DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
Motor

Marquez: Talán ez volt az utolsó esélyem

Olyan tökéletes versenyt futott Austinban a spanyol, amilyet megálmodott, a mögötte befutó Quartararo pedig nem stresszeli magát a karnyújtásnyira lévő vb-cím miatt – a főszereplők értékelése.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Marc Marquez győzelmével zárult az Amerikai Nagydíj, ami olyan szempontból aligha meglepő, hogy gyakorlatilag verhetetlen a Circuit of the Americas versenypályán: csak 2019-ben nem ő nyerte a MotoGP-futamot, de akkor is több másodperces előny birtokában bukott. Voltak ugyanakkor kétségek, hogy a Sachsenringhez hasonlóan a másik kedvenc pályáján is visszafoglalja-e a trónt a spanyol, hiszen fizikailag jóval komolyabb igénybevételt jelent a texasi aszfaltcsík, mint a német – különösen a mostani hétvégét tematizáló huplik miatt. Maga Marquez is úgy fogalmazott pénteken, hogy nem úgy motorozik, ahogy szeretne, szombaton viszont már a pole-szériája megszakadása ellenére is optimistább volt. Végül vasárnap már az első métereken az élre állt, és szokásos fölényes stílusban húzta be a diadalt.

marquez-1-dppi-austin



„Tökéletes verseny volt, amilyenről előző este álmodtam” – idézi a nyolcszoros világbajnokot a Motorsport.com szaklap. „Tény, hogy az volt a fő tervem, hogy az elejétől kezdve vezessek, mert az első körök jelentik a gyenge pontomat. Ezért próbáltam lassítani a futamot az első négy-öt körben, aztán amikor úgy éreztem, rendben vagyok, elkezdtem húzni a gázt. Nagyon-nagyon boldog vagyok, mert rendkívül nehéz ez a szezon, olykor úgy buktam, hogy nem értettem az okát, máskor pedig gyors vagyok és azt nem értem, néha meg éppenséggel lassú. De vártam erre a győzelemre, mert tudtam, hogy talán ez az utolsó pálya, amelyen normál esetben nyerhetek.”

Marquez elmondta: az volt a siker egyik kulcsa, hogy szombaton spórolt az energiájával, így a huplik jelentette fizikai terhelés sem készítette ki annyira. A Repsol Honda versenyzője elismerte, hogy mindig is kedveztek neki a főként bal kanyarokkal tűzdelt helyszínek, s ez most a sérülése óta még hatványozottabban igaz, hiszen továbbra is a jobb karjával, illetve most már inkább főként a vállával vannak kisebb-nagyobb problémái.

quartararo-2-yamaha-austin

A hondás mögött Fabio Quartararo lett a második, aki csak néhány körön át tudta tartani a lépést Marquezzel. A francia yamahás persze így sem volt csalódott, hiszen fő világbajnoki üldözője, Francesco Bagnaia mögötte ért célba, azaz növelte az előnyét vele szemben az összetettben: „Ez volt karrierem legjobb második helye, ez egyértelmű, mert a futam előtt némileg több nyomást éreztem. Viszont a start után ez elmúlt és nagyon jó versenyt futottam. Örülök, mert Pecco rendkívül erős volt az utóbbi két versenyen, úgyhogy nagyszerű, hogy itt előtte tudtam végezni” – fogalmazott Quartararo, hozzátéve, hogy szó sincs olyanról, hogy óvatosságból ne akart volna Marquezzel tartani, egyszerűen nem volt meg a tempója hozzá, hogy felvegye a repsolos ritmusát.

Az 52 pontos előny egyébként azt jelenti, hogy a yamahás akár már a szűk három hét múlva esedékes második misanói versenyen bebiztosíthatja az év végi elsőséget. Quartararo ugyanakkor nem fogja görcsösen siettetni a dolgot: „Pontosan, szerintem nem kell megszállottan ráhajtanom arra, hogy ott megnyerjem. Szép pontelőnyünk van a bajnokságban, és nem feltétlenül kell Misanóban megnyernem, hiszen legutóbb ott Pecco nagyon erős volt. A legjobbamat fogom ott is nyújtani, s ha már akkor meglesz, az fantasztikus. Ha nem, akkor lesz újabb esélyünk, úgyhogy nyugodt vagyok és kamatoztatom az idei tapasztalatokat.”

bagnaia-3-ducati-austin

Mindeközben Bagnaia a növekvő hátránya ellenére sem értékelte csalódott az Amerikai GP-t: „Boldog vagyok, mert a maximumot teljesítettük. Marc és Fabio gyorsabb volt, úgyhogy ennél többet nehéz lett volna elérni. Nem lehetünk csalódott. Szombaton pole-pozíciót szereztünk egy olyan pályán, ahol általában küszködünk, most pedig dobogót értünk el. Mindent megpróbáltam, de az elején nagyon küszködtem a hátsó tapadással, a hátsó gumim nem állt készen. Beszéltem Marckal és Fabióval, nekik Misanóban volt az a problémájuk, ami most nekem. Most nekik volt rendben a kezdeti tapadás, nekem meg nem. Aztán láttam, hogy előttem néhány elkezdenek szenvedni, s így elérhetővé vált a pódium. Szeretnék köszönetet mondani Jacknek, amiért elengedett: kicsit küszködött ő is, de nagyszerű csapatmunkát végzett” – tette hozzá gyári kollégájára, Jack Millerre utalva.

Aki szintén a reflektorfénybe került a dobogósok mellett a leintés után. Az utolsó körben ugyanis Joan Mir támadta és előzte meg az ausztrált, ám mindezt koccanás árán tette, amit a mögöttük érkező Enea Bastianini köszönt szépen és mindkettejük mellett elment. A futam után Mirt megbüntették, így végül Miller végzett előrébb az idén már nem először összecsapó, most a leintés után szópárbajt is vívó párosból. Maga a ducatis is tett rá utalást, hogy túl sokszor fordul elő, hogy a regnáló világbajnok nekimegy, s különösen az utolsó körökben keverednek incidensekbe, ahogy az történt két hete Misanóban is:

„Nem először fordul ez elő, akárhányszor versenyzem ellene, ez a srác nekem jön. Szerintem a fairebb versenyzők közé tartozom – persze, tudok agresszív lenni, ha kell, de azért igyekszem nem oldalról belemenni másokba. Dolgoznom kell azon, hogy ne én legyek az a srác, akivel ez történik a futamok végén, hanem inkább én támadjak.” – idézi Millert a The Race szakoldal, míg Mir a következőképp értékelte az eseményeket:

„Először is, szeretnék bocsánatot kérni, mert nem áll szándékomban koccanásokkal előzni. Szenvedtem a kigyorsításokon, ezért nem tudtam jól előzni, de közben sokkal lassabb volt, mint én. Meg kellett várnom az utolsó köröket, hogy készüljek valamivel. Az első szektor sikánjaiban szépen megelőztem, de aztán az egyenesben visszajött. Csak zárta az íveket, nem érdekelte, hogy gyors legyen. Aztán jött a 16-os kanyar, ami egy jó pont az előzésre. Belülre mentem, majd ő a kanyar utolsó részén egy szűk ívet választott, amire nem számítottam. Rámentem a rázókőre, hogy elkerüljük az ütközést, de összeértünk, szerencsére nem estünk el” – fogalmazott a suzukis. Abban amúgy mindkét fél egyetértett, hogy a felügyelők nem következetesek a büntetésekkel, csak míg Mir jogtalan érezte az övét, Miller inkább furcsállta, hogy nem hasonlót osztottak ki a címvédőnek, mint két hete a MotoE-ben a Jordi Torrest kiütő Dominique Aegerternek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: