Annak ellenére, hogy a Formula-1-es Kínai Nagydíjat dupla pontszerzéssel zárta a Haas, a csapatfőnök óvatos: szerinte nem oldották meg az őket Ausztráliában sokként érő problémákat, csak a sanghaji aszfaltcsík elfedte a nehézségeiket.
Sereghajtóként kezdte meg a 2025-ös idényt a Haas Melbourne-ben, ahol Ayao Komatsu elismerte, hogy őket is váratlanul érte a gyengélkedésük – olyannyira, hogy elsőre azt hitték, valami elromlott az autón.
Mindezek után viszont Kínában hatalmas meglepetést okozott az amerikai istálló azzal, hogy jóval versenyképesebbek voltak, sőt a tripla kizárás után Esteban Ocon és Oliver Bearman végül az ötödik és nyolcadik hellyel távozott a szezon második állomásáról, 14 pontot gyűjtve az alakulatnak.
„Bámulatos reakció volt ez az egész csapat részéről. Ausztrália sokkoló volt számunkra, nem számítottunk rá a bahreini teszt alapján – de ember, micsoda reakció volt ez!” – lelkendezett a sanghaji hétvége után Komatsu, aki azonban realista maradt:
„Nem áltatom magam azzal, hogy azt mondom, hogy megoldottuk a problémát, mert nem oldottuk” – jelentette ki a Haas-főnök. „Tehát néhány pályán továbbra is nagy gondjaink lesz. De amikor úgy tudjuk működtetni az autót, ahogy akarjuk, köszönhetően a pálya karakterisztikájának, akkor ezt tudjuk elérni.”
Komatsu ugyanakkor roppant büszke a teljes gárdára: „Mindenki átél kudarcokat, nem igaz? De nem a kudarcnak kell meghatároznia téged. Ami meghatároz, az az, hogy miképp állsz fel belőle – és szerintem ezt az egész csapatunk megmutatta most.”
De mi a gondja a Haasnak – és ez miért nem látszott Kínában?
Komatsuék melbourne-i nyilatkozata és az adatok alapján a VF-25-ös elsősorban a gyors kanyarokban küszködik: az Albert Park 9-es kanyarjában volt például a leginkább szembetűnő a jelenség. A The Race szaklap elemzése szerint az autó aerodinamikai teljesítménye nem egyenletes az ilyen típusú kanyarokban, a folyamatosan változó leszorítóerő révén pedig vagy a határon táncolnak a versenyzők, vagy egyszerűen nem tudnak elég tempót átvinni a kanyarokon.
A helyzeten ront az is, ha nem egyenletes az aszfalt, és ez az a tényező, ahol a kínai helyszín a „segítségükre sietett”. A sanghaji pályát ugyanis teljesen újraaszfaltozták a 2025-ös futam előtt, így a versenynaptár egyik legsimább felületű aszfaltjával volt dolguk a csapatoknak.
Emiatt a Haas a melbourne-ihez képest alacsonyabbra tudta állítani az autója hasmagasságát: erre utalt Komatsu akkor, amikor fentebb arról beszélt, hogy „úgy tudják működtetni az autót, ahogy azt akarták”.
Maga Bearman is arról beszélt a bravúros eredmények után, hogy a nagyon sima és szinte egyáltalán nem huplis aszfaltnak volt köszönhető, hogy kevesebb gondjuk volt Sanghajban: „Az összes többi pályát is lesimítanánk, ha tehetnénk” – jegyezte meg az újonc brit.
Komatsu egyébként arra számít, hogy Suzukában ismét nehézségeik lesznek, bár reményei szerint korántsem akkorák, mint az évadnyitón.