Így zajlott a Spanyol Nagydíj első edzése Kubicával
Napos napot kívánunk a Spanyol Nagydíj első szabadedzéséről, ami ezúttal tényleg napos, ellenben az itt tartott előszezoni teszttel, ami helyenként inkább havas volt.
És közeleg a nagy pillanat, amire a Williams is felhívja a figyelmet az alábbi posztban. Tesztpilótájuk, Robert Kubica pályára fog hajtani ezen a 90 perces edzésen, ami a lengyel versenyző F1-es hétvégén való első hivatalos részvételét jelenti a 2010-es szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj óta! A maga módján tehát ez is egy sporttörténelmi pillanat lesz, és újabb lépés afelé, hogy Kubicát egy napon ismét a rajtrácson láthassuk.
#FP1
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 11, 2018
This guy
10 mins #SpanishGP #F1Barcelona #F1 pic.twitter.com/A5oJ6yqjhH
Aki még mindig nem hiszi, annak készített mozgóképet is a csapat Kubica hátának főszereplésével.
This morning’s #FP1 session marks Robert’s return to a Grand Prix weekend in more than seven years #SpanishGP #F1Barcelona #F1 pic.twitter.com/FmIXCYTabj
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 11, 2018
A barcelonai pálya az egyik legismertebb a naptárban a versenyzők és a rajongók számára is, hiszen az 1991 óta rendszeres futamok mellett kedvelt teszthelyszín is. Íme a hőmérsékleti adatok.
A tévés közvetítésben is Kubicának szentelik az edzés előtti perceket, visszaidézve a lengyel 2007-es montreali balesetét és az egy évvel későbbi győzelmét. Mindenki döbbenjen meg, hogy ezek már egy évtizeddel ezelőtt történtek!
Zöld lett közben a lámpa, többen is azonnal a pályán, köztük Kubica is.
Szergej Szirotkin helyére ugrott be a lengyel a Williamsnél. Más csapat nem alkalmaz tesztpilótát az edzésen.
Na de nemcsak Kubica a nap újdonsága, hanem egy rakás élettelen dolog is, hiszen szinte minden csapat komolyabb fejlesztésekkel érkezett. A leglátványosabb közülük a Ferrari visszapillantója és a McLaren orra.
A többség végzett is 1-2 installációs körével, és visszatért a bokszba. Már csak a két Mercedest és Verstappent nem láttuk.
Mivel olyan rég volt már szó Kubicáról (igen, önirónia), itt egy kép arról, ahogy a pályán halad. Egyébként emellett még két F1-es hétvége szabadedzésén tervezi őt bevetni a Williams, de munkában lesz a jövő heti itteni teszten is.
Csendes percek, a versenyzők most megosztják a mérnökökkel az egyetlen körük alatt gyűjtött alapismereteket. Hamilton, Bottas és Verstappen még mindig sehol, nem megszokott ilyenkor ez a várakozás.
Bit of feedback, bit of work on the @Haas_Automation #VF18 - then we’ll be back to it at @Circuitcat_eng. #FP1 pic.twitter.com/lnXKVfSgQM
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) May 11, 2018
Hopp, hát itt valamit csúnyán elírtak. "Spanish" helyett "Spainish" szót használtak a Spanyol Nagydíj megnevezéséhez az aszfaltfeliraton, ami mindenképpen hibás.
Who else is looking forward to the #SpainishGP this weekend? pic.twitter.com/UFSPc0CmvP
— WTF1 (@wtf1official) May 11, 2018
Hamilton öltözködik már azért. Közben Alonso, Kubica és Ocon már mért körökre készülve tértek vissza a pályára.
Kubica 1:24,2-vel kezd, de gyorsabb nála a két McLaren, Raikkönen és Ocon is. Persze ne várjunk csodákat a lengyeltől, hiszen ha a puszta bajnoki pontversenyt nézzük, a Williams jelenleg a mezőny leggyengébb autójának számít.
1:19,147 volt a tavalyi évben futott leggyorsabb kör, ehhez érdemes viszonyítani az idei eredményeket. Látva, hogy Raikkönen már első nekifutásra 1:20,336-tal kezdett, nem merész dolog kijeleneteni, hogy ez az eredmény ezen a hétvégén meg fog dőlni. Pláne, hogy már a téli teszten is megdöntöttek mindenféle nemhivatalos pályacsúcsot is.
A Mercedesek közben megkezdték a munkát, de Verstappen még mindig vár.
És Ricciardo autójával is van valami gondja a Red Bullnak. A Sky Sports értesülései szerint az autó nem tud kommunikálni a FIA pályabírói posztjaival, ami például a zászlójelzések kormányon való kijelzésénél fontos.
Mint ahogy most volt is egy pár pillanatig tartó sárga zászlós szakasz egy pályaelhagyás miatt. Viszont közben Ricciardo már kihajtott, megoldódhatott a probléma.
Méghozzá Sebastian Vettel pördült meg, ráadásul szinte vele egyidőben Valtteri Bottas is! Mindketten folytatni tudták mindenesetre, mintha mi se történt volna.
És Marcus Ericsson is a kavicságyból jött vissza. Teszünk most már egy ilyen sárga zászlós ikont, mert ennyi közjáték után már indokolt. Nem beszélve arról, hogy éppen Perez is átvágott egy kanyart.
Itt a nem jó felé néző Bottas.
Brendon Hartley pedig a gumifal mellől tért vissza. Most meg Grosjean csinált valami hasonlót ugyanott. Elég csúszós még az aszfalt, hogy finoman fogalmazzunk.
Amíg ezeket figyeltük, alaposan átváltozott a tabella eleje. Olyannyira, hogy már meg is dőlt a tavalyi pole-kör, Bottas 1:18,695-tel áll most az élen! Mögötte Hamilton, Vettel és a pályára végre kitaláló Verstappen.
Raikkönennél a padlólemezen ügyködnek a garázsban. Ez is egy új elem, amit erre a hétvégére hoztak, így lehet, hogy csak egyszerű beállításváltoztatásról van szó.
Hoppá, Ricciardo a falban a 4-es kanyarban, ugyanott, ahol korábban Hartley és Grosjean is elhagyta a pályát.
Alacsony erejű volt a becsapódás, de az autó bal elején lesz dolga a Red Bullnak a kitört felfüggesztés miatt.
Virtuális biztonsági autós periódus lépett életbe, ami egy edzésen azt jelenti, hogy ugyan nem állították le, de nem sok értelme van a pályán tartózkodni, hiszen csak lépésben szabad közlekedni.
És tudják ezt a csapatok is, mindenki szépen visszaparkolt a garázsba, amíg el nem takarítják a Red Bullt a veszélyes pontról.
Virtual safety car deployed as Ricciardo is off at Turn 4, both our boys are now back in the garage #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/04TwcoWrcN
— Toro Rosso (@ToroRosso) May 11, 2018
Kubica 10 kör megtétele után a 18. helyen áll. Jelenleg autójára új padlólemezt szerelnek, amit követően a legtöbb új elem fent lesz az autóján. Vele szemben Stroll főként a korábbi elemeket használja, így próbálják összehasonlítani a frissítések hatását.
Elhárult a veszély, de olyan nagyon senki se siet még vissza a pályára.
Itt szemügyre vehető az állás úgy félidő környékén.
Ricciardo jelenleg még a harmadik helyen áll a két Mercedes mögött, de valószínűleg nem marad ott sokáig. Most elkezdtek visszaszivárogni a pályára a versenyzők.
A köridők többsége a lágy gumikon született eddig, csak a Williams használta a szuperlágyakat. Ezeken kívül a közepes keverékek előrhetőek még a hétvégén.
Bottas már javított is az élen: 1:18,499.
Nem veszik félvállról a titkolózást a Red Bullnál, miközben próbálják visszajuttatni a garázsba Ricciardo autóját.
Bottas még egy árnyalatnyival gyorsult, 1:18,441 most már.
Gasly bemártotta Sainzt a csapatrádión, aki feltartotta őt legutóbb.
A téli teszteken 1:17,182 volt a legjobb köridő, Vettel érte el. Ehhez hiperlágy gumikat használt, amit most nem lehet, de ennek ellenére is elképzelhető, hogy még ez a köridő is megdől holnapig. Elvégre az időjárás is jóval barátságosabb, és az autók is jelentősen fejlődtek azóta.
Újabb egész pályás sárga zászló, Stroll csúszott a falba ezúttal.
Nem ezek voltak a Williams legdicsőbb pillanatai, Kubica is megpördült pillanatokkal Stroll kicsúszása előtt.
Oooops!
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 11, 2018
A small spin for Robert, followed by an off for Lance.
Virtual Safety Car deployed. #SpanishGP #F1Barcelona #F1
A kanadai azonban valójában nem ütközött neki a falnak, így autója sértetlen maradt, csupán elásta magát a kavicságyban. Ezért jött be a daru, hogy kiemelje onnan.
Elhárult a veszély, mondja az FIA, Bottas pedig nem is habozik, hanem elkezdte pakolni az újabb lila szektorokat.
Mindhárom szektorban a nap legjobbját futotta, ami elkerülhetetlenül újabb javulást jelent. Nagyjából három tizedet faragva az etalonból a Mercedes finnje immár 1:18,148-cal vezet. Az adatok szerint olyan lágy gumiszettel érte ezt el, amelyben már 10 kör benne van.
Kubica javított az idején, de 1:21-gyel maradt a 18. Mögötte Stroll és az az Ericsson tanyázik, aki korábban szintén kicsúszott, és azóta nem járt a pályán, így még nincs is reprezentatív köre.
Raikkönen ugrott fel a 3. helyre, de 1:19,499-e még mindig több mint egy másodperccel elmarad Bottas etalonjáról.
Vettel is javít, 1:19,098, ezzel ő a 3., de még mindig csak éppen bebújt egy másodpercen belülre Bottashoz képest. Tegyük hozzá, a Ferrarik már az ultralágyakat használják, míg a Mercedesek még nem tettek semmi effélét.
A McLarenek is erősnek tűnnek a 8-9. helyen. Lemaradásuk ugyan 1,8-1,9 másodperc, de ennek jelentős része Bottas hatalmas köréből fakad, a Red Bullokhoz képest nincsenek messze.
Megjelent a pályán Ericsson és az utolsó két helyre szorította a Williamseket.
Alonso is hibázott a 4-es kanyarban, de ő a pályán tartotta az autóját.
Az utolsó körök jönnek. Hamilton egy ideje már a közepes keverékű gumikon köröz, a jelek szerint jobban feltankolt autóval, ezért nem jelenthetett veszélyt Bottas idejére. Több mint nyolc tized választja el a két Mercedest.
Megjött a kockás zászló, és nem nagyon gyorsul már senki.
Verstappen nemrég még feljött a 4. helyre a két Ferrari közé. És akkor végeredményt is hirdethetünk: Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen, Raikkönen, Alonso, Ricciardo és Grosjean az első nyolc sorrendje.
Az F1-es versenyhétvégére hét és fél év kihagyás után visszatérő Robert Kubica a 19., utolsó előtti helyen zárta a szabadedzést. 3,3 másodperccel maradt el a legjobbtól, csak csapattársánál volt gyorsabb a továbbra is problémásnak tűnő Williamsszel. A második edzésre pedig a lengyel visszaadja az autót Szergej Szirotkinnak.
Köszönjük a figyelmet, tartsatok velünk a 15 órakor startoló második edzésen is.