DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Motor

Ezt hogy úszhatta meg ennyivel a Yamaha?

A gyártótól és a két csapattól ugyan vontak le pontokat, a versenyzőket azonban békén hagyták a szelepügy kapcsán. De mi is történt pontosan a hangvillásoknál, és milyen következményei voltak ennek?

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Az Európai Nagydíj csütörtöki napján robbant a bomba, miszerint vizsgálat alá került a Yamaha a jerezi szezonnyitón használt szelepek miatt. Az ítélet még aznap meg is született: a konstruktőri vb-tabellán 50 pontot vontak le a japánoktól – azaz a Spanyol GP-n megszerzett egységek dupláját –, míg a csapatok között a Petronas SRT 37, a Monster Energy Yamaha pedig 20 ponttal lett szegényebb (az nem egészen világos, hogy előbbi alakulattól miért nem 36 egységet vettek el). A versenyzőket ellenben nem szankcionálták, így Fabio Quartararo, Maverick Vinales és Franco Morbidelli hátránya is maradt 14, 19, illetve 25 pontos az egyéni összetettben a suzukis Joan Mir mögött.

yamaha-szelep-dppi-1



Mivel a felügyelők által kiadott közlemény csupán annyit említett, hogy a Yamaha „belső tévedésből” „nem tartotta be a technikai változtatásokkal kapcsolatos protokollt”, amely előírja, hogy a Gyártók Szövetségének (MSMA) egyhangúlag rá kell bólintania minden módosításra, eleinte nehéz volt összerakni, mi is történt pontosan. A rendre megbízható szaklap, a The-Race.com viszont kinyomozta, miről is volt szó, s ezt aztán szombaton Lin Jarvis, a Yamaha csapatvezetője is töviről hegyire megerősítette a MotoGP.com honlap kameráinak nyilatkozva.

A problémát alapvetően az okozta, hogy a Yamaha a szezon előtt úgy döntött, két külön beszállító szelepjeit fogja használni az idény során bevethető öt motorblokkban. Jarvis szerint ott csúszott hiba a számításukba, hogy a hangvillások mérnökei úgy gondolták, a két beszállító terméke egyforma – és ezáltal megegyezik az évad előtt a MotoGP technikai igazgatójának benyújtott homologizációs mintapéldánnyal is. Csakhogy ez nem volt teljesen így: a The-Race.com úgy tudja, hogy a szerkezetükben használt titánötvözetek minimálisan ugyan, de eltértek egymástól. Jarvis elmondta: az említett homologizációs mintához tartozó beszállító szelepjét a szezon későbbi részében tervezték használni, a szóban forgó jerezi évadnyitón ellenben a „másik” gyártó alkatrészét rakták be a motorokba. Némileg ironikus, hogy aztán ez Vinales esetén az egyik edzésen, míg Valentino Rossinál a futamon adta fel a szolgálatot, később komoly gondokat okozva ezzel a Yamahának – de erről majd később.

Jarvis a nyilatkozatában elmondta, hogy mivel megbízhatósági gondok támadtak a „másik” beszállítótól származó szelepekkel, a későbbiekben már csak az Osztrák GP edzésein vették elő az ezzel felszerelt blokkokat – méghozzá azért, mert abban a fázisban éppen úgy tudták, hogy a kétféle szelep egyforma, ami arra utalhat, hogy valójában már hónapok óta zajlott a háttérben az ezzel kapcsolatos vizsgálat. A yamahás csapatfőnök viszont hangsúlyozta: egyik motorblokkhoz sem nyúltak hozzá idény közben, nem cseréltek benne szelepeket – pedig emlékezhetünk: az évad elején ezt is próbálták kérvényezni a többi gyártótól, ám végül elálltak ettől, amikor dokumentációkkal kellett volna szolgálniuk –, így ilyen tekintetben nem szegtek szabályt.

yamaha-szelep-dppi-2

Csakhogy már önmagában az is szabálytalan volt, hogy nem a homologizációs mintával megegyező szelepet használtak a Spanyol Nagydíjon, ám ami érdekes, hogy a felügyelők még csak nem is konkrétan ezért, hanem hivatalosan a fent említett protokollok megsértéséért büntették a japán márkát. De még így is nehéz belátni, miért is nem szankcionálták a versenyzőket is. Igen, a hibát kétségtelenül a Yamaha mint gyártó követte el – és akár még azt is elhihetjük Jarvisnak, hogy a kétféle szelep között teljesítménybeli különbség nem volt –, ám attól még az is tény marad, hogy Quartararo és Vinales az előírásoknak nem megfelelő géppel értek célba az első és második helyeken Jerezben.

