DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

Csapatot és versenyzőket is bukhat a Honda a MotoGP-ben?

A KTM a hírek szerint megpróbálja harmadik alakulatának megszerezni az LCR-t, hogy helyet találjon Acostának. Eközben a motorosok is menekülnének.

Óriási fejtörést okoz továbbra is a KTM-nek egy mindössze 19 éves versenyző a MotoGP-ben. Pedro Acostáról van szó, aki kétségtelenül az elmúlt évek egyik legnagyobb tehetsége: 2021-ben újoncként megnyerte a Moto3-as világbajnokságot, idén pedig a második idényében a Moto2-es titulus egyik favoritja – igaz, a nyári szünetben nyolcpontos hátrányban van Tony Arbolinóval szemben.

Acosta kijelentette már korábban, hogy nem akar még egy évet eltölteni a középső géposztályban, 2024-ben már a MotoGP-ben fog versenyezni. Emiatt pedig a KTM annak érdekében, nehogy elveszítse legfőbb reménységét, kénytelen volt bevállalni az eredeti terveikkel szemben, hogy már jövőre felvigyék a királykategóriába.

motogp-acosta-ktm-moto2



A gondok azonban itt kezdődnek. A gyári csapatnál ugyanis Brad Bindernek és Jack Miller is szerződése van 2024-re, és a teljesítmény alapján okuk sincs ezt felbontani az osztrákoknak, s ugyanez igaz a Gas Gas Tech3-nél Pol Espargaróra, aki a portimaói évadnyitó pénteki edzésén szenvedett olyan súlyos sérüléseket, hogy csak Silverstone-ban térhet majd vissza, de a KTM mindenképp esélyt akar adni neki jövőre is. A negyedik versenyző, az újonc Augusto Fernandez kapcsán pedig Stefan Pierer KTM-vezérigazgató nemrég árulta el a SpeedWeek.com portálnak, hogy ugyancsak meghosszabbították a szerződését.

Ne de akkor hol lesz hely Acostának, ha mind a négy versenyzőjét megtartja a márka? A KTM feltett szándéka úgy orvosolni ezt a problémát, hogy további két motort állít rajthoz 2024-ben a MotoGP-ben. Eleinte a Suzuki előző év végi kivonulása révén megüresedett két rajtrácshelyre pályáztak volna, ám a Dorna lesöpörte a kérelmüket: indoklásuk szerint azt egy esetlegesen újonnan beszálló gyártónak szeretnék fenntartani.

Így maradt az az opció, hogy egy plusz szatellit csapatot szerezzenek meg a jelenlegiek közül. A sajtópletykák szerint először a Gresini Racinget környékezték meg a Holland TT hétvégéjén, ám a csapat várhatóan szerződést hosszabbít a Ducatival (amelynek így továbbra is nyolc motorja lehet a mezőnyben). Ezután kerülhetett a képbe az LCR, amely csaknem két évtizede a Honda partnere – s a megkeresést most maga Lucio Cecchinello csapatvezető is megerősítette a GPOne.com portának nyilatkozva:

motogp-ktm-2023

A KTM-nek nagyon kellene plusz két motor a MotoGP-be

 

„Szeretnék nagyon őszinte és transzparens lenni: nagyjából tíz nappal ezelőtt kaptam egy telefonhívást Francesco Guidottitól [a KTM csapatfőnöke], amelyben nyugodtan és fesztelenül elmondta, hogy a silverstone-i futamtól a KTM szeretné felmérni, hogy hogyan tovább. Érdeklődnek egy újabb csapat indítása iránt a MotoGP-ben, és nem is csak Pedro Acosta miatt a következő évre.”

„Megkérdezte, mi a helyzetünk 2024-re, én pedig válaszoltam, hogy hároméves szerződést írtunk alá a Hondával, amely 2024 végén jár le. A telefonhívás nagyjából így ért véget és azóta nem beszéltünk újból. Szerződésem van a Hondával 2024-re és nem áll szándékomban felbontani. 18 éve versenyzünk a MotoGP-ben Hondával, a jövő év lesz a 19. szezonunk. Nagyon jó emberi és professzionális kapcsolataink vannak. Világos, hogy nehezen hagynám el őket. Honda-embernek érzem magam.”

Cecchinello tehát kijelentette, hogy szándékai szerint 2024-ben is marad a Honda partnere az istállója, de elképzelhető, hogy ezzel a történet még nem ért véget, a hírek szerint ugyanis a KTM és a Red Bull mint szponzor is nagyon szeretné azt a plusz két motort a rajtrácson. Az elsődleges ok természetesen Acosta, de állítólag a Red Bull így csábítaná el a Honda kötelékeiből Marc Marquezt is (bár Pierer pedig újfent elmondta, hogy a KTM inkább a saját neveltjeire koncentrálna, így a spanyol nem illik a képbe), aki ugyan többször kiemelte, hogy hűséges a Repsol Hondához, ahova 2024 végéig köti a kontraktusa, de ennek ellenére sem csitulnak azok a hangok, miszerint a nyolcszoros világbajnok a HRC szenvedése miatt idejekorán hátat fordíthat a gyártónak.

motogp-rins-lcr-honda-2023

Menekülnének a MotoGP-versenyzők a Hondától

Bár Marquez maradására így is nagyobb esély, mint a távozására – legalábbis ami 2024-et illeti –, valamint az LCR márkaváltására is egyelőre minimális sansz mutatkozik (de akkor ismét adódik a kérdés: hogyan lesz helye Acostának?), az viszont valószínű, hogy a jelenlegi versenyzői négyeséből legalább egy, de akár két motorost is elveszíthet a szezon végén a Honda, köszönhetően a nehezen kezelhető és rengeteg bukást eredményező RC213V-jének.

Cecchinello ugyanis ugyanabban az interjúban azt is elismerte, amiről már hetek óta pletykálnak: Alex Rins ajánlatot kapott a Yamahától. A hangvillások Franco Morbidelli teljesítményével nem teljesen elégedettek – bár idén egyébként sokkal közelebb van Fabio Quartararóhoz –, így az ő helyére érkezhetne Rins, akinek a Suzukinál szerzett tapasztalata is aranyat érhet a mezőny egyetlen megmaradt sornégyes motorján.

A spanyol ráadásul elégedetlen azzal, ahogy a Honda kezeli őt az LCR-nél – annak ellenére, hogy váratlan austini diadala a márka egyetlen idei győzelme a GP-ben –, nehezményezte korábban, hogy nem igazán számítanak rá a fejlesztési útmutatásban, s állítólag egy olyan záradék is a szerződésében, amely alapján 2024 előtt is távozhat, amennyiben egy másik gyári gárda ajánlatot tesz neki.

motogp-mir-repsol-honda_1

Ha pedig mindez nem lenne elég a Honda szempontjából, a legfrissebb pletykák szerint a Repsolnál Marquez csapattársaként csak szenvedő és már az említett két honfitárshoz hasonlóan sérüléseket is szenvedő Joan Mir is távozna a kötelékeikből. Az olasz Motosprint információi szerint a 2020-as világbajnok tárgyalásban áll a Ducatival: a spanyol a Gresininél köthetne ki, ahol Fabio di Giannantonio alatt inog nagyon az ülés.

Mir azonban nem az egyetlen jelölt a Gresini-ülésre Alex Marquez oldalán: állítólag a Moto2-es vb-éllovas Arbolinót is kinézte magának a Ducati, de akár Johann Zarco is szóba jöhet egy házon belüli átrendeződés révén, ha esetleg Marco Bezzecchi felmenne a Pramac Racinghez Jorge Martin mellé. Ebben az esetben amúgy Morbidelli számára is felszabadulna a Yamahától való elküldése esetén mentőövként emlegetett VR46-os ülés. Mindenesetre az biztos, hogy bár a mezőny nagy részének 2024-re is érvényes a jelenlegi szerződése, akár komoly átrendeződés is történhet, aminek Acosta és a Honda-versenyzők mozgása jelentheti a kulcsát…

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: