DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

200. nagydíjára készül Nicky Hayden

Eddig mindössze három versenyző mondhatta el magáról azt, hogy legalább 200 nagydíjat teljesített a gyorsaságimotoros-világbajnokság legnagyobb géposztályában. Ők Alex Barros, Loris Capirossi és Valentino Rossi. Ehhez a neves társasághoz csatlakozik ezen a hétvégén Nicky Hayden, a MotoGP mezőnyének jelenlegi egyetlen észak-amerikai versenyzője.

Nagy mérföldkőhöz érkezik el most hétvégén Nicky Hayden. 2006 világbajnoka ugyanis az idei második fordulóban teljesítheti élete 200. nagydíját, ráadásul mindezt hazájában, Austinban teheti meg. Nincs egyszerű helyzetben Hayden, hiszen egyelőre nem tudni, csapatának sikerült-e főszponzort találni, miután a korábbi váratlanul bejelentette, hogy nem kíván tovább dolgozni velük. Ráadásul a technika sem olyan alatta, amivel a győzelemért harcolhatna. A nem mindennapi helyzet és a hazai közönség viszont egész biztos, hogy arra ösztönzik majd, hogy kihozza magából a legtöbbet. Nem kis dolog 200 nagydíjat teljesíteni a világ legjobbjai között, ezért úgy döntöttünk, eme alkalomból érdemes Hayden MotoGP-s pályafutásának legemlékezetesebb pillanatait kiemelni.

orig_7523ae07d11a55c598fd74dcc9735c21

Hayden honfitársával csatázhatott első nagydíján


A „Kentucky Kid” 2003-ban mutatkozott be a MotoGP-ben a szezonnyitó Japán Nagydíjon. Nem akármilyen lehetőséget kapott, azon kevesek közé tartozik ugyanis, aki a Repsol Hondánál kezdhette meg királykategóriás pályafutását. Csapattársa Valentino Rossi volt, akitől igyekezett sokat tanulni. Bár a szezonzárón nem úgy végzett, ahogyan szeretett volna, év végén már tisztán látszott, hogy ráérzett a MotoGP ízére. Motegiben és Phillip Islanden felállhatott a dobogóra.  Első győzelmére 2005-ig kellett várni. Akkor Laguna Secában, hazai pályán kaparintotta meg a 25 pontot. Nagy nap volt az az amerikaiak számára, hiszen másodikként Colin Edwardsot intették le. A legnagyobb figyelmet azonban érthetően Hayden kapta. Ekkor év végén is a dobogón állhatott már, hiszen az összetett harmadik helyén végzett.

orig_5e729504daf67159d71a4e943ad86006

Nicky a 2006-os világbajnokok között

 

Karrierjének csúcspontja azonban csak ezután következett. 2006-ban nagyon kiegyensúlyozottan motorozott. Az első négy futamon felváltva hozta a harmadik és második helyeket, Le Mans-ban ötödik lett, majd következett ismét három dobogó. Abból a harmadik ráadásul győzelem volt Assenben. Óriási csatát vívott a „Texasi Tornádóval”, az utolsó kanyart mindketten elrontották. Egy pillanatra úgy tűnt, Edwards nyerhet, azonban ő el is dobta a vasat, míg Hayden a pálya mellől még vissza tudott evickélni, így övé lett a győzelem. Ezt követően a Donington Parkban 7. lett, a Sachsenringen viszont már visszatalált a dobogóra. Ezután jött Laguna Seca, ahol meg tudta ismételni korábbi sikerét, ismét ő diadalmaskodott. Ezt követően öt futamon keresztül nem volt dobogón, de Estoril kivételével (ott nem ért célba) mindig a 9 legjobb között volt. Majd a sorsdöntő valenciai utolsó futamon Valentino Rossi elesett, Hayden viszont harmadik lett, így övé lett a világbajnoki korona. Igaz, kellett ehhez szerencse, de mint tudjuk, a sportban általában ez csak a legjobbaknak adatik meg. Jókor volt jó helyen, végig stabilan motorozott, végül pedig ő lett a világbajnok.

orig_13cee4b8c1f5aeff0768b8b6ada17bea

A Ducatinál is hosszú időt töltött

Ezt két gyengébb év követte a Hondánál. Az RC212V nem hozta a várt sikereket, ahogyan Hayden sem, így 2009-ben a Ducatihoz igazolt Marco Melandri helyére. Bár Indianapolisban 3. lett, nem igazán volt sikeres első szezonja a talján gépen. 2010-ben már jobban ráérzett a Desmosedicire, az összetett hetedik helyén végzett, ami a legjobb év végi eredménye a ducatis korszaka alatt. 2013 végéig húzta a gázt a bolognai gyárnál. Ez azt jelenti, hogy összesen öt szezont teljesített náluk, ez idő alatt viszont csak háromszor állhatott dobogón. Utoljára 2011-ben, Jerezben láthattuk az emelvényen. A nehezen kezelhető olasz gép tehát rajta is kifogott, ahogyan sok pilótán.

orig_b72066bc779f5bd31de58492b0d3a354

Asparéknál egyelőre nem sok babér termett neki

Tavaly az Aspar Teamhez igazolt, ahol ismét egy Hondára ülhetett fel. Ez a Honda azonban közel sem volt olyan jó, mint azok, amiken korábban ült. Az Open kategóriás RCV1000R csúnyán elbukott, Hayden sem tudott vele csodát tenni, az összetett 16. helyén végzett. Idén maradt tavalyi alakulatánál, bízva a HRC újításaiban, a szezonnyitón viszont pontot sem szerzett. Esetében joggal gondolhatják úgy többen, hogy nem hozzá méltó a technika. Ezen azonban jelenleg nem tud változtatni. Bár legnagyobb sikerei több éve voltak már, Hayden mindig is egy rendkívül szimpatikus figurája volt a MotoGP-nek. Talán sokakat megoszt 2006-os világbajnoki címe, az azonban tagadhatatlan, hogy keményen megdolgozott azért. Személy szerint én szívesen látnám egy sokkal jobb motoron, mert megérdemelné. Most azonban azzal kell főznie, amije van. Remélem, 200. nagydíja úgy alakul, hogy idős korában is szívesen emlékszik vissza majd erre a jelentős mérföldkőre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: