Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Hasonló körülményekkel kellett megbirkózniuk a MotoGP-seknek a sepangi kollektív teszt utolsó napján, mint szombaton: az éjszakai esőzés miatt nedves pályán indult a körözés, s a kora esti utolsó fél órára pedig újfent visszatért az eső. Közte viszont bőven volt idő száraz aszfalton is dolgozni, ennek köszönhetően két motoros – név szerint Miguel Oliveira és Fabio Quartararo – kivételével mindenki ma futotta a legjobb idejét a három nap során.
Az élen Luca Marini zárt, aki bő egy órával a leintést megelőzően érte el az 1:57,889-es eredményt, amivel egy tizedre megközelítette Jorge Martin tavaly felállított abszolút körrekordját is. A VR46 versenyzője ezzel elmondhatja magáról, hogy eddig mindkét téli tesztet a leggyorsabbként zárta, hiszen a novemberi évadzáró utáni valenciai gyakorláson is ő volt az első. Marini mellett a regnáló világbajnok, az 1-es rajtszámot bő tíz év után visszahozó Francesco Bagnaia tudott még 1:58 alá kerülni vasárnap.
Persze tesztről lévén szó, a köridőknek mérsékelt jelentőségük van, az mégis szembetűnő, mennyire tarolt a két olasz márka: Ducatik és Apriliák foglalták el az első kilenc pozíciót. Utóbbi gyártó színeiben Maverick Vinales a harmadik, Aleix Espargaro a hatodik pozíciót kaparintotta meg, de nem szerepelt rosszul a noalei márka új szatellit csapata, az RNF sem: Raul Fernandez tizenegyedik lett vasárnap, Oliveira pedig úgy a tizenhetedik, hogy neki is csak egy másodperc volt a hátránya Marinivel szemben.
A Ducatik teljesítményét pedig felesleges is méltatni: csak Johann Zarco nem végzett a top 10-ben közülük, ami jól mutatja, hogy a Desmosedici nemcsak gyors, hanem univerzális versenygép is – legyen szó akár a gyári istálló és a Pramac által használt 2023-as, akár a gresinis és a VR46-os motorosok által megült GP22-es verzióról. Bagnaia és a tegnapi bukása miatt némi kézfájdalommal küzdő Jorge Martin is elmondta még szombaton, hogy gyorsabbnak érzik az idei motort, a címvédő szerint még a tavalyi világbajnok masinánál is nagyobb potenciál rejlik benne, egyedül a gyári csapathoz fellépő Enea Bastianini jegyezte meg, hogy ő még nem igazán tudja jól átvinni a sebességet az aszfaltra – más kérdés, hogy így is gyors volt a vb-bronzérmes olasz.
Az egyetlen nem olasz motoron ülő versenyző, aki befért a top 10-be, Marc Marquez volt: a nyolcszoros világbajnok garázsában immár csak két Honda volt használatban, ráadásul a helyszíni beszámolók szerint a legradikálisabb újításokkal ellátott verziót az előző napokban látott háromból már nem gurították ki vasárnap. Az új repsolos csapattárs, Joan Mir a 12. helyen zárta az utolsó tesztnapot, az LCR-esek viszont csak a mezőny utolsó harmadában foglaltak helyet.
Ami érdekes, hogy ugyanez volt elmondható a Yamaháról is: Quartararo és Franco Morbidelli csak a 19. és 20. pozíciót kaparintotta meg vasárnap. A franciának volt a mainál jobb ideje a teszten, ráadásul szombaton kifejezetten pozitívan értékelte az eddigi tapasztalatokat: szerinte egyértelműen előreléptek a gyenge pontnak számító végsebesség terén, sőt többet fejlődtek, mint amire előzetesen számított. Ma amúgy csak kilencedik lett a top speed tekintetében Quartararo, aki 334,3 km/h-t ért el (a lista élén Bagnaia és a két Aprilia végzett egyaránt 337,5 km/h-val).
Ami az ötödik márkát, a KTM-et illeti: talán némileg meglepő lehet, hogy a Gas Gas Tech3-nél szereplő Pol Espargaro volt a legjobbjuk, megelőzve az osztrákok gyári duóját, Brad Bindert és Jack Millert is – igaz, az ausztrál a bukást is begyűjtő motorosok közé tartozott. Az egyetlen újonc, Augusto Fernandez az állandó mezőnyből az utolsó helyen végzett, csak a tesztmotorosként ma motorra ülő Cal Crutchlow (Yamaha) és Stefan Bradl (Honda) volt lassabb a tavalyi Moto2-es világbajnok spanyolnál.
A sepangi teszt ezzel véget ért, a felkészülési időszak azonban még nem ért véget: pontosan egy hónap múlva, március 11-én és 12-én Portimaóban gyakorol a MotoGP mezőny, ahol két héttel később a szezonnyitót is rendezik majd.
A sepangi teszt harmadik napjának eredményei:
1. | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | 1:57.889s |
2. | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP23) | +0.080s |
3. | Maverick Vinales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP 23) | +0.147s |
4. | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP23) | +0.260s |
5. | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP23) | +0.315s |
6. | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP 23) | +0.418s |
7. | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Ducati (GP22) | +0.455s |
8. | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | +0.474s |
9. | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP22) | +0.496s |
10. | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.777s |
11. | Raul Fernandez | SPA | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +0.821s |
12. | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.895s |
13. | Pol Espargaro | SPA | Tech3 GASGAS (RC16) | +0.908s |
14. | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.923s |
15. | Johann Zarco | FRA | Pramac Ducati (GP22) | +0.963s |
16. | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +1.012s |
17. | Miguel Oliveira | POR | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +1.033s |
18. | Alex Rins | SPA | LCR Honda (RC213V) | +1.043s |
19. | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.054s |
20. | Franco Morbidelli | ITA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.097s |
21. | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +1.646s |
22. | Augusto Fernandez | SPA | Tech3 GASGAS (RC16)* | +1.771s |
23. | Cal Crutchlow | GBR | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +2.034s |
24. | Stefan Bradl | GER | Honda Test Rider (RC213V) | +2.546s |