Máris felhasználta Lewis Hamilton és a Ferrari az idei évre bevezetett limit által meghatározott korábbi autós tesztnapjait, így a hétszeres világbajnok már nem körözhet többet a Scuderia 2021 és 2023 közötti versenygépeivel, majd csak a 2025-össel.
Az F1-es szabályok értelmében ugyan a csapatok összesen 20 napot tesztelhetnek korábbi autókkal – az angol kifejezésből adódó rövidítés miatt hívjuk ezeket TPC-teszteknek –, de az idei szezonra hozott szigorítás értelmében ebből csak négyet használhatnak el az aktuálisan szerződtetett versenyzőik, akik legfeljebb 1000 kilométert teljesíthetnek ilyen gyakorlás formájában.
A korlátozást azok után vezették be, hogy tavaly Max Verstappen és a Red Bull Imolában a 2022-es autójával – amely már a jelenlegi ground-effect szabályrendszerben épült, így érdemi összehasonlítási alapot jelentett az aktuális masinával – próbálgatott különböző megoldásokat a 2024-es autójuknál fellépő problémákra.
Hamilton bő két hete, január 22-én vezethetett először Formula-1-es Ferrarit: a maranellóiak saját fioranói tesztpályáján tett meg néhány kört a 2023-as autóval, az SF-23-assal. És bár nem sok kört tett meg sem ő, sem Charles Leclerc, ezzel az említett négy napból egyet már el is használtak.
Az érdemi munka néhány nappal később következett Barcelonában, ugyancsak a két évvel ezelőtti technikával. Hamilton két nap során is autóba ült, a szerdai programját azonban félbeszakította a már sokszor említett baleset és törés, ami miatt Leclerc aznapi etapja el is maradt.
Hamiltonék ezt követően ezen a héten a Pirelli kétnapos gumitesztjén is részt vettek a Spanyol Nagydíjnak otthont adó helyszínen, ami értelemszerűen nem számít TPC-tesztnek – már csak azért sem, mert a Ferrari a 2024-es autója módosított verzióját használta a gumigyártó segítése érdekében.
Viszont sajtóértesülések szerint a gumiteszt első napján a Ferrari az SF-23-ast is pályára küldte, méghozzá mindkét versenyzőjével, hogy ezzel kompenzálják a Hamilton incidense miatt kiesett időt, különösen Leclerc esetében.
Ez viszont azt is jelenti, hogy Hamiltonnak az már a negyedik napja volt TPC-teszttel, így ő el is használta a kvótáját, függetlenül a megtett kilométerektől. Leclerc-nek ellenben maradt még egy napja, hiszen ő az említett Hamilton-baleset után nem vezethetett aznap.
Emellett a tartalékpilóták, Antonio Giovinazzi és Guanyu Zhou, valamint a Ferrari-akadémia neveltjei, a Barcelonában szintén autóba ülő Dino Beganovic természetesen még bőven teljesíthet korábbi autós teszteket.
Mikor vezetheti először a 2025-ös F1-es Ferrarit Hamilton?
A fentiek alapján Hamilton már csak az új, 2025-ös Ferrarit vezetheti teszten – vagy egyébként akár a 2020-as vagy annál régebbi konstrukciókat, mint azt nemrég a Mercedes és Andrea Kimi Antonelli esetén láthattuk.
A hírek és a tervek szerint pedig nem sokat kell várnunk arra, hogy Hamiltont és Leclerc-t az SF-25-ös volánjánál láthassuk, a Scuderia ugyanis február 19-én, egy nappal az F1 közös nagy londoni festésbemutató show-ja után mutatja be a tényleges idei autóját, amit egyúttal egy filmes nap keretében (ebből évi kettőt használhatnak a csapatok, napi maximum 200 km-rel) pályára is visz a két pilóta.
Ezt követően aztán már következik majd február 26-tól 28-ig a bahreini hivatalos előszezoni teszt, ahol Hamiltonék a teljes mezőnnyel összemérhetik majd magukat és az autójuk versenyképességét.