Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!
A hétvégi Portugál Nagydíj nemcsak a MotoGP 2020-as szezonját, hanem több motoros karrierjét vagy annak egy fontos szakaszát is lezárta. A legnagyobb búcsúzó alighanem Andrea Dovizioso, aki csaknem két évtizednyi versenyzés után nem lesz tagja jövőre a mezőnynek, miután a 2004-ben a 125-ösök között vb-t nyerő, 2017 és 2019 között Marc Marquez mögött pedig összetett ezüstöt elérő olasz minden szinten kihagyja a 2021-es GP-szezont. A Ducatinál is összesen nyolc évet töltött el, s bár a csúcsra nem jutottak fel közösen, Dovizioso így is elégedett – amikor arról kérdezték, hogyan értékelné a bolognaiaknál töltött idejét, így felelt a Motorsport.com által idézett olasz:
„Nagyon-nagyon pozitívan. Szerintem nagyon elégedettek lehetünk annak fényében, hogy honnan indultunk: mindenki elfelejti ezt, nehéz emlékezni rá, mi is volt a helyzet hét-nyolc éve” – utalt arra a versenyző, hogy a Ducati a 2010-es évek első felében sokkal kevésbé volt ütőképes. „De én nagyon is emlékszem. Szóval igen, elégedett vagyok. Nyilván nem sikerült megnyernünk a vb-címet, ami a tökéletes eredmény lett volna, de boldogabb vagyok, mint sokan mások a Ducatinál, és ami miatt csalódott vagyok, hogy nem ünnepeltük és éltük meg megfelelő módon az előző különleges három évet. Ennek nem örülök. Minden helyzet befolyásolhatja a döntést és az okát annak, hogy itt tartunk most.”
A portimaói finálét hatodikként záró Dovizioso végül negyedik lett az összetettben, noha egész idény során szenvedett a Michelin új hátsó abroncsával: „Végső soron az, hogy negyedikként végeztem, megerősíti, hogy működik a bajnoksághoz való hozzáállásom. De egyértelmű, hogy nem volt meg az érzés ahhoz, hogy a bajnokságért harcoljunk, emiatt csalódott vagyok. Sok minden hiányozni fog, hiszen remek a kapcsolatom néhány emberrel a Ducatin belül, a csapatommal. Erre eddig nem volt példa a pályafutásomban, de a nyolc együtt töltött év az együtt megélt győzelmek kellemessé teszik a kapcsolatot. Sok dolog hiányozni fog, másfelől viszont meg is könnyebbültem pillanatnyilag, mert volt valami, ami nem tetszett ebben a helyzetben. Könnyebbnek érzem magam, hogy vége, nem éreztem úgy, hogy folytatni akarom ilyen körülmények között” – mondta el az olasz, vélhetően azokra a körülményekre utalva, amely miatt nyáron hosszas tárgyalások után nem hosszabbított szerződést a Ducatival.
De nemcsak Dovizioso távozik a mezőnyből, hanem Cal Crutchlow is, aki tíz évet húzott le a MotoGP-ben, ez idő alatt pedig összesen három győzelmet aratott, mindet jelenlegi csapata, az LCR Honda színeiben. A jövőre a Yamaha tesztmotorosaként tevékenykedő – ebben a szerepkörben Jorge Lorenzót váltja, aki az utóbbi másfél hétben többször is cinikus megjegyzéseket tett a brit hozzá viszonyított képességeire – versenyző így nyilatkozott a Portugál GP 13. helyezését követően:
„Érzelmes pillanat, hogy abbahagyom. Mindent beleadtam a versenyen, és ez a legtöbb, amit kérhetek magamtól. Ha a futamról beszélünk, csalódott vagyok az eredmény miatt, mert jó pozícióban voltam és úgy éreztem, meg is tudom tartani a jó helyezésemet. De nagyon elkopott a hátsó gumim, talán a verseny elején az elektronikai és motorbeállításokkal túl kevés kipörgésgátlót használtam. Nyilván tovább harcoltam, de néhányszor így is leszáguldottam a pályáról az 1-es kanyarban. De nem adtam fel. Be akartam fejezni az utolsó versenyemet, fontos volt, hogy meglássam a kockás zászlót. Örülök ennek, mert egy bukással indítottam a karrieremet, és könnyű lett volna egy újabb bukással is zárni.”
Búcsúzik még a MotoGP-től Tito Rabat is, ám alighanem az ő távozásánál fontosabb Valentino Rossi esete, aki két felvonásban teljesített 15 szezon után hagyja el a gyári Yamahát, amelynek színeiben rengeteg győzelmet és négy vb-címet szerzett. A jövőre a hangvillások szatellit gárdájánál, a Petronas SRT-nél szereplő kilencszeres világbajnok így válaszolt arra a kérdésre, hogy mi fog a legjobban hiányozni neki:
„Az emberek. Úgy gondolom, műszakilag nem sok minden változik, de 15 évet itt töltöttem az életemből és a pályafutásomból, nagyon sok barátom van a csapatban, remek a kapcsolatunk, főleg az emberi oldala. A többi úgysem igazán változik. Érzelmes pillanat volt, amikor visszaértem a bokszba, főleg azért, mert nem is csak a csapattal ért véget a történetünk, hanem nagyon sok fontos emberrel a bokszomban, mint például Alex Briggs, Brent Stevens és még sokan mások” – mondta el Rossi, aki szerelőgárdájából csupán három embert, köztük David Munoz főmérnököt viszi (viheti) magával a Petronashoz.
Az olasz klasszis egyébként karrierje leggyengébb évadán van túl: koronavírus-fertőzés miatt kihagyott versenyeknek és nullázások egész sorának (volt köztük saját és műszaki hiba egyaránt) köszönhetően a 15. lett a tabellán, s mindössze egyetlen dobogós helyezést szerzett. Rossi elismeri, hogy neki és a Yamaha M1-esnek is van hova fejlődnie: „Sokat kell dolgoznom magamon, javulnunk kell olyan területeken, mint például az időmérő, ami most nagyon fontos. Emellett, mint mindig, hajtani fogjuk a Yamahát, hogy jó munkát végezzenek a télen, mert az előző években erősen kezdtük a szezonokat, aztán viszont visszaestünk, mert a többiek megoldottak néhány dolgot. A Yamahával sosem egyszerű az évad vége. Kemény kihívás lesz a következő év, készen kell állnunk már az első futamon.”