Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Marc Marquez nem tagadta, hogy szándékosan, a szabályok ismeretében idézte elő azt a helyzetet, amely miatt félbe kellett szakítani a MotoGP Amerikai Nagydíjának startprocedúráját, miután a nemrég még szemerkélő eső után száradó aszfalton a többség berohant a bokszutcába slick abroncsokért.
Alighanem az év legszürreálisabb jelenetének címére is pályázhat az, ahogyan a közvetítésben félbe kellett szakítani az intrót az austini rajtrácson kialakuló káosz miatt. Történt ugyanis, hogy Marc Marquez, majd több társa is az utolsó pillanatokban rohant be a bokszba motorcseréért a helyenként még nedves és ezért vizesnek nyilvánított, de valójában már jórészt száraz pálya okán.
Looking back at this moment @marcmarquez93 wasn't sat on the bike and decided to bolt back to the pits #AmericasGP pic.twitter.com/1SxFj03R5u
— MotoGP (@MotoGP) March 30, 2025
A rajtprocedúrát félbeszakították, így a tíz perccel későbbi startnál már mindenki slick abroncsokon állt fel a rajtrácsra. Pedig hárman eleve rizikóztak vele: Brad Binder, Enea Bastianini és Ai Ogura. Az ő előnyük semmissé vált a versenyirányítás döntésével, amit a Trackhouse Aprilia csapatvezetője – Ogura főnöke –, Davide Brivio szóvá is tett még a start előtt.
Marquez azonban nem is tagadta, hogy ez egy előre kiszámolt művelet volt a részéről. A MotoGP szabálykönyvében ugyanis van egy passzus, amely úgy rendelkezik, hogy amennyiben „több mint 10 motoros” rajtolna a bokszutcából, a versenyirányítás elhalasztja a startot és új procedúrát rendelt el.
„Én tényleg ismerem a szabályokat. Tudom, hogyan csináljam, hogyan legyek folyamatosan a határon” – ismerte el a versenyt követően a féltávig vezető, majd az élről eleső Marquez, akinek szavait a The Race idézi.
„Világos volt a stratégia. Megkérdeztem Rigamontit, a főmérnökömet, hogy készen áll-e a megfelelő motor. Azt mondta, igen, én pedig mondtam, hogy ’oké, lehet, hogy le fogok menni a rajtrácsról’. És mivel tudtam, hogy ha én elhagyom a rajtrácsot, a többség, több mint tíz motoros, követni fog engem, és akkor elhalasztják a rajtot.”
„A Michelin által kiadott listából már tudtam, hogy három vagy négy versenyző eleve a slicken rajtolna, és láttam, hogy a mi taktikánk, hogy esőgumin indulunk, nem a jó választás. Úgyhogy aztán kikényszerítettem ezt a helyzetet” – magyarázta a Ducati gyári versenyzője.
Marquez becslése amúgy nem teljesen jött be, a The Race összesítése szerint ugyanis éppen pontosan 10 versenyző hagyta el a rajtrácsot: a három említett slick gumis versenyző mellett néhány esőgumis is a rajtrácson maradt a káoszban.
Maverick completely bikeless on the grid, riders lined up on the pitlane and RED FLAG!#AmericasGP pic.twitter.com/S69NN0usB9
— MotoGP (@MotoGP) March 30, 2025
Arra, hogy ennek ellenére is félbeszakították a startot, Mike Webb versenyigazgató a futam után kiadott rövid kommükikében adott magyarázatot:
„Biztonsági aggályok miatt döntöttünk a halasztás és a gyors rajtprocedúra mellett. Tekintve a rajtrácson és a bokszutcai területen lévő versenyzők, motorok és bokszszemélyzet számát, lehetetlen volt megkezdeni a felvezető kört. Egy új rajt volt a legbiztonságosabb reakció a nagydíj startjánál tapasztalt példátlan körülményekre. Kielemezzük a csapatokkal közösen a helyzetet, és áttanulmányozzuk a szabályokat.”
Végeredményben aztán Marquez végül nem profitált a trükkjéből, hiszen bukott, ami után Francesco Bagnaia nyerte a texasi futamot, Alex Marquez pedig a második helyével átvette a világbajnokság vezetését a bátyjától.
A fenti eseményeket és az Amerikai Nagydíj hétvégéjének egyéb történéseit egyaránt részletesen kibeszéljük majd a Formula Motocast kedden 18 órakor érkező friss adásában – ha nem akartok lemaradni a műsor(aink)ról, iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra!