„Felnőttek vagyunk” – közös levélben támadják az FIA-t az F1-es versenyzők
A káromkodásügy ellen tiltakozik a pilóták szövetsége, de arra is kitér, hova tűnnek a pénzbírságként befizetett összegek. Az FIA-elnököt is megszólították.
„Ahogy minden sport esetében, a résztvevők kötelesek eltűrni a bíró döntését, attól függetlenül, tetszik-e nekik vagy sem, avagy egyetértenek vele vagy sem. Így működik a sport. A versenyzők (tagjaink) nem különböznek, és ez teljes mértékben elfogadható” – indít a közlemény, amely rövidesen Ben Sulayemnek vág vissza ugyanazért, amit a versenyzőknek felrótt.
„Különbség van a másokat sérteni szándékozó káromkodás és a köznapi szitkozódás között, amelyet az emberek a rossz időjárás jellemzésére használnak, vagy egy élettelen tárgy, mint egy F1-es autó, esetleg egy vezetési helyzet leírására. Sürgetjük az FIA elnökét, hogy mérlegeljen, ő milyen hangot üt meg és milyen nyelvezetet használ, amikor tagversenyzőinkkel vagy róluk beszél, nyilvános fórumon vagy máshol.”
„Továbbmegyünk, tagjaink felnőttek. Nincs szükségük arra, hogy a médiától utasításokat kapjanak olyan triviális ügyekről, mint az ékszerek vagy alsónadrágok viselete” – utaltak vissza más népszerűtlen ügyekre, melyet szintén az FIA kezdeményezett, és a kezdeti visszhang ellenére gyorsan feledésbe is merültek.
„A GPDA már számos alkalommal kifejezte álláspontját, hogy a versenyzői pénzbeli büntetések nem megfelelőek sportunk számára. Az elmúlt három évben felkértük az FIA elnökét, hogy osszon meg részleteket és stratégiát arról, hogy az FIA-nak befizetett pénzbírságokat hogyan osztják el és mire költik az összeget.”
„Aggályokat fogalmaztunk meg a negatív kép kapcsán is, amelyet a pénzbírságok alakítanak ki. Újra arra kérjük az FIA elnökét, hogy biztosítson pénzügyi átláthatóságot és közvetlen, nyitott dialógust folytasson velünk. Minden érintettnek (FIA, F1, csapatok és GPDA) közösen kellene meghatározni, hogyan és milyen esetekben költsék a pénzt a sport javára.”
A nyílt levél azzal zárul, hogy konstruktív együttműködésben bíznak minden érintettel, kiemelve az FIA elnökét. A levelet a GPDA igazgatói és elnöke írták alá.
Hamilton emberi oldala: húsz percre leblokkolt a csapattagok előtt
A legnehezebb volt a közvetlen munkatársak szemébe nézni – testközelből figyelte a februári átigazolást követő eseményeket a Mercedesről könyvet író, F1-es csapatba beépült szerző.
Matt Whyman egy író, aki az új könyvéhez – eredeti címén Inside Mercedes F1 – szükséges információgyűjtés érdekében másfél éven keresztül gyakorlatilag beépült csapattagnak, a Mercedes munkatársaival utazott a Formula-1-es nagydíjakra és együtt dolgozott velük. Februárban személyesen tanúja volt, mikor Hamilton a döntést követően először találkozott a csapattal.
„Nem sokkal a bejelentést követően került sor a W15 silverstone-i bejáratására, ez volt az első alkalom, amikor lényegében az egész csapat először látta Lewist. Furcsa volt a légkör úgy harminc másodpercig, de aztán ahogy beült az autóba, minden szokásosan zajlott. Az emberek megbarátkoztak a dologgal és megértették az okait, amelyek nagyon egyszerűek voltak” – mondta Whyman a Mirrornak.
„Nagyon fontos neki a csapata, a mérnökök, Bono és mindenki, nagyon sokat jelentenek számára. Minden évben elviszi őket paintballozni, szezon előtti közös élmény gyanánt. Le volt már szervezve, így el kellett mennie a paintballozásra. Azt mondta, amikor megérkezett, és látta őket kint várakozni, 20 percig nem tudott kiszállni az autóból. Leblokkolt: »mit fogok mondani nekik ennyi idő után?« Nagyon emberi, nem gondolom, hogy ezt a döntés egy robot hozta volna.”
Nem látja a Mercedes, miért küszködött Brazíliában Hamilton
Borzalmasan szenvedett az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjén a hétszeres világbajnok, a csapat vezető pályamérnöke szerint azonban a beállításokból nem világos, miért.
„Ki lehet azt mondani, hogy Lewis főként a hátsó tapadás hiányával küszködött. Ha megnézzük, hogyan állította be az autóját, nem egyértelmű, hogy ez miből adódott. De a sprintversenyen amint kevesebb a tapadásod, a kanyarkijáratokon apró túlkormányzottság lép fel, ami magasabb hőmérsékletet generál.”
A Williams-csapatfőnök pályafutásának legbrutálisabb hétvégéje volt a Sao Pauló-i
„A brazil hétvége valószínűleg a legbrutálisabb volt, amelyre egész pályafutásomból emlékszem” – summázta a Williams oldalán James Vowles, akinek szavait már korábban idéztünk arról, milyen nehéz helyzetbe került alkatrészügyileg a Williams a három nagy balesetet követően.
A három baleset ráadásul öt, ha beleszámoljuk Albon két mexikóvárosi ütközését is. Egy ilyen negatív szériát a mezőny bármelyik istállója megérezne, a topcsapatok is, nemhogy az egyik legkisebb formáció.
„Alig több mint hét nap alatt öt jelentős balesetünk volt, csak Brazíliában három. Ezt a mennyiséget a rajtrácson senki nem tudná elviselni. Az eredménye fáj” – mondta Vowles.
Elmondta, nincs elegendő tartalékalkatrészük, ezért most megvizsgálják, mi menthető a balesetekben érintett alkatrészekből, a gyárban pedig igyekeznek gyorsan pótelemeket gyártani, hogy Las Vegasban összetoldozzanak két lehető legjobb specifikációjú autót, és baj esetén is tudjanak mihez nyúlni.
„Ez a közös bennem és Michaelben” – Verstappen
A háromszoros világbajnokot nem érdekli sem a kritika, sem a dicséret, viszont mindig mindent belead a győzelem érdekében. Úgy gondolja, nincsen egy fő riválisa a 2024-es F1-es szezonban.
„Engem nem érdekel a dicséret. Győzni akarok, és mindig mindent beleadok ennek érdekében. Szerintem ez a közös bennem és a Michaelben, a hozzá hasonló versenyzőkben” – vont párhuzamot a hétszeres világbajnokkal Verstappen.
„Ő sem hagyta ki soha, ha megpróbálhatott bármit a siker legnagyobb esélye érdekében, mind az autóban, a vezetési stílusával, mind azon kívül, amikor fejleszteni kellett. A félelemnek nincs helye, de a józan észt is használni kell” – beszélt Schumacher (a párhuzamból kifolyólag egyúttal saját) erényeiről.
„Lando nagyon jó versenyző, de nincsen egyetlen nagy riválisom, aki pokollá teszi az életem. A csapatok túl közel vannak egymáshoz ahhoz, hogy mindig egy az egy ellen harc legyen. Minden hétvége más, mivel egyes autók egyes pályákon jobban működnek másoknál. Ugyanez igaz a versenyzőkre is” – magyarázta a holland, hogy saját értelmezése szerint 2024 nem a Verstappen vs. Norris harc sztorija.
Miért nem Mick Schumachert választotta a Sauber?
Erős jelölt volt a német, de elégedettek Bortoleto szerződtetésével – árulta el Mattia Binotto, aki szerint Toto Wolffnak is fel lehetne tenni ugyanezt a kérdést…
„Sok jelölt volt. Viszont olykor egyszerűen meg kell hozni egyfajta döntést, és nem hiszem, hogy lenne rá különösebb ok, hogy miért. Egyszerűen úgy döntöttünk, hogy Gabit választjuk.”
A RacingNews365.com által idézett Binotto szerint egyébként ezzel az erővel a Mercedest irányító Toto Wolffot is meg lehetne kérdezni, hogy ő miért nem az amúgy is a kötelékeikbe tartozó Schumachert ülteti jövőre Lewis Hamilton helyére, miért inkább a szintén újonc Andrea Kimi Antonellit:
„Ugyanezt a kérdést fel lehetne tenni Totónak is annak kapcsán, hogy miért igazolta le Kimit és nem Micket. Néha döntésre kell jutnod, aztán döntesz is – mi pedig úgy határoztunk, hogy alkalmazzuk és leszerződtetjük Gabrielt, és ezzel elégedettek vagyunk.”
Kitette a 2019-es spái tragédia túlélőjét csapata a Ferrari-akadémista miatt
Versenyzőt vált a Formula-2-es szezon utolsó két, katari és Abu Dhabi fordulójára a DAMS csapata. Juan Manuel Correa távozik: az ecuadori-amerikai versenyző a 2019-es, Spában történt, Anthoine Hubert életét követelő F2-es baleset súlyos sérültje volt. Miután lábának amputációját ellenezte, az autósportot követő közönség reménykedve figyelte felépülésének fázisait, majd egyéves rehabilitációt követően visszatérését az autósportba.
2021-ben versenyzett újra Formula-3-as szereplőként, majd 2022 utolsó versenyétől Formula-2-esként – utóbbi szinten idén Barcelonában szerezte meg első dobogóját a tragikus 2019-es év óta, de a 2024-es szezont már nem fogja kitölteni. Jó eséllyel a népszerű versenyző formulaautós pályafutása is lezárul ezzel a cserével az F1 alatti szinteken. A helyére a svéd-bosnyák Dino Beganovic ül, a Ferrari akadémiájának tagja: a már lezárult Formula-3-as szezont hatodikként fejezte két győzelemmel. Lassan tradíció a korábban befejeződő F3-as bajnokság élversenyzőit az utolsó F2-es futamokra beültetni: Gabriele Mini, Luke Browning, Christian Mansell és Oliver Goethe – második, harmadik, ötödik és hetedik helyezettek – már bemutatkoztak a magasabb szériában.