Ha a versenyző hibázik, s ezért büntetik – teszem azt, hosszúkörös büntetéssel –, az közvetlenül hatással van a csapat eredményeire és év végi kilátásaira is, ugyanez fordítva miért nem igaz? Andrea Dovizioso joggal értetlenkedett az ítélet láttán, elvégre az évad első futamán az említett két yamahás mögött befutva lett harmadik, azaz a szabályoknak megfelelő motoron ülők közül első lett… Marc Marquez sem véletlenül ironizált a döntés utáni tweetjében, hogy „kiderült, hogy a versenyzők nem profitálnak a technikai előnyökből”, elvégre ő pedig Vinalest és Quartararót üldözve bukott hatalmasat és dőlt ki kartöréssel most már szinte biztosan a teljes 2020-as esztendőre. Persze nem példa nélküli az autó-motorsportokban ez, hogy egy technikai szabálytalanság miatt csak a csapatot meszelik el, elvégre a 2007-es kémbotrány kapcsán is csak a McLarent zárták ki a konstruktőri világbajnokságból a Formula-1-ben, miközben Fernando Alonso és Lewis Hamilton egyéniben megtarthatta a pontjait, de ettől még jogosan merülhet fel a riválisokban a kérdés, hogy ez vajon fair-e velük szemben.

yamaha-szelep-dppi-3

Lehet, hogy a felügyelők azért döntöttek így, mert nem akartak végzetesen belenyúlni az izgalmas fináléval kecsegtető világbajnoki harcba. Ha elveszik a versenyzőktől is a Jerez 1 során gyűjtött pontjaikat, Quartararo és Vinales hirtelen 14 és 19 helyett 39 pontos hátrányban találta volna magát Mirrel szemben, míg Morbidelli lemaradása 25-ről 37 egységre hízott volna. Ezt ugyanakkor elvileg a döntéshozóknak nem szabadna figyelembe venniük, és végső soron vajon nem az számít-e beavatkozásnak a vb végkimenetelébe, hogy szabálytalan motorokkal elért eredményeket hagytak ezáltal a pontversenyben? Több rivális is kifakadt ezen, a listavezető Mir – aki a legtöbbet nyerhette volna a yamahások szankcionálásával és fél kezével már az év végi trófeát foghatná – viszont sportszerűen úgy fogalmazott, hogy „örül, hogy a pályán dőlhet el” a küzdelem. Nemes hozzáállás, ettől viszont még az is tény marad, amit főnöke, Davide Brivio mondott azzal kapcsolatban, hogy egy yamahás vb-cím esetén igencsak rávetülne a történtek árnyéka az illető sikerére.

Ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy a történtekért így is súlyos árat fizetnek/fizethetnek a yamahás motorosok. Ahogy már említettük, Vinales és Rossi a szeleppel kapcsolatos megbízhatósági problémák miatt már Jerezben elbukták egy-egy blokkjukat, ráadásul mivel kettő végül illegálisnak bizonyult, komoly blokkhiánnyal kell(ett) megküzdeniük az évad hátralévő részében. Vinales tulajdonképpen onnantól mostanáig mindössze kettővel dolgozott – leszámítva az említett spielbergi edzéseket –, amelyek közül az egyik érintett volt a Stájer GP-n fékhiba miatt elszenvedett óriási balesetében is. Kisebbfajta csoda, hogy a Yamahánál ennyi kilométert bele tudtak pakolni ebbe a két blokkba (a The-Race.com szerint többek között ez is keltette fel a többiek gyanúját), részben limitált edzésidő és fordulatszám-visszafogás révén, a mostani valenciai hétvégén viszont utolérte őket az elkerülhetetlen: kénytelenek voltak egy hatodik blokkot is bevetni, s ezzel bokszutcai startra kárhoztatni a spanyolt.

Vasárnap kiderül, Vinales mennyit tud menteni a mostani helyzetén az Európai Nagydíjon, de könnyen lehet, hogy ezzel még nincs kint a vízből a Yamaha, sőt. Egyfelől a tabella harmadik helyezettjének is csupán egy motorjában cseréltek blokkot, így például egy esetleges flag-to-flag verseny esetén a második gépe továbbra is igencsak használt erőforrással lesz felszerelve, amely esetén bármikor benne lehet a pakliban egy végzetes meghibásodás (állítólag ettől tartva lépték meg most a cserét). Másfelől a hangvillások másik két vb-aspiránsa sem áll sokkal jobban. Quartararónak ugyan egyedüliként még nem volt műszaki hibája idén, a „másik” beszállító szelepjei által felszerelt motorokat ő sem használta az első jerezi forduló óta, így ő is csak hárommal körözött azóta, és nem sokban tér el Morbidelli helyzete sem. Jarvis az erre vonatkozó kérdésre úgy felelt, hogy versenyhétvégéről versenyhétvégére értékelik majd a többiek blokkhelyzetét. Mindenesetre az esetleges bokszutcai start ott lebeg Damoklész kardjaként a petronasos duó (és a vb-harcban nem érintett Rossi) feje fölött – ami végső soron még drasztikusabb következményekkel járhat számukra, mint amennyit nyerhettek az illegális szelepek használatával.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: