DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Jos Verstappen nem elégedett F1-es karrierjével

A negyedik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen édesapja, Jos 1994 és 2003 között 107 versenyt teljesített az F1-ben, de mindössze két dobogót szerzett, mindkettőt első szezonjában, amikor az abban az évben világbajnoki címet szerző Michael Schumacher csapattársaként teljesített 10 futamot a Benettonnal. Ezt követően kizárólag a mezőny végéhez tartozó istállókkal versenyzett, sorrendben a Simtekkel, a Footworkkel, a Tyrrell-lel, a Stewarttal, az Arrowsszal és a Minardival.

jos-verstappen-1994

Ez idő alatt mindössze négy alkalommal szerzett pontot, a csúcsot a 2000-es Olasz Nagydíjon elért 4. hely jelentette az időnként valószínűtlenül gyors Arrows–Supertec volánja mögött. Aligha meglepő tehát, hogy az idősebb Verstappen nem igazán elégedett karrierjével: „Az biztos, hogy nem tölt el túl nagy elégedettséggel, ha visszatekintek az karrieremre. Szerintem azt hiszem, rosszkor voltam rossz helyen. Persze utólag könnyű ezt mondani.”

„Egy topcsapatnál kezdtem, és ez talán nem volt ideális, de ugyanakkor nemet mondani egy ilyen lehetőségre…” – fejtette ki Verstappen. „Biztos vagyok benne, hogy elég jó voltam az F1-hez, abban viszont már kételkedem, hogy ahhoz is megvolt-e a képességem, hogy világbajnok legyek. Különösen, amikor most látom Maxot vezetni, néha felteszem magamnak a kérdést, hogy vajon elég jó voltam-e.”

jos-verstappen-austria

Elutasították a Ferrari óvását

Ahogy arról beszámoltunk, a Ferrari Sergio Perez és Max Verstappen eredményét is megóvta a Monacói Nagydíj után, mert a csapat szerint a két pilóta egyaránt ráment a vonalra a bokszutca kivezetésénél, holott a szabály azt mondja, hogy annak jobb oldalán kell elhaladni. A Red Bull azzal védekezett, hogy ez nem történt meg, a versenyfelügyelők pedig alapos mérlegelés után az energiaitalosoknak adtak igazat.

Az indoklás szerint az autók végig a vonal jobb oldalán haladtak, Perez nem is érintette azt, Verstappennél pedig folyamatosan volt olyan része a guminak, amely még a vonalon és nem azon túl haladt, emiatt pedig nem szegték meg a szabály azon pontját, hogy "nem léphetik át" a sárga vonalat - így visszautasították a Ferrari óvását, emiatt pedig marad az eredeti végeredmény.

óv

Még nincs vége: a Ferrari megóvta a Red Bullok eredményeit

Max Verstappennek és Sergio Pereznek is jelenése van a versenyfelügyelőknél: a Ferrari ugyanis óvást nyújtott be a Monacói Nagydíj után. Ahogy Mattia Binotto csapatfőnök már utalt is rá: szerintük egyértelmű, hogy a Red Bull két versenyzője a bokszutcából kifelé ráhajtott a sárga vonalra, ami szabálytalannak minősül. 

Verstappen véleményes esete:

 

Videón, ahogyan Schumacher kettétörte a Haast

Rossz emlékeket idézett fel bennünk, mikor az élő képen megláttuk a kettészakadt Haast, de szerencsére Schumachernek nem esett baja. A német nem érti, mi történt, az uszodánál egyszerűen elindult az autó hátulja. A baleset miatt a versenyt piros zászlóval félbeszakították.

 

Videó: Ez történt az F2 főfutamán

Balesetek, egy helycsere a dobogó legalsó fokán és egy célvonalig üldözött Drugovich. Nézzétek meg az F2 vasárnapi főfutamának összefoglalóját. A videó a képre kattintva indítható el!

Sainz és Perez autójában is váltót cseréltek a futam előtt

A Ferrari és a Red Bull is dolgozott a Monacói Nagydíj előtt: nagyjából másfél órával a rajt előtt jött a hír, hogy Carlos Sainz és Sergio Perez autójában is sebességváltót cserélt a két csapat. Az ok természetesen az időmérőn végén látott baleset és mindkét istálló elővigyázatosságból cserélt, illetve egyik versenyző sem kap ezért büntetést. A Red Bull ezen felül a hátsó szárnyon és a padlólemezen is dolgozott.

perez_5

fotó: dppi

Ezzel a körrel szerezte meg újabb hazai pole-ját Leclerc

Íme a kör, amivel Leclerc megszerezte a 2022-es Monacói Nagydíj pole-pozícióját. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

F2: Drugovich bevonatoztatta a mezőnyt a főfutamon

A pontverseny két éllovasa, Felipe Drugovich és Theo Pourchaire indulhattak az első sorból a Formula-2 főfutamán, amely jókora – nagyjából húszperces – csúszással kezdődött. Liam Lawson és Roy Nissany számára is rosszul kezdődött a valójában még el sem kezdődő futam, hiszen lefulladtak a rajtrácson, már a felvezető kör előtt.

A rajtot követően nem történt különösebb említésre méltó esemény, az élen a sorrend ekképp alakult: Drugovich, Pourchaire, Doohan és Vips.A nyolcadik-tizedik kör közt a szuperlágyon rajtolók megejtették bokszkiállásukat, miközben Pourchaire nagyon elkezdett tapadni az élen autózó Drugovich-ra. Nissanynak végül hamar véget ért a monacói főfutam, ugyanis a 16. körben kiállt az izraeli, akit még vizsgálni fognak a verseny után egy bokszutcai kihágásért.

A verseny a 19. körben kezdett felpezsdülni, amikor a körhátrányban lévő Cordeel falnak csapta autóját a célegyenesre ráfordító kanyarban, ami miatt bejött a safety car, a versenyirányítás azonban nem volt a helyzet magaslatán, mivel a bokszból kihajtó autók útját eltorlaszolták a Cordeel autóját eltávolító pályamunkások. A harmadik-negyedik helyen történt helycsere, itt Vips beugrott Doohan elé.

Alig néhány körrel később Novalak miatt hajtott ismét a pályára a biztonsági autó. Az utolsó tíz körben Theo Pourchaire valósággal tolta maga előtt Drugovichot, azonban előzésre nem nyílt esélye, így a győzelmet az MP Motorsport pilótája szerezte meg Pourchaire előtt, a dobogó harmadik fokára pedig Jüri Vips állhatott föl. A csattanót Iwasa és Williams szállították, akik az utolsó körben a Rascasse-ban akadtak össze, majd parkoltak le.

Az éjszakai felvételek hihetetlenül látványosak Le Mans-ban

Minden egyes nappal egyre közelebb kerülünk az idei Le Mans-i 24 óráshoz, melyet június 11-12 között rendeznek, a verseny hivatalos oldalán pedig időnként látványos felvételek jelennek meg. Ezek közül talán az alábbi videó az egyik legkülönlegesebb, melyen a járművek által kibocsátott fényt láthatjuk a megszokottnál hosszabb ideig. Az egyedi fényfestést bemutató poszthoz az alábbit fűzték hozzá: „Egy rövid előzetes arról, amit hamarosan látni, és hallani fogtok” – áll a bejegyzésben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

24 Heures du Mans (@24heuresdumans) által megosztott bejegyzés

Videó: Balesetek és tűz a nürburgringi 24 óráson

Ezen a hétvégén rendezik az ADAC nürburgringi 24 órás versenyét, melynek első hat órájáról tett közzé egy videót a YouTube-on a széria. Érdemes belepillantani, hiszen több látványos bukás és tűzeset is közrejátszott az első hat óra alatt. A versenyről itt találtok folyamatos élő közvetítést.

Monacói Nagydíj, Indy 500, mugellói MotoGP – itt a szupervasárnap programja

Délelőtt az F2-es főfutammal indul, este a legendás indianapolisi 500 mérföldes versennyel zárul a tavasz utolsó vasárnapjának programja – íme, a menü:

Vasárnap (május 29.)  
09:40 - 10:00 MotoGP, Warm up (arena4plus.network4.hu, élő)
09:50 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
11:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
12:05 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 2, élő)
12:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)
14:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)
15:30 MotoE, 2. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
16:25 Red Bull Rookies Cup, 2. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
18:30 Indy 500, Futam (tv: Aréna4, élő)

monaco-program-dppi

 

 

F2: Első győzelmét szerezte az F3-bajnok újonc

A csavarral záródó F1-es időmérő után még maradt némi autósport szombatra. Az F2-eseknek türelmesen kellett várniuk sprintfutamuk kezdetére, miután a Sergio Perez és Carlos Sainz balesete után maradt romokat el kellett takarítani. Ralph Boschung időközben visszalépett az indulástól, nyakfájdalmának erősödése miatt.

A pole-pozícióból induló Jake Hughes rémálma vált valóra, amikor a rajt után ottragadt a rajtrácson. Dennis Hauger vezetésével így mindenki elment mellette, az első kör pedig a sárga zászló miatt nagyobb incidensek nélkül zajlott. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich azonban így is defektet kapott, aztán esőt jelentve az esőgumikra váltott a bokszba térve. Ezt végül hamar megbánta, két körrel később már újra a slickeken igyekezett előrébb verekedni magát a mezőny végéről. A balszerencséje azonban nem ért véget, bokszutcai gyorshajtás miatt hamar kiszabtak rá egy öt másodperces büntetést.

Az élen Hauger kényelmesen autózott Jehan Daruvala előtt, DRS-távolságon kívülre lerázva az indiait, és sorra futva a leggyorsabb köröket. A verseny harmadánál a biztonsági autó is szerepet kapott, miután Clement Novalakot előzés közben falba rakták.

Miközben Hauger az újraindítás után is kényelmesen vezetett, Drugovich pechje tovább folytatódott, egy újabb időbüntetés formájában, ismét gyorshajtásért. Hasonló mód időbüntetés lett Ayuma Iwasa jutalma is, aki Novalak kieséséért felelt.

Hauger végül majdnem öt másodperces előnnyel kocogott be a célba, zsebében első F2-es diadalával, Daruvala második helye révén pedig kettős győzelmet aratott a Prema. Marcus Armstrong hiába próbálkozott a végén, be kellett érnie a harmadik hellyel.

Videó: Leclerc a pole-ban, balesetek a végén – itt az időmérő összefoglalója

Nem csak Perez és Sainz ütközött az időmérő végén, hanem Fernando Alonso is, de nem ez volt az egyetlen piros zászló a Monacói Nagydíj kvalifikációján, ahol Charles Leclerc ismét megszerezte a pole-pozíciót. Itt az időmérő összefoglalója. A videó a képre kattintva indítható el!

Megerősítette a Yamaha: csak a két gyári motort indít jövőre a MotoGP-ben

Pénteken jelentette be az RNF Racing, hogy 2023-tól már nem a Yamaha, hanem az Aprilia partnerei lesznek a MotoGP-ben. Ezzel a noalei gyártónak a 2015-ös csatlakozása óta először lesz szatellit alakulata. A Yamaha viszont elveszíti a privát istállóját, ami Lin Jarvis csapatmenedzser szerint meg is lepte őket, de elfogadják Razlan Razaliék döntését. Ugyanakkor Jarvis azt is megerősítette, hogy nem lesz 2023-ban másik partnerük, így a Yamaha MotoGP-s története során először maradnak szatellit csapat nélkül (a Petronas SRT és az RNF előtt hosszú évekig a Tech3 használt Yamahát).

„Csak két motorunk lesz jövőre a rajtrácson. Mint mondtam, eddig mindig volt szatellit csapatunk. De a valóság az, hogy minden csapatnak szerződése van egy gyártóval, így nincs alternatíva” – magyarázta a MotoGP.com kameráinak nyilatkozó Jarvis, aki szerint mindebben az a pozitívum, hogy így a motor fejlesztésére fordíthatják a figyelmüket: „De ez rendben van számunkra, mert így a gyári motorunkra tudunk majd koncentrálni, amivel a szó szoros értelemben véve felvehetjük a tempót, s arra fókuszálhatunk, hogy fejlődjünk és a bajnokságért harcolhassunk.”

Jarvis egyébként azt is elmondta, hogy ezáltal, hogy csak két motorjuk lesz a mezőnyben, a Superbike-világbajnoki címvédő Toprak Razgatlioglu számára sem lesz helyük. A török júniusban próbálja ki a MotoGP-gépet, de mivel Franco Morbidelli szerződéssel rendelkezik, Fabio Quartararo meg minden bizonnyal hosszabbítani fog, valóban nem maradt opció számára.

yamaha-motogp-mugello

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Itt élőben nézheted az 50. nürburgringi 24 órás versenyt

A hétvégén rendezik a világ egyik legpatinásabb hosszútávú sportautóversenyét, a nürburgringi 24 órást (a WTCR is ennek a betéteseményeként vendégeskedett a Nordschleifén, csak az ő versenyeiket lefújták), amelynek ráadásul ez lesz az 50. kiadása. Az egynapos futam szombaton 16 órakor startol, s az alábbi videóban elvileg a teljes 24 órát élőben lehet majd követni:

„Miért kellene amiatt kivenni Monacót a naptárból, mert nehéz itt előzni?”

Az elmúlt időszakban többször felmerült, hogy veszélyben lehet a Formula-1-es Monacói Nagydíj jövője. Egyfelől egyre több az új helyszín, márpedig a Concorde-egyezmény alapján legfeljebb 24 fordulót tartalmazhat egy szezon, másfelől a Liberty Media szeretné elérni, hogy Monte-Carlo is hasonló jogdíjat fizessen a rendezésért, mint a legtöbb pálya, s nem lennének többé kivételezett helyzetben a múltjuk miatt. Emellett problémát jelent, hogy a jelenlegi nagyobb F1-es autókkal már szinte képtelenség előzni a hercegség utcáin, így a versenyek gyakran fulladnak unalmas vonatozásba.

Ennek ellenére a pilóták gyakorlatilag egytől egyig kiálltak Monaco mellett: „Tele van kihívásokkal. Bárhol elkövethetsz egy apró hibát, ami más helyszínen nem is befolyásolná az eredményedet, itt viszont komoly következményekkel járhat” – mutatott rá Sergio Perez. Red Bull-os kollégája, Max Verstappen szerint a történelmi hagyományok miatt is helye van Monte-Carlónak a menetrendben, s ezzel egyetértett a ferraris Carlos Sainz is: „Jó lenne egy előzési pontot tenni bele: nem fogok hazudni, az javítana a show-n. De szerintem eleve mindenki tudja, hogy ez a hétvége az időmérőről és a bokszkiállásokról szól” – tette hozzá a spanyol.

Sainz honfitársa, a mezőny rangidőse, Fernando Alonso is úgy véli, hogy a kevés sikeres manőver nem indok Monaco száműzésére a naptárból: „Nem látok rá okot, hogy miért ne lenne helye a naptárban. Mert nehéz az előzés? Szingapúrban is az, ahogy Barcelonában és Budapesten is az volt a DRS előtt, mégsem beszéltek arról, hogy ki kellene őket venni a naptárból. Most sok mindenről beszélnek a közösségi médiának köszönhetően, teljesen random dolgokról, és ennek sincs értelme.”

alonso-monaco-dppi

fotó: DPPI

Pontosítják az üzemanyag-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat

Az elmúlt hetekben többször is a figyelem középpontjába került az üzemanyaghűtés kérdése a Formula-1-ben: Miamiban az Aston Martin egy ezzel kapcsolatos hiba miatt ragadt a bokszban a startprocedúra során, s kis híján így járt Barcelonában Max Verstappen és Pierre Gasly is. A szabályok szerint az üzemanyag hőmérséklete legfeljebb 10 fokkal lehet a levegő hőmérséklete alatt – ezt az edzések esetén egy, a futamoknál két órával a kezdés előtt állapítják meg hivatalosan.

A Motorsport.com információi szerint a csapatok szeretnék elérni, ha hamarabb megállapítanák ezeket az értékeket, hogy legyen idejük pontosan beállítani az üzemanyag hőmérsékletet. Arról egyelőre nincs hír, hogy ez megtörténik-e, mindenesetre más fronton történt egy pontosítás: Eduardo Freitas versenyigazgató a szombati monacói jegyzeteiben jelezte, hogy mostantól egytizedes pontossággal adják meg a levegő-hőmérsékleti adatokat az istállók számára.

verstappen-barcelona-redbull

Ecclestone: Már rég kaptam hírverést, gondoltam, generálok egy kicsit

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány napja fegyvert találtak Bernie Ecclestone-nál egy brazil repülőtéren, akit néhány óráig őrizetbe is vettek emiatt, de aztán óvadék fejében távozhatott az országból. Amikor a Formula-1 egykori vezérét a történtekről kérdezte a Reuters, a 91 éves üzletember egy viccel ütötte el az egészet: „Az utóbbi időben nem igazán kaptam hírverést, szóval gondoltam, generálok egy kicsit.”

Ecclestone azt is állította, hogy nem került sor letartóztatásra, más okozta a késlekedést: „Nem tartóztattak le. Helyi valutában kérték az óvadékot, de nem volt nekünk olyan, úgyhogy ebből kerekedett dráma” – magyarázta. A fegyver kapcsán elmondta: soha nem vett éles lőszert bele, ezért nem is gondolta, hogy regisztrálnia kellene azt, s egyébként is inkább csak viccből és jelképes elrettentésből szerezte be, nem igazi védelem céljából.

ecclestone-dppi

fotó: DPPI

Hatalmasat repült és fejre állt Colton Herta az Indy 500 utolsó edzésén – videó

Pénteken rendezték az utolsó tréninget a vasárnapi indianapolisi 500 mérföldes verseny előtt, amely nem telt el óriási baleset nélkül. Az F1-gyel is többször szóba hozott Colton Herta csapta falnak óriási tempónál az autóját, amely a levegőbe emelkedett, majd fejtetőn állt meg. Szerencsére úgy tűnik, az amerikai tehetség épségben megúszta az ijesztő incidenst:

 

Herta a történtek után elmondta, hogy „sok mindennek hálás”, és ezek között említette az aeroscreent is. Nem ez volt egyébként az edzés egyetlen balesete: korábban Santino Ferrucci és David Malukas összeérésének köszönhetően az utóbbi ütközött a falnak.

 

A 106. Indy 500 vasárnap magyar idő szerint 18:30-kor startol.

F1-es és MotoGP-időmérő, WTCR-futamok, F2-es sprint – ez a szombati menü

Bőven lesz mit nézni a szombati nap folyamán, délelőtt a MotoGP-vel kezdődik a program, de még koraeste is a motorsport lehet a középpontban - az F1-es szabadedzés és időmérő körül több sorozattal is foglalkozhatunk.

Szombat (május 28.) 

09:55 - 10:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

10:00 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 2, élő)

12:35 WTCR, 2. futam (Eurosport Player, élő)

13:00 - 14:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 - 14:00 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

14:10 - 14:50 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

16:00 - 17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

16:00 - Nürburgringi 24 órás verseny 

16:15 MotoE, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)

17:20 Red Bull Rookies Cup, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)

17:40 Formula-2, Sprintfutam (tv: Duna World/M4 Sport+, élő)

-00122018_131

fotó: dppi

Tsunoda egyetlen megrovásra a rajtbüntetéstől

A Monacói Nagydíj péntekjére jutott némi vizsgálat a szabadedzések után, Yuki Tsunodát és Kevin Magnussent idézték be, akik az alagútból kifelé tartva nem értették meg egymást. A felügyelők a fiatal japánt találták vétkesnek, aki manőverével arra kényszerítette társát, hogy a balesetet elkerülendő mozdulatot tegyen. Az AlphaTauri állítólag számtalanszor jelezte Tsunodának a dán pilóta érkezését, de ő mégsem húzódott félre a gyorskört futó Haas elől. Jutalma így egy megrovás lett, ami a szezonban már a negyedik; a következővel automatikusan együtt fog járni egy tíz rajthelyes büntetés is.