Piastri nyerte a Szaúd-arábiai Nagydíjat és vezeti a pontversenyt
A rajt döntötte el a 2025-ös F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjat: a pole-ból rajtoló Max Verstappen mellé ugyanis bement Oscar Piastri az első kanyarban, a holland átvágta a sikánt, amiért utólag öt másodperc büntetéssel sújtották, ez pedig az ausztrálnak adta ezt a győzelmet. Piastri ezzel sorozatban második és idei harmadik futamgyőzelmét aratta, egyúttal átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben.
Verstappen bejött másodiknak, és remek tempót mutatott az egész verseny során, a dobogó alsó fokára pedig az eltolt taktikát remek gumimenedzseléssel váltotta dobogóra Charles Leclerc a Ferrarival, ezzel a Scuderia idei első dobogóját jegyezte.
Lando Norris a többiekkel ellentétes stratégiát követve a negyedik helyig tudott felzárkózni a 10. pozícióból rajtolva.
A vb-tabella állása: Piastri 10 pont előnyben Norris előtt
Fordult az állás a vb-tabella élén: idén először nem Lando Norris vezeti a pontversenyt, hanem csapattársa, Oscar Piastri. Az idei harmadik futamgyőzelmét arató ausztrál 10 ponttal került Norris elé, aki két egységet őrzött meg a fórjából Max Verstappennel szemben.
Más változás nem igazán történt a hétvégén, a csapatoknál tudott előzni a Williams, amely a mostani kettős pontszerzésével átlépte a Haast.
„Esélytelen volt, hogy ne az élen jöjjek ki az első kanyarból” – Piastri
A leintést követően elégedett nyilatkozatot hallhattunk az ausztráltól: „Jól jönne egy kanapé! Nagyon kemény futamunk volt, de elképesztően örülök az eredménynek – sikerült jól elrajtolnom, az egyest kanyart pedig előnyösen bevennem. Kifejezetten nehéz volt közel maradni Maxhez amikor előttem ment az első etapon, a végére le is maradtam, mivel lenyírtam az abroncsokat. A kiállás után azonban a tiszta levegőn összeállt a teljesítményem. Jó futam volt, hoztuk a formánkat – ám egy kicsit többre lesz szükségünk, mert Max a kelleténél közelebb tudott férkőzni hozzánk.”
A rajtot követő, Verstappen elleni csatáról így véleményezett Piastri: „A belső íven tudtam bevenni az első kanyart, így esélytelen volt, hogy ne az élen jöjjek ki belőle. Be kellett vonni a versenyfelügyelőket az incidensbe, de végül a mi részünkre döntöttek, amivel elégedett vagyok – ennek köszönhetően nyertük meg a futamot.”
„Nem mondhatjuk el a véleményünket” – Verstappen
Érezhetően berágott kissé a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj rajtja után történt incidensért kapott büntetése miatt Max Verstappen, aki előbb a pályán készült interjút zárta rövidre, majd az F1 TV-nek és a Sky Sports F1-nek sem igazán volt hajlandó beszélni a történtekről.
„Szerintem jobb, ha nem beszélünk róla, mert egyébként sem szabad kifejeznünk a véleményünket erről” – fogalmazott a négyszeres világbajnok. Később a Sky Sports F1-nek pedig a következőket mondta: „Hogy őszinte legyek, szerintem minden szó csak időpocsékolás ennek kapcsán. Sokat beszéltünk róla, és tavaly és idén mások a szabályok. Ez nem az én problémám.”
Amikor rákérdeztek, milyen szabályváltozásokra célzott, Verstappen így reflektált: „Végezzétek el a papírmunkát! Minden le van írva.”
Miért büntették Verstappent az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon?
Járt az öt másodperc, miért nem adta vissza a pozíciót? Niels Wittich válaszolt a büntetést firtató kérdésekre.
„Mindig is egyértelmű volt: ha elhagyod a pályát és előnyre teszel szert – amit Verstappen megtett, mert megtartotta a pozícióját –, akkor azt a pozíciót vissza kell adni. A döntés végső soron a csapatnál van, az ő döntésük, hogy azt mondják-e a versenyzőnek, hogy vissza kell adnia.”
„Ha kívül van, legalább mellette vagy előtte kellene lennie ahhoz, hogy indokolt legyen a lépés. De nem volt ott. És legyünk őszinték: ha lett volna ott egykavicságy, akkor nem lenne abban a helyzetben, amiben most van.”
A stewardok hivatalos indoklása itt olvasható!
„Kihoztuk mindenből a maximumot, már csak az autón kell javítanunk” – Leclerc
Leclerc a negyedik helyről vághatott neki a versenynek, az élbolyból viszont ő nyújtotta el a legtovább az első etapját a közepes keverékű gumin indulók közül. A kései kiállása révén így a második szakaszban előnybe került, ezt kihasználva pedig elkapta George Russellt, és mivel Lando Norris pedig nem tudta támadni a hajrában, ezzel saját maga és a Ferrari idei első dobogóját szerezte.
„Igen, ez van egyelőre. Sajnos az időmérőn nem tudtunk többet kihozni az autóból. Rendkívül elégedett voltam pedig a tegnapi körömmel. És nagyon-nagyon elégedett vagyok a mai versennyel. Úgy gondolom, abszolút mindenből kihoztuk a maximumot. Szóval roppant büszke vagyok arra, amit csináltunk. Most már csak javítanunk kell az autón, hogy kicsit előrébb harcolhassunk.”
„A saját életemet nehezítem meg, jobb szombatok kellenek” – Norris
Lando Norris úgy érzi, az időmérős balesete után kihozta a legjobb eredményt a dzsiddai futamból, de tudja, hogy a saját életét nehezíti meg rendszeresen és jobb szombati teljesítményekre van szüksége. A brit pilóta egyúttal ismét arról beszélt, hogy „marhaság”, hogy nagy előnyben lenne a McLaren.
A hőségtől szemlátomást kimerült Norris így értékelt a leintést követően a Sky Sports F1 kamerái előtt: „Igen, szerintem ez volt a legjobb, amit ma elérhettünk. Természetesen kár azért, hogy lemaradtunk a dobogóról. Közel voltunk. Mindig nehéz megítélni a dolgokat…”
„De összességében elégedett vagyok, csak a saját magam életét nehezítem meg… Főleg egy ilyen versenyen. Sokkal könnyebb és nyugodtabb lett volna az elejében vezetni. Bizonyos szempontból az sokkal egyszerűbb, szóval kicsit segítenem kell magamon és jobb szombatokat kell teljesítenem” – jelentette ki.
Amikor a Sky F1 arról kérdezte a britet, hogy meglepte-e őt Leclerc és a Ferrari versenytempója, Norris nem is kicsit odaszúrt azoknak, akik folyamatosan a McLaren fölényéről beszélnek:
„Nem. Nem tudom, miért vannak meglepődve az emberek, ugyanilyen gyorsak voltak az időmérőn és a legtöbb edzésen, és ugyanolyan gyorsak a futamon, mint mi. Csak azért, mert az edzéseken gyorsak vagyunk, mindig jönnek ezekkel a marhaságokkal…”
„Nem hibáztathatom az autót” – Hamilton
Ismét szűkszavú és letört interjút adott a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj után Lewis Hamilton: nem érezte komfortosan magát az autóban, de nem kenheti a versenygépre a saját gyenge produkcióját, hiszen közben Charles Leclerc dobogón végzett vele.
Amikor a Sky Sports F1 kamerái előtt arról kérdezték, hogy volt-e olyan pillanata a futamnak, amikor komfortosan érezte magát az SF-25-ösben, így felelt a brit:
„Nem. Egyetlen másodperc sem volt.”
Arra a kérdésre, hogy miért boldogul ennyire nehezen az autóval, Hamilton így reflektált: „Nem… Egyértelmű, hogy az autó képes a harmadik helyre. Charles remek munkát végzett ma, szóval nem hibáztathatom az autót.”
De vajon van-e elképzelése arról, hogy miért nem működik nála az, ami Leclerc-nél jobban megy? „Nincs” – adott újabb egyszavas választ Hamilton.
Döntöttek a felügyelők Tsunoda és Gasly ütközése ügyében
Yuki Tsunoda és Pierre Gasly a top 10-ben csatázva ütközött össze a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj első körében az 5-ös kanyarban, aminek köszönhetően mindketten a falnak ütköztek: az Alpine azonnal kiesett, de a japán is kénytelen volt feladni a futamot, miután visszaevickélt a bokszba. A felügyelők a versenyt követően beidézték a két versenyzőt, valamint megvizsgálták a telemetriai adatokat és videós bizonyítékokat, hogy eldöntsék, szükséges-e valamelyiküket szankcionálni a baleset miatt.
Nos, végül arra jutottak a stewardok, hogy nem szankcionálják egyik felet sem. Az FIA honlapján közzétett indoklás szerint Tsunoda és Gasly egyaránt egyetértett abban, hogy első körös incidensről szó, amelyért senki sem tehető „teljesen vagy túlnyomórészt” felelőssé. Bár a felügyelők eleinte vitatták, hogy ténylegesen első körös balesetként kell-e ezt kezelni úgy, hogy már az 5-ös kanyarban jártak az ütközéskor, de végül a szűk pályára és arra tekintettel, hogy Carlos Sainz éppen Tsunoda előtt haladt – azaz a mezőny még össze volt torlódva a start után –, egyetértettek abban, hogy ezt első körös incidensként kell kezelni, ahol egyikük sem érdemel büntetést.
Vezető tanácsadót igazolt a Sauber új csapatfőnöke
Jonathan Wheatley nem tétlenkedik új szerepkörében a Saubernél: a svájci központú istálló bejelentette Simon Sproule érkezését a csapathoz, aki vezető tanácsadóként segíti majd a gárda munkáját.
Sproule egy rendkívül tapasztalt és jártas személy az autóiparban és motorsportos berkekben, korábban olyan helyeken dolgozott leginkább kommunikációt érintő pozíciókban, mint a Ford, a Jaguar Land Rover, a Nissan, a Tesla, az Aston Martin és a Fiat Chrysler.
F2: Verschoor fordított taktikával nyert, és élre állt
Richard Verschoor győzelmét hozta a Formula-2-esek szaúd-arábiai főfutama vasárnap, miután a 9. helyről rajtoló, az élbollyal ellentétes stratégiát választó holland a legvégén vadászta le a pole-ból startoló Jak Crawfordot, ezzel pedig a bajnokságban is átvette az első pozíciót.