Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!
Miközben a Formula-1-ben már évtizedek óta használják a rádiós kommunikációt, a motorversenyzők esetében eddig csak ritkán merült fel ennek lehetősége: korábban elsősorban a változó körülmények között rendezett versenyeken való kommunikáció elősegítése kapcsán jött elő a téma, ám a motorosok – és egyébként a szurkolók is – alapvetően ellenezték az F1-re hajazó elképzelést. A San Marinó-i Nagydíj pénteki napján viszont egy új rendszerrel kísérleteztek, amellyel a versenyirányítás üzeneteit rádión továbbítanák a motorosok felé. A tesztalany a Honda tesztpilótája, a sérült Marc Marquezt a Repsolnál helyettesítő Stefan Bradl volt, aki alapvetően pozitívan értékelte a tapasztalatokat:
„Odajött hozzám a Dorna, hogy szeretnének valamit kipróbálni a versenyzővel való rádiókommunikáció terén” – idézi a németet a Crash.net szaklap. „Például egy bukás esetén, ha egy bolyban haladunk, nehéz észrevenni a sárga vagy a piros zászlókat. Beszéltünk erről a Biztonsági Bizottság ülésén. A rádió segítségével a versenyirányítás figyelmeztetni tud minket, ha valami történt. Jól működött a rendszer. Biztonsági szempontból ez az első lépés, de igen nagy lépés lehet számunkra.”
„Olyan üzeneteket kaptam, mint „Figyelmeztetés” vagy „Sárga zászló”. Rendben volt a fülemben hallott hang, tisztán tudtam hallani. Nem volt veszélyes, nem terelte el a figyelmem, ilyen szempontból jó munkát végeznek. De még jobb megoldást kell találnunk, mert sokkal többet mozgatjuk a fejünket, mint az F1-es versenyzők. Emellett olykor a hangok is mások. Ha a szélvédő mögé bújunk, majd kijövünk onnan, a szél sok dolgon változtat. Jobb kapcsolatot kell kiépíteni a fülünkkel, hogy elfedjük a zajokat. Van már néhány ötletünk, hogy gyorsan előrelépve hamar bevethessük a rendszert a jövőben.”
Bár első körben csak a versenyirányítás üzeneteit továbbítanák a rádión keresztül, Carlos Ezpeleta, a MotoGP sportigazgatója nem tartja kizártnak, hogy később a csapatok számára is megnyithatják a lehetőséget, így az F1-ben megszokott kétirányú kommunikáció is létrejöhet:
„Az egyik dolog, amit idén próbálunk orvosolni, az a sárga zászlók és összességében a zászlójelzések láthatósága” – magyarázta Carlos Ezpeleta. „Az ausztriai események után beszéltünk néhány motorossal a Biztonsági Bizottságban, és megkérdezték, hogy ki tudnánk-e újra próbálni a rádiós rendszert. Korábban már teszteltük ezt a rendszert különböző versenyzőkkel, és azt mondták, zavaró. Mostanra sokat fejlődött a technológia, ezért úgy döntöttünk, adunk neki még egy esélyt. Stefannal próbáltuk ki, és minden jól ment.”
„Ez még csak egy előzetes teszt, csupán prototípus rendszerről van szó. Az elején csak arra fogjuk használni, hogy előre felvett üzeneteket továbbítsunk zászlókról, büntetésekről, ilyesmikről. Lehet, hogy a jövőben ezt kiterjesztjük a csapatok számára, s ha lehetséges, a versenyzők irányából a csapatok felé is. Elégedettek vagyunk az első teszttel. Elképzeléseink szerint a keddi MotoGP-teszten újra kipróbáljuk, és remélhetőleg rövidesen, a következő idények során előállhatunk valamivel.”