Két héttel a sepangi gyakorlás után Katarban folytatódott a MotoGP-sek felkészülése, és ahogy arra az előző évek alapján számítani lehetett, a kora délutáni órákban nem volt túl nagy aktivitás a pályán, hiszen a szezonnyitón az időmérőt és a futamot is kora este rendezik majd. A pálya benépesülésével aztán folyamatosan változott az aktuális sorrend, megfordult az élen többek között Aleix Espargaro, Andrea Dovizioso, Fabio Quartararo, Marc Marquez és Maverick Vinales is. Végül azonban az utolsó órában a Suzukik ragadták magukhoz a kezdeményezést: a Malajziában is erősnek tűnő „kékek” közül előbb Joan Mir, majd Alex Rins tört az élre – utóbbi két ezreddel múlta felül csapattársát és húzta be ezzel az első napot.
De nemcsak a suzukisok kezdtek erősen Katarban, hanem a hírek szerint a jelentősebb fejlesztéseket nem hozó, „csak” a Malajziában próbáltakat finomhangoló yamahások is, különösen Maverick Vinales, aki szintén csupán 32 ezreddel maradt el Rins mögött a harmadik helyen. A márkatársak is jól mentek, hiszen mind a négyen befértek az első tízbe: Franco Morbidelli az ötödik, Valentino Rossi a hetedik, a sepangi tesztet letaroló Quartararo pedig nyolcadik lett. Rossi motorján amúgy kiszúrták a már Malajziában is bevetett holeshot device gombját, de vélhetően Vinales is tesztelte ismét a rajtoknál segítő újítást – sőt, a helyszíni tudósítók szerint a nap végi próbastartok alapján a Suzuki is előállhatott a maga megoldásával.
A közvetlen élmezőnybe befért még legjobb ducatisként Danilo Petrucci: a gyári motoros negyedik lett, míg társa, Dovizioso végül csupán a 11., ráadásul egy bukással zárta a napot – szokatlan az olasztól, hogy elesik, márpedig két hete Sepangban is begyűjtött egy balesetet. A ducatisok közül amúgy a pramacos Francesco Bagnaia fért még a top 10-be, a Malajziában remeklő Jack Miller csak 13. lett. A bolognai gyártó kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a nap egyik fő újítását is ők szolgáltatták, hiszen már a holeshot device egyfajta továbbfejlesztésével kísérleteznek, amelynek célja, hogy a kanyarokból való kigyorsításokon lejjebb kerüljön a motor hátulja: Doviziosót és főleg Millert is ilyen motorral látták ma körözni.
A Honda részéről Marc Marquez volt szombaton a legerősebb, a regnáló világbajnok hatodik lett, 42 megtett körével viszont az egyik legkevésbé aktív versenyző volt, ami arra utalhat, hogy a válla még mindig nincs tökéletes állapotban. Márkatársai viszont csak a sor végén: Cal Crutchlow a 19., Alex Marquez a 21. – az újonc kétszer is bukott a nap során, és így csak a doppingügye miatt távolmaradó Andrea Iannonét helyettesítő Bradley Smitht előzte meg. De ha már szóba került az Aprilia: a sepangi villanásuk után most sem kezdtek rosszul Aleix Espargaro révén, hiszen rövid ideig vezetett is a spanyol, végül pedig tizedik lett nyolctizedes hátránnyal. A KTM-ek most kevésbé teljesítettek kiemelkedően, de Pol Espargaro a 14. helyen még szintén befért egy másodpercen belülre Rinshez képest. Az újoncok különmeccsét épp az ő gyári csapattársa, Brad Binder nyerte. Folytatás vasárnap újabb hétórás etappal.