DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Élő cikkek

Így telt a Mexikói Nagydíj első edzése

Közeleg az F1-es szezon vége, Mexikó a versenynaptár hátulról harmadik helyét foglalja el. Élő, szöveges közvetítésben számolunk be az első szabadedzés eseményeiről.

Újabb délutáni/esti beosztású – a részletes menetrend itt tekinthető meg – versenyhétvége következik. A Mexikói Nagydíj első, 90 perces szabadedzése pontban 17 órakor indult.

Azt már most tudni, hogy a két McLaren Mexikóvárosban is a mezőny végéről indulhat. Fernando Alonso 20, Stoffel Vandoorne 35 rajthelynyi büntetést kap motorcsere miatt.

Vandoorne a képen látható aprósággal fog kihajtani az edzés elején.

Témát jelentenek a hétvégén az új rázókövek, melyek a kanyarlevágást hivatottak megakadályozni: Esteban Ocon szerint ezek a fekvőrendőrök veszélyesek, az autók a levegőbe is repülhetnek, ha rájuk hajtanak. 

Pierre Gasly, aki a Super Formula széria szezonzárója miatt nem állt rajthoz az USA-ban – amely versenyt végül töröltek Japánban – Mexikóvárosban újra a mezőnyben lesz. A francia és Brendon Hartley alkotja a Toro Rosso párosát a maradék versenyeken.

A Toro Rosso mindenesetre nem könnyíti meg Gasly feladatát: nem ő, hanem az indonéz Sean Gelael vezet az első szabadedzésen. Antonio Giovinazzi (Haas, Grosjean helyén), Charles Leclerc (Sauber, Ericsson helyén), és Alfonso Celis (Force India, Ocon helyén) a további beugrók, akik csak az első 90 percre kapnak pályalehetőséget.

Vandoorne mellett Brendon Hartley autóján is feltűnt a halo, melyet az új-zélandi először próbál ki az edzésen.

Helyi idő szerint délelőtt 10 órakor kigyulladt a zöld lámpa. Számos autó felsorakozott a bokszutca kijáratánál, a két McLaren és Ricciardo hajtott ki először.

Alonsóék és Ricciardo egyetlen intallációs kör után visszatértek a bokszba, mások azonban gyorskörre készülnek, a két Ferrari is mért szektoridőkkel rendelkezik már.

A Ferrarik nem fejezték be mért körüket, Hamilton kivételével mindenki járt már a pályán, de mért eredménye továbbra sincs senkinek.

10 perc már eltelt, de szokatlanul csendes a mexikói pálya: most épp 20-ból 18 versenyző a bokszban, köridők továbbra sincsenek.

Ha már szóba jöttek a köridők: tavaly Lewis Hamilton 1:18,704-gyel szerzett pole-pozíciót, ez a pályacsúcs a 2015-ben visszatérő pályán.

Az idei első köridő pedig 1:27,318 Antonio Giovinazzi révén, Haasszal, lágy gumikon.

Esztétikailag megkérdőjelezhető ez a huzalozás, mely a Renault-ra került fel: nyilvánvalóan az első szabadedzésre felszerelt szokatlan szenzorról van szó.

Több mint negyedóra elteltével a nézők a magányosan köröző Giovinazzit figyelhetik a pályán: az olasz 1:23,841-es időnél és 7 körnél jár.

 A második legszorgalmasabb Alfonso Celis 4 körrel. A Force India két autóját két mexikói vezeti, legalábbis az első edzésen.

A pálya – és talán egész versenynaptár – legérdekesebb része: a korábbi baseballstadion, melyen áthalad a vonalvezetés.

Kezd benépesülni a pálya, Bottas 1:21,212-vel vezet, Giovinazzi második, Strollnak is van mért ideje.

A szuperlággyal haladó Bottas 1:20,354-re javított, Hamilton viszont elrontotta első próbálkozását, és lecsúszott a pályáról.

Megérkezett Vettel is szuperlággyal, de csak a 6. helyre 1:21,4-gyel. Bottas, Hamilton és Perez vezet, már 14 versenyzőnek van köre.

Lila szektorok mindkét Mercedestől, de utolsó körében egyikük sem javított. Bottas 1:19,614-es körével vezet, a második helyre, Hamilton elé Vettel ugrott.

Megélénkültek az események, 1:19,551-gyel Verstappené a leggyorsabb kör – aztán Hamilton 1:19,373-mal gyorsan átveszi a vezetést.

Vettel elmért egy kanyart, a fűre kihajtva és fekvőrendőröket elkerülve tért vissza.

Most pedig Hartley miatt sárga zászló: az autó sértetlen az aszfaltos bukótérben, de nem mozdul.

Rövid időre életbe léptették a virtuális biztonsági autót. A Toro Rosso motorja állt meg, de az új-zélandinak sikerült feltámasztania, és újra mozgásban van.

Kimi Raikkönen eközben csendben 2 ezredmásodpercre megközelítette Hamiltont.

Vettel és Bottas is átugrotta Hamiltont, már 1:19,041 a legjobb idő. Továbbra is szuperlágy gumikat használ a mezőny eleje.

Az imént pályán megálló Hartley csapattársa, Pierre Gasly csak a második edzésen ülhet autóba, ennek ellenére már kapott egy büntetést: 5 rajthellyel hátrasorolják a motorkomponensekhez tartozó vezérlőelektronika cseréje miatt.

1:18,824: Vettel ezzel a körrel vezet, egyetlen tizedre a pályacsúcs, már az első edzésen.

Az utóbbi rohamok után a pilóták kivétel nélkül visszatértek a bokszutcába. Ilyenkor rövid szünetet tartanak, míg a csapatok az addig használt első szett abroncsot visszaviszik a Pirellinek: emlékeztek, emiatt kapott felfüggesztett pénzbüntetést a Williams múlt héten, mert 3 másodperccel elkésték a kitűzött határidőt.

Meg is mutatjuk, mi az állás az edzés felénél: 

Visszatért az első fecske: Bottas ultralágyon tért vissza, az első két szektorban gyorsabb Vettelnél.

Rögtön 1,000 másodperccel ugrotta át Vettelt: 1:17,824 az új pályacsúcs.

Bottas az első két szektorban gyorsabb volt saját magánál, de a teljes körön nem javított a köridőn. Vettel még a bokszban van, de Raikkönen és Hamilton már visszatért a pályára.

Jaj: Az utolsó helyen levő Vandoorne edzésének vége, a Honda pedig motorcserét fog végrehajtani meghibásodás gyanújával. A Sky Sports szerint a frissen befejezett erőforrás ment tönkre, amelyért Vandoorne 35 helyes büntetést fog kapni… Az autóba egy korábban használt motor kerül vissza.

Hamilton több ultralágyas kör után is csak Bottas mögött található 0,466-tal. A két Mercedes mögött Verstappen, Ricciardo, Vettel, Raikkönen és Alonso. Fontos megjegyezni, hogy a Red Bullok és Ferrarik továbbra sem ultralágyat használnak.

Hoppá: Előbb Raikkönen tért vissza a pályán kívülről, pillanatok múlva pedig Celis összetört autóját látjuk. A bukótér nélküli utolsó kanyarban hibázott, ezért piros zászló az edzésen.

Celis elveszítette az autó hátulját, amely odavágódott a külső falnak. Eközben Raikkönen 5-ös kanyarban történt megpördülésének visszajátszását is láthattuk.

Ami a legjobb szektoridőket illeti, egy szakasz Hamiltoné, kettő Bottasé.

A romeltakarítás után újra szabad a pálya, 22 perc van még vissza az edzésből.

Verstappen motorjával is gondok vannak, könnyen lehet, hogy már vissza sem tér az edzésen.

A Renault ezen a hétvégén is jól áll, Hülkenberg 8., Sainz 10. pozícióban található. Alonso van a 7. helyen.

A két Ferrari az 5. és 6. helyen egy másodperc lemaradásban, de ők végig szuperlággyal köröztek, az ultralágyat jelek szerint a következő edzésre tartogatják.

Vettel így is javítani tudott egy olyan szuperlágy szettel, amelybe már hat kört pakolt: negyedik pozícióban, 0,762 másodpercre található Bottashoz képest. A helyet csak egy pillanatra tartotta, aztán Ricciardo visszaelőzte.

A teljes mezőnyben hasonló a helyzet, mint az élen. A Mercedeshez hasonlóan felkerült az ultralágy a McLaren, Williams, Renault és Toro Rosso autóira, más programon van a Red Bull, Ferrari, Force India, Haas és Sauber, akikre ezen a tréningen csak szuperlágy került.

A nagycsapatok mögötti legelőkelőbb, 7. helyen Sergio Perez áll. A hazai pályán versenyző mexikói 1,4 másodperccel van lemaradva.

Az utolsó percekben járunk: Megtett körök számában a Mercedes magasan a többiek felett, Bottas és Hamilton összeadva 70 kör felett járnak. A Ferrari 50, Red Bull 40 körnél tart csupán.

A Renault tudósítása szerint Hülkenberg autóján szivárgást találtak, ezért néhány perccel korábban befejezte az edzést.

Amely be is fejeződött a 90 perces idő lejártával.

Két Mercedes az élen, de Bottas a leggyorsabb: íme az első szabadedzés végeredménye.

Bottas pályacsúccsal és első hellyel nyitott Mexikóban: itt elolvasható összefoglalónk az eseményről. Folytatás 21 órakor a második szabadedzéssel!