DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

„A teljesítményen múlt” – ezért küldte el Steinert Gene Haas

Hiába kedvelte a volt csapatfőnököt a csapattulajdonos, szégyennek és megalázónak érezte, hogy nyolc év után is sereghajtóként szerepeltek az F1-ben.

Szerdán kora este jelentette be a Haas, hogy nyolc esztendő után távozott a csapatvezetői pozícióból Günther Steiner, akinek a helyét az eddigi mérnökigazgató, Ayao Komatsu veszi át az F1-es istálló élén. Gene Haas csapattulajdonos a Formula1.com portának adott interjúban egyértelműen fogalmazott azzal kapcsolatban, miért döntöttek úgy, hogy nem Steinerrel folytatják:

„Ez a teljesítményen múlt. A nyolcadik évünkben jártunk, túl vagyunk 160 versenyen, mégsem szereztünk egyetlen dobogós helyezést sem. Az utóbbi néhány évben a tizedik vagy kilencedik helyen végeztünk.”

f1-gene-haas-steiner



„Nem azt mondom, hogy ez Günther hibája volt vagy bármi ilyesmi, de egyszerűen úgy tűnik, ez volt a megfelelő idő a változtatásra és arra, hogy megpróbáljunk másik irányba elindulni, mert nem úgy fest, hogy működne az, ha folytatjuk, amit eddig csináltunk.”

„Kedvelem Günthert, nagyon jó ember, igazán remek személyiség. De kemény volt az előző szezon vége. Nem értem ezt, tényleg nem értem. Ezeket a kérdéseket Günthernek kell feltenni, hogy mi sikerült rosszul. Végső soron a teljesítmény számít. Nem érdekel már az, hogy tizedik legyek.”

 

Miért Komatsu az új F1-es csapatfőnök?

A rajongók körében roppant népszerű Steinert egy mérnöki háttérrel rendelkező, két évtizedes F1-es rutinnal rendelkező szakember váltja Komatsu személyében. Gene Haas szerint a japán új szemléletmódot hozhat, amire szüksége is van az istállónak:

„A csapaton belül néztük meg, kinek van a legtöbb tapasztalata. Ayao az első naptól kezdve a csapattal van, kívül-belül ismeri azt. A legnagyobb aggodalmam, hogy Bahreinben olyan autóval kell előállnunk, ami készen áll a versenyzésre. Meglátjuk, előnyt jelent-e a némileg menedzseribb és mérnökibb megközelítés.”

f1-komatsu-haas-2

„Szerintem Günther inkább emberi módon állt mindenhez az emberekkel, nagyon jó volt ebben. Ayao roppant technikás, a statisztikák alapján szemléli a dolgokat: és ebben teljesítünk rosszul, ezt csinálhatjuk jobban. Ez egy másik hozzáállás. Tényleg valami mást kell tennünk, mert nem igazán teljesítettünk jól. Mint mondtam: nyolc év után tökutolsók voltunk. Nem tudok ennél többet mondani.”

Bár akár több nagynevű excsapatvezetőre is lecsaphatott volna a Haas, hiszen például jelenleg nincs munkája a Ferrarit éveken át irányító Mattia Binottónak vagy a több istállónál is tapasztalatot gyűjtő Otmar Szafnauernek, de az istálló tulajdonosa rámutatott: egy külső embernek mindig időbe, elmondása szerint fél-egy évbe telik a belerázódás és a beletanulás, ezért döntöttek egy csapattag előléptetése mellett.

 

Fontos a Ferrari-kapcsolat

A Haas a 2016-os F1-es beszállása óta a Ferrari erőforrásait használta, s az évek során szorosabbra is fűzték az együttműködést a maranellóiakkal. Gene Haas szerint ez előnyt is jelentett számukra: „A Ferrari nagyon jó volt hozzánk. Az első naptól kezdve velünk vannak, hihetetlen motorokat építettek. A felfüggesztésük rendkívül jó. Rengeteg hardverüket használjuk. Nagyon jól működik ez a kapcsolat, tényleg segítenek nekünk.”

„Szégyenben vagyok amiatt, hogy nem tudtunk jobban teljesíteni velük, de a jövőben szeretnék előnyt kovácsolni a jó eszközökből, amivel sok csapat nem rendelkezik. Sokkal nagyobbá válik a versengés. A Red Bullnak ott az AlphaTauri: láthatjuk, hogyan fejlődnek ezek a kapcsolatok, és úgy gondolom, igen intenzív lesz a versengés, így roppant fontos lesz egy olyan partner, mint a Ferrari.”

f1-haas-abudhabi-2023

Haas hozzátette: a jövőben is a Ferrarival szeretnék folytatni (már csak az amerikai istálló nem erősítette még meg hivatalos, milyen motorral versenyeznek 2026-tól), főleg annak fényében, hogy a Sauber Audivá válása után ők lesznek az egyetlen partnerei az olaszoknak.

A tulajdonos arra is rámutatott, mely területen kell szerinte a legtöbbet fejlődniük ahhoz, hogy közelebb kerüljenek például a Ferrarihoz: „Sok mérnökkel beszélek, és szerintem a legnagyobb hibánk az aerodinamika: dolgozni kell az aeroprogramunkon. Amikor minden hétvégén megaláznak a pályán, akkor nem fogom ezt többé lenyelni.”

 

Esze ágában sincs eladni az F1-es csapatot

Felmerülhetne, hogy a sereghajtók között való szereplés miatt Gene Haas bedobná a törülközőt, és esetleg túladna a Formula-1-es gárdán, de erről szó sincs: „Nem azért szálltam be az F1-be, hogy eladjam a csapatot, hanem azért, mert versenyezni akartam. Günther is ugyanígy állt hozzá. Nem azért vagyunk itt, hogy pénzt vegyünk ki: versenyezni akarunk, és versenyképesek akarunk lenni. Ha megnézünk bármely csapatot történelmileg, volt sok jó és sok rossz évük.”

„A túlélés az egyik tulajdonság, amitől jobb lehetsz. Amíg túl tudsz élni, mindig lesz újabb éved, hogy bizonyítsd a rátermettségedet. Ez a mostani egy nagy változás, Günther elvesztésével a csapatnak más szempontokra kell fókuszálnia. Remélhetőleg javulni fogunk ezáltal.”

Haas azt is cáfolta, hogy túlságosan kilógnának lefelé a költségvetésüket illetően: elmondása szerint 10 millión belül vannak a költségsapka értékéhez képest, amiben viszont javulniuk, hogy jobban, hatékonyabban költsék el ezt az összeget.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: