Jorge Martin tízpontos előnnyel győzte le idén a MotoGP-ben Francesco Bagnaiát, ezzel a modern érában az első szatellit világbajnok lett. A rivális olasz is elismerte: túl sokat hibázott, míg a Pramac spanyolja jobban teljesített kiegyensúlyozottság terén, így ez volt kettejük harcának döntő tényezője.
Tény, hogy míg Martin „csak” négyszer bukott futamon vagy sprinten, Bagnaia összesen nyolc nullázást könyvelhetett el: a gyári ducatis önkritikusan meg is jegyezte, hogy ilyen mérleggel nem lehet világbajnokságot nyerni.
Ha viszont az eldobott pontok számát nézzük, már korántsem egyértelmű, hogy Bagnaiánál negatívabb a mérleg. Az egyik legelismertebb MotoGP-s szakíró, Mat Oxley a Motorsport-Magazine cikkében számolta össze, hogy a két vb-aspiráns hány pontot bukott el az eséseivel, mindezt azok alapján, hogy éppen hányadik helyen haladtak a bukás pillanatában.
A tanulság pedig első blikkre is érdekes: Martin sokkal többször esett el erős pozícióból, mint Bagnaia. Konkrétan a négy eséséből háromszor – a Spanyol és a Német Nagydíjon, valamint az indonéz sprinten – vezető helyről dobta el a GP24-es Desmosedicit, míg a mugellói szombaton a harmadik helyen motorozott.
Bagnaia ezzel szemben csak a barcelonai sprinten bukott az élről – igaz, ott az utolsó körben. A többi alkalommal viszont rendre hátrébb tartózkodott: a sprinteken volt még egy második, egy negyedik és egy ötödik helyről történt esése, míg a nagydíjakon harmadik, negyedik és ötödik helyekről dobta el a Ducatit (a nyolcadik nullázása a Le Mans-i szombaton műszaki problémából adódott).
A fent említettekkel Martin 69, Bagnaia 72 pontot dobott el magától. Itt azonban még nem áll meg a matek, hiszen ha a versenyző a riválisa elől szállt ki a küzdelemből, akkor azzal ellenfelének plusz pontokat is ajándékozott.
Nos, Martin háromszor is Bagnaia előtt haladt az esésekor (amikor vezetett), így ráadásként még 13 pontot ingyen odaadott az olasznak, aki viszont csak a katalán sprinten motorozott a spanyol előtt, aki így egyetlen ponttal gazdagodott csupán ellenfele hibája miatt.
Mindez azt jelenti, hogy tehát Martin tehát 69 plusz 13, azaz 82 pontos relatív veszteséget könyvelhetett el, míg Bagnaia 72 plusz 1, azaz 73 pontot. Vagyis: hiába bukott feleannyiszor Martin, a vb-harc szempontjából valójában többe kerültek neki ezek a hibák pontszámokat illetően, mint Bagnaiának, azaz a tízpontos differencia valójában lehetett volna ennél nagyobb is a végelszámolásnál.
Persze tegyük hozzá: mindez elméleti számítgatás csak, hiszen könnyen lehet, hogy a versenyzők nem a bukásuk pillanatában elfoglalt pozícióban értek volna célba.
Forrás: Mat Oxley/Motorsport-Magazine
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!