DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
Élő cikkek

Pörgesd vissza az év első időmérőjét!

Elérkeztünk az F1-es szezon első tétre menő eseményéhez, a melbourne-i idénynyitó kvalifikációjához. Elkaphatja a Ferrari vagy valaki más a Mercedest? Élő szöveges közvetítésünkből kiderül!

Napos reggelt mindenkinek, már csak pár perc és belecsapnak a lecsóba a csapatok, egy óra múlva pedig megtudjuk, ki vághat majd neki az élőről a vasárnapi Ausztrál Nagydíjnak.

Ami az időjárást illeti, egyelőre szárazak a körülmények, de a pálya felett gyülemlő felhők nem néznek ki valami bizalomgerjesztően.

Az időmérő előtt nem más, mint a jó öreg (na jó, még mindig csak 36 éves) Baumgartner Zsolt is szórakoztatta a közönséget egy kétüléses Minardival. Itt van róla pár videó:

 

Fontos hír, hogy közben megszületett a szezon első rajtbüntetése is: Lance Stroll Williamsében ki kellett cserélni a váltót a kanadai pilóta harmadik edzésen történt balesete miatt, ez pedig öt rajthelyes hátrasorolást jelent számára debütálófutamán.

Ha a szabadedzés idején még aludtatok, akkor egyrészt fussátok át az edzésről készült jelentést, másrészt pedig le ne maradjatok a nap eddigi legnagyobb híréről, Pascal Wehrlein hétvégi távolmaradásáról, akinek a helyére Antonio Giovinazzi ugrik be a Sauberbe.

És ezt is jegyezzük fel: 2015 után ismét "normális" időmérő kezdődik Melbourne-ben, tavaly ugyanis a szörnyű, egyenkénti kieséses rendszer debütálásán botránkozhattunk itt meg.

40% esélyt adnak jelenleg annak, hogy elered az eső az előttünk álló egy órában.

És megkezdődött az év első időmérő edzése. Sokan azonnal célba veszik a pályát, köztük az újfiú Giovinazzi is.

Az eddig kihajtó 11 pilóta többsége ultralágy gumikon van, kivételt jelent a két Ferrari a szuperlágyakkal.

Ha az elmúlt percekben a megszokottnál kevesebb grafikát láttatok a tévéképernyőn, az nem véletlen: némi technikai probléma merült fel az ezért felelős stábnál.

Ettől persze még záporoznak a köridők, az első menetek után Vettel vezet 1:25,7-tel, mögötte a két Toro Rosso.

Már csak a két Red Bull, Hülkenberg és Stroll nem tette tiszteletét eddig a pályán.

A két Mercedes az élre ugrott: Bottas az első 1:24,5-tel, dacára annak, hogy hibázott az utolsó előtti kanyarban. Hamilton 21 ezreddel mögötte.

Strollt most szíjazza be csapata, ő fog utolsóként kihajtani a 20 pilóta közül.

Jáj, bajok a McLarennél. Stoffel Vandoorne fülére szóltak, hogy üzemanyagáramlási gondok miatt nagyon lassú tempóban térjen vissza a bokszba. A belgának még nincs mért ideje.

Verstappen csúnyán elfékezte a bal első gumiját, de azt mondja, marad tovább a pályán, hiszen "muszáj neki".

Hamilton átvette a vezetést: 1:24,191. A Ferrarikon kívül mindenki ultralágyakon.

Itt is van Stroll, most hagyta el a bokszot.

Raikkönen visszatért ultralágyakon, hiszen a középmezőnyre volt csak jó korábbi ideje. Vettel azonban továbbra is harmadik, ő talán megússza, hogy újra ki kelljen mennie.

A Ferrari finnje viszont nem is vacakolt, bejött másodiknak, ezzel biztosítva a továbbjutását.

A Ferrarik és Mercedesek mögött Ricciardo és Grosjean állnak a legjobb idővel, de a figyelem most már áthelyeződik a kiesőzónára, hiszen az utolsó percek jönnek a Q1-ben.

Giovinazzinak egyelőre jobb ideje van, mint Ericssonnak, Vandoorne pedig most tért vissza, hátha össze tud rakni egy épkézláb kört ezzel a McLarennel.

Giovinazzi hibázott utolsó körében. Öten esnek ki most ugyebár, hiszen 20 fősre csökkent a mezőny létszáma.

Ericssonnak viszont sikerült javítania a végére, ezzel bejött a 15., még éppen továbbjutó helyre. A kiesők: Giovinazzi, Magnussen, Vandoorne, Stroll, Palmer - öt különböző csapat pilótái, nincs egyértelmű sereghajtó.

Alonso a 12. helyen jutott tovább. Amikor a rádión közölték ezt vele, így reagált: "Nagyszerű, most már csak egy kis eső kell!"

Indul a Q2, elsőként a Mercedesek a pályán, ultralágy gumikkal. 

Azért az érdekes, hogy a mezőny három olyan pilótája közül, akik még nem versenyeztek Melbourne-ben korábban, az a Giovinazzi végzett a legelőkelőbb rajthelyen, akinek ma reggel szóltak, hogy "be kéne ülni az autóba és vezetni".

Az első Q2-es köridő pedig újabb abszolút körrekord: 1:23,215 Valtteri Bottastól. Hamilton 36 ezredre marad el tőle.

A Ferrarik 1-2 tizeddel elmaradva sorolnak be mögéjük a tabellán.

Ricciardo és Verstappen pedig az 5-6. helyre jöttek, már jelentősebb lemaradással. Egyelőre egyértelmű hierarchia rajzolódik ki, de a Ferrarik azért vészes közelségben vannak a címvédőkhöz.

Grosjean panaszkodik, hogy egy Sauber és egy Red Bull is feltartotta a gyorskörén, a Haasnál jelentik is az esetet az illetékeseknek.

"No power" - na, kinek a szájából hangzott el? Bizony, Fernando Alonso gurult vissza a bokszba, közben mondogatta a rádión, hogy ugyanúgy elveszítette az autója a motorerőt, mint ahogy az már korábban is történt. Hát, a spanyol korábbi megjegyzésére visszautalva, ezen az eső sem segítene.

Vettel 243 ezred lemaradással áll a negyedik helyen, amit biztonságosnak is gondolhatnánk, de mégis kihajtott egy újabb próbálkozásra. 

Alonso közben már vissza is tért a pályára, és akkor remélhetőleg az erő is a Hondába.

Vettel javított, de maradt negyedik. Most már csak 186 ezred a hátránya. Ezzel azért már elégedettnek kell lennie, legalábbis egy Q2-ben. Lehet, hogy az előző gumiszettjével volt valami gond, ezért futott egy még gyorsabb kört, hogy ezekkel az abroncsokkal kezdhesse a versenyt. Hamilton viszont használt ultralágyakon volt csak kint, így neki azok lesznek fenn a rajtnál.

Jönnek az utolsó körök, de "a nagy hatos" biztonságban van, nagyon meglepő kiesés itt nem lesz.

Vége a Q2-nek: Massa, Grosjean, Sainz és Kvjat csatlakoznak a továbbjutókhoz. Alonso, Hülkenberg, Ericsson és a két Force India búcsúzik.

Perezt feltartotta Massa a gyorskörén. Ezt biztosan nem fogja szó nélkül hagyni a mexikói, és talán a versenybírók sem.

Most van némi vita arról, hogy Hamilton tényleg használt ultralágyakon teljesítette-e a körét, mert egyes források azt mondják, hogy nem, és hibás volt a grafika. Végül is olyan hatalmas drámát a használt sem jelentene, látva hogy milyen sokat bírnak idén a leglágyabb abroncsok is. 

Indul a Q3 és a pálya közeléből már esőt jelentenek. Na, már csak az kellene! (és tényleg)

A "nagy hatos" (ez jó név a Red Bull - Mercedes - Ferrari tengelyre, nem?) már ki is hajtott, mások azonban még nem. Raikkönennek már mondják, hogy valószínűleg tapasztalni fog pár esőcseppet.

Rosbeg is nézi. Azt mondja, nagyon izgul, de az igazság az, hogy bizonyára ilyen nyugodt már nagyon rég volt egy F1-es időmérőn.

Bottas 1:22,798! Vettel 1:22,796!! Hamilton 1:22,496!!! Jézus mari.

És Ricciardo a falban!

Piros zászló, Ricciardo jól van, kiszáll az autójából, de ezzel kukázta a jó hazai szereplést mára.

Christian Horner már nyilatkozik a Sky-nak, nincs kétsége afelől, hogy vezetői hiba történt Ricciardo esetében. Még nem tudja, hogy kell-e váltócsere.

Itt egy videó a balesetről. Nem volt azért olyan nagy az a becsapódás szerencsére. Ricciardo viszont tönkretette Verstappen körét is.

Mindeközben a napsugár utat tört a felhők között: a ránk zúduló jobbnál jobb köridők a kieső Ricciardo után tényleges eső talán már nem lesz.

Újra szabad a pálya, de még van 7 perc, és senki sem siet sehova.

Grosjean törte meg a csendet. Az élen tehát Hamilton, Vettel, Bottas, Raikkönen a sorrend - mindannyiuktól számíthatunk még egy próbálkozásra.

A Haas pilótája elfoglalja a helyét az ötödik pozícióban. A Mercedesek megérkeztek közben, és kerülnek lefelé a gumimelegítők a Ferrarikról is.

Pályán a többi, eddig kör nélküli pilóta is - Ricciardót leszámítva természetesen.

Bottas 15 ezreddel felülmúlta Hamiltont, de rögtön utána jött a brit, aki újabb három tizedet faragott, így visszaállt az élre.

Vettel bejön a két Mercedes közé, éppen megelőzve Bottast. Hamiltoné a pole, de ott van a Ferrari is az első sorban!

Hamilton győztes körideje 1:22,188, ezzel hatodik pole-ját szerezte Melbourne-ben a háromszoros bajnok. Mögötte Vettel, Bottas, Raikkönen, Verstappen, Grosjean, Massa, Sainz, Kvjat és Ricciardo a sorrend.

A lassításokból látszik, hogy Bottasnak nem volt tökéletes az utolsó köre. De talán első mercedeses hétvégéjén nem lesz csalódott a 3. hellyel.

Leparkolva Hamilton és Vettel is a Red Bull autójához sétáltak oda, kicsit közelebbről is megnézni azt. A német azért aztán út közben vet néhány szúrós pillantást a W08-asra is.

Ezzel ért véget mai élő közvetítésünk. Persze a nyilatkozatok még csak most jönnek, holnap pedig gyertek a 7 órakor kezdődő futamra, hiszen felettébb izgalmasnak ígérkezik.