viccelődött egymással a 2021-es szezon két nagy vb-riválisa.

hamilton-verstappen-dppi-aus

Életnagyságú Lego-McLaren tűnt fel a bokszutcában

A világhírű játékcég rendszeresen újraalkotja a McLaren autóit – a legutóbbi modellt, az 1432 darabos 2022-es Lego Technic McLarent az Autósport és Formula Magazin egy szerencsés olvasója is megnyerheti –, az Ausztrál Nagydíjon pedig szó szerint gondoltak egy nagyot: az említett Technic-kiadást életnagyságban is felépítették, és az Albert Park bokszutcájába, a McLaren garázsa elé állították.

Vizsgálják az engedély nélkül pályára motorozó Vettelt

Nem alakul eddig zökkenőmentesen Sebastian Vettel visszatérése a koronavírus-fertőzés miatt kihagyott első két futam után: az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésének vége előtt 15 perccel elfüstölt és megállt alatta az Aston Martin, amellyel így kénytelen volt félreállni. A német aztán a leintést megvárva felpattant egy mopedre, s a pályán hajtott vissza a bokszba – csakhogy ezt a felügyelők közlése szerint engedély nélkül tette meg a négyszeres világbajnok, akire így vizsgálat vár Melbourne-ben. Plusz még egy motorcsere is, az Aston ugyanis az erőforrás vizsgálata után úgy döntött, inkább új hajtásláncot szerel be Vettel autójába, ami még nem fog büntetéssel járni.

Vettelen kívül egyébként még két versenyzőt idéztek be a stewardok az FP1 után: az első helyen záró Carlos Sainzt, valamint Lance Strollt egyaránt feltartásért fogják vizsgálni (előbbi Guanyu Zhou, utóbbi Kevin Magnussen útjába keveredett az edzésen).

 

Fotó: F1

Az FIA nem válaszol, de Andrettiék már elkezdtek dolgozni az új F1-es csapaton

Michael Andrettiék még mindig nem kaptak választ az FIA-tól arra vonatkozóan, hogy egy új csapattal beszállhatnak-e a Formula-1-be. A tervek szerint 2024-től bővülne a mezőny egy amerikai istállóval, de a szövetségnél még vonakodnak, zöld jelzést legalábbis egyelőre nem adtak Andrettiéknek. A most már lassan két hónapja húzódó úgy viszont odáig jutott, hogy a háttérben elkezdődtek a munkálatok.

"Sok dolgot csinálunk a színfalak mögött és készülünk, mert el kell kezdenünk a projektet. Csináljuk és reméljük, hogy zöld jelzést kapunk. El kell kezdenünk dolgozni, innentől reménykedünk és imádkozunk, hogy az FIA ad nekünk egy esélyt. Azt reméltük, hogy eddigre tudni fogjuk már a választ, de sajnos nem ez a helyzet. Reméljük, hogy hamarosan meglesz" - idézi Andretti szavait a Racer.

andretti-f1

Korán kezd az F1, de lesz Superbike és MotoGP is - íme a pénteki program

Kora reggel veszi kezdetét az F1-es program pénteken - mutatjuk a menetrendet.

Péntek

05:00-06:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

08:00-09:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

10:30-11:15 Superbike, első szabadedzés (Aréna4)

15:00-15:45 Superbike, második szabadedzés (Aréna4)

16:55-17:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

21:10-21:55 MotoGP, második szabadedzés

A teljes hétvégi menetrend itt megtekinthető!

FPpjpwxXIAY2DlF_1

Belekóstolt a Supercarsba Alonso és Perez

Ausztrália egyik legnépszerűbb autóverseny-sorozata a Supercars, a hétvégi F1-es futamnak is a bajnokság az egyik betéteseménye. A melbourne-i hétvége előtti csütörtökön Fernando Alonso és Sergio Perez is kipróbálhatta, milyen vezetni a V8-as motor által hajtott gépeket. A mexikói konkrétan egy Red Bull Ampol Racing Commodore volánja mögé ült be, míg a spanyol egy Tickford Mustangot vezetett – amellyel egy ízben le is sodródott a fűre.

supercars-alonso

A kétszeres világbajnok szerint egyébként valahol a GT3 és a NASCAR között helyezkedik el a Supercars, s különösen annak hangját nevezte lenyűgözőnek, míg a Red Bull-os mexikói mindenekelőtt azt emelte ki, hogy sokkal több rázókövet tudnak használni, mint egy Formula-1-es autóban.

supercars-perez

Fotók: F1

Az FIA komolyan veszi az ékszertilalmat

A Nemzetközi Automobil Szövetség emlékeztette a Formula-1-es pilótákat arra a szabályra, mely megtiltja, hogy vezetés közben ékszereket viseljenek. Ez a Motorsport információi szerint összefügg azzal, hogy mostanában egyre több versenyzőnél láttak a rajtceremónia során különböző kiegészítőket. Az irányító testület Nemzetközi Sportkódexében található L függelék harmadik fejezetének 5. cikkelyét képező szabályt Niels Wittich versenyigazgató a melbourne-i eseményre vonatkozó jegyzetekben emelte ki. A szabályt még 2005-ben vezették be, mivel az egyes nyakláncok, karkötők vagy gyűrűk adott esetben megnehezthetik a mentést egy baleset során, vagy akár súlyosabb sérüléseket okozhatnak.

Záporok kavarhatják meg az Ausztrál Nagydíjat?

Két év kihagyás után versenyez újra Melbourne-ben a Formula-1-es mezőny, amely számára új kihívást jelent majd az Albert Park némileg módosított nyomvonala. Az előrejelzések szerint pedig akár az időjárás is megkavarhatja a paklit: a RacingNews365.com szaklap ugyanis arról ír, hogy bár a hétvége jelentős része száraz pályán fog zajlani, vasárnap délutánra záporokat jósolnak a környékre. A szombati kvalifikációra nagyjából 25 fok és felhős égbolt várható, és bár a verseny napján egy kicsit még melegebb is várható, nem kizárt, hogy épp a futam közben érkezik meg némi égi áldás Melbourne-be: az előrejelzések alapján van esély rá, hogy noha szárazon rajtol el a nagydíj, menet közben mégis szükség lesz a vizes pályás abroncsokra.

f1-eso-melbourne-dppi

Tortával lepte meg csapata a születésnapos Günther Steinert

Az Ausztrál Nagydíjat megelőző csütörtökön töltötte be 57. életévét a Haas Formula-1-es alakulatát irányító Günther Steiner – az istálló természetesen egy tortával köszöntötte a Drive to Survive-nak (is) köszönhetően nagy népszerűségnek örvendő csapatvezetőt. Steiner a „köszönőbeszédében” elmondta: számára a legkellemesebb meglepetés idén egyelőre a bahreini futam volt, ahol megfogalmazása szerint „visszatértek oda, ahova valók” a tavalyi küszködés után.

Iskolából elkéső diáknak érzi magát Vettel

Az Ausztrál Nagydíj lesz a szezonnyitó Sebastian Vettel számára, miután a kétszeres világbajnok koronavírus-fertőzés miatt kihagyta az év első két nagydíját. Az Aston Martint utoljára bahreini teszten vezető német sajátos példával festi le helyzetét:

„Miután pozitív lett a tesztem és kihagytam az első két futamot, kicsit olyan érzésem van, mintha elkéstem volna az iskolából. Nagyon várom, hogy újra menjek” – idézi a csapat előzetes sajtóanyaga Vettelt. „Ausztráliában kezdeni a szezonom, ez ismerős már nekem, és nagyszerű az is, hogy a Formula-1 pár nehéz év után visszatér ide. Egy hónap autón kívül töltött idő után fontos lesz számomra a tanulás a szabadedzések során, és remélem, előre tudunk lépni, mivel ez a futam általában izgalmas és kiszámíthatatlan szokott lenni.”

Valtteri Bottas kipróbálta az ausztrál futballt

Különleges élményben lehetett része Valtteri Bottasnak, akit a hét elején az AFL-ben szereplő Richmond FC látott vendégül Melbourne-ben. Az Alfa Romeo finn pilótáját több szituációban is bevetették az edzés során, így részletes betekintést nyerhetett a játék főbb elemeibe.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Jelentősen megnőttek az autók 2005 óta

Egy igazán érdekes videót tettek közzé az Autosport Instagram-oldalára, melyben Fernando Alonso idei autóját hasonlítják össze a spanyol 2005-ös versenygépével, amivel karrierje első világbajnoki címét szerezte. A felvétel lényege, hogy az új aerodinamikai szabályok szerint épült autók mennyivel nagyobbak, mint a 17 évvel ezelőttiek, a különbség pedig tényleg szemmel látható.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés