DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 10. hétfő
F1

Cadillac: Miért ne választhatnánk érdem alapján amerikai pilótát?

A leendő tizenegyedik F1-es csapat főnöke hangsúlyozta: csakis érdemek alapján választanak majd versenyzőket. Elmondása szerint legalább féltucat jelöltjük lehet.

Az érdem az elsődleges és egyetlen szempont a pilótaválasztásnál – hangsúlyozta a 2026-ban az F1-es mezőnyhöz csatlakozó Cadillac csapatfőnöke, Graeme Lowdon. Ez viszont nem zárja ki, hogy amerikai versenyzőjük legyen, de Colton Herta esetén akadály lehet a szuperlicenszpontok hiánya.

Múlt pénteken vált hivatalossá, hogy az FIA és a Formula-1 elfogadta a General Motors és a TWG közös projektjét, a Cadillacet, így 2026-ban tizenegyedik csapatként érkezik meg a mezőnybe az amerikai formáció.

Amely kapcsán az egyik legfontosabb kérdés természetesen az, hogy kik lesznek a pilótáik. Az igazgatótanácsban helyet foglaló 1978-as világbajnok, Mario Andretti többször elmondta: a vágyaik szerint egy rutinos és egy tehetséges amerikai fiatallal állnának rajthoz első F1-es szezonjukban.

f1-cadillac-fia



Graeme Lowdon, a Cadillac már hónapok óta kinevezett F1-es csapatfőnöke egy hétfői sajtóbeszélgetésen azonban hangsúlyozta, hogy egyetlen mindent felülíró szempont játszik szerepet a döntésükben majd:

„Határozottan érdemek alapján választunk. A Formula-1 nem játszótér, ez a világ autósportjának a csúcsa” – jelentette ki Lowdon, aki korábban a Manort irányította.

„Ami az időzítést illeti, kicsit furcsa a dolog, hiszen nem vagyunk szinkronban a többi csapattal, nem voltunk jelen a pilótapiacon a kritikus utolsó körben, szóval bizonyos versenyzők bizonyos időszakra le vannak kötve.”

„Szerencsénkre rengeteg jó pilóta van, de sajnos nem tudtunk jelen lenni a piacon, amíg a nevezésünket meg nem erősítették. Fontos számunkra, hogy számos lehetséges jelölttel beszéljünk. Látunk-e nagyon tehetséges versenyzőket, akik jelenleg nincsenek a rajtrácson? Igen, látunk. Igencsak elfoglaltak leszünk, hogy beszéljünk néhány emberrel, a telefonom határozottan elfoglalt is.”

lowdon

„Ami kicsit nehéz, az az, hogy mivel új csapat vagyunk, az idővonal nincs annyira lefektetve, mint általában. De könnyedén van fél tucat, ha nem több jelölt, akik rendkívül jó ajánlólevéllel rendelkeznek ahhoz, hogy a Formula-1-ben legyenek vagy újra ott kössenek ki.”

A sajtóban több olyan pilótát szóba hoztak már a Cadillackel, aki tavalyig a mezőny tagja volt, így például a Formula.hu értesülései szerint Sergio Perezzel előrehaladott tárgyalások is folynak, de felmerült már Valtteri Bottas, Mick Schumacher és Guanyu Zhou neve is. A kínai olyan szempontból is érdekes, hogy Lowdon is segít a menedzselésében – de a csapatfőnök szerint nincs kivételezés:

„Kissé még túl korai túlságosan belemenni a részletekbe, mert még csak most tudunk jelentőségteljes egyeztetéseket folytatni. De az biztos, hogy olyan versenyzőket akarunk, akik hozzá tudnak járulni a teljes programhoz.”

„Úgy vélem, Zhou rendkívül jó munkát végzett a nehéz körülmények között, és ami számomra igazán hasznossá teszi, hogy nem feltétlenül kell elmagyaráznia a képességei hátterét, mert az első sorból láthattam, szóval ez előny.”

f1-zhou

„Ugyanakkor megvannak a fékek és egyensúlyok, szóval egyetlen irányban sincs előnyben részesítést sem vele, sem más versenyzővel szemben. Azért vagyunk itt, hogy elvégezzünk egy munkát, szóval érdem alapján fogunk pilótát választani. Van néhány igen jó elérhető, Zhout is beleértve.”

 

Lehet amerikai versenyző – de ő is csak érdem alapján

Lowdon azt is aláhúzta, hogy az amerikai nemzetiség sem írhatja felül azt, hogy az adott pilótának ki kell érdemelnie az F1-es ülésüket: „A nyilvánvaló kérdés az, hogy lesz-e amerikai versenyzőnk, és személy szerint nem látok rá okot, miért nem választhatnánk érdem alapján egy amerikai pilótát is. Ez határozottan olyasmi, amit a rajongók látni szeretnének, és nem látom okát, miért ne történhetne meg.”

„De a legfőbb célunk az érdem: feladatunk van itt. Nem látok semmilyen különösebb problémát ilyen téren, és amit hangsúlyozni próbálok, hogy csak azért, mert valaki amerikai, az nem jelenti azt, hogy ne lehetne jó Formula-1-es pilóta.”

Az amerikai tehetségek között Colton Hertát emlegetik fő jelöltként – maga Andretti is a kívánságlistájuk élére tette a tavalyi IndyCar-ezüstérmest –, ám Lowdon szerint akadály lehet, ha a pilóta idén sem gyűjt elegendő szuperlicenszpontot (ehhez a top 6-ban kell zárnia az idényt a tengerentúlon):

herta-indycar

„Ami Coltont illeti, nem rendelkezik a megfelelő szuperlicenszponttal, és ha ez így is marad, akkor az egyértelműen akadályt jelent számára. Nem választhatunk olyan pilótát, akinek nincsenek meg a pontjai, ebben a valóságban élünk, és figyelembe kell ezt vennünk.”

„Befolyásolja-e bármilyen módon a versenyautó-vezetési képességeit az, hogy nem éri el a szuperlicenszhez szükséges pontokat? Nem. Hihetetlenül tehetséges, szóval nem sokkoló hír az, hogy Coltont is figyelnénk rengeteg más pilóta mellett.”

„Valójában nem ő az egyetlen, aki ebben a helyzetben van, és nem ő lesz az első és nem is az utolsó pilóta, akinél van némi bizonytalanság a szuperlicenszpontok miatt, de egyszerűen ezzel együtt kell élnünk. Ez a szabály, és tiszteletben kell tartanunk.”

A sajtóbeszélgetésen egy másik amerikai versenyző személye is szóba került az F1-es rajtrácsról tavaly év közben távozni kényszerülő Logan Sargeant személyében, ám Lowdon elmondta, hogy nem egyeztettek a sporttól való visszavonulásától nemrég bejelentő pilótával: „Amennyire tudom, Logan már nem érintett az autósportokban. Amerikai, de nem, nem folytattunk egyeztetéseket vele.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: