DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Motor

Győzni jön a MotoGP-be a KTM

A következő szezonban hatodik gyártó érkezik a gyorsasági motoros világbajnokság mezőnyébe a KTM formájában, amely az Osztrák Nagydíjon tartotta meg projektjének bemutatóját. Számos teszt, egy próbaverseny, és nagy ambíciók állnak előttük.

Két és fél évvel ezelőtt döntött úgy a KTM, hogy gyári erőkkel csatlakozik a MotoGP-hez, amelyben jelenleg csak japán és olasz gyártók vesznek részt: a Yamaha, Honda, Suzuki, Ducati és Aprilia. Az osztrák márka Európa vezető motorgyártójává nőtte ki magát, évtizedek óta domináns erő az off-road szakágban, 2012-ben pedig a gyorsasági világbajnokság legalsó kategóriájához, a Moto3-hoz csatlakoztak, melyet azóta egyéni versenyzőkkel kétszer, gyártóként háromszor nyertek meg, és idén is vezetik a két táblázatot. Pillantsunk csak a Spielbergen szereplő kategóriák mezőnyére: a Moto3 fele KTM-ekből áll, két utánpótlás-kategória, a Red Bull MotoGP Rookies Cup és ADAC Junior Cup kizárólag az osztrák motort használja. Egyetlen, de annál fontosabb lépcsőfok maradt hátra: a MotoGP.

„El sem mondhatom, mennyire különlegesen érzelemdús ez az esemény, a MotoGP cirkuszának visszatérése Ausztriába” – nyitotta mondandóját Stefan Pierer, a KTM vezérigazgatója. A gyártó hazai versenyét, a naptárban 1997 óta először szereplő Osztrák Nagydíjat választotta ki, hogy bemutatkozzon a nagyközönség előtt: szombaton sajtótájékoztatót tartottak a média színe előtt, vasárnap pedig néhány demonstrációs kört tesznek meg a pályán, közvetlenül a királykategória versenye előtt.



„A KTM számára ez kiváló alkalom, hogy bemutassa a legnagyobb presztízsű, legnagyobb ambíciójú projektjét, a MotoGP-hez való csatlakozást – és leleplezze királykategóriás motorját. Ahhoz, hogy a legmagasabb szinten is elfogadjanak, a MotoGP-ben kell versenyezned, a motorozás Formula-1-ében” – indokolta a csatlakozást Pierer.

A motor tesztelése hosszú ideje folyik, legutóbb, az épp Red Bull Ringen rendezett kétnapos gyakorláson pedig a MotoGP mezőnyével is összemérték magukat. Az RC16, amelynek festéséről (eddig csupán fekete-fehér színekben láthattunk róla képeket), szintén ma hullt le a lepel, meglepően közel végzett a többiekhez, és megbízhatósági problémák sem léptek fel. A márka még négy teszten vesz részt a szezon végéig, köztük már jövő héten Misanóban a Ducatival. Aztán az idényzáró Valenciai Nagydíjon rajthoz állnak szabadkártyával – ha úgy tetszik, egy főpróbán a 2017-es szezon előtt. Hogy mennyire jól áll jelenleg a KTM, azt elárulja, hogy szakembergárdájuk két motorra már most teljes, ha arra lenne szükség, azonnal képesek lennének versenyezni.

A bemutatón részt vett a projekt vezérkara, köztük Pit Beirer motorsport-főnök, Mike Leitner, az on-road részleg alelnöke (korábban sokáig Dani Pedrosa versenymérnöke) és Sebastian Risse műszaki igazgató, furcsamód azonban épp a már bejelentett jövő évi versenyzők, Pol Espargaro és Bradley Smith hiányoztak. Őket jelenlegi csapatukkal, a Tech 3 Yamahával érvényes szerződésük akadályozta meg, hogy szerepeljenek. Helyette a tesztpilóták, Alex Hoffmann – a bemutató házigazdájának szerepében – és Mika Kallio jelentek meg. Utóbbi versenyző, a kisebb kategóriák háromszoros ezüstérmese, aki 2009-ben és 2010-ben szerepelt a legmagasabb géposztályban, vezeti a KTM-et a Valenciában.

„Amikor először felültem a motorra, rögtön éreztem, hogy az alap jó, jöttek a köridők. Néhány héttel ezelőtt, itt megmutattuk mindenkinek, hogy a megfelelő szinten tartunk” – mondta Kallio, aki idén nem versenyez a Moto2-ben, maximálisan tesztfeladataira koncentrál. „Nem tudok egyetlen gyenge pontot sem mondani, örülhetnénk annak a szintnek is, ahol most tartunk. Ugyanakkor, mint mások is elmondták, a KTM az élen szeretne lenni, és ott is kell lennie. A következő tesztek nagyon fontosak lesznek. Majd meglátjuk, mi történik Valenciában, de biztos vagyok benne, hogy nem csak részt venni fogunk a versenyen, hanem harcolunk.”

Mindig felmerül a kérdés: mit remél egy új gyártó a MotoGP-ben, ahol az élmezőny elképesztően kemény, a két japán óriás, a Yamaha és Honda párosát pedig kilenc éve nem tudták legyőzni – hat éve nem nyert futamot másik márka? A KTM tisztában van vele, hogy nem fog egyik percről a másikra befutni, de határozottan nem azért érkeznek, hogy elmondhassák, a MotoGP-ben vannak:

„Ha csatlakozunk egy szegmenshez, természetesen át kell esnünk egy tanulási időszakon, de az hajt minket, hogy elérjük a pódiumot, életem álma pedig, hogy világbajnokok legyünk a MotoGP-ben” – mondta Stefan Pierer.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: