Vannak hagyományok, amelyeket a keretek – jelen esetben a platform – megváltozása ellenére sem érdemes elhagyni. A MotoGP-s versenyzők év végi rangsorolása ezek közé tartozik, így a Formula.hu szerkesztőségéből négyen – Balogh Tamás, Bognár Viktor, Gellérfi Gergő és Strommer Benjamin –, valamint nosztalgia okán jelen sorok írójának néhány egykori kollégája – Ferenci Péter, Krizsa Gergő és Papdi Tamás – arra vállalkoztunk, hogy tízes skálán osztályozzuk a királykategória szereplőit, figyelembe véve az abszolút értékben vett eredményeik mellett a motorjukhoz, a csapattársukhoz vagy épp a saját korábbi teljesítményükhöz képest nyújtott produkciójukat is.
Jól jelzi, hogy mennyire őrült és hullámzó idényben volt részünk nekünk és a versenyzőknek egyaránt, hogy rendkívül változatosan alakultak a pontszámok és a személyes sorrendek, emiatt roppant szoros is lett a végeredmény, s végül olyanok is lecsúsztak az első tíz helyről, mint a futamot nyerő és a vb-összetettben a mezőny első felében végző Maverick Vinales és Andrea Dovizioso. Mindenesetre az összesítés alapján alakult ki az alábbi top 10-es rangsor a MotoGP 2020-as szezonjának legjobbjairól (a zárójelben a csapatnév mellett a hét pontérték átlaga szerepel, pontazonosság esetén pedig a világbajnoki tabellán elfoglalt helyezés döntött).
Különdíj: Marc Marquez (Repsol Honda)
Egyetlen – vagyis pontosabban egy kétharmad – verseny alapján nem éreztük volna jogosnak, ha normál keretek között értékeljük Marc Marquez idei produkcióját, de szó nélkül sem mehettünk el a szezonnyitó Spanyol Nagydíjon mutatott döbbenetes teljesítménye mellett: a futam eleji, vezető helyről elkövetett hibáját követően úgy ment át a mezőnyön, mint kés a vajon, a bukása nélkül minimum dobogós lett volna. De sajnos jött az a bizonyos baleset, amely miatt a teljes évadra kidőlt a nyolcszoros világbajnok – a 2020-as év legnagyobb „mi lett volna, ha” kérdései közé tartozik, hogy milyen képe lett volna idén a MotoGP-nek, ha nincs az a felkarcsonttörés…
10. helyezett: Johann Zarco (Esponsorama Ducati, 6,21)
A francia versenyző azon kevesek közé tartozott az idei mezőnyben, akik nem a legfrissebb technikával mentek, ráadásul az Esponsorama/Avintia Racing hosszú ideje a MotoGP egyik sereghajtó csapatának számít, ennek ellenére tudott Johann Zarco pole-pozíciót és dobogós helyezést szerezni, nem beszélve a számos top 10-es produkcióról. A 2019-es KTM-es lebőgést követően tudta összekapni magát a korábbi Moto2-es világbajnok, aki teljesen megérdemelten lép feljebb a ranglétrán a Ducatin belül.
9. helyezett: Brad Binder (Red Bull KTM, 6,71)
Hemzsegett a meglepetésektől a MotoGP 2020-as szezonja, ám talán mind közül kiemelkedett a dél-afrikai KTM-es brnói győzelme, amelyet mindössze a harmadik versenyén szerzett az újonc, s amely ráadásul az osztrák márka első királykategóriás sikere volt. Ezt az egy villanást leszámítva viszont többször is beleszürkült a mezőnybe, főleg két, a mi listánkon is előrébb végző márkatársához képest, emellett néhány hibát is elkövetett – mindenekelőtt a rajtoknál –, de az egyértelmű, hogy ha képes lesz fejlődni az RC16-ossal együtt, komolyan kellhet vele számolni.
8. helyezett: Fabio Quartararo (Petronas SRT Yamaha, 6,71)
Talán a második MotoGP-s évét teljesítő francia volt idén a leggyorsabb motoros, amit időmérős eredményei jól mutatnak, és sokáig úgy tűnt, hogy ő lehet a fő vb-favorit is. Csakhogy három futamgyőzelme mellé egyetlen dobogós helyezést sem tudott hozzátenni, teljesítménye – a legtöbb yamahás márkatárshoz hasonlóan – szélsőségesen ingadozó volt, így világbajnoki esélyes létére végül egészen a nyolcadik helyig csúszott hátra a pontversenyben és év végi ranglistánkon egyaránt. Sürgősen meg kell oldaniuk a problémáikat, különben hasonló karrierút várhat rá a Yamahánál, mint amit egyelőre Vinalesnél is láthatunk: hiába a gyilkos tempó, ha nem társul hozzá konstans teljesítmény.
7. helyezett: Takaaki Nakagami (LCR Honda, 7,0)
Marc Marquez távollétében történelmi mélypontra jutott a Honda idén, s Alex Marquez októberi fellángolását leszámítva kétségkívül az LCR Honda japánja volt az, aki megmentette a japán gyártó becsületét. Bár a pódiumra egyszer sem állhatott fel, rendkívül kiegyensúlyozottan teljesített a 2019-es RC213V-n ülő Nakagami, így az évad hajrájához érve még a vb-címre is esélye nyílhatott volna – viszont épp a két legnagyobb sanszát puskázta el egy-egy bukással. De így is kétségkívül megérdemli, hogy jövőre már a legfrissebb versenygépen üljön.
6. helyezett: Jack Miller (Pramac Ducati, 7,21)
Noha Dovizioso néhány ponttal megelőzte őt a vb-tabellán, mégis Jack Miller nyújtotta a legerősebb produkciót a ducatis versenyzők közül 2020-ban: noha a futamgyőzelem nem jött össze neki – bár Spielbergben és Valenciában is közel járt hozzá –, minden eddiginél többször állhatott dobogóra, s ezúttal a nullázásai is inkább műszaki szerencsétlenségeknek voltak betudhatók, mintsem versenyzői hibának. Ha tartani tudja ezt a (főként a szezon végén mutatott) formáját, s a Ducati is megtalálja a megoldást az új hátsó abroncsok megfelelő működtetésére, akkor 2021-ben az immár a bolognaiak gyári csapatánál szereplő ausztrál akár vb-esélyessé is előléphet.
5. helyezett: Alex Rins (Team Suzuki Ecstar, 7,64)
Előzetesen alighanem mindenki arra számított, hogy ha a Suzuki beletalál a tutiba, akkor Alex Rins lesz az, aki a vb-hadjáratukat vezetheti. Ezt egy idény eleji sérülés és néhány ki nem kényszerített hiba – Ausztriában és Franciaországban is győzelmi esélyt dobott el magától a spanyol – megakadályozta, így házon belül némi meglepetésre a mindössze másodéves honfitárs vitte a prímet. A hajrában bemutatott feltámadása az összetettben egy bronzra, nálunk pedig egy ötödik helyre volt elegendő, de biztosak lehetünk benne, hogy amennyiben a GSX-RR jövőre is versenyképes lesz, Rinsszel még komolyabban számolni kell.
4. helyezett: Pol Espargaro (Red Bull KTM, 7,86)
A KTM 2020-as előrelépését alighanem főként a 2017 óta náluk szereplő spanyol eredményein lehet lemérni, hiszen a jövőre a Repsolhoz igazoló Pol Espargaro nem kevesebb, mint öt alkalommal pezsgőzhetett a pódiumon, a vb-pontversenyben pedig ötödikként zárt. Teljesítményét azonban némileg beárnyékolja, hogy az osztrákok három győzelméből egyet sem ő szerzett – még ha ez a Stájer GP-n nem is sokon múlt –, valamint néhány alkalommal hibázott is, amelyek nélkül még akár a vb-dobogó is összejöhetett volna számára.
3. helyezett: Miguel Oliveira (Tech3 KTM, 8,07)
Binder brnói bravúrjával talán csak az vetekedhet meglepetésfaktor tekintetében, hogy Miguel Oliveira két futamot is megnyert 2020-ban: a második spielbergi hétvégén egy utolsó kanyaros dupla előzéssel, a hazai évadzáróján viszont domináns teljesítményt nyújtva – mindezt pedig a KTM szatellit csapatának, a Tech3-nek a színeiben, amely előtte két évtizedig Yamahával sem jutott fel a dobogó legfelső fokára! Ezzel és számos top 10-es eredményével jócskán felülmúlta a várakozásokat a portugál, aki jövőre már az osztrákok gyári csapatában bizonyíthat.
2. helyezett: Franco Morbidelli (Petronas SRT Yamaha, 8,71)
Tavaly elhomályosította őt csapaton belül a szuperújonc Quartararo, s az idei év is hasonlóan indult, Franco Morbidelli azonban látványosan összekapta magát menet közben, s így végül ugyanannyi győzelemmel, de kettővel több dobogóval, valamint konstans teljesítményének köszönhetően az összetett tabellán hat hellyel előrébb zárt, mint francia kollégája. Pedig az olasz még csak nem is a legfrissebb Yamahát kapta meg – persze az idei ingadozást és küszködést látva lehet, hogy ez inkább előnyt, semmint hátrányt jelentett számára.
1. helyezett: Joan Mir (Team Suzuki Ecstar, 9,00)
Sokan megkérdőjelezik Joan Mir világbajnoki címének jogosságát, mondván, hogy csak egyetlen győzelmet szerzett, miközben voltak, akik hármat is, meg különben sem volt ott a mezőnyben Marquez. Valójában azonban senki sem nyújtott olyan erős és – ami főleg a kulcsot jelentette 2020-ban – a döcögős idénykezdetet leszámítva kiegyensúlyozott produkciót, mint a Suzuki spanyolja. Mir ismét bizonyította higgadtságát, versenyzői intelligenciáját, a gyors tanulási készségét és persze a tempóját, ez pedig ebben az őrült idényben világbajnoki aranyat és listánk első helyét jelentette számára.
Ha imádod a MotoGP-t, és nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem, akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA, ahol akár a saját top 10-es listádat is megoszthatod velünk és érvelhetsz/vitatkozhatsz a mi rangsorunkkal!