DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 18. szombat
F1

„Fejlesztések számában világbajnokságot nyertünk” – Aston Martin

Ha a gyárban húsz százalékos hatékonyságot érnek el, az F1-es csapat már sikeres lesz Andy Cowell szerint. Nem 2026-ban, hanem ötéves sikeridőszakban gondolkodik.

Andy Cowell nevét a Mercedes motorprogramjának vezetőjeként ismerték meg széles körben: 2013 és 2020 között irányította a brixworthi gyárat, amely egybeesett a márka legsikeresebb Formula-1-es időszakával, zsinórban hét egyéni és konstruktőri világbajnoki címmel.

Egy F1-en kívül töltött periódust követően októberben az Aston Martin Csoport vezérigazgatójaként tért vissza, a szerep pedig – mint januárban kiderült – előkészítése volt annak, hogy Cowell először csapatfőnöki posztot kapjon: a házon belül áthelyezett, ezentúl pályán dolgozó versenycsapatot irányító Mike Kracket váltotta ebben a pozícióban.

A 2023-hoz képest alig harmadannyi pontot szerző Aston Martin szezonját értékelve Cowell elmondta, a fejlesztések mennyiségével nem volt gond a 2024-es szezonban, azok hatékonyságával annál inkább.

„Nincs hiány az erőfeszítésből a csapatban. Fejlesztések számában egyértelműen mi nyertük a világbajnokságot 2024-ben, de ezek a fejlesztések nem hoztak köridők, márpedig ebben az iparban mindenki köridőt akar” – mondta Cowell az Aston Martin oldalán közzétett interjúban, amely az első, melyet csapatfőnöki kinevezése után publikáltak.

 



„Nem azt mondom, hogy minden alkalommal működnie kell, láttam olyan statisztikát, amely szerint valódi kutatási-fejlesztési környezetben a 20 százalékos sikerráta már magasnak számít. Ha 20 százalékos sikerrátát érünk el, az rendben van, viszont ezt a technológiai központban kell elérnünk, nem a versenypályán” – folytatta a vezérigazgató-csapatfőnök, aki alatt a Ferraritól érkezett Enrico Cardile Mike Krack ellenpárjaként a silverstone-i gyárban lesz az első számú vezető.

A pályára eljutó fejlesztéseknek 90 százalékban be kell válniuk

„Gondoskodnunk kell arról, hogy a technológiai kampuszon minden eszköz és folyamat elég jól működjön, hogy a fejlesztés, melyet elviszünk a pályára, legalább 90 százalékos hatékonysággal hozza elvárásainkat. Ezt nem könnyű elérni, de ezt kell megcéloznunk” – folytatta Cowell azzal, hogy míg a tervezőasztaloknál 20 százalékos eredményesség már magasnak számít, a versenypályán egészen mások a normák.

„Erős CFD-eszközökkel és rövidesen a sport legfejlettebb szélcsatornájával rendelkezünk, de ezek csak szimulációk: mindig ott a kockázat, hogy az adat nem egyezik meg a pályán tapasztalttal. De szimulációink irányba állíthatnak minket, és magabiztos vagyok, hogy eljutunk a pontig, amikor az esetek 90 százalékban igazunk lesz. Ezen a szinten már a világbajnokságot nyerő csapatok operálnak, ezért nekünk ezt kell megcélozni minimumként.”

Az interjúban Cowell példaként megnevezett egy konkrét fejlesztést, a tavalyi austini csomagot: az újítás nem hozta a vártakat köridőben, de az Aston Martin fontos leckéket szűrt le.

„A csapat által Austinba, az USA Nagydíjra vitt fejlesztés egy jó példa. Nem szállította a várt teljesítménybeli lépcsőt, ezért ebben az esetben mélyre kellett ásni, hogy megértsük, miért történt, és változásokat kellett bevezetni, hogy amikor következő fejlesztésünk a pályára visszük, amely 2025-ös kihívónk lesz a melbourne-i szezonnyitón, jobb pozícióban legyünk, és szállítsa, amit elvárunk tőle” – mondta a rajtrács legújabb csapatfőnöke.

Cowell ötéves sikeridőszakban gondolkodik

A 2026-os évet a nagy lehetőségként emlegetik a mezőny valamennyi csapata, így a Hondával szövetségre lépő Aston Martin vonatkozásában is, Cowell azonban nem egyetlen szezonban, hanem az azzal kezdődő ötéves időszakban gondolkodik. A periódus sikerességének pedig már 2025-ben ágyaznak meg.

„2026 óriási lehetőség számára, de nem csupán 26-ról, hanem 27-ról, 28-ról, 29-ről és 30-ról is beszélünk. Fel kell építeni egy csapatot, amely tartós sikert érhet el. Igen, 26 fontos, de csak egy újabb lépés az utazás során. 2025 szintén fontos lépés utazásunkban, arra összpontosítunk, hogy javítsuk idei teljesítményünket és pozitív lendületet vigyünk 2026-ba” – válaszolta az új szabályrendszerre vonatkozó kérdésre Cowell.

„Nem szabad alábecsülnünk a kihívás mértékét, rengeteg tényezőnek kell összeállnia. Át kell alakulnunk ügyfélcsapatból gyári csapattá az új szabályrendszerrel egyidőben, meg kell terveznünk és le kell gyártanunk saját sebességváltónkat egyéb komponensekkel együtt, melyeket eddig a Mercedes szállított.”

„A világ egyik legjobb motorgyártójával, a Hondával lépünk partnerségre, akik roppantul kreatívak és motiváltak, azután az Aramco fejlett üzemanyagot gyárt számunkra, a Valvoline pedig a kategória legjobb kenőanyagával lát el bennünket. Új technológiai kampuszunk 2026-ban lép teljes működésbe, és briliáns műszaki elmék csatlakoznak a csapathoz. És ez csak egy része a kirakós darabjainak, melyeknek össze kell állniuk” – beszélt arról, milyen kihívások várnak az Aston Martinra 2026-tól, és milyen fegyverek állnak az Andy Cowell vezette csapat rendelkezésére az új érában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: