Október 11-én jelentették be hivatalosan, amiről a Formula.hu Mészáros Sándor kollégánk nyomozásának eredményeként hónapokkal korábban a világon elsőként számolhatott be: technikai partneri megállapodást kötött egymással a Haas Formula–1-es alakulata és a Toyota versenyrészlege, a Toyota Gazoo Racing.
Az októberi bejelentést követően a Toyota elnöke, Akio Toyoda arra kérte a sajtót, hogy ne nevezzék F1-es visszatérésnek a megállapodást, de a háttérben egyértelműen olyan mozgásokat lehet látni, amelyek jelezték: hiba egy legyintéssel elintézni a Haas–Toyota együttműködést, vagy csupán egy túlfújt szponzori szerződésként értelmezni a történteket.
A Toyota Gazoo globális motorsportért felelős igazgatója, Masaya Kaji októberben még úgy nyilatkozott, hogy nincs tervben a motorgyártás és a teljes gyári csapatként történő visszatérés, azonban egy friss megszólalásából úgy tűnik, ez nem fedte a teljes igazságot – ahogy arról kollégánk a bejelentést követő, ide kattintva elérhető cikkében is értekezett.
Kaji most azzal a témával kapcsolatban nyilatkozott a Motorsport.comnak, hogy saját versenyzőjüket, az F1-es juniornak kissé túlkoros, 30 esztendős Ryo Hirakawát „kiszervezték” az Alpine-hoz azzal a céllal, hogy felkészítsék az F1-es szereplésre. Kaji elárulta, hogy létezik olyan forgatókönyv, mely szerint a Toyota saját F1-es csapata számára igyekeznek „kinevelni” endurance-versenyzőjüket.
Az Ayao Komatsu Haas-csapatfőnökkel jó viszont ápoló Kaji így nyilatkozott a jövő kérdéseiről: „Természetesen tanulmányozzuk a 2026-os szabályokra vonatkozó technológiákat, sőt a jelenlegieket is. Úgy érzem, fokozatosan haladunk ebbe az irányba” – mondta, hangsúlyozva, hogy ez még nem az a pont, amikor teljes erőbedobással az F1-es projekt felé tudnak fordulni:
„Nem tartunk ott, hogy minden erőforrásunkat átirányítsuk oda. Az, hogy mi történik 2030 után, még mindig bizonytalan” – utalt Kaji az esetleges újabb szabályváltozásra az évtized végén. „Különböző új technológiákon dolgozunk, szóval majd kiderül, hogy a mozgásunk iránya egybeesik-e az F1-ével.”
Az pedig csak egyetlen szempont, hogy a Toyota így saját versenyzőket delegálhatna az F1-be, Kaji rámutatott, hogy a döntés jóval összetettebb ennél: „Fel kell mérnünk, hogy mennyi pénzre és hány munkatársra lenne szükség ahhoz, hogy ez megvalósuljon, ezért nem hiszem, hogy abban a fázisban tartanánk, hogy azt mondjuk, hogy indítsunk azonnal egy csapatot!”
„Egyelőre a partnerségek kiépítése fontos, például a Haasszal, és az, hogy együtt tudjunk dolgozni. különböző csapatokkal. Ebben a szakaszban nem ugorhatjuk át ezeket a lépcsőfokokat, a mostani teendőinkre kell koncentrálnunk, amit most kell tennünk.”