Az elmúlt hetek egyik fontos témája volt a V10-es erőforrások esetleges visszatérése az F1-be, s az erről szóló diskurzusnak fontos táptalajt biztosított Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök erről szóló nyilatkozata. A német Auto Motor und Sport most egy meglepő értesülést publikált, mely szerint nemcsak egyre komolyabban veszik a V10-es motorok visszatérésének tervét, de az egyik lehetséges forgatókönyv szerint akár teljesen törölhetik is a 2026-os szabályokat.
A lap szerint ebben az esetben a jelenlegi szabályrendszert további két évre meghosszabbítanák 2027-ig, mielőtt a Formula–1 2028-tól fenntartható üzemanyaggal működő V10-es motorokra térne át. Egy másik lehetőség szerint a 2026-os szabályokat az eredeti tervek szerint bevezetnék, de nem öt, hanem csupán három évig lennének érvényben, így 2029-ben visszatérhetne a V10-es motorformula.
Egy olyan radikális lépést, mint a 2026-os szabályok eltörlése, a megfelelő egyeztetések után az F1 Bizottság elé kellene terjeszteni, de természetesen rendkívül valószínűtlennek tűnik, hogy megszavaznák a változtatást azt követően, hogy rengeteg időt és energiát áldoztak a 2026-os szabályok szerint épült erőforrásokba.
E találgatásoknak az új technológiát illető valóban meglévő aggályok ágyaztak meg, de azt se feledjük, hogy ez a lépés gyakorlatilag motor nélkül hagyná a Saubert átvevő Audi istállót, ahogy az is legalábbis kérdéses lenne, hogyan alakulna a Honda sorsa, akik jelenleg csak a Red Bull Powertrains oldalán vannak jelen az F1-ben, jövőre viszont elvileg már az Aston Martin gyári partnerei lesznek.
Az AMuS hangot ad annak a nézetnek, mely szerint Mohammed Ben Sulayem azért propagálja a V10-esek visszatérését, mert tart a 2026-os szabályrendszer kudarcától, míg más vélemények szerint az elnök a Cadillac érkező csapatának érdekeit képviseli, amely 2028-tól saját motor gyártását tervezi.
Az mindenesetre tény, hogy a Cadillac jól járna e lépések bármelyikével, hiszen decemberben megerősített terveik szerint 2026-ban és 2027-ben Ferrari-erőforrásokat használnak majd, mielőtt 2028-ban bevetnék saját motorjukat – s ha ez egy V10-es lesz, az sokkal egyszerűbb feladat lesz a számukra, mint tapasztalat nélkül szembeszállni a bonyolult hibrid technikával régóta dolgozó motorgyártókkal.
A V10-es motorokat emellett egyszerűbbnek és olcsóbbnak tartják a jelenlegi hajtásláncoknál, és egy esetleges visszatérés lehetővé tenné kisebb és könnyebb autók építését is, válaszul a jelenlegi versenygépek méretével és súlyával kapcsolatos panaszokra.
Visszahozataluk egyúttal egyfajta biztosítékként is szolgálhat arra az esetre, ha több gyártó hirtelen távozna a Formula–1-ből, ahogyan az 2008–09-ben történt, amikor a Honda, a BMW és a Toyota mindössze egy éven belül hagyta ott a sportágat a V8-as éra idején, hiszen kisebb cégek, így például a Cosworth, képesek lennének versenyképes V10-es motorokat gyártani.
A beszámoló azt is hozzáteszi, hogy a jelenlegi Formula–1-es csapatok megosztottak a 2026-os szabályok törlésének kérdésében, és természetesen mindegyik csapat álláspontját a saját érdekei befolyásolják. Egy meg nem nevezett forrás szerint azok a gyártók fejtik ki a legnagyobb nyomást a szabályok eltörlése érdekében, akik már tudják, hogy le vannak maradva a 2026-os motorfejlesztésben.