DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Motor

Hétfőn felébred téli álmából a MotoGP – kezdődik a sepangi teszt!

Január 31-én, vasárnap éjfélkor lejár a teszttilalom a gyorsasági motoros világbajnokság szereplői számára, s a királykategória mezőnye már másnap, február 1-jén akcióba lendül: a szokásoknak megfelelően Malajziában kerül sor az előszezon első kollektív tesztjére. Összeszedtük, mire lesz érdemes figyelni a következő három nap során.

Néhány órán belül véget ér a várakozás a MotoGP rajongói számára: a sepangi gyakorlással hivatalosan is megkezdődik a 2016-os évad felkészülési időszaka. Bár az előző napokban már többen is teszteltek a malajziai aszfaltcsíkon, hiszen a tesztpilótáknak lehetőségük volt erre (a cikkben látható fotók is ekkor és nagyrészt róluk készültek), mivel a tilalom csak a csapatok hivatalos versenyzőire vonatkozik, a teljes mezőny most először gyűlik össze egyszerre egy helyen, hogy összemérjék erejüket és folytassák az előkészületeiket a bő másfél hónap múlva esedékes katari nyitány előtt.

teszt-1



Az idei előszezon azért is bír különös jelentőséggel, mivel több komoly változás is életbe lép a királykategória számára. A motorosok elmondása szerint ezek közül a legfontosabb, hogy a Michelin lép a Bridgestone helyébe a MotoGP hivatalos gumibeszállítójaként: a francia cég már tavaly is több tesztet teljesített, amelyek azonban nem zajlottak le minden probléma nélkül, hiszen számos bukást elszenvedtek a pilóták, legtöbbször az első abroncsok miatt. A másik legjelentősebb változás pedig az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftver bevezetése, amelynek beállításaival szintén sokat fognak foglalkozni a csapatok a gyakorlás során.

teszt-2

Bár szokás szerint a hivatalos teszten már lesz időmérés, a csapatok fókusza nem feltétlenül a köridőkre összpontosul majd. A világbajnoki címvédő Yamaha például egy új tankkialakítást fog kipróbálni, összevetve az előző megoldással, emellett nekik különösen fontos lesz a Michelin termékeivel való ismerkedés, hiszen a vb-címért folyó csata okán több tavalyi gyakorlást is kihagytak. A nagy rivális Honda sem tétlenkedhet majd, hiszen a 2015-ös idényt borzalmas formában kezdték, és természetesen nem szeretnék ugyanazokat a hibákat elkövetni, mint egy éve.

teszt-4

A két nagy japán gyártó idei motorjait láthattuk már előző novemberben is, a Ducati azonban most adja oda először a hivatalos versenyzőinek a Desmosedici GP16-ot, amellyel a tesztpilóta Michele Pirro már az előző napokban megtett néhány kört. A Suzuki is folytatja a munkát a jelentősen áttervezett GSX-RR-rel, amelyben a várva várt gyorsváltó pont itt, Sepangban debütált a néhány hónappal ezelőtti privát tesztjükön. A mezőny ötödik márkája, az Aprilia azonban még a 2015-ös motorjával teljesíti a maláj gyakorlást: a noale-i gyártó idei gépe a munkálatok csúszása miatt egy katari privát teszten mutatkozik majd be.

teszt-3

Természetesen különösen fontos lesz a háromnapos körözés az újoncok és a csapatot váltó versenyzők számára. Előbbi kategóriába csak a 2014-es Moto2-es világbajnok, Tito Rabat tartozik, aki folytatja az ismerkedést a MotoGP-vel és a Marc VDS Racing Hondájával. Az istálló egyébként csak rá hagyatkozhat Sepangban, hiszen mint az néhány napja kiderült, Jack Miller egy motokrossz-baleset miatt kénytelen kihagyni az első kollektív tesztet. Az öt gyári alakulat egyébként változatlan felállással vág neki a szezonnak, ám a sérült ausztrálon kívül így is van néhány pilóta, akik új színekben gördülnek idén pályára: Scott Redding a Pramac Racinghez, Yonny Hernandez az Aspar Teamhez, Loris Baz pedig az Avintia Ducatihoz igazolt.

teszt-5

A fentiek mellett lesz még egy dolog, amely felcsigázhatja a rajongók érdeklődését a sepangi teszttel kapcsolatban. Azok után ugyanis, hogy Casey Stoner szombaton bő öt esztendő elteltével gurult pályára ismét egy Ducati nyergében, a csapattal közösen úgy határoztak, hogy a 2012 végén visszavonult ausztrál a kollektív gyakorlás egyik napján is lehetőséget kap a körözésre (a crash.net szakportál a keddet tartja erre a legvalószínűbbnek). Mindenképp érdekes lesz látni, milyen teljesítményre lesz képes a mezőny jelenlegi tagjaihoz képest a még mindig csak 30 éves kétszeres vb-győztes – még akkor is, ha a köridőknek nem lesz különösebb jelentősége. A teszt mindhárom nap helyi idő szerint 10 és 18 óra, azaz magyar idő szerint hajnali 3 és délelőtt 11 óra között zajlik majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: