DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Perez: Elemeztük, hogy hogyan lehetne javulni...

A levegőben lóg Sergio Perez jövője, akinek alighanem jó pár kérdést meg kell válaszolnia a Magyar Nagydíj hétvégéjén ezzel kapcsolatban.

A hungaroringi hétvége előtt viszont egyelőre a szokásos mondandóját fogalmazta meg:

„Jó volt egy kis időt tölteni a Brit Nagydíj után azzal, hogy eltávolodjak a versenypálya zajától, ami néha különösen fontos tud lenni. A családommal töltöttem az időmet és keményen edzettem, voltam a gyárban is a csapatommal, dolgoztam a szimulátorban, és elemeztük az adatokat arról, hogy hogyan lehetne javítani a formámon. Mindig közösen dolgozunk a megoldásokon, most is ezt csináltuk” – mondta a mexikói.

f1-redbull-perez

Vettel nyomdokaiban jár Verstappen

Max Verstappen 143. nagydíját futotta az Ausztrál Nagydíjon a Red Bull színeiben, amely számmal ő töltötte a legtöbb hétvégét a csapat versenyzőjeként Mark Webber (129), Sebastian Vettel (113) és Daniel Ricciardo (100) előtt. A holland rendelkezik a legtöbb dobogóval is a legtöbb futam mellett, 80 alkalommal állt a pódiumon, míg a második Vettel 65-ször érte el ugyanezt. 

Azonban vannak olyan statisztikák, amelyben Verstappen még a négyszeres világbajnok mögött áll. A pole-pozíciók számában a német nagy előnnyel vezet, kétszer (44) annyi esetben állt az első rajtkockában, mint a vb-tabella éllovasa (22). Ebben tehát még le van maradva a holland, azonban a győzelmek kapcsán nagyon közel áll ahhoz, hogy megelőzze Vettelt, aki 38 alkalommal nyert a Red Bull pilótájaként. Verstappen melbourne-i győzelmével 37. sikerét aratta, így csupán egy sikerre van attól, hogy holtversenyben a csapat legtöbb győzelmét szerző versenyzője legyen.

„Fernando még csak nem is gondolkodik a visszavonuláson”

Hiába közeledik már a 42. életévéhez Fernando Alonso, továbbra is remek formában van: a szezon első három futamán egyaránt dobogóra állhatott a nagyot előrelépő Aston Martinnal. A kétszeres F1-es világbajnok hűséges fizioterapeutája, Fabrizio Bora nem is győzte dicsérni a spanyolt:

„Szerintem nagyszerű, ha valaki Fernando életkorában jó eredményeket tud elérni ilyen teljesítményszinten, s ezt folytatni is tudja. Alonso az Alonso, mivel az hajtja, hogy javítson magán” – nyilatkozta az Autosprintnek Bora, majd hozzátette: „Még csak nem is gondolkodik egyelőre a visszavonuláson. Továbbra is versenyezni akar. Minden nap keményen dolgozik, és alaposan odafigyel a szervezetére és az elméjére. Egyelőre továbbra is boldog a versenypályán.”

f1-alonso-aston-melbourne

Massa nem biztos Hamilton maradásában

Bár Lewis Hamilton és a Mercedes is rengetegszer elmondta már, hogy arra számítanak, hogy a hétszeres világbajnok a szerződése 2023 végi lejárta után is folytatja a versenyzést a Formula-1-ben. Ugyanakkor az újabb nehézkes idénykezdet után több szakértő és volt F1-es is azon az állásponton van, hogy ez a visszavonulás felé terelgetheti a 38 éves pilótát. Így van ezzel Hamilton korábbi ellenfele, Felipe Massa is, aki szerint a csapattárs George Russell erős szereplése sem segít:

„Nem tudom, hogy Hamilton úgy dönt-e, hogy abbahagyja. Ami tény, hogy Russell személyében először talált olyan csapattársra, aki problémákat okozhat számára. Ez plusz kétségeket ébreszt benned Formula-1-es pilótaként” – nyilatkozta a Gazzetta dello Sportnak Massa, aki szerint ráadásul a Mercedes pilótáját rengeteg más is érdekli már az F1-en kívül:

„Nem könnyű úgy motivációt találni, ha már mindent megnyertél és egy olyan Mercedest kell vezetned, ami nem igazán éri el a kívánt szintet. A karrierje elején olyan volt, mint Verstappen, és a nap 24 órájában a versenyzésre gondolt. Ugyanakkor Lewisnak most már sok egyéb érdekeltsége van a versenyzésen kívül is.”

f1-hamilton-massa

fotó: DPPI

Vietnámmal és Dél-Afrikával bővülhet 25 futamossá a 2024-es F1-es naptár?

Az utóbbi években egyre csak bővült a Formula-1-es versenynaptár: a Kínai Nagydíj törlése nélkül idén már 24 fordulót rendeztek volna, de a 23 futam is új rekordot jelent. A híresztelések szerint azonban jövőre tovább nőhet a versenyek száma, a GrandPrix.com értesülései alapján ugyanis Stefano Domenicali F1-vezérigazgató nem tette le a 25 nagydíjas tervéről. A portál ráadásul két új helyszín potenciális érkezéséről is beszámolt. Ezek közül Dél-Afrika és Kyalami esetleges visszatérése a kevésbé meglepő, hiszen az nyílt titok, hogy a pályával egy ideje már zajlanak egyeztetések (erről a Formula Podcast Facebook-csoportban is írt Mészáros Sándor kollégánk nemrég), s arra is volt esély, hogy már idén ellátogasson oda az F1. A portál úgy tudja, a kormányzat most a projekt mögé állt és megadta a szükséges 50 millió dolláros támogatást ahhoz, hogy az F1-es követelményeknek megfelelően felújítsák a helyszínt.

Ami már sokkal érdekesebb, az Vietnám esete. Hanoiban a tervek szerint 2020-ban rendeztek volna először Formula-1-es nagydíjat, ám a koronavírus-járvány miatt törölni kellett az eseményt, utána pedig börtönbüntetésre ítélték korrupció miatt a projektet leginkább támogató városvezetőt, ami után már fel sem merült a versenyrendezés. Ám úgy fest, a távol-keleti ország még nem tett le az F1-ről, ugyanis a GrandPrix.com úgy tudja, Domenicali az Ausztrál Nagydíjat megelőzően az országban járt, hogy egyeztessen az új vezetéssel. Néhány hónapja amúgy a Honda tartott egy eseményt a Hanoiban felépült pályán, amely elvileg készen állna az F1 fogadására.

Amennyiben Kyalami és Hanoi is érkezne, valamint Kína is végre visszatérne a pandémia után, úgy egy futamnak akkor is ki kellene esnie a menetrendből a 25 versenyes korlát miatt: bár Spa bizakodóbb az utóbbi időben, így is a Belga Nagydíj sorsa lehet a legingatagabb.

f1-vietnam

Először együtt az új női sorozat, az F1 Academy mezőnye

Kedden elkezdődött az új, Formula-1 égisze alá tartozó női széria történetének első tesztje Barcelonában. Kezdésként a 15 fős mezőny összeállt egy csoportképre – öt háromautós csapat alkotja a létszámot, az első sorban a Campos és ART, középen az MP Motosport, hátul a Carlin és Prema felállása látható. A fotózkodás után pályára gurultak a Formula-4-es specifikációjú, Pirellikkel szerelt Tatuus F4-T21 versenygépek: az első nyilatkozatok alapján még az összeszokás zajlik, köridőkről és sorrendről egyelőre nem érkezett hír.

A Ducati vb-bronzérmes versenyzője sem áll rajthoz a COTA-n

A bolognai gyártó bejelentette, hogy a portimaói sprinten bukott és jobb vállsérülést szenvedő Enea Bastianini ugyan megtett néhány kört Misanóban egy Panigale V4S nyergében, de utána az orvosok a vizsgálatok során arra jutottak, hogy még néhány hétre szüksége van a teljes gyógyuláshoz, ezért kihagyja a MotoGP hétvégi Amerikai Nagydíját. Az olaszt Michele Pirro fogja helyettesíteni Texasban.

Bastianini már a harmadik versenyző, aki nem lesz ott a COTA-n: Pol Espargaro hosszú rehabilitációjáról eddig is tudtunk, míg Marc Marquez kapcsán kedden adott tájékoztatást a Repsol Honda. Előbbit Jonas Folger pótolja, utóbbi esetén viszont egyelőre nem kommunikált erről a HRC, bár vélhetően Stefan Bradl lesz a befutó. A többi sérült közül Miguel Oliveira elutazik az Egyesült Államokba, de a csütörtöki orvosi vizsgálat lesz majd a döntő az indulása szempontjából, míg Joan Mir kapcsán egyelőre nem közölt fejleményeket a Repsol.

FRISSÍTÉS: A Repsol Honda jelezte, hogy Mir ott lesz Austinban, Marquezt pedig a várakozásoknak megfelelően Bradl fogja helyettesíteni.

bastianini-crash

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Újabb volt F1-es tűnhet fel a Formula-E-ben

Még egy, korábban a száguldó cirkuszban szereplő pilóta kerülhet az elektromos széria mezőnyébe, ugyanis a NIO csapatánál fog tesztelni Danyiil Kvjat. Az orosz 2014 és 2020 között egy idény kivételével a Toro Rossónál (AlphaTauri) és a Red Bullnál versenyzett, ez idő alatt pedig háromszor állhatott dobogóra.

A 28 éves pilóta a Formula-E április 24-én megrendezendő tesztjén fog részt venni, amelyet közvetlenül a berlini hétvége után tartanak meg. Kvjat, aki jelenleg a PREMA LMP2-es alakulatában versenyez, már az üléspróbán is átesett, és a NIO szimulátorában is készült az alkalomra. Azonban nem ő lesz az egyetlen korábbi F1-es Berlinben, ugyanis az eddig csupán egy versenyen szereplő, a Williams színeiben a 2020-as Szahíri Nagydíjon bemutatkozó Jack Aitken is lehetőséget kap majd az Envision Racingnél.

 

 

„Túl drága az F1” – nem tér vissza egyelőre a sepangi pálya

A Sepang International Circuit 1999-től 2017-ig adott otthont a Formula-1-es Malajziai Nagydíjaknak, s a vonalvezetése és a gyakran kiszámíthatatlan időjárási körülmények a pilóták és a rajongók között is népszerűvé tette a helyszínt. Amely azonban 2017 után az egyre drágább jogdíjak és a visszaeső jegybevételek miatt kikerültek a száguldó cirkusz menetrendjéből – és mint azt a maláj ifjúsági és sportminiszter, Hannah Yeoh a minap a helyi The Vibes lapnak elárulta, ebben nem is várható változás a közeljövőben:

„Az F1 rendkívül drága. Csak azért 20 millió maláj ringittre kellett várnunk a kormánytól, hogy fejleszthessük a pályát. Ha otthont tudnánk adni egy F1-es nagydíjnak, már megtettük volna, de egyelőre nem engedhetjük meg magunknak a versenyrendezést. Jelenleg a sürgős problémák megoldására használjuk fel a pénzt” – fogalmazott. A sepangi pálya – amely a MotoGP-t továbbra is vendégül látja – egyébként éppen újraaszfaltozás zajlik, amellyel várhatóan a hónap végére el is készülnek.

f1-sepang-2017

Marquez kihagyja a versenyt, ahol messze ő a legsikeresebb

A Repsol Honda bejelentette, hogy Marc Marquez a hétvégi Amerikai Nagydíjon sem áll rajthoz. Mint írják, a CT-vizsgálatok után arra jutottak az orvosok, hogy a törött kézközépcsontja még mindig gyógyulás alatt áll az általa okozott portimaói balesetet követően, s mivel a HRC-vel egyeztetve úgy döntöttek, nem akarnak felesleges kockázatot vállalni a sérülés teljes gyógyulása előtt, ezért kihagyja az austini futamot a spanyol. Pedig a Circuit of the Americas a Sachsenring mellett Marquez legfőbb vadászterülete: 2013-tól 2018-ig verhetetlen volt a texasi pályán, s 2019-ben is óriási fölény birtokában bukott, majd 2021-ben újra nyert, tavaly pedig a startnál hátraesett a mezőny végére és onnan kapaszkodott fel a hatodik helyre. A nyolcszoros világbajnok távolmaradása egyúttal azt is jelenti, hogy Austinban sem fogja letölteni a balesetért kirótt dupla hosszúkörös büntetést, amellyel kapcsolatos fellebbezési ügy amúgy sem zárult még le.

Ami a MotoGP többi sérültjét illeti: az Argentin GP sprintjén bukó Joan Mirrel kapcsolatban egyelőre nem kommunikált a Honda – ahogy azt sem jelentették be, hogy ki lesz Marquez helyettese a COTA-n (bár gyaníthatóan a tesztversenyző Stefan Bradl). A Marquez által kiütött Miguel Oliveira ugyanakkor elutazik Austinba, de csak a csütörtöki orvosi vizsgálat után dől el, hogy engedik-e indulni. A ducatis Enea Bastianiniről nincs hír, de esetében is az amerikai visszatérést célozták meg korábban, a legsúlyosabb sérülést összeszedő Pol Espargarót viszont nem láthatjuk még, őt Jonas Folger pótolja majd a Gas Gas Tech3 színeiben.

motogp-marc-marquez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen brutálisan odaszólt a Ferrarinak a tavalyi Belga Nagydíjon

Max Verstappenről egy új, háromrészes dokumentumsorozat készült, Max Verstappen: Egy bajnok anatómiája címmel. Az egyik részben egy igazán markáns megszólalással szúrt oda a 2022-es Belga Nagydíj időmérője után a Ferrarinak a holland, amely a televíziós közvetítéseket felvevő kamerák elől rejtve maradt. Mint ismert, a holland motorcseréje után a 14. helyről rajtolt, majd pályafutása egyik legdominánsabb teljesítményével megnyerte a futamot vasárnap. "Pénteken és szombaton is esett. Nem lenne rossz az eső vasárnapra sem, de a Ferrari száraz körülmények között nagyobb eséllyel fogja elb*szni a stratégiát" - szúrt oda az olaszoknak Verstappen, akik abban az évben valóban megszámlálhatatlanul sok stratégiai baklövést követtek el.

Videó: így készülnek a Mercedes alkatrészei

Betekintést engedett F1-es gyárába a Mercedes, ahol James Peddle gyártási mérnök vezette körbe Anthony Davidsont. Elképesztő precizitással készülnek el a legkülönlegesebb formával rendelkező alkatrészek is.

Letartóztatták a NASCAR-versenyzőt egy nő fojtogatásáért

Az Iredell Megyei Sheriffhivatal hétfőn vette fel nyilvántartásába Cody Ware-t, a Rick Ware Racing NASCAR-versenyzőjét, mint fogva tartott személyt. A vád szerint súlyos sérüléseket okozott, mikor egy nővel erőszakoskodott és fojtogatta őt. 3000 dolláros óvadékot állapított meg a hivatal, miután letartóztatták Ware-t, aki már a legutóbbi versenyhétvégét is kihagyta Bristolban. Akkor még a csapat azt közölte, hogy egy magánügy miatt maradt távol versenyzőjük, aki 2017 óta eddig 97 futamon indult, legjobbja pedig egy hatodik hely 2022 augusztusában, Daytonából.

A NASCAR azonnal közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban, és elmondták, hogy határozatlan ideig felfüggesztik Cody Ware-t a versenyzéstől. A csapat erre válaszként a Twitteren megjelent üzenetében azt írta, hoyg sajnálják a döntést, de megértik.


Fotó: NASCAR

Törölték a Kamion-Eb hazai futamát a Hungaroring felújítása miatt

A kamionos Európa-bajnokság szervezői rövid közleményben jelentették be, hogy az eredetileg június elejére kiírt hungaroringi versenyeket törölték a 2023-as naptárból. A közlemény szerint a Hungaroring arról értesítette a szériát, hogy mivel a nemrég megkezdett felújítási munkálatok jelentik az abszolút prioritást számukra, nem tudják fogadni a kamionos mezőnyt, s mivel nem találtak megoldást, ezért lefújták az idei viadalt. A négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbert tehát hazai futam nélkül marad idén, bár az így nyolcfordulósra apadt kalendáriumban északi szomszédunk pályája, a Slovakia Ring is helyet kapott júniusban.

hungaroring-kamion-2022_1

Lesz magyar a TCR Világsorozatban: Michelisz marad a Hyundainál

Eddig is gyanítható volt, de kedden végre bejelentették, hogy Michelisz Norbert 2023-ban is a Hyundai és a BRC Hyundai N Squadra Corse versenyzője marad, s a kvázi a WTCR helyére lépő TCR Világsorozatban áll rajthoz. A 2019-es világkupagyőztes a közösségi oldalán számolt be a fejleményekről:

„Örömmel osztom meg veletek, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan, 2023-ban is a Hyundai Motorsport pilótájaként, a BRC Hyundai N Squadra Corse színeiben versenyzem. Az autó, a csapat és a csapattárs a régi, a bajnokság viszont új. Az idén induló TCR World Tourban állunk rajthoz, ami rendkívül izgalmasnak ígérkezik. Jelenleg még sok az ismeretlen – az új pályák, az új gumik, a regionális TCR bajnokságokban induló ellenfelek –, így a végén az lesz a bajnok, aki a leggyorsabban alkalmazkodik mindehhez. Alig várom!”

A Hyundai azt is bejelentette egyúttal, hogy Michelisz csapattársa idén is Mikel Azcona lesz, aki tavaly a Túraautó-vk utolsó bajnoka lett. De ahogy arra Norbi is utalt, lassan áll össze a TCR Világsorozat mezőnye, hiszen rajtuk kívül egyelőre csak a Lynk & Co négy pilótája ismert, valamint Ben Bargwanna indul néhány fordulón Peugeot-val. A szezon április végén startol Portimaóban.

michelisz-hyundai-wtcr

Eltűnik a kamukikötő Miamiban, valódi víz kerül a helyére

Tavaly rendezték meg az első Miami Nagydíjat az F1-ben, ahol felkapta a fejét a közvélemény a hamis kikötőre, ahol ugyan valódi hajók álltak, azonban víz helyett csak egy vízhatású borítás fedte az aszfaltot. Nos, az amerikai Front Office Sports értesülései szerint idén eltűnik a mémmé váló jelenség Miamiból, és valódi kikötőt építenek a helyére, amely része lesz egy 67000 dolláros VIP-élménynek. Minden egyes hajón 15-en férnek majd el, ahol a monacóihoz hasonló élményt élhetnek át a rajongók. Ez egyébként nem az egyetlen újítás, hiszen a tavalyi sikeren felbuzdulva további 3000 ülőhelyet szereltek fel a pálya köré.

Fotók: építkeznek Las Vegasban

Olvasónk, Kovacsics Lajos küldött nekünk képeket Las Vegasból, ahol már elkezdtek dolgozni az őszi F1-es futamon: készül a paddock!

pf1_36

pf5_8

pf6_5

pf7_6

 

„Lando bácsi” tojásra vadászott

Azt szokták írni az ilyesmire a bulvársajtóban, hogy felrobbant az internet: az alábbi fotót bő fél nap alatt több mint félmillióan lájkolták az Instagramon: „Mila és Lando bácsi vadászni ment” – írta a képhez a McLaren versenyzője.

pf-norris

Norris nem először tűnt fel unokahúga társaságában a közösségi médiában, tavaly például az alábbi videót osztotta meg:

„Különleges volt Schumacherrel harcolni”

Fernando Alonso egy interjúban sok más mellett arról is beszélt, hogy ki volt karrierje legkeményebb riválisa, és bár sok klasszissal összecsapott példátlanul hosszú pályafutása során, a választása aligha lehet meglepő: „Nehéz egyet kiválasztani, hiszen nagyszerű riválisam voltak, akik nagyon tehetséges versenyzők, de amikor a sportágba érkeztem, Michael Schumacher uralt mindent.”

„Ahogy mindig, ma is az ellene folytatott harcot választom, hiszen mindig különleges volt Schumacherrel harcolni” – mondta a spanyol, akinek elmondása szerint a legfőbb célja Schumacher (és azóta Hamilton) hét világbajnoki címének elérése volt, de persze tisztában van vele, hogy erről már lekésett…

alonso-saudi-thursday

Alonso is kiválasztotta kedvenc F1-es pályáját

George Russellt nemrég arra kérték, hogy állítsa rangsorba a jelenlegi F1-es pályákat, s az összehasonlítás igen hízelgő volt a Hungaroring számára. Egy interjúban Fernando Alonsót is hasonlóra kérték, az ő feladata az volt, hogy nevezze meg a kedvenc helyszínét – ami egy ilyen hosszú és sikeres karrier esetén nem is olyan egyszerű. A spanyol, aki a számos helyszín közül, ahol versenyzett, 19-en is nyerni tudott, végül választott:

„Suzukát választom. Azt hiszem, az a kedvencem a rengeteg gyors kanyarral, bár úgy összességében a monacói hétvégét is szeretem, mivel rengeteg dolog történik a versenyen, de a kedvencem Suzuka” – mondta a spanyol, aki karrierje három legemlékezetesebb pillanatának az első vb-cím megszerzését, az első ferraris futamán aratott győzelmét és az első astonos versenyén elért dobogóját jelölte meg.

alonso-aston-2023

Pályára viszik a legújabb hypercart

A szezonnyitóról lemaradt és a Le Mans-i rajtlistára sem fért fel, de még az idei szezon során be akar mutatkozni az endurance-világbajnokságban az Isotta Fraschini nevű milánói gyártó saját építésű LMH-autójával. A Tipo 6 LMH Competizione névre keresztelt versenygép a tesztpadon és a szélcsatornán megfelelőnek találtatott, így Maurizio Mediani tesztpilóta kezében kedden és szerdán a római Vallelunga versenypályán megteheti első kilométereit.

isotta-tipo6

Az Isotta motorsportért felelős vezetője, Claudio Berro az Autosportnak elmondta, hogy a shakedownt követően egyenesfutásos teszteket teljesítenek, majd májusban folytatódik a tesztprogram, tartva az ütemtervet, melynek értelmében júliusban Monzában debütálnak majd a világbajnokságban. A Tipo 6 a töréstesztem már átment, a homologizációs folyamat pedig jelenleg is zajlik.

isotta_1