Minden egyes probléma megoldásával egy újat kreáltak, mivel nem voltak eléggé alaposak és előrelátók – ismerte el George Russell a Mercedes 2022 óta tartó hullámvasútszerű küszködése kapcsán, de azt is hozzátette: bízik benne, hogy idén más lesz a helyzet.
Amióta 2022-ben megérkeztek a ground-effect autók, az előtte évekig kisebb-nagyobb mértékben domináló Mercedes csak keresi az útját: egy-két fellángolástól eltekintve jórészt inkább csak küszködtek az autóikkal. Bár tavaly szereztek ugyan négy győzelmet, a konstruktőri értékelésben így is csupán a negyedik helyen végeztek.
Russell a kedd esti F1 75 elnevezésű nagyszabású show előtti sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy bízik benne, hogy idén megtörhetik a korábbi évek trendjét: „Hogy őszinte legyek, úgy gondolom, jelentős változás lesz idén. Minden évben feltártunk egy problémát, megoldottuk, majd létrehoztunk vele egy újat” – magyarázta a Lewis Hamilton távozásával a Mercedes vezérpilótájává előlépő brit.
„Alighanem sokkal fegyelmezettebbek voltunk minden egyes változtatásunknál. Minden eddiginél alaposabbak voltunk a szimulátoros futások során, hogy biztosítsuk, hogy nem esünk bele egy új csapdába.”
„És egyelőre ez egy érdemi előrelépés. Nyilván nincs fogalmunk arról, mit csinálnak a többiek, és egy eléggé érdekes szezonra van kilátás azzal, hogy miként fogják megosztani az erőforrásokat 2025 és 2026 között.”
Mi okozta az eddigi vesszőfutást?
Arra a kérdésre, hogy miért tart(ott) olyan sokáig kikecmeregnie a 2022 eleji gödörből a Mercedesnek, Russell így felelt: „Úgy vélem, 2022-ben több problémánk volt az autóval, mint elsőre látszott. Mindent a pattogás dominált, és nem tudtuk kivenni, hogy miért pattog és mik az autó rossz karakterjegyei. Úgyhogy jó 18 hónapba telt, mire megoldottuk a delfinezést.”
„Aztán ráeszméltünk, hogy van némi problémánk a felfüggesztéssel. Kicseréltük a futóművet, az aztán egyensúlyi problémát okozott. Ezek mind időt vesznek igénybe, és szerintem ha valami összeáll és működik, akkor néha azt sem tudod, hogy annak mi az oka.”
„Tavaly Las Vegasban domináltunk. Szeretném, ha elmondhatnám, hogy pontosan miért… Van néhány ötletünk arról, miért lehetett az, de egyik sem egy csodaszer, hogy azt mondjuk rá, hogy azért voltunk annyira erősek ott, és azért voltunk annyira gyengék máshol.”
A versenyző a csapat rossz hozzáállását is elmagyarázta: „Úgy gondolom, az elmúlt néhány évben annyira a probléma megoldására fókuszáltunk, hogy nem figyeltük, az mit okozhat a jövőben. Megoldasz egy valamit, aztán az új problémát idéz elő. Úgyhogy most már sokkal inkább előre gondoltunk, mint korábban.”
„Ez teljesen megszokott az aerodinamika világában, amikor a szélcsatornában fejlesztesz. De ha megváltoztatod az autó karakterisztikáját és azt, ahogy kezelni kell, akkor azt is, hogy milyen érzés lesz nekünk, pilótáknak vezetni: ha erősebbé teszed az elejét, akkor az elvesz a hátuljából, és ha túl messzire mész, az ugyanúgy problémát okoz, mint fordított irányban.